Help! Mijn dekstop sluit zomaar af

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 503736

Topicstarter
Beste mensen van tweakers,

Graag zou ik jullie vragen met mij mee te denken over het volgende: Mijn recent zelf gebouwde pc sluit sporadisch in verschillende omstandigheden (lees: tijdens games en gewoon in windows 8 ) af. Meestal, niet altijd, reageert hij dan niet meer op de startknop op mijn fractal r4 case. Na enige pauze start hij als normaal.
Het afsluiten is echt een fout aangezien dingen als chrome maar ook windows event viewer aangeven dat het een unexpected en foutieve afsluiting betreft.

De dekstop bezit over:
i5-3570k processor
Msi z77g45 motherboard
Msi twin frozr GTX 680
Crucial m4 256gb SSD
Seasonic 550W power suply
Fractal r4 case

Ik heb dezelfde problemen ervaren in meerdere locaties op verschillende stroomnetwerken.
Bios is geupdate naar nieuwste versie v2.9

Mogelijk van invloed geweest:
1)Heb even een oude harde schijf uit mijn oude disfunctionele pc erin gezet (niet gebruik voor de OS)
2)Heb de bios de eerste keer geflashed naar de nieuwere versie in windows, via de msi liveupdater. Inmiddels omdat ik dacht dat dit misschien verkeerd was gegaan heb ik het via start up, usb en buiten windows nogmaals gedaan.
3) ik het het gevoel alsof er met de front panel I/O misschien wat mee scheelt. Dit is slechts een gevoel.

Graag hoor ik tips/ideëen,

Alvast heel erg bedankt!
Een amateurbouwer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat versta jij onder afsluiten, poef uit (alsof de stekker eruit wordt getrokken) of echt de afsluitprocedure van Windows? Aangezien het logboek van Windows al een fout geeft, wat staan daar voor details bij?

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 28-02-2013 14:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:45

Fiber

Beaches are for storming.

Hier al gekeken...? PMG beleid

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Topicstarter
afsluiten in de slechte zin van het woord; alsof de stekker eruit wordt getrokken. Windows geeft een critical error weer in event viewer:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

er staan ook meerdere warnings met:

Custom dynamic link libraries are being loaded for every application. The system administrator should review the list of libraries to ensure they are related to trusted applications. Please visit Working with the AppInit_DLLs registry value for more information.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oei, dat is niet best maar kan helaas verschillende oorzaken hebben.

Heb je toevallig al een patroon ontdekt? Is het bijvoorbeeld bij bepaalde taken dat het gebeurt, of wanneer het systeem zwaar belast wordt? Het zou ook een hitte probleem kunnen zijn, draai http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eens?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Topicstarter
In zoverre hier al rekening mee gehouden en alle non essentiële hardware een keer er afgehaald. Same story....

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 22:22
Heb je toen je voor de 2e keer je BIOS flashte dezelfde BIOS-versie gebruikt als vanuit Windows?
Ik heb namelijk zelf wel eens op een MSI mobo gehad dat je voor de flash vanuit Windows een versie met SLIC-code injection moet hebben, zodat hij jouw huidige Windows versie gelijk goed "ziet" bij opstarten, omdat je een OEM licentie hebt (hoogstwaarschijnlijk).

Zie je een BSOD of heb je een AppCrash Log? Dan kun je vandaar iets vinden.Vraagt hij om schijfcontrole als je dan opnieuw opstart? Dan kan het ook je HDD zijn.

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:38:
Oei, dat is niet best maar kan helaas verschillende oorzaken hebben.

Heb je toevallig al een patroon ontdekt? Is het bijvoorbeeld bij bepaalde taken dat het gebeurt, of wanneer het systeem zwaar belast wordt? Het zou ook een hitte probleem kunnen zijn, draai http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eens?
Zowel CPU en GPU temps in de gaten gehouden. Niks boven de 45 graden zelfs tijdens zware belasting. Het probleem heeft zich op zowel zware als lichtere belasting voorgedaan.

Topicstarter
Cor453 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:39:
Heb je toen je voor de 2e keer je BIOS flashte dezelfde BIOS-versie gebruikt als vanuit Windows?
Ik heb namelijk zelf wel eens op een MSI mobo gehad dat je voor de flash vanuit Windows een versie met SLIC-code injection moet hebben, zodat hij jouw huidige Windows versie gelijk goed "ziet" bij opstarten, omdat je een OEM licentie hebt (hoogstwaarschijnlijk).

Zie je een BSOD of heb je een AppCrash Log? Dan kun je vandaar iets vinden.Vraagt hij om schijfcontrole als je dan opnieuw opstart? Dan kan het ook je HDD zijn.
Ik heb dezelfde versie gebruikt voor de tweede flash ja. Helaas snap ik een deel van de terminology niet van SLIC code injection, BSOD nog APPcrash. hmmm zal er even naar kijken

btw geen BSOD waargenomen. meteen zwart!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 22:22
Hoe zit het met de 12V rail? Loopt die goed? Of zie je in het BIOS om de zoveel tijd een piek in het voltage?

Edit:
Anoniem: 503736 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Ik heb dezelfde versie gebruikt voor de tweede flash ja. Helaas snap ik een deel van de terminology niet van SLIC code injection, BSOD nog APPcrash. hmmm zal er even naar kijken
Als je dezelfde BIOS versie gebruikt in Windows als in "DOS" dan is het goed. Flashen ging zonder problemen?

[ Voor 66% gewijzigd door Cor453 op 28-02-2013 14:43 ]

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kijk de bekabeling eens na of er niks net niet/wel tegen het metalen frame aan zit en sluiting veroorzaakt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Topicstarter
Het flashen ging zonder problemen. Zowel Bios versie als ik het check bij opstarten als in click bios 2 is dezelfde. Heb net CPUID Hardware monitor geïnstalleerd. Bij moederboard voltages lees ik +3.3V value = 3,328 bij +5V value = 5,844 maar bij 12V lees ik value = 8,184 (met min =8.096 en max= 8,184) Is hier iets mis mee? wat betekent dit? en ik las wel al op een snel gevonden forum dat de software \dit soms verkeerd leest.

Ik zal tevens zo de bekabeling nogmaals doorlopen. Vooral lettende opdat geen snoer de zijkant raakt neem ik aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 503736 op 28-02-2013 15:03 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"dat de software \dit soms verkeerd leest."
Daarom gaf Cor453 aan om in de BIOS naar de spanningen te kijken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 28-02-2013 15:03 ]

Oscar Wilde

Topicstarter
In de bios geeft hij een keurige 12.23 v aan

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dat blijft ook zo als je 'm een tijdje daar aan laat staan?

Oscar Wilde

Topicstarter
Ja, hij blijft op ongeveer 12V. Klijne variaties tussen 12,223 en 12,144 skipt hij wel frequent tussen.

Ga nu iig de bekabeling nogmaals bekijken. Tot zo :-)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 503736 op 28-02-2013 15:16 ]

Topicstarter
De bekabeling nagekeken, maar niks dat de buitenkant van de kast raakt imo. Ik neem even aan dat bedrading die met plastic omhuld is de kast wel degelijk mag aanraken.

Zou het mogelijk zijn dat bedrading van de front panel I/O sluiting zou kunnen veroorzaken? Zou het kunnen dat mijn muis, die wel eens in een ver verleden in een laagje cola heeft gestaan, maar geen verdere issues vertoond, dit zou kunnen veroorzaken?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kan allebei, koppel ze een voor een los en kijk of het probleem blijft.

Oscar Wilde

Topicstarter
Okey zal dat de komende tijd verder uittesten. Iig tijdens al deze, zeer welkome raadgevingen :-), geen issues vertoond. Wellicht tot binnenkort en iig heel erg bedankt!

Anoniem: 501825

Ah ik zie het probleem al!
Het is wel duidelijk dat je een amateurbouwer bent, want ipv een GTX680 had je een HD7950 OC moeten aanschaffen. De GTX680 gaat namelijk niet altijd even goed samen met je moederbord en kan dan voor uitval zorgen.
Goeie poging om iets te bouwen, afgezien van dat ene kleine foutje. succes er verder mee!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bron?
"Reacties: 1".... ATI-fanboy? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 28-02-2013 17:51 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1