Wifi problemen door volgorde switches?

Pagina: 1
Acties:

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds ik verhuisd ben heb ik een nieuwe internetprovider, namelijk KPN Glasvezel. Vanaf dezelfde tijd ervaar ik geregeld dat de Wifi verbinding extreem traag wordt (vermoedelijk als de TV aan staat). Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tym.nl/NetwerkLayout.png

De wifi van de Experia Box staat uit, de T-Link WLAN router wordt als accesspoint/bridge gebruikt.

Mijn vermoeden voor het extreem trage wifi is dat de switch het data verkeer niet aan kan wanneer de interactieve TV ontvanger aan staat. Wat zijn jullie ideeën hierover? Wat kan ik veranderen om de wireless verbinding normaal te laten werken?

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
De ontvangers van KPN iTV zitten op een ander netwerk dan de rest van je netwerk, namelijk het 10.x.x.x en je eigen netwerk zal op 192.168.x.x zitten. Dit zou wel storingen kunnen geven. doordat de TP-Link router geen dubbele ip-adressen aan kan.

haal de TV ontvangers een uit je netwerk en kijk dan eens of hij dan wel goed werkt!
Zo ja, de tv ontvangers direct op de experiabox aansluiten dan heb je het beste resultaat.

• Tym
  • Niet online
Als ik de TV ontvanger er uit haal werkt Wifi wel zonder problemen inderdaad. De TV ontvangers direct op de experiabox aansluiten is echter niet mogelijk, omdat ik maar een kabel door de kabelgoot van meterkast naar woonkamer krijg.
Het omdraaien van de volgorde van beide switches maakt dus niets uit als ik het goed begrijp?
Zijn er switches verkrijgbaar die wel twee subnets aan kunnen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja hoor zat. Elke managed switch kan dit.

Dan moet je met VLAN tagging gaan werken.

[small]Het komt erop neer dat je 2 poorten op je switch configureert met twee verschillende native (untagged) VLANs. Die VLANs stuur je over de link naar je andere switch. De poort waar die kabel op aangesloten is, is lid van beide VLANs, alleen nu tagged i.p.v. untagged. Op die manier kan de andere switch het onderscheid zien. Tagged betekent niets meer en niet minder dan dat er VLAN informatie wordt meegestuurd. Op die andere switch doe je exact hetzelfde.

Het is een beetje een lastig verhaal om snel uit te leggen :)
Wikipedia: IEEE 802.1Q

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tym
  • Niet online
Aan de hand van jullie reacties (bedankt!) heb ik even zitten zoeken en ben tot de volgende opties gekomen:
  • Voor iedere iTV een aparte kabel naar de ExperiaBox leggen (doe ik liever niet)
  • Managed switch kopen en in de woonkamer meteen na de ExperiaBox aansluiten. (Is deze Netgear daar geschikt voor naar jullie mening: pricewatch: Netgear Prosafe GS105E ?)
  • Op het forum kwam ik de volgende link tegen: http://almere-keiwierde11...4:kpn-glasvezel&Itemid=15
    Zou het mogelijk (en betrouwbaar/stabiel) zijn om mijn TL-1043ND van deze firmware te voorzien en als managed switch in te zetten?
Welke oplossing lijkt jullie het meest voor de hand liggend?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een switch die traag wordt door 5 apparaten? ik betwijfel het sterk. Ik denk eerder dat die experia box het gewoon niet trekt. Een swtich heeft geen enkel probleem 10.* en 192.168.* adressen te mixen. Dan zou ik eerder denken dat er een apparaat op 100mbit zit en de switch data op 1 gigabit binnen krijgt en dit probeert te bufferen... en dat er een buffer volloopt.

Maar bovenal... regel 1 : check de kabel. Als er 1 rotte rabel tussen zit heb je wellicht corruptie op je netwerk en dat kan gekke dingen doen. Kijk vooral naar de lampjes over er een verbinding op 100mBit draait ipv gigabit, terwijl de hardware het zou moeten ondersteunen.

Verder kun je nog 2 netwerk aansluitingen (op 100 mbit ipv gigabit ) door 1 kabel persen... Stond hier in de faq die blijkbaar weg is?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
Nee, je leest verkeerd. WiFi word traag.
Dit gebeurt vaker als mensen interactieve tv en de wifi router op dezelfde switch aansluiten, meeste apparaten snappen niks van IGMP pakketjes en maken er broadcast van, waardoor de wifi helemaal volgeduwd word met de constante stroom aan pakketjes voor de itv.

je zou ook kunnen kijken of je met je huidige router IGMP Snooping aan kan zetten, anders DD-WRT (of vergelijkbaar) erop zetten en daar een firewall regel toevoegen dat IGMP niet word uitgezonden over de WiFi.

• Tym
  • Niet online
Gisteren heb ik even gekeken naar het effect van TV uit, SD zenders en HD zenders bekijken. Hieruit blijkt dat de bandbreedte bij voor Wifi inderdaad minder wordt als de TV aan staat. Bij SD valt dit nog wel mee, bij HD is er geen bandbreedte meer over. Afgaande op de reacties Dizzy01 en Glashelder vond ik het raar dat de andere netwerkapparaten wel gewoon functioneren als de TV aan staat. De reactie van Kalkran verklaart daarbij een hoop. Ik zal in het weekend eens proberen om de TL-WR1043ND met DD-WRT te flashen zoals Kalkran voorstelt.

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Zijn de problemen in dit forum uiteindelijk op gelost.

Ik lijk hetzelfde probleem te ondervinden.

Ik heb:
- een KPN experia-box
- 3 gebruikte uitgangen:
1) mijn nas-server
2) utp-kabel naar switch1
3) utp-kabel naar switch 1 (deze utp kabel komt uit TV uitgang
- Vanuit mijn Switch gaat 1 kabel naar woonkamer, in een andere switch.
- Vanuit hier 1 kabel naar interactieve tv
- vanuit hier een 2e kabel naar mijn mediaspeler.

Wat ik ervaar is dat wifi gewoon erg slecht werkt zodra de TV aanstaat, staat die uit dan werkt wifi prima.

• Tym
  • Niet online
Sorry, beetje late reactie inderdaad...
De problemen zijn voor mij opgelost. Na het flashen van DD-WRT op de router, heb ik aan mijn router een firewall regel toegevoegd zoals Kalkran voorstelde. De TV heeft nu geen invloed meer op mijn wifi.
Ik neem aan dat jouw wifi signaal ook van een ander accesspoint dan de experia-box komt?

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Nu is mijn reactie weer wat laat omdat ik weg was, maar het probleem is helaas nog niet opgelost.

Wat bedoel je met een ander access point? Zoals mijn netwerk aangeeft geeft alleen mijn experia-box een wifi signaal?

Hoe kan ik dat flashen of iets doen?

• Tym
  • Niet online
Hmm, dan heb je een ander probleem dan ik. Bij mij was het wifi signaal dat van een andere router kwam erg slecht als de TV aan stond. Het wifi signaal van de experia-box werkte wel gewoon (voor zover je dat gewoon kunt noemen, het bereik van dat ding vond ik sowieso erg slecht).
Ik had de tweede router nodig, omdat ik de experia-box in de meterkast heb staan en daardoor geen wifi bereik had in de rest van het huis.
Pagina: 1