Oud i7 920 systeem nog actueel genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Door de nieuwe opkomende Games en vooral ArmA 3 wil ik graag met jullie bekijken of mijn pc nog actueel genoeg is. Ik ben al weer een aantal jaartjes uit de pc wereld en er is in tussen weer veel veranderd.
De system recommend voor arma 3=
PROCESSOR Intel Core i5-2300 AMD Phenom II X4 940
GRAPHICS Nvidia GeForce GTS 560 AMD Radeon HD 7750
RAM 4 GB

Natuurlijk is dit nog steeds de minimum vooral voor een ArmA game welke erg zwaar draaien en niet optimaal geoptimaliseerd is.

Mijn systeem ziet er nu als volgt uit: De i7 920 draait op 4 Ghz. onder waterkoeling. Welke ik misschien mee kan nemen maar deze draait al een jaartje of 3. De behuizing is een zelf gemaakte bench-table welke ik ook evt. wil vervangen voor een midi tower. Uiteraard zit er al een dvd brander etc in.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Rampage II GENE€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 TR3X6G1600C9€ 42,24€ 42,24
1Gigabyte Odin GT 800W€ 147,99€ 147,99
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,22

Nu kan ik de Voeding, Videokaart en SSD behouden en het volgende nieuw aanschaffen (de oude hergebruikte onderdelen staan er ook bij) Overclocken die ik graag. Niet tot het extreme maar normaal:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1ASRock Z77 Extreme4€ 114,80€ 114,80
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 91,90€ 91,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 39,95€ 39,95
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,94€ 42,94
1Gigabyte Odin GT 800W€ 147,99€ 147,99
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,07

Nu twijfel ik ook nog aan de Asrock. Vroeger toen ik wat meer in het PC wereldje zat (3 jaar geleden) werd Asrock als de Logan van de moederborden bestempeld. Een Merk ala Sweex.
Is de pricewatch: MSI Z77A-G45 Dan geen beter idee?

Is dit de moeite of zou ik de basis config. kunnen behouden en een betere videokaart en meer geheugen voldoende zijn om weer een paar jaar vooruit te kunnen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
Indien je gamed op Full HD of een hogere resolutie: Basisconfiguratie houden, je 7850 verkopen, een HD7950 of 7970 weer kopen en een nieuwe kast. Kijk even hoeveel geheugen je games gebruiken, doorgaans heb je denk ik nog wel genoeg aan 6GB. Een i7 920 op 4 GHz is in principe snel genoeg om geen bottleneck te zijn voor hedendaagse videokaarten.

Voor de kast is de R4 een mooie keuze. Eventueel kun je ook kijken naar de Fractal Design Arc Midi R2, die heeft ook legio mogelijkheden voor waterkoeling (voor jou wel interessant) en is ook niet zo duur.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
Ik zou hetzelfde adviseren als MartijnLoarne; kies een mooie kast uit. Qua waterkoeling is de Fractal Design Arc Midi R2 inderdaad een hele mooie, zie ook deze uitgebreide review.

Verder zou ik eerst kijken hoe games als Arma 3 draaien op die setup en mocht dit niet naar wens zijn, dan is een GPU upgrade waarschijnlijk het meest zinvolle. Tenzij de game extreem CPU intensief is zal een 4Ghz i7 920 prima volstaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply's!
Goed om te horen dat de i7 920 nog wel mee kan met de hedendaagse GPU's. Dan ga ik eens uitkijken naar jullie adviezen voor een beter scherm/videokaart/kast.

Als beeld scherm heb ik nog een pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW Zwart
Deze voldoet nog prima maar daar kan ik misschien een pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart als vervanging voor kopen.

Dit samen met een pricewatch: Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5
Om bij de 1920 bij 1200 pixels goede fps te krijgen.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
Volgensmij kan je beter een HD7850 bij scoren en dan CF draaien. Vooral omdat je niet hoger dan full HD gaat, geeft 2x HD7850 volgensmij betere performance dan 1x HD7950. Kan iemand dit bevestigen?

Een i7 920 op 4ghz is btw nog steeds een beest van een CPU. Een upgrade naar een 3570K is niet eens zon groot verschil tegenover een 920 @4ghz. Wat ik zo gelezen heb zit een I7 920 @4ghz kwa performance gelijk aan een stock I7 3770[k].

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik had een i5 760 3,9ghz.. beetje vergelijkbaar als die 920 zonder HT.......
In BF3 had ik echt duidelijk meer aan de 3770 die ik nu heb en een stuk zuiniger! niet al die onnodige hitte die er nog bij komt.

Draait een stuk soepeler dan die i5 3.9. merkte het zeer duidelijk iig.
Las het ook op US forums dat mensen blij met de overstap waren, daarom gokte ik het er ook maar op.

Het blijft persoonlijk.. als je BF3 speelt met een hoop spelers zou ik het iig wel doen.
Ligt er ook aan hoe hard je een CPU pusht..

[ Voor 135% gewijzigd door A87 op 28-02-2013 12:02 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Bas.
Wat heb je verder veranderd kwa geheugen en graka? En onder welke resolutie is dat? Vooral geheugen en resolutie speelt een rol ook. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Bas. op 28-02-2013 11:58 ]

• MartijnLoarne
U2412M is een mooi scherm, zou ik zeker nemen inderdaad.
Mocht een enkele 7850 dan niet volstaan dan is een tweede 7850 wel sneller dan een enkele 7950. Maar daar zitten nadelen aan als meer warmte, meer geluid, soms slechte ondersteuning van CF in games, en je houdt effectief maar 1GB over tegenover de 3GB van de 7950. Dat is een stuk minder toekomstgericht. Zeker als de TS ook nog de videokaart wil gaan waterkoelen (ik weet niet of hij dat wil) is een 7950 of 7970 beter op z'n plaats. Voor zowel een 7950 als 7970 is een kaart met het standaard 7970 PCB aan te raden, daar passen alle waterkoelblokken op.
Icm de Arc Midi R2 heeft de TS dan genoeg mogelijkheden tot het waterkoelen van CPU en videokaart :)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik zou iig 1 high-end kaart nemen geen crossfire. Zelf ook te veel problemen mee ondervonden.
Tenzij je meer dan 1 scherm draait.

Wat betreft Asrock.... het heeft een reden waarom ze zo goedkoop zijn en veel opties leveren. ........ die van mij kapte er met 1 jaar al mee en kostte 155 euro.
Bij mij gingen 1 voor 1 dingne kapot van het moederbord.. dr chmos stopte er mee.. 1 SLI slot stopte er mee.. en nog meer.... 8)7 8)7 dat kan alleen Asrock waarmaken. troep.

Eigenlijk is alles op een Asrock moederbord cheap

Als je op forums kijkt zie je dit soort verhalen

''Not likely. Following Tom's Hardware's scathing expose's of inadequate voltage regulators, nearly everyone is walking on eggshells when it comes to quality. You'll see ASRock associated with cheapness as a result of them supporting the low-end market, but they also support the mainstream market.
''

''a general rule for a good system is a good motherboard, and in my books the ONLY good motherboards come from ASUS and Gigabyte (with exceptions ofcourse)

AsRock has the nickname ASSrock at my work aswell ''

[ Voor 133% gewijzigd door A87 op 28-02-2013 12:07 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

En een i7 920 op stock snelheden? :p Ik zou me bijna gaan schamen, maar dit beestje is al 3 jaar ruimschoots voldoende voor wat ik wilde. Maar ik wil binnenkort ook weer eens wat gaan gamen. Nieuwe videokaart ontkom ik niet aan. maar als ik met enkel die vid kaart weer een beetje fatsoenlijk kan gamen dan is deze i7 officieel de beste koop ooit wat levensduur betreft :p

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
A87 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:01:
...
Wat betreft Asrock.... het heeft een reden waarom ze zo goedkoop zijn en veel opties leveren. ........ die van mij kapte er met 1 jaar al mee en kostte 155 euro.
Bij mij gingen 1 voor 1 dingne kapot van het moederbord.. dr chmos stopte er mee.. 1 SLI slot stopte er mee.. en nog meer.... 8)7 8)7 dat kan alleen Asrock waarmaken. troep.

Eigenlijk is alles op een Asrock moederbord cheap

Als je op forums kijkt zie je dit soort verhalen

''Not likely. Following Tom's Hardware's scathing expose's of inadequate voltage regulators, nearly everyone is walking on eggshells when it comes to quality. You'll see ASRock associated with cheapness as a result of them supporting the low-end market, but they also support the mainstream market.
''

''a general rule for a good system is a good motherboard, and in my books the ONLY good motherboards come from ASUS and Gigabyte (with exceptions ofcourse)

AsRock has the nickname ASSrock at my work aswell ''
Mja ik denk dat dat wat kort door de bocht is. A test of one is basically irrelevant. Dat jij een keer een probleem hebt gehad met een product betekent niet dat het hele merk ruk is :P
Aan het andere kant van het spectrum heb ik een stuk of 5 mobo's van asrock in verschillende pc's gebouwd die allemaal nog prima werken, en heb ik al 2 of 3 MSI bordjes dood zien gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Oraijon op 28-02-2013 12:21 ]

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Zoals ook lees op andere forums komt de nieuwe processors en daar aanhangende mobo's binnenkort weer uit.
Als ik nu dus upgrade koop ik de spullen aan het eind van de lijn.
Zoals ik nu lees en beoordeel is het beter een goede videokaart en scherm te kopen en over een goed jaar weer verder te kijken voor een mobo,proc,memory upgrade.

Crossfire heb ik destijds geprobeerd met de ati 4890's. Mooi idee maar de ondersteuning in games en de setup problemen waren toen een reden om weer vlug 1 kaart te kopen en CF niet meer aan te kijken.
Zoals ik jullie verhalen zo lees is er intussen niet zoveel veranderd.

Waterkoeling voor de videokaart zit niet in de planning. De CPU alleen is voor mij betreft prima.

Als ik het Ram geheugen wil upgraden zou het dan verstandig zijn om de nieuwe 2 x 4gb te kopen of er nog 3x 2 gb in te stoppen?

[ Voor 43% gewijzigd door Pepperana op 28-02-2013 12:26 ]

• Bas.
Precies. Een i7 920 op 4ghz is gewoon nog erg snel. Tuurlijk is een 3770k oid. sneller en hier en daar zal je het iets merken, maar verwacht geen erg grote verschillen etc. Je kunt beter nu investeren in een goede videokaart en voldoende geheugen, dan houd je I7 het nog echt wel bij.

• MartijnLoarne
Inderdaad, nu gewoon nieuwe kast, videokaart en scherm, en later nog eens kijken voor nieuwe CPU, RAM en moederbord. Doorgaans is 6GB voor games wel genoeg, ervaar je daar nu een bottleneck? Zo nee, dan zou ik daar niks meer aan doen denk ik, en gewoon 6GB houden :)

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja idd nu gewoon een snelle grafische kaart erin en over een maand of 4-5 de nwe Intel Haswell+mobo

• Bas.
Zelfs dan is het nog niet nodig.

Je kunt beter eerst voor jezelf vaststellen; waarom ga ik upgraden?

- CPU/GPU houd het niet meer bij en het loopt niet meer lekker -> Vervangen

- Het moet nog een stukje sneller, omdat het kan -> Heb je financieel wat over dan is het mooi.

Een I7 920 op 4ghz trekt gewoon alles en ook het komende half jaar nog wel.

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 09:43
Zelf heb ik een 940. op 3.66GHz. harder durf ik niet op lucht
Het enigste wat je niet hebt is SATA 600 ondersteuning op de chipset/mobo, maar om daarvoor een nieuw systeem te kopen.
Ik heb zelf ook een nieuw GPU gekocht en een SSD, wachtende op de Haswell.
Kwa ram zou ik 3x2 nemen gezien het feit dat je triple channel hebt

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• Bassjur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09-2025
Helemaal eens met Markus, ik heb op het moment een 940 op 3.1 en een GTX 570, dus redelijk vergelijkbaar met jouw systeem en ik speel alles nog zonder problemen. Ik geloof dat je voorlopig nog niet aan het upgraden hoeft. Wat ik de laatste tijd heb is dat een GPU echt alles bepaalt. Een CPU is alleen om de bottleneck tegen te gaan. De 'langzaamste CPU die geen bottleneck meer heeft is een Phenom II 965. (Bron http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=7986&pageid=8147)
Ik weet niet hoe betrouwbaar dit is maar het is iets.
Dus inderdaad alleen een nieuwe kast en je kunt ertegenaan. Kijk opnieuw bij de Haswell generatie naar een upgrade en wees voorlopig blij met de i7.

[ Voor 0% gewijzigd door Bassjur op 13-03-2013 19:18 . Reden: zpelvouten ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik draai een core i7 920 stock met een gigabyte 7950 die standaard op 900/1250 draait en ik kan spellen als Far Cry 3, Sleeping Dogs en Crysis 3 prima spelen op hoge settings. Far Cry 3 kakt alleen soms wat in tijdens gevechten in een enemy camp, maar dat schijnt vaker te gebeuren.
Pagina: 1