Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoe te backuppen tussen 2 externe harde schijven.

Pagina: 1
Acties:

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 21:16
Ik zit met het volgende vraag.
Ik ben de laatste tijd veel bezig met muziek en het maken van (opzet)radioprogramma. Ik zou het vreselijk vinden als ik al mijn muziek en informatie kwijt zo raken want daar zit enorm veel werk in. (Ze hebben bij mij al een keer ingebroken en gelukkig hebben ze de externe schijf en laptop niet meegenomen want ik had niet van alles een backup!)
Nu heb ik speciaal voor het project muziek 2 extra externe harde schijven (3 terra) aangeschaft, eentje waar ik op "werk" en de andere wil ik gebruiken als backup.
Op externe hd 1 werkt ik, wat wil zeggen: gedownloadde muziek in juiste mappen zetten, playlisten maken door bepaalde bestanden te kopieren naar andere mappen e.d.
Nu wil ik eigenlijk de externe 2de hd regelmatig aansluiten en dat dan software een gelijke "kopie" maakt op die schijf. Ik kan natuurlijk handmatig alles steeds kopieren maar dat kost heel veel tijd. Ik zoek eigenlijk een programmaatje dat gewoon de 2 harde schijven vergelijkt en alleen kopieert wat nodig is en niet alle bestanden.
Er zal meestal maar een paar gigabyte erbij komen/veranderen van plaats.
Dit probleem geldt eigenlijk ook voor het setje van 2 andere externe harde schijven waar andere data op gebackupt wordt. Die heb ik nu handmatige gebackupt.
Is dit programmaatje b.v. er voor geschikt?
http://www.2brightsparks.com/syncback/

Deze 2 backup harde schijfven berg ik vervolgens veilig op bij mijn moeder.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:59

markvt

Peppi Cola

Als het niet vaak is en je wilt eventueel handmatig de sync starten kan ik deze aanraden:

scootersoftware beyond compare http://www.scootersoftware.com/
idmcomp ultracompare http://www.ultraedit.com/products/ultracompare.html

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 21:16
Ik weet niet of het vaak zal zijn, dat ligt ook een beetje aan hoe veel ik met mijn " project" bezig ben.
Handmatig de sync starten is geen probleem, de 2de backup schijft hangt er niet constant aan, alleen als ik hem meeneem van mijn moeder naar huis (of andersom)
Handmatig syncroniseren echter wel. Ik ken mijzelf, dan blijft het liggen. Dat is gelukkig de laatste keer goed afgelopen maar je moet het lot niet tarten ;-)
En het zou fijn zijn als de software freeware is want ik heb op dit moment niet zoveel budget helaas.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:59

markvt

Peppi Cola

Gratis heb ik deze wel gebruikt : Dir Sync Pro http://www.dirsyncpro.org/

Maar ik zweer zelf bij beyond compare die tool is zoveel sneller in gebruik en te scripten etc. (de trial hiervan is trouwens 30 dagen maar deze dagen tellen alleen op de dagen dat je de tool echt gebruikt)

Je zou ze altijd nog allemaal kunnen proberen welke je het beste bevalt :)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Al eens gedacht aan Online Storage? Echt, al voor 35$ (2 jaar) heb je ongelimiteerde storage, waarbij je deze storage op diverse manieren (als netwerkschijf, via FTP/webdav, op je telefoon, tablet, etc) kunt benaderen alsmede standaard backup tools of synchronisatie programma's kunt gebruiken (gratis tools worden beschikbaar gesteld)

Kijk eens op OLSCS (Ik ben slechts gebruiker van de dienst, op geen enkele wijze verbonden aan de aanbieder O-) )
  • Zo loop je minder risico om data kwijt te raken wanneer je fysieke media beschadigd raken of gestolen worden.
  • Backup of synchronisatie een keer goed instellen en het is set-it and forget-it.
  • Je kunt met meerdere versies van bestanden werken (point-in-time-restore)
  • Je kunt andere mensen eventueel toegang geven tot specifieke gedeelten van je storage
Daarnaast is het wel handig om ook een harddisk te gebruiken omdat je dan sneller de data kunt terugzetten wanneer je alles kwijt bent, maar de frequentie van die backup kan een stuk lager zijn en die backup bewaar je uiteraard "offsite", dus buiten je huis/normale werkplek.

(Freeware) Synchronisatie tools zijn er inderdaad te kust en te keur, ook een robocopy scriptje en een scheduled task kunnen voldoende zijn (google maar eens) maar het is allemaal geen echte backup!
Een no-nonsense intelligente filecopy tool kan al wat jij wil: FastCopy