Z-5500 wil niet aan, hoe controleren of hij stroom afgeeft?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo!

Mijn Z-5500 Speakerset van Logitech wil helaas niet meer aan. Ineens (waarsch. nadat ik de stroom er een nachtje afgehad heb) is hij overleden.

Zekering eruit gehaald en doorgemeten, lijkt defect. Nieuwe zekering geplaatst, werkt helaas nog niet.

Dus, wat kan ik testen... de Z-5500 heeft een control pod, dat is een apparaatje om geluid te bedienen e.d.:
Afbeeldingslocatie: http://www.eventus.si/en/iimg/2505/spare_part_z_5500_control_pod.jpg zoiets dus.

Nu zit deze verbonden aan de subwoofer (welke ook de versterker is en de zekering in zit) met een d-sub (vga achtige) kabel.

Hier zit schijnbaar een 18 volt aansluiting op o.a.

Mijn idee is dus om als volgende stap te controleren of dit nog stroom afgeeft. Zo ja, dan is de control pod waarschijnlijk defect, zo nee, dan gaat het ergens eerder al mis.

Dit is de pinout die ik kon vinden:
Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/6154/z5500without.jpg

Ik zie hier op de laatste 2 pinnetjes +18v en -18v
Betekent dit dat ik een multimeter op deze 2 pinnetjes kan steken op de voltage stand om uit te meten wat het voltage is? Of heb ik dan kans om meer kapot te maken...?

Hulp is meer dan welkom!

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Je kunt beter Logitech even mailen met je verhaal, wellicht kunnen ze wat voor je betekenen (ze zijn erg soepel in hun garantieregeling, zelfs voor oudere producten). Daarna kun je altijd nog rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Anoniem: 19894 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:18:
Je kunt beter Logitech even mailen met je verhaal, wellicht kunnen ze wat voor je betekenen (ze zijn erg soepel in hun garantieregeling, zelfs voor oudere producten). Daarna kun je altijd nog rommelen.
Klopt, zijn ze meestal ook. Dit keer helaas niet, ik heb ze al gebeld. De garantie is verlopen helaas. Ze kunnen me alleen een kortingsbon aanbieden voor een nieuw product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

geerttttt schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:19:
[...]

Klopt, zijn ze meestal ook. Dit keer helaas niet, ik heb ze al gebeld. De garantie is verlopen helaas. Ze kunnen me alleen een kortingsbon aanbieden voor een nieuw product...
Ah jammer dan.

Meten is weten dus een gnd pin pakken en de -18, de +18 en de +8 lijn even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Als je je voltmeter in de DC Volt stand zet, kun je die gewoon meten, niks mis mee. Zorg dat hij op het goede berijk staat (Ik heb een 2V, 20V en 200V stand bijv.)

Blijft de zekering wel heel nadat je hem vervangen hebt? Daat het rode lampje op de control pod aan? Staat de schakelaar op de sub aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe kan een zekering trouwens kapot lijken? vziw zijn ze stuk of niet...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Infant schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:54:
Als je je voltmeter in de DC Volt stand zet, kun je die gewoon meten, niks mis mee. Zorg dat hij op het goede berijk staat (Ik heb een 2V, 20V en 200V stand bijv.)

Blijft de zekering wel heel nadat je hem vervangen hebt? Daat het rode lampje op de control pod aan? Staat de schakelaar op de sub aan?
Gemeten, ik kan nog stroom meten tot in ieder geval na de schakelaar (heb m ff open gehaald).

Verder, de zekering blijft heel nadat ik hem vervangen heb. Het lampje op de control pod gaat niet aan, Het lijkt dus ook in de sub te zitten.
De schakelaar in de sub is ook aan...

Iemand nog tips? Ik wil dit setje eigenlijk nog niet de prullenbak in gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Okee.

Heb je nu kunnen meten of er +/- 18V op de connector staat? Want als de control pod gewoon netjes voeding krijgt, hoef je niet echt in de sub verder te gaan zoeken maar moet je in de control pod zelf zijn.

PS: Als je er mee gaat gooien wil ik hem wel hebben. :)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Er komt geen 18v uit de connector helaas.

Ik heb ondertussen ook de sub opengehaald. En hier binnenin probeer ik het allemaal te volgen.

Wat ik zie is:
draden van de power connector gaan naar binnen
gaan richting een ontstoringsring
daarna naar de zekering
daarna naar de power switch
daarna komen ze samen, 3 kabels welke als zwart kabeltje naar buiten gaan, en 3 kabels waarvan er 1 als wit kabeltje naar buiten gaat. (ik snap niet helemaal hoe of wat meer), en gaan ze naar een toroidal transformer, die zit voorin de sub , en is een soort rond geval wat schijnbaar een travo is.

Het rare is, als ik deze 2 samenkomende kabels doormeet en kijk op weerstand. kom ik uit op 6.0
Die 2 zouden toch geen verbinding met elkaar moeten hebben lijkt mij?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, mijn vorige post was ongetwijfeld niet zo duidelijk.

Zie de foto's:

Hoe kunnen er 4 kabels uit een switch komen? En, ik probeerde de kabel die naar de zekering gaat door te meten met de kabel die uit de zekering komt zetten, op weerstand op de laagste stand. Maar daar lijkt niks te gebeuren.

De zekering die erin zit doormeten zelf, ging wel goed... Zou het kunnen dat de zekeringhouder o.i.d. ergens niet goed contact maakt?

Iemand die sowieso wat wijs wordt van de bekabeling? Ik heb geprobeerd wat duidelijke foto's te maken...

http://postimage.org/gallery/5yb55nw2/ad57d49a

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/icvhwdbp0/2013_02_28_00_10_43.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/4kh30qkxg/2013_02_28_00_11_04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/hd570nwj8/2013_02_28_00_11_26.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/t4xnp7gj8/2013_02_28_00_11_32.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door geerttttt op 28-02-2013 00:34 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Moeten wel je foto werken natuurlijk... even een andere host nemen denk ik.
Een trafo hoor je normaal gewoon door te kunnen meten. Een wikkeling is niets anders dan een koperdraad in rondjes gedraaid. Dus als je een wikkeling door meet zou je je ongeveer kortsluiting moeten meten. Echter door de wisselspanning werk je een magnetisch veld op dat weer weerstand geeft terug aan de koperdraden. Daardoor fikt een trafo niet door.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Die lasdop vind ik wel een beetje vreemd om hier te vinden.

Als het goed is gaan er uiteindelijk 2 draden (zwart/wit) naar de grote donut in de kast toe, en komen er een paar gekleurde draden terug. De zwart/witte staat ~230V op, en de gekleurde zal iets van 15 - 30 Volt wisselspanning zijn.

Die komen bij de gelijkrichter uit (vierkante blok met de zwarte/gele/rode/bouwe draad) naast de zekering. En vanaf daar gaat het richting de grote blauwe elcos. Helaas zit alles nogal vast geplakt en geschroeft.

De primaire kant zijn dus de zwarte en witte draad.

Ik zou zeggen: probeer het pad vanaf de stekker tot de transformator te volgen en door te piepen.

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik heb toevallig vandaag ook een z-5500 opengehaald en daar zat geen lasdop in hoor!
Wat hierboven wordt beschreven klopt. De zwart/witte draden zijn de 230 die naar de transformator voor in de box gaan. Dan komen er 4 gekleurde draden (zwart,rood, blauw geel) terug waarvan er 2 worden gelijkgericht.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/42218398/IMG557-thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/42218398/IMG558-thumb.jpg

Foto's had ik toevallig gemaakt vanochtend, maar zijn dus niet optimaal.

[ Voor 45% gewijzigd door boazkl0p op 28-02-2013 15:15 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Goh toevallig ja.
Nou, na veel zoeken kan ik gelukkig melden dat de set het weer doet :D

Wat het nu was. Ik was dus druk doorgegaan met alles doormeten. Na lang proberen en meten (wat niet makkelijk was omdat overal krimpkousjes omheen zaten) kwam ik er achter dat de stroomkring onderbroken werdt bij de zekering. Dit ondanks dat de (nieuwe) zekering zelf prima in orde was. Na verder doormeten en kijken waar het mis ging bleek dat het veertje wat in het kapje zit van de zekering nogal ver naar binnen zat.

Hierdoor maakte de zekering niet goed contact met de componenten en was er dus uberhaupt geen stroom. Hoe simpel kan het zijn! Ik zal waarschijnlijk dit wel hebben veroorzaakt met het vervangen van de zekering.

Dus, de veer wat naar buiten getrokken en losgemaakt en de zekering erin gedaan. Nu meette dit aan de binnenkant van de kast wel netjes door. Oftewel de grote test.

En waarempel, de set ging aan en is nu weer helemaal aangesloten en werkt als een malle.

Oftewel, ik ben erg blij!
Bedankt voor de hulp! :)

Pagina: 1