Toon posts:

Raspberry Pi achtig systeem, maar dan beter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik ben op zoek naar een Raspberry Pi-achtig systeem, maar dan wat krachtiger. Doel: aan TV in slaapkamer hangen om dingen te streamen van een NAS / XBMC server. Eisen:
- gigabit ethernet
- minimaal 2 USB poorten
- minimaal 1GB RAM
- minimaal 1GHz CPU
- moet 1080p kunnen afspelen
- bij voorkeur SD-kaart (of vergelijkbaar) storage, SSD mag ook.
- moet Linux kunnen draaien, kan ik zelf wel installeren (heeft zelfs voorkeur)
- klein! (Raspberry Pi achtig formaat, mag evt. iets groter)
- WiFi niet nodig, maar is wel een pre (kan ook een USB-stick bij kopen als nodig).

Kosten: max €150.

Gezien een Raspberry Pi ongeveer €40 kost, zou dit toch mogelijk moeten zijn voor deze prijs? Met name de gigabit ethernet interface lijkt echter problematisch. Heb nog niets kunnen vinden dat dit alles voor een redelijke prijs doet. Mis ik iets?

Bedankt!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 14:16
waarom moet hij krachtiger? met de raspberry pi kan al makkelijk een nas/xbmc server draaien.
heb datzelfde gedaan, en kon ik gewoon 6+ video streams tegelijk draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb elders wat reviews gelezen die lieten zien dat XBMC soms nogal traag (zelfs in het menu) was? Is jouw ervaring anders?

Daarnaast heb ik overal gigabit liggen, en wil ik graag de mogelijkheid open houden om in de toekomst een stream naar de TV te sturen, terwijl er andere streams over UPNP naar andere devices lopen. Bij drie films zou een film met een bitrate hoger dan 33 mbit/sec (dan heb ik overhead nog niet eens meegerekend) dus al voor problemen zorgen?

Bottom line: ik geef liever iets meer dan €40 uit aan een iets krachtiger apparaat waarmee ik (zeker in de toekomst) meer mogelijkheden heb.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waarom zet je de files niet centraal op een NAS, en gebruik je per TV een rPI? Want het lijkt dat je nu én NAS en XBMC in één apparaat wilt bij je TV?
De rPI heeft overigens de ethernet via een USB adapter bus, dus die zie ik nog niet versnellen in een komende iteratie.

edit1:
@Fire69 klopt, Ik had het wat erg kort en fout verwoord.
De Ethernet poort hangt aan de gedeelde USB bus, dus alles moet daardoor waardoor dat het knelpunt wordt als je data van disk wilt gaan streamen en ook nog eens een stream zelf wilt afspelen. Ik heb het zelf nog niet getest (en kan dat ook niet realiseer ik me, heb geen giganetwerk) maar ik denk niet dat het heel snel zal gaan. Wil je data afspelen dan gebruik je de USB bus alleen om data naar binnen te trekken en dan heb je dus veel meer bandbreedte tot je beschikking.

http://www.raspberrypi.or.../viewtopic.php?f=2&t=4592
All data has to pass down a single USB 2 bus, so 480Mbits/s max. Take away half that for USB overhead, 280Mbits/s. Now that need to be shared between the HD/USB stick and the ethernet. So 140MBits/s.
edit2: VWB de vraag - Ik heb zoiets nog niet gezien. Zelf gebruik ik een mac mini in de configuratie die je wilt, echter is dat ruim boven budget. Misschien kan je een mini systeempje bouwen met HDMI, maar dat zal krap worden voor dat budget?

[ Voor 73% gewijzigd door franssie op 27-02-2013 18:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:09
franssie schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:15:
[...]
De rPI heeft overigens de ethernet via een USB adapter, dus die zie ik nog niet versnellen in een komende iteratie.
Model B heeft gewoon ethernet on board hoor.

[edit]
Ik zou trouwens ook gewoon werken met een raspi per TV en 1 degelijke NAS ergens anders :)

[ Voor 15% gewijzigd door Fire69 op 27-02-2013 17:21 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:08:
Ik heb elders wat reviews gelezen die lieten zien dat XBMC soms nogal traag (zelfs in het menu) was? Is jouw ervaring anders?

Daarnaast heb ik overal gigabit liggen, en wil ik graag de mogelijkheid open houden om in de toekomst een stream naar de TV te sturen, terwijl er andere streams over UPNP naar andere devices lopen. Bij drie films zou een film met een bitrate hoger dan 33 mbit/sec (dan heb ik overhead nog niet eens meegerekend) dus al voor problemen zorgen?

Bottom line: ik geef liever iets meer dan €40 uit aan een iets krachtiger apparaat waarmee ik (zeker in de toekomst) meer mogelijkheden heb.
Die ervaring had ik inderdaad ook met een wat oudere raspbmc versie. Toen was de cpu ook constant 100% belast in het menu. Nu is dat echter 1% ofzo en alles loopt heerlijk soepel, de XMBC op de Raspberry Pi is eigenlijk de enige verantwoorde keuze. Prijstechnisch valt het niet te overtreffen en de performance is zeker met films kijken geweldig goed door de hardwarematige decoding. :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Aloys schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:44:
[...]

Die ervaring had ik inderdaad ook met een wat oudere raspbmc versie. Toen was de cpu ook constant 100% belast in het menu. Nu is dat echter 1% ofzo en alles loopt heerlijk soepel, de XMBC op de Raspberry Pi is eigenlijk de enige verantwoorde keuze. Prijstechnisch valt het niet te overtreffen en de performance is zeker met films kijken geweldig goed door de hardwarematige decoding. :)
QFT. Zeker in combinatie met een centrale MySQL-database bij grotere collecties werkt het prima. Ook PVR-functionaliteit is prima te noemen en CEC werkt als een zonnetje waardoor je met 1 remote alles kan bedienen (wat met vrijwel geen enkel vergelijkbare oplossing het geval is0. Als playback-device is er qua prijs/kwaliteit geen betere te vinden.
Alternatief zou een Android-based device kunnen zijn die je voor pakweg 100,- kan krijgen, maar die imho een stuk minder qua mogelijkheden en support zijn dan de Pi.

iRacing Profiel

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22
Aloys schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:44:
[...]

Die 1% CPU usage in Raspbmc is een hardcoded value in skin. Draai maar eens het commando top via SSH, dan zie je dat dat niet klopt. XBian haalt die CPU bar gewoon weg omdat die totaal geen realistische data bevat, dat lijkt me iets eerlijker dan wat Raspbmc doet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• kroegtijger
CurlyMo schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:03:
[...]

Die 1% CPU usage in Raspbmc is een hardcoded value in skin. Draai maar eens het commando top via SSH, dan zie je dat dat niet klopt. XBian haalt die CPU bar gewoon weg omdat die totaal geen realistische data bevat, dat lijkt me iets eerlijker dan wat Raspbmc doet.
Het niet meten betekend ook geen resources verspillen eraan, wat weer winst is natuurlijk.
Neemt niet weg dat de CPU-usage aanzienlijk lager is dan bij de vroege releases die er voor de Pi waren.
Zelf ben ik nog steeds dik tevreden met de recente builds van OpenElec ^O^

iRacing Profiel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Cyphax

Moderator LNX
Fire69 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:20:
[...]

Dat klopt, maar stiekem is dat een USB-adapter. Ik denk dat ie dat bedoelt.

Saved by the buoyancy of citrus

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 15:27
Iets wat dichter aan je eisen voldoet is een cubox (echter 800 MHz ipv 1GHz) waarbij je nog een esata poort krijgt.

Deze draait ook linux, er is zelfs een XMBC build vanuit hun te verkrijgen.

Draai overigens zelf een RPi zonder problemen. maar als je om een of andere reden meer functies+opslag in een wilt combineren zou de cubox mogelijk zinniger zijn.

geheelonthouder met geheugenverlies

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:08:
Dat hangt heel erg af van de distro en de overclock die je gebruikt. RaspBMC bijvoorbeeld staat er bekend om trager te zijn dan OpenELEC en XBian.

XBian heeft laatst nog een update gekregen met o.a. een nieuwere versie van XBMC, waardoor het geheel nog soepeler zou moeten draaien.

De 700 MHz CPU in de RPi kun je zonder problemen overclocken naar 900 MHz. Dat scheelt ook nog weer.
Maar je gaat dan de RPi als NAS gebruiken en je hangt daar HDD's aan? Dat lijkt me sowieso niet slim qua performance, aangezien de RPi geen (e)SATA heeft maar alleen USB 2.0. Zoals gezegd hangt de NIC ook aan de USB-bus. Dat gaat nog eerder de beperkende factor zijn dan 100 mbit Ethernet.
Vandaar dat er ook geen gigabit NIC zit op de RPi, die snelheid ga je toch niet halen over USB.

Gebruik je RPi als HTPC, om XBMC op te draaien en dus aan je TV te hangen. Stream je films vanaf een NAS of server.
Fire69 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:20:
[...]

Ja, maar intern is dat aangesloten via USB.
Bij PC's zijn onboard devices (denk aan NICs, HBA's, GPU's) vaak intern aangesloten via PCI-e. De RPi heeft dat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 28-02-2013 17:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22
kroegtijger schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:15:
[...]

Het niet meten betekend ook geen resources verspillen eraan, wat weer winst is natuurlijk.
Neemt niet weg dat de CPU-usage aanzienlijk lager is dan bij de vroege releases die er voor de Pi waren.
Zelf ben ik nog steeds dik tevreden met de recente builds van OpenElec ^O^
Dat is de crux, het wordt nog steeds gemeten maar niet meer getoond. Die core code is er niet uitgesloopt :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Topicstarter
Dat is duidelijk - hoop fans van de Raspberry Pi, maar de Cubox ziet er ook interessant uit. Ik ga er nog een paar nachten over slapen, en wellicht koop ik dan een van de twee. Bedankt!

• kroegtijger
CurlyMo schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:12:
[...]

Dat is de crux, het wordt nog steeds gemeten maar niet meer getoond. Die core code is er niet uitgesloopt :)
:F Daar schieten we dan dus niets mee op... Beetje slordig werk imho om het er dan niet goed uit te slopen :{

iRacing Profiel

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
de ouya? ok, geen linux (behalve android zelf dan), dirt cheap en krachtige hardware.

• DolphShaft
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb de cubox en de raspberry pi liggen om met XBMC te spelen. Mijn ervaring is dat ondanks dat de Cubox op papier beter scoort, de raspberry pi beter presteert. Dit vooral door de grote community die continu bezig is aan het optimaliseren van software voor de raspberry pi.
De cubox heeft geen grote community. Zeker sinds de komst van de raspberry vrees ik wat voor hun voortbestaan.

Voor het geld dat de raspberry kost zou ik je aanraden om het te kopen en gewoon uit te proberen. Niet tevreden, geen probleem: je hebt tenminste een paar avonden kunnen prutsen met een gadget :-)

PS: De Ouya wil ik ook

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
die raspberry doet het prima voor xbmc (draai hem zelf met raspbmc).
Sowieso kun je hem standaard al op 1GHz zetten met behoud van garantie (ipv de 700MHz). En de nieuwe versie heeft meer geheugen (512mb). Maar ook zonder dat red hij het al prima

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-02 20:43
Misschien een wat late reactie maar misschien is "Wandboard" iets voor je?

http://www.wandboard.org/index.php/details

http://www.denx-cs.de/?q=Wandboard

Alleen jammer dat die SATA die op het bordje zit het niet doet maar dat komt omdat het een Lite variant van de dual core van Freescale betreft.

Ik heb hier zelf geen ervaringen mee oid maar ik heb er laatst ook een keer naar zitten zoeken.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Perkouw

Moderator General Chat
Grappig dat ik hier niemand hoor over de ODROID -> http://www.hardkernel.com/renewal_2011/main.php
Zoek hier ook even op Tweakers rond naar ervaringen e.d.

Edit: Mogelijk net iets buiten budget. Maar goed de specificaties zijn dan ook wel aanzienlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Perkouw op 23-03-2013 15:35 ]

• AntonMadness
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02 18:13
Als je naar alternativen zoekt, heb je misschien wat aan deze website:
http://iqjar.com/jar/an-o...le-board-micro-computers/

Hier worden 24 borden vergeleken met elkaar: plaatje, verhaaltje, overzichtelijke specificaties en aan het einde worden er ook nog een berg benchmarks en conclusies getrokken. Erg mooie post, al zeg ik het zelf.

Als ik zo even scan, lijkt je gigabit ethernet eis inderdaad lastig. Maar dit lijkt me ook niet echt keihard nodig voor Full HD streaming. Exclusief je gigabit ethernet kan je uitwijken naar:
- ODROID-X2 (Quad-core)
- Cutieboard (Quad-core)
- Hackberry
- Snowball (Dual-core)
- Nitrogen6X (Gigabit-port)
- Sabre Lite (Gigabit-port)
- Arndale Board
- Origen Board
- VIA EPIA-P910

Ik draai zelf de nieuwste RaspBMC op een raspberry Pi rev2 bord en stream de series en films over WiFi. Ik vind de kwaliteit goed genoeg!

• kroegtijger
Overigens snap ik nog steeds het probleem van TS met de Pi niet helemaal... Het netwerk-verhaaltje slaat natuurlijk nergens op, want het is niet dat het traagste device in je netwerk je hele netwerk vertraagt (als dat wel zo is, dan moet je een andere switch kopen). De traagheid in de menu's vind ik, gegeven de prijs die je er voor betaald, absoluut geen bezwaar meer. Daar waar dat tot pakweg 6 maanden geleden verre van perfect was is het nu gewoonweg heel goed te doen. Ik zie dus niet echt waar e.e.a mank op loopt wat dat betreft :{

iRacing Profiel

• ilovebrewski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-04-2025
Heeft iemand ook ervaring met het streamen van bluray op de Raspberry Pi?
Wordt dit ondersteund?

Verwijderd

ilovebrewski schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:49:
Heeft iemand ook ervaring met het streamen van bluray op de Raspberry Pi?
Wordt dit ondersteund?
Dat hangt toch af van de software die je gebruikt om het mee af te spelen?

Verwijderd

AntonMadness schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 18:36:
Als je naar alternativen zoekt, heb je misschien wat aan deze website:
http://iqjar.com/jar/an-o...le-board-micro-computers/
Mooie lijst! Thx.

Ik twijfel ook steeds tussen een raspberry, wachten op een OUYA of een 2e hands Nvidia -ion doosjes.

Raspberry heeft de grootste community, de OUYA is nog steeds toekomstmuziek maar wel kant en klaar en je hebt ook alternatieven zoals die ODROID, maar kan ik daar ook als linux-nono makkelijk android/xbmc/keyboard etc werkend krijgen?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Vind persoonlijk de RPi niet zo fijn als XMBC voor full HD (en nog sickbeard/couchpotato en sabznzb draaien). Nadeel is dat als je meer dan enkel xmbc wilt, dat je prijs van een ander board echt omhoog vliegt.

Een andere optie is een Intel NUC denk ik welke toch sneller zou pakken dan een ander experimenteel board. RPi heeft grote community, want bij de rest ietjes tegenvalt.

@ilovebrewski, nee gaat niet. Blueray heeft een codec nodig welke niet mogelijk is geloof ik met de RPi. Daarnaast is het dacht ik ook net te zwaar.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Die Wandboard Quad is wel leuk.
http://www.wandboard.org/index.php/details

Processor Freescale i.MX6 Quad
Cortex-A9 Quad core
2 GB DDR3
Audio
Optical S/PDIF
HDMI