Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor muziek productie

Pagina: 1
Acties:

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop/ultrabook. Ik wil naast mijn iMac (i7 quad core) ook een mobiele setup gaan draaien.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil voornamelijk werken met FL Studio voor het produceren van muziek. Hierbij maak ik gebruik van verschillende VSTs (Nexus, Sylenth1 etc) en plugins. Daarnaast een beetje surfen, fotos bewerken met Photoshop, HD 1080p films kijken.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Budget zit tussen de 1000 en max 1500

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik wil voornamelijk een laptop die geen zwaar gewicht heeft (onder de 2kg, liefst 1,5kg), aangezien ik hem meestal in mijn rugzak stop. Accu moet het ongeveer 5 a 6 uur volhouden en de grootte 13" (of 14")

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb al naar de volgende modellen online gekeken

ASUS UX32VD - i7 3517U 1,9ghz
Deze ultrabook krijgt goede reviews en is makkelijk te upgraden met een nieuwe SSD (Samsung 830 256GB) en RAM (naar 10gb). Nou vraag ik mij af of deze genoeg power heeft (i7 3517U) voor mijn werkzaamheden.

Macbook Pro Retina 13" - i5 2,5ghz - 256gb SSD
Vanwege de Saturn actie die nu loopt zag ik deze voor een aardige prijs (1389,-) online staan. Wat mij vooral bevalt is het Retina scherm met een hoge resolutie, maar omdat FL Studio op windows draait ga ik dus bootcamp naast OSX draaien. Op zich is dit niet zo erg, aangezien ik dit ook op mijn iMac draai maar het neemt wel ruimte in op de SSD. Toch denk ik wel dat deze meer performance levert dan de Asus, maar heeft wel een wat mindere grafische kaart. Weet niet of dit uitmaakt?

Hebben jullie nog suggesties voor andere modellen? Misschien is een quad core cpu verstandiger, maar dan ga ik richting de 15"

[ Voor 3% gewijzigd door Motabeatz op 27-02-2013 15:31 ]

motabeatz.com

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
MacBook Pro Retina sowieso, als je veel muziek wil produceren ben je het beste uit bij Mac, op een Mac kan je Logic draaien! :p En het scherm van de Retina is ook echt heel erg goed... Muziek produceren gaat volgens mij alleen maar op cpu kracht, en Photoshop ook, dus ik denk dat de Retina MBP de beste keuze is. :)
Als je een iMac hebt zou ik ook zeker de MBP nemen, omdat het hetzelfde Os is, en dat is wel zo makkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door peakrever op 27-02-2013 18:01 ]

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Vergis je niet. Die ultrabooks komen negen van de tien keer met een low voltage cpu. Voor joue werk kun je beter een full voltage hebben.

Aan de Windows kant is er dan maat een optie. De skny s15. Kan je nu of goedkoop het retailmodel van kopen bij de saturn of via de sony site met een i7. Meer power dan op de retina macbook pro, al heeft dje natuurlijk wel een beter scherm.

Maar je zegt zelf dat je programma's gebruikt die op Windows werken. Waarom dan een mac? Dd sony heeft betere hardware en met 1.89kg ook nog een lager gewicht. Nog goedkoper ook :)

Ik zou de S15 kopen en dannzelf er een ssd inzetten plus ram als je wilt. Sony vraagt daarvoor drie triljoen procent winstmarge voor.

Edit: de sony komt dus met:

I5
Full hd ips scherm
640gb hdd
6gb ram.
640M le
1.89kg

Op de sony kun je ook nog een spelletje spelen als je wilt. Dat trekt de rMBP niet. Op alle punten is de sony beter, behalve het scherm. Al is die van de sony al heel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Iekozz op 27-02-2013 18:12 ]

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Motabeatz
Bedankt voor de suggesties. Ik kom net van de Saturn en heb even met de S15 (demo model) gespeeld.
Paar dingen vallen mij op: hij is licht voor een 15", mooi HD scherm. Maar ik vind het materiaal wat gebruikt is voor de laptop wat goedkoop overkomen en het scherm wiebelt best veel. Ook moet ik wennen aan het touchpad die meer links zit wat wel goed reageert, maar ik druk vaak op de rechtermuisknop.

Omdat ik ook vaak reis is het misschien beter om toch voor een 13" laptop te gaan. Misschien dat ik naar de S13 nog kan kijken of toch voor de Macbook Retina 13" moet gaan. Lastig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Motabeatz op 28-02-2013 20:43 ]

motabeatz.com

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Als je een iMac hebt, zou ik zeker voor de rMBP gaan.

• Iekozz
Dat het scherm wiebelt hoort volgens sony. Dan breekt hij veel minder makkelijk. Is dus geen foutje. Ik vind het ook een rare keuze, maargoed. Je kan hem trouwens via de sony site ook in het zwart bestellen, vind ik persoonlijk veel mooier

Ik weet niet welke S15 je hebt geprobeerd, maar sinds de 2012 versie zijn er geen fysieke muis knoppen meer, alleen een groot touchpad.

Je kan inderdaad ook voor de S13 gaan, maar bedenk wel dat het scherm veel slechter is dan die van de S15.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Motabeatz
Ja dat viel mij in de winkel ook op dat het scherm wat minder was van de S13. Ook wel erg dat je wordt geholpen in de winkel terwijl je meer kennis hebt dan de werknemer en gewoon ja blijft knikken :P

Het rare is dat ik nu ook naar de Asus N56VZ-S4215H zit te kijken die ook 15" is en een stuk zwaarder, maar de behoorlijke goedkope prijs en de specs spreken mij wel aan. Als het goed is kan er ook een SSD in.

Is er echt geen 13" laptop die in de buurt komt van een i7 quad core cpu? of is een i7 dual core de max?
Het lijkt wel hoe kleiner de laptops worden, hoe hoger de prijs wordt. |:(

motabeatz.com

• Iekozz
Jawel, de vaio z, die heeft een zeer goed scherm, naar mijn mening zelfs beter dan de rMBP. Wel max een 1600*900 scherm en duur.

Ik heb de Asus N56VZ zelf ook, erg aan te raden, zeker met een ssd.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Iekozz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:40:
Jawel, de vaio z, die heeft een zeer goed scherm, naar mijn mening zelfs beter dan de rMBP. Wel max een 1600*900 scherm en duur.
Onzin, hij is op de site van Sony te configureren met een 1080p scherm.

• Iekozz
Ghoxer schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Onzin, hij is op de site van Sony te configureren met een 1080p scherm.
My bad, ik dacht maximaal een 900p scherm :)

• Motabeatz
Iekozz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:40:

Ik heb de Asus N56VZ zelf ook, erg aan te raden, zeker met een ssd.
Hoe lang heb je de asus al? Ooit problemen mee gehad? Neem je hem ook wel eens ergens anders mee naartoe ivm het gewicht ipv thuis?

Mijn plan is dan misschien om toch voor de n56vz te gaan met een ssd op de plaats van de hdd en dan de hdd verplaatsen naar de odd (mits dit eenvoudig kan). Dan kan ik de ssd gebruiken voor windows en de hdd als opslag

motabeatz.com

Verwijderd

Waarom de N56, als de S15 ook alles bied van jij nodig hebt met een veel lager (1.9kg in plaats van 2.7-2.8kg) gewicht? Ik dacht dat je een ultrabook zocht, geen 2.7kg wegend bakbeest.

• Motabeatz
De N56 vind ik persoonlijk sterker qua materiaal. Het scherm wiebelt niet zo erg als de Sony en ik moet zeggen dat de touchpad van de Asus fijner is. Het gewicht is inderdaad het nadeel van de Asus,

Als ik zulke specs wil hebben in een ultrabook kom ik nog op de sony vaio Z uit, maar die zit helaas niet binnen mijn budget als ik hem via de sony site samenstel.

motabeatz.com

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36

Quad

Doof

Zoals ik zie eigenlijk twee keuzes, de S15 of de N56 van Asus. Je moet dan kijken wat je het belangrijkste vind en op een van deze twee af gaan.
Mijn persoonlijke voorkeur? Heb ik niet echt eerlijk gezegd, al wint de N56 het voor mij wel met het design.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Iekozz
>:)
NickySantoro schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 22:15:
[...]

Hoe lang heb je de asus al? Ooit problemen mee gehad? Neem je hem ook wel eens ergens anders mee naartoe ivm het gewicht ipv thuis?

Mijn plan is dan misschien om toch voor de n56vz te gaan met een ssd op de plaats van de hdd en dan de hdd verplaatsen naar de odd (mits dit eenvoudig kan). Dan kan ik de ssd gebruiken voor windows en de hdd als opslag
Ik heb er een sinds 22 december vorig jaar. Altijd goed gewekt, behalve dan dat die uitvalt na een paar uur gamen. Maar dit wordt op dit moment gefixed door Asus. Maar wil uiteraard niet zeggen dat het een slecht model is. Ik heb gewoon pech..

Ja, ik neem hem wel eens mee naar school bijna elke dag en in elk weekend wel eens met de trein. Is goed mee te nemen, maar als je veel reist dan zou ik zeker de S15 kopen. Ik kom van een Samsung Chronos en die weegt 2.2kg. Dan is het toch even wennen. Ik heb ook tussen beide moeten kiezen en ben voor meer power gegaan ipv een stuk lager gewicht en beter scherm.

Pagina: 1