Nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-07 16:27
Hoi allemaal,

driftig ben ik op zoek naar een NAS systeem. Ik wil mijn pc niet meer aan hoeven zetten om iets op mijn Popcorn Hour te kunnen kijken.

Lang verhaal kort; er komt een NAS welke ik op mijn netwerk aan ga sluiten. Ik wil er 4 schijven in kwijt kunnen van minimaal 3TB per stuk. Ik heb 2 schijven van 1 TB in mijn pc zitten. Hier wil ik mee beginnen. Maar, als ik een 2ehands NAS neem, kan ik meteen een extra 2 of 3 TB schijf erbij nemen. Mijn budget is rond de € 300,-.

Enkele opties die ik overweeg;

Via Marktplaats kan ik de Synology DS-411J NAS‏ kopen voor € 160,-. Dit apparaat is 2 jaar oud en hierdoor heb ik wettelijk geen garantie meer. Dit vind ik nogal gevaarlijk natuurlijk. Zeker omdat ik zelf ook zeker 6 uur per dag de NAS aan heb staan. Hoe zit het met de levensduur van dergelijke NAS-systemen? Maximaal 16TB mogelijk, dus ruimte genoeg. Maar, mijn oom is IT-er en installeert regelmatig Synologies bij (zakelijke) klanten. Hij zegt dat hij er niet echt kapot van is.

Daarnaast staat ook de Thecus 4100 EVO NAS op Marktplaats. Deze kan ik voor € 125,- overnemen, maar is ook al een ouder type en is intern een stuk trager (800mhz vs 1200mhz etc.). Verder ben ik totaal onbekend met Thecus systemen. Iemand hier wel ervaring mee? Helaas maar maximaal 8TB mogelijk.

Ook de Qnap ts-410 staat voor € 185,- online, maar deze is ook weer een stuk trager dan de Synology. Daarbij is het ook alweer een ouder model. Omdat het een ouder model is, kan ik ook nergens teruglezen of ik 12TB kwijt kan in 4 slots.

Dan blijft de optie over om een nieuwe NAS te kopen. Ook zeker mogelijk, maar dan zit je al snel richting de € 300,-. Iets wat de max is in mijn budget. Maar, dan heb je wel volledige garantie en een nieuw model.

Op Tweakers knallen Thecus, QNAP, Netgear en Synology eruit, maar prijstechnisch zijn de verschillen best klein. Ook kan ik nergens de gemeten waardes terugvinden in reviews bijvoorbeeld. Elke fabrikant noemt natuurlijk de meest ideale waardes in zijn specificaties.

Dingen die ik belangrijk vind;
4 bays SATA300
Stil en zuinig (plaats hem het liefst in mijn huiskamer)
NAS zelf moet snel in bediening zijn
Kopiëren naar de NAS hoeft niet supersnel te gaan. Hij kopieert toch 's nachts en heb daar de tijd voor.
Geen Wifi
Geen hot-swap noodzakelijk
Minimaal 1 USB front

RAID hoeft niet per sé, maar hebben ze allemaal wel volgens mij. Merk je hier het verschil goed van met normale schijfopstellingen?

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt voor jullie reacties en moeite. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer zeg maar.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Koopadviesen vallen tegenwoordig onder een eigen subforum..., kleine verhuizing naar CAA.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-07 16:57

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben zelf zeer te spreken over Synology (geen echte ervaring met andere systemen) maar deze draait al een aantal jaar prima (wat oudere ds109)

Firmware en Diskstation software is erg prettig om mee te werken en je kan er uiteindelijk een hoop aan tweaken en extra instaleren door middel van packages (ook buiten de officiele synology packages om) zonder gedoe in bijvoorbeeld putty of in pyhton te hoeven verdiepen.
Zo heb ik er prima Sickbeard en Sabnzbd op staan en dient hij voornamelijk als mediaserver voor films, series en muziek. Verder als backup van foto's.
Als ik zelf een goede aanbieding van een 411 zou zien had ik het gedaan (Ibood hunt komen er nogal wat langs je moet alleen snel zijn)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat je in elk geval bij Synology in het achterhoofd moet houden is dat de J-modellen de hekkensluiters zijn wat betreft performance. De 411J is zeker niet slecht maar als je ooit SABnzbd, Couchpotato en/of Sickbeard erop wil gaan draaien (wat best interessant kan zijn voor jouw gebruiksdoeleinden) dan zou je daar wel eens tegen performance-issues aan kunnen lopen. Synology is prima spul (ik heb zelf een DS-1812+ staan) maar ik denk dat het zonde is om nu 200 euro uit te geven aan een tweedehands budget-NAS van 2 jaar oud als je naar eigen zeggen voor 300 euro ook iets couranters kan krijgen.

Ik zou dan persoonlijk wel liever even doorsparen voor de pricewatch: Synology Disk Station DS413 dan dat ik voor de pricewatch: Synology Disk Station DS413J zou kiezen, maar dat is puur gebaseerd op de mogelijkheid om hem meteen of later ook als mini-servertje en/of NZB/torrent-client te kunnen gebruiken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 21:10
Synology is fantastisch, als je die eenmaal hebt wil je nooit meer anders. Ik heb zelf de J versie genomen met in het achterhoofd dat hij alleen als fileserver zou dienen. Inmiddels gebruik ik NZBGet, SickBeard, SpotWeb, Photostation en nog een aantal dingen meer. Helaas is de J versie daar eigenlijk niet geschikt meer voor. Mijn tip is dus: even doorsparen en jarenlang plezier hebben. Volgens mij gaan ook de tweedehandsjes gaan nog prima een hele tijd mee, het is degelijk spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Bedankt voor jullie reacties :). Ik ga eens goed nadenken en kijken wat financieel nog mogelijk is.

Ook is me een HTPC aangeraden met schijfruimte. Zeker voor € 300-400 euro kan je daar een mooi systeem voor bouwen.

Maar ik zit nog even met de HDD's in mijn hoofd. Kunnen deze gewoon 5400RPM zijn? Ivm de geluidsproductie en de toegankelijkheid van de schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-03-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-07 16:57

Rubman

Retarded or just overjoyed!

StealthyPeanut schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:56:
Bedankt voor jullie reacties :). Ik ga eens goed nadenken en kijken wat financieel nog mogelijk is.

Ook is me een HTPC aangeraden met schijfruimte. Zeker voor € 300-400 euro kan je daar een mooi systeem voor bouwen.

Maar ik zit nog even met de HDD's in mijn hoofd. Kunnen deze gewoon 5400RPM zijn? Ivm de geluidsproductie.
HTPC is leuk, maar vergt zeker een stuk meer onderhoud dan een NAS, die in principe plug en play kan zijn.
Vaak is het met een NAS ook makkelijker om deze van buitenaf toegankelijk te maken en zit je met een dedicated besturingssysteem ten opzichte van een kaalgeplukte windows of linx distro bijvoorbeeld.
Daarintegen is het met een HTPC wel weer makkelijker om deze te voorzien van HDMI en zo direct aan je TV te koppelen met de bijbehorende voordelen van het media streamen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Rubman schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:01:
[...]

HTPC is leuk, maar vergt zeker een stuk meer onderhoud dan een NAS, die in principe plug en play kan zijn.
Vaak is het met een NAS ook makkelijker om deze van buitenaf toegankelijk te maken en zit je met een dedicated besturingssysteem ten opzichte van een kaalgeplukte windows of linx distro bijvoorbeeld.
Daarintegen is het met een HTPC wel weer makkelijker om deze te voorzien van HDMI en zo direct aan je TV te koppelen met de bijbehorende voordelen van het media streamen.
Dat is ook weer zo. Maar de mogelijkheden met de Popcorn Hour A-200 zijn wat beperkt op het gebied van XBMC, YAMJ etc.

Het blijft een directory player en dat stoort me nogal na 3 jaar :). Op de HTPC zijn de mogelijkheden redelijk eindeloos icm andere jukeboxen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:00
Rubman schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:01:
[...]

De software van de synology is eigenlijk ook niet meer dan een kaal geplukte linux distro.
Maar mocht je van een beetje knutselen houden kun je ook de DSM software van synology op een zelf bouw servertje zetten. Lees deze maar eens door, het is vrij makkelijk. http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=17

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1