Systeem bevriest bij gebruik SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278857

Topicstarter
Hallo allemaal,

Al een ruimte tijd heb ik problemen met mijn PC. Tijdens het gebruik van de PC bevriest hij volledig. Soms binnen enkele minuten, maar soms ook pas na een uur. in de event viewer is helemaal niets te zien.
De PC bestaat uit de volgende hardware:

Processor: Intel Core i7 860
Moederbord: MSI P55-GD65
Geheugenmodule: Geil 4GB DDR3-1333 CL7 kit (4 bankjes )
Videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2
Harddisk/SSD: Intel 330 120GB
Harddisk/SSD: OCZ Vertex 2 3.5" 120GB
Harddisk/SSD: Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
Optische drive: Samsung SH-S182D black OEM
Geluidskaart: Realtek ALC889 HD audio controller (onboard)
Behuizing: SilverStone Fortress FT01 Black Window
Voeding: OCZ ModXStream Pro 700W
CPU-koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B

Boven genoemde hardware is de huidige hardware. In de tijd van het probleem zijn de volgende zaken vervangen:

- voeding
- moederbord
- harddisk/ssd

Wanneer ik Windows op een "normale" schijf installeer, is deze stabiel.
Wanneer ik gebruik maar van een SSD, treedt het "vries" probleem op. Nu dacht ik eerst dat het aan de controller lag in de OCZ vertex2. Dus een nieuwe SSD Intel 330 120GB gekocht. Getest en het probleem is er nog steeds.

Ik heb "gespeeld" met drivers enz. o.a. de onboard HD audio controller driver, eerder genoemde hardware vervangen en zo ongveer alles gedaan wat ik op internet kon vinden wat op mijn probleem lijkt. Ook verschillende OS-en geprobeerd.

De enige optie die ik me nog kan bedenken is het moederbord.

Heeft er iemand nog ideeen of dingen die ik zou kunnen proberen? Het probleem speeld nu al zo lang dat ik een beetje moedeloos begin te worden :P

Alle info/tips e.d. zijn welkom! _/-\o_

Gr. mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 18:31
wat zijn de temps van de cpu?
mischien zit je koeler vol stof, of is de koelpasta opgedroogd ofzo.
zijn alle laatste drivers van het mb geinstalleerd en staat de bios op ahci.
zijn de ssds aangesloten op een intel sata poort, die wat beter schijnen te zijn dan andere.

installeer je os op de intel ssd met alle andere schijven losgekoppeld, en vioeg dan steeds een schijf toe tot het probleem weer optreed.
die intel lijkt me het betrouwbaarst

meer weet ik even niet te verzinnen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Goofy1978 op 27-02-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuus, dat was ik vergeten te vermelden. De temps zijn allemaal in orde. Net zoals de stroom voorziening. AHCi staat aan, ook in Windows. Schijven loskoppelen is getest component voor component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bntjah
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 16:15
2 Vragen:
Heb je reeds geprobeerd memtest86 uit te voeren?
Heb je al geprobeerd je PC te stressen vanop bvb een live cd?

Heb een gelijkaardig probleem; dus ik ga deze ff volgen... en ik word er zelf ook een beetje moedeloos van...
Ik heb bovenstaande 2 tests al gedaan; ik ga hierna de dingen van Blije1986 eens proberen: moederbord, psu & ssd/hdd vervangen

[ Voor 59% gewijzigd door bntjah op 27-02-2013 15:53 . Reden: Betere structuur en duidelijker gemaakt ]

K49 '17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Topicstarter
"Stresstest" heb ik gedaan met pc mark en nog wat andere programma's. Zonder negatief resultaat.

Ik heb memtest inderdaad gedaan. Alleen heb ik hem de "standaard" passes laten doen en niet een hele nacht laten draaien. Zou dit een ander effect geven?

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07 10:13
probeer eens een sata poort van de ander chipset, ik zie dat je er namelijk 2 verschilende hebt.
Een SATAII controller van Intel P55 en een van JMicron® 363 chipset
Daarnast mag ik aan nemen dan je de laatste Bios versie gebruikt?

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

Topicstarter
@bntjah:
Heb je toevallig een Realtek (HD) audio controller onboard?
Indien je een driver conflict hebt hiermee, krijg je een vergelijkbare situatie. Ik heb hier "veel" over gelezen.
Uitschakelen van de audio controller in de bios zou een oplossing kunnen zijn. Helaas heeft deze voor mij niet gewerkt :X

@Sir_Markus:
Klopt! Alleen is dat 1 van de 2 eSATA poort. Kan ik deze daar wel voor gebruiken? En volgens mij moet ik dan ook een andere aansluit kabel hebben. Want deze poort is bedoelt voor plug en play (externe)schijven volgens mij.

Uiteraard heb ik de laatste bios versie. Dit heb ik bewust gedaan vanwege de problemen.

Sinds vanavond een uur of half 7 loopt er inmiddels een memtest. tot nu toe geen errors.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 278857 op 28-02-2013 20:55 ]

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Welke Achi-drivers gebruik je?
Intel of Microsoft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bntjah
@blije1986
Realtek HD audio controller onboard & gebruik de intel drivers; probleem is dat pc zeker enige tijd zonder enig probleem heeft gedraaid. Ik heb wat research gedaan en bij mij zou het de firmware van mijn Crucial M4 zijn die "flipt" door de ontime > 5100u te zijn dus voor zekerheid ga ik nu even proberen met een andere SSD

Heb je reeds geprobeerd S1, S3 en S6 uit te zetten in BIOS? Of nagekeken?

K49 '17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
Staan er in je Eventlogs verwijzingen naar iastor?
Had jaren geleden met 1 Crucial c300 hetzelfde probleem.

Oplossing was toen:
- http://derek858.blogspot....tel-sataahci-lockups.html
- Firmware drive geflashed.

Heb er nu 2 in Raid-0 en alles werkt zonder regedit, met de nieuwste Intel drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist afgelopen nacht memtest laten draaien voor 12 uur. Dit lijkt me lang genoeg. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SQUOJ8VX.jpg

@MJanzn:
Op dit moment maak ik gebruik van de Intel driver. Hiervoor heb ik ook op een schone installatie getest met de Microsoft driver.

Nee, ik zie dat event niet terug in de eventlog. Dat is juist het gekke. In de eventlog is niets te vinden

@bntjah:
Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken. Volgende punt om te onderzoeken ;)

Oh trouwens, beide drives zijn voorzien van de laatste firmware. i.v.m. eventuele ondersteuning van het Intel en OCZ forum enz. Want dat is toch altijd wat het eerst geroepen word :p

Zojuist even een SATA - eSATA kabel op de kop getikt. Dus kan gaan spelen met de JMicron® 363 chipset.

Gr. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 19:56
Weet je zeker dat jouw geheugen ondersteund wordt? En dan voor alle 4 geheugen banken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:41
mijn broer had zelfde probleem. na veel onderzoek kwam ik er achter dat de probleem in de intel rapid storage technology zat. je moet een waarde aanpassen via de register en dan moet het goed werken.

hier vind je meer informatie.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96663

[ Voor 70% gewijzigd door sanane op 02-03-2013 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
Dezelfde registerwaarde die ik 2jaar geleden ook heb aangepast. Rare is dat ik er geen last meer van heb sinds ik raid0 gebruik.

Had alleen port0 gewijzigd, mijn link doen ze alle 6.

[ Voor 20% gewijzigd door MJanzn op 02-03-2013 18:44 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@acale:
Ja het geheugen word ondersteund. Wanneer ik het OS op m'n trage (normale) schijf zet. Is er niets aan de hand. Het is puur als het OS op een SSD draait.

@MJanzn en sanane:
Ik heb deze waarde geprobeerd. Helaas nog steeds het zelfde probleem.

Ook ben ik gister wezen stoeien met de eSATA poort. Het lijkt wel of het OS enz. sneller is. Maar het probleem blijft zich voor doen.

EDIT:
Ik heb in de BIOS nu de "extra" controller (JMicron® 363) uitgezet. Verwacht geen effect. Maar wie weet. Misschien confliten o.i.d.

Ook ben ik via de Intel site aan het controleren of ik echt alle laatste drivers enz heb.

EDIT 2:
Tot mijn verbazing is er dus toch echt een driver die niet eens geïnstalleerd is! Deze driver word ook niet "mee geleverd" met het moederbord / fabrikant.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7LMZ7VGR.jpg

Na het installeren van deze driver verscheen in het systeem vak ineens het icoon "hardware veilig verwijderen" en een icoon voor " Intel rapid storage technology".
Nu afwachten en testen of het effect heeft gehad.

EDIT 3:
Gister avond en vandaag bezig geweest met wat benchmark tests van o.a. PC mark en performanceTest.
Alle test zijn meerdere malen volledig en succes vol uitgevoerd zonder crashes o.i.d.

Daarna wat zitten internetten ( zoeken naar oplossingen ) en ja hoor, naeen minuut of 5 a 10. Systeem bevriest. opnieuw opstarten. Windows wil opstart herstel doen. Ik NIET :P . Dus hop door naar het windows logo en ja hoor. systeem bevriest. Weer opnieuw opstarten En eindelijk draait Windows weer normaal.

Hierna getest met Newsleacher. Na een halfuurtje draaien, systeem bevriest.

Hierna een test gedaan met bestanden kopieren over het netwerk. van een laptop naar de "trage" (niet SSD) schijf van het systeem met het probleem. En ja hoor, na een paar minuten kopieren, systeem weer bevroren.

Het gebeurd dus te pas en te onpas bij een willekeurige actie.

Gr. Mark

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 278857 op 03-03-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ondanks dat ik zeker weet dat het niet aan de temps ligt. Toch even een overzichtje gemaakt met Aida64.
Ik zie niets geks?? misschien jullie wel?

Temperaturen:
Moederbord 24 °C (75 °F)
CPU 24 °C (75 °F)
CPU #1 / Kern #1 19 °C (66 °F)
CPU #1 / Kern #2 19 °C (66 °F)
CPU #1 / Kern #3 19 °C (66 °F)
CPU #1 / Kern #4 19 °C (66 °F)
GPU diode (DispIO) 30 °C (86 °F)
GPU diode (MemIO) 32 °C (90 °F)
GPU diode (shader) 30 °C (86 °F)
OCZ-VERTEX2 3.5 30 °C (86 °F)
SAMSUNG HD204UI 20 °C (68 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 1377 RPM
Chassis nr1 1087 RPM
Chassis nr2 724 RPM
GPU 32%

Spanningswaarde:
CPU Core 0.856 V
+3.3 V 3.280 V
+5 V 5.045 V
+12 V 12.232 V
VBAT Batterij 3.184 V

Gr. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bntjah
Ik zie niks fout op het eerste zicht, bij mij was het probleem opgelost door SSD te vervangen...
Wel eerst paar probs gehad met een van de sata controlers en na op een ander te steken werkte het direct zonder enige vertraging...

K49 '17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de Vertex 2 vervangen voor een intel 330. Dit heeft ook niets opgelost. vandaar dat ik het in de configuratie/moederbord hoek zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:31
Gebruik apparaatbeheer om de samsung spinpoint driver opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3, Ik zou niet weten wat de samsung disk met bovengenoemde problemen van doen heeft. Ook is deze schijf op dit moment niet eens aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:31
Ik begreep ook niet waarom de samsung spinpoint driver lastig doet.
Maar toen ik deze wazige verschijnselen had was het opgelost nadat ik die schijf opnieuw had geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Is de BIOS ingesteld op AHCI modus? Ik ga uit van wel ;).
Je hebt ook al een herinstallatie uitgevoerd op de nieuwe SSD en het probleem is dus nog steeds aanwezig?

Maak in elk geval geen gebruik meer tot alles duidelijk is van de Vertex 2 SSD, dat ding geeft meestal de raarste problemen.

En anders even een checkdisk uitvoeren.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Quad:
Ja, de bios staat ingesteld op AHCI. Ik heb gecontroleerd of in Windows de register waarde ook zo staat ingesteld. Dit is inderdaad het geval. AHCI staat dus aan.

Ja, ik heb met zowel de Vertex2 meerdere herinstallaties gedaan toen ik de Intel SSD nog niet had. Nu ik de Intel SSD heb, heb ik deze ook opnieuw geïnstalleerd. het probleem speelt met verschillende OS-en. Heb getest met diverse Windows 7 installatie bronnen (Wel allemaal ultimate) en een 90 dagen trial versie van Windows 8. Alle installs het zelfde probleem.

Na iedere install probeer ik alle tweaks en oplossingen nog een keer 1 voor 1 of in verschillende combinaties. Echter hierbij nog geen succes geboekt.

Op dit moment maak ik maar van 1 schijf gebruik (Intel SSD). Dit is ook de enige schijf die aangesloten is. De vertex2 en samsung disken hangen in de kast voor 'oud vuil' ;) Zodra ik vordering boek, gaat meteen de samsung schijf weer aangesloten worden om de pagefile e.d. te verwijderen van de SSD! :)

Wat me wel opvalt is dat het systeem nu inmiddels 1 uur 41 draait. waarvan een half uurtje idle.
Ik heb alleen gebruik gemaakt van (Windows) calculator en notepad. En IE 10. Tijdens het browsen heb ik diverse site's bezocht zoals google, tweakers enz. Allemaal site's waar geen flash of java word gebruikt. Dit gaat dus goed!
Het feit blijft natuurlijk dat wanneer ik overige applicaties gebruik of site's waar flash en java word gebruikt bezoek het systeem nog steeds bevriest.
Maar het is een ieniemienie vooruit gang! voor mij dan 8)7

Gr. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kwam er zojuist achter dat gek genoeg m'n intel INF drivers en m'n RST driver toch niet helemaal up to date waren 8)7 Dus deze als nog gedownload en geinstalleerd. RST driver via de standaard weg ( configuratie scherm --> apparaatbeheer ) gaf Windows aan dat er geen nieuwere drivers waren in de map die ik op gaf. terwijl ze er toch echt stonden :X Dus handmatig toegevoegd en Windows geeft nu wel de juiste driver weer.

Mijn MB en processor ondersteuning OC Genie. Zodat de processor zich automatisch kan overklokken. Ik heb een Tijdelijk OC profiel gemaakt, met daarin alle overklok shit enz uit! op deze manier wil ik weer van voor af aan beginnen.

Tevens heb ik een tooltje gevonden waarmee ik (volgens de beschrijving) de gehele PC kan testen, stressen enz. Het tooltje heet OCCT. Iemand hier ervaringen mee?
Ik las wel een reactie over dit tooltje "Voedingen die geen A-merk zijn test ik niet meer. Die sneuvelen meestal,".
Ik mag aannemen dat mijn OCZ ModXStream Pro 700W hier wel tegen kan? :P

Ben benieuwd naar het resultaat!

Gr. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Je voeding kan er wel tegen :)
Je kan ook Prime95 gebruiken eventueel.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Prime 95 had ik al een keer gedraaid. Echter schijnt deze tool meer tegelijk te kunnen. Dus ik geef het een kans ;)

Ben nu op dit moment aan het testen met de test mode "Large Data Set". De leverancier geeft aan dat deze set beter is om errors te detecteren. Hierna wil ik een test starten met een "Small Data Set" Dit zou meer hitte generen.

Het lijkt mij dat je PC met downloaden via bijvoorbeeld newsleecher nou niet echt heel heet word. Maar wil echt alles getest hebben enz. Wil de oorzaak achterhalen! haha. Op dit moment is de CPU temperatuur rond de 38 graden op 100% gebruik. De cores rond de 45/46. Volgens Aida64 (Extreem edition)
De test draait nu +/- 3 kwartier. En wat me opvalt is dat de temperatuur extreem laag blijft gezien een kamer temperatuur van 21,5 graden gemeten door de aquarium sensor. (Ik meet in het aquarium en de kamer temperatuur op 1 apparaat/2 sensors) Terwijl de (huis)thermostaat 20,5 aan geeft. Aangezien de PC dichter bij het aquarium staat, ga ik van die temperatuur uit. Ben heel erg benieuwd naar de test die meer hitte veroorzaakt O-)
Wanneer ik alles EINDELIJK! werkend en onder controle heb. Verhuisd de behuizing weer naar z'n oude plekkie. Een koelere ruimte _/-\o_ (Waar de rest van de pc's/servers ligt/hangt enz.

In ieder geval. Na deze tests wil ik Prime95 alsnog een keer laten draaien. Alleen dan langer dan de vorige keer. Die keer was iets van een uurtje ofzo.

Gr. Mark

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 278857 op 11-03-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310264

Ik heb destijds met de Vertex II een gigantische lading aan problemen gehad, hij draaide wel onder XP, maar onder Windows 7 gaf hij op een dag ineens een BSOD. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een Windows/driver update.

Het is wel aan te raden dat je de firmware van je SSD upgrade, dit kan een hoop ellende besparen. Op je Vertex II en op je nieuwe SSD. Soms kun je trouwens op je moederbord op 2 plekken AHCI instellen, ik had dit ook op mijn Rampage III Gene bord voor mn Vertex 4. Oh en niet halverwege wisselen tussen IDE en AHCI want dan krijg je dus ook een mooie BSOD ;)
Pagina: 1