Aankoop advies multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

• Petaht
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 10:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
  1. Super vloeiend gamen ( minimaal Battlefield 3 op hoogste settings en 'Next gen' ready if possible )
  2. Photoshop ( ontzettend veel)
Wat mag het systeem gaan kosten?
  1. 1300 - 1500 Euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  1. Hardeschrijf ( 500gb )
  2. CD-DVD speler
  3. Beeldscherm
  4. Toestenbord
  5. Muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  1. SSD voor Windows, Photoshop, Indesign, 3-4 aantal games. ( 120GB genoeg? )
  2. Super leuke videokaart voor het gamen
  3. Super leuke CPU voor het gamen en het vloeiend photoshoppen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
  1. Intel i.v.m stroomverbruik
  2. Nvidia i.v.m Physx
Vragen
  1. Ik twijfel tussen I5 3570K en I7 3770K i.v.m. hyperthreading en het geld te missen is.
  2. Is een 120GB genoeg?
  3. Zal 8BG of 16GB veel voor het systeem uitmaken? Als in het opslaan/openen van Photoshop bestanden.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Probeer zelf eens een lijstje samen te stellen, lees het DAA beleid en andere topic in dit deel van het forum. Lees ook eens de BBG van de vorige maand.

Ga je overclocken?

JA --> i5 3570k + Z77 mobo
NEE --> Intel Xeon E3-1230V2 + B75 mobo

In je budget past wel een GTX670, als je toch liever iets minder uitgeeft dan kan je een GTX660TI nemen.

SSD mag wel wat ruimer zijn pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
Zelf heb ik maar 128GB en daar heb ik al spijt van.

Verschil tussen 8 en 16GB ram ga je enkel merken als je wat videobewerking zou doen. Dit kan je ook makkelijk upgraden later dus start gewoon met 8GB...

• gazhims3lv
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
Wat is het voordeel van de Xeon tov de 3350p?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de xeon heeft iig een veel hogere turbo, die 3350p zou ik uberhaupt noooooit nemen. Als je niet gaat OC'en is die xeon een prima vervanger van bijv. de 3770 non k.

Bij een aantal bewerkingen zul je wat hebben aan hyperthreading, maar eigenlijk zul je er niet heel veel van merken. ( http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs4)

Je beste keus zou een 3570k zijn met zo veel OC als je zelf prettig vind.

specs

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
belangrijkste verschil tussen de xeon & de 3350p is de hyperthreading die wel en niet aanwezig is
maratropa schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:15:
de xeon heeft iig een veel hogere turbo, die 3350p zou ik uberhaupt noooooit nemen.
care to explain?

[ Voor 53% gewijzigd door SmokingCrop op 27-02-2013 14:32 ]

• maratropa
  • Niet online
Nou de 3350p heeft een max turbo van 3,3 volgens de specs, en de xeon 1230v2 een turbo van 3,7. Dat is 12 procent meer.

Dat beinvloed practisch alles wat je doet, stel je doet er een paar jaar mee dan zou ik die tijd wel graag die 12% extra hebben.

De max turbo is over het algmeen het meest van invloed op dagelijks gebruik, omdat een hoop gewoon nog op 1 core gebeurd > als snelheid een wens is wil je dus ten eerste een hoge turbo.

Die xeon is ook wel leuk maar tenzij je echt vaak software draait die ook echt 8 threads spawned (3d renderen, videorenderen, etc) heb je gewoon niet zo heel veel meer aan Hyperthreading en kun je toe met een non HT quadcore.

Hij wil gamen en photshoppen dus HT is niet zo belangrijk.

Dus als hij niet gaat OC'en zou ik een 3570 non k doen (turbo van 3,8) (of misschien die xeon :))

En als hij wel gaat OC'en (wat ik wel zou doen omdat het zo makkelijk is) een 3570k (dan heb je sowieso een singlecore snelheid van 4-4.5 of hoger )

specs

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 12:59
maratropa schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:59:

Hij wil gamen en photshoppen dus HT is niet zo belangrijk.
HT in CS6 kan soms de helft van de tijd schelen. Het is echter afhankelijk van de bewerking. Maar dat HT niet belangrijk is voor CS klopt niet.

@ TS:
Welke versie CS gebruik je? Dat kan voor de keuze van je CPU namelijk veel uitmaken..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• maratropa
  • Niet online
Er zijn inderdaad zat bewerkingen in PS die multithreaded zijn (alle blurs bijv.), dus het ligt dan vooral aan -welke- bewerkingen hij doet. Idem met GPU versnelde bewerkingen.

Maar de helft van de tijd er af met HT? Daar wil ik wel benchmarks van zien, ik dacht dat HT hoogstens 20% extra snelheid gaf in geschikte apps.

Daarnaast is een 3570k boven de plusmin 4,3ghz ook in multithreaded apps sneller dan een xeon 1230v2. Dus als je gaat OC'en is de enige concurrent van de 3570k de 3770k.

specs

• ChojinZ
maratropa schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:33:
Er zijn inderdaad zat bewerkingen in PS die multithreaded zijn (alle blurs bijv.), dus het ligt dan vooral aan -welke- bewerkingen hij doet. Idem met GPU versnelde bewerkingen.

Maar de helft van de tijd er af met HT? Daar wil ik wel benchmarks van zien, ik dacht dat HT hoogstens 20% extra snelheid gaf in geschikte apps.

Daarnaast is een 3570k boven de plusmin 4,3ghz ook in multithreaded apps sneller dan een xeon 1230v2. Dus als je gaat OC'en is de enige concurrent van de 3570k de 3770k.
Beetje flauw maar benchmarks kan ik je niet geven (die zijn er ook nauwelijks mbt HT en CS6). Ik spreek uit eigen ervaring. Ooit een keer HT uitgezet (2600k) vanwege BF3. Bleek ineens dat bepaalde bewerkingen in CS6 2 keer zolang duurde. Zodra ik HT weer aanzetten was de performance weer zoals vanouds.

Bovenstaande ervaring kom je vaker terug in het Adobe CS forum van Adobe zelf.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
maratropa schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:59:
Nou de 3350p heeft een max turbo van 3,3 volgens de specs, en de xeon 1230v2 een turbo van 3,7. Dat is 12 procent meer.

Dat beinvloed practisch alles wat je doet, stel je doet er een paar jaar mee dan zou ik die tijd wel graag die 12% extra hebben.

De max turbo is over het algmeen het meest van invloed op dagelijks gebruik, omdat een hoop gewoon nog op 1 core gebeurd > als snelheid een wens is wil je dus ten eerste een hoge turbo.

Die xeon is ook wel leuk maar tenzij je echt vaak software draait die ook echt 8 threads spawned (3d renderen, videorenderen, etc) heb je gewoon niet zo heel veel meer aan Hyperthreading en kun je toe met een non HT quadcore.
is wel direct een slagje duurder natuurlijk. Dus om "nooooit" voor de 3350p te kiezen is ook beetje overdreven :P

• maratropa
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:43:
[...]

Beetje flauw maar benchmarks kan ik je niet geven (die zijn er ook nauwelijks mbt HT en CS6). Ik spreek uit eigen ervaring. Ooit een keer HT uitgezet (2600k) vanwege BF3. Bleek ineens dat bepaalde bewerkingen in CS6 2 keer zolang duurde. Zodra ik HT weer aanzetten was de performance weer zoals vanouds.

Bovenstaande ervaring kom je vaker terug in het Adobe CS forum van Adobe zelf.
Ik geloof je! Alleen echt de helft zo snel lijkt me wat veel, uit renderbenchmarks komt iets van max 30% ofzo. Maar dat voelt natuurlijk al als een onwijs verschil. :) (dat is het ook) En als je vaak dingen doet die er baat bij hebben is het zeker het overwegen waard. Maar er zijn ook zo veel multithreaded PS bewerkingen die veel mensen weinig gebruiken, en dus niet echt een reden zijn om echt voor HT te gaan. Het leunt iig erg op wat je vaak doet in PS lijkt me.

(Volgens mij is de GPU versnelling in PS op dit moment ook nuttiger dan extra threading power.)
SmokingCrop schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:45:
[...]

is wel direct een slagje duurder natuurlijk. Dus om "nooooit" voor de 3350p te kiezen is ook beetje overdreven :P
Dat is waar en dat kan een reden zijn :) , maar ik vind dat jaren lang die extra snelheid missen niet opweegt tegen die kleine extra investering aan het begin.

Trouwens met zijn budget, waar miep ik over, gewoon een 3770k met dikke koeler en OC, klaar. :)

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 27-02-2013 16:12 ]

specs

• ChojinZ
Dat is altijd fijn! :)
maratropa schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:54:
[...]

Maar er zijn ook zo veel multithreaded PS bewerkingen die veel mensen weinig gebruiken, en dus niet echt een reden zijn om echt voor HT te gaan.
Het hangt er vanaf wat je er dus mee doet. Daarnaast hangt het ook nog eens af van je versie CS.
Omdat wij niet precies weten welke bewerkingen hij uitvoert en welke versie hij gebruikt zal hij zelf een keuze moeten maken.
Overigens kan ik me wel vinden in je Xeon voorstel. ;)

Pagina: 1