USB opslag/stick met mp3 beveiligen (DRM?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
LS,

Voor mijn werk is gevraagd of het mogelijk is om een usb stick met audio te beveiligen tegen kopiëren. Dit is voor een school die audiobegeleiding gebruikt bij cursussen. Nu zijn zij van plan om mensen de mogelijkheid te bieden een usb stick uit te lenen zodat de cursisten ook thuis de audiobegeleiding kunnen gebruiken.

Echter is het niet de bedoeling dat men vervolgens thuis heel simpel de mp3's van de stick naar de computer of andere opslag kunnen kopiëren. Hebben jullie raad voor mij?

Alvast bedankt,

RadioKies

Ik weet niet of dit het juiste forumonderdeel is en ik heb niet wat via zoeken kunnen vinden.
Gebruikte zoekwoorden:
DRM, externe opslag, usb, stick, beveiligen, niet kopiëren.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 10:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan dan beter Engelse keywords gaan gebruiken, denk aan USB stick lock, read only, read only acces of kijk hier even: http://www.password-protect-software.com/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Dank voor je reactie,

Ik zal meer zoekwoorden gebruiken idd, echter de site die je voorsteld is alleen voor het blokkeren voor de gehele inhoud, het gaat bij mij erom dat men wel de mp3's kunnen beluisteren maar niet kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Laatst online: 23:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Zodra het afgespeeld kan worden is het mogelijk om te kopieren / op te nemen, dus ik denk dat het beveiling verhaal niet haalbaar is, maar wellicht dat iemand mijn mening onderuit kan halen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

skinlee78 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:11:
Zodra het afgespeeld kan worden is het mogelijk om te kopieren / op te nemen, dus ik denk dat het beveiling verhaal niet haalbaar is, maar wellicht dat iemand mijn mening onderuit kan halen.
Ik ben t wel redelijk met je eens. Als je het kan afspelen, kan het dus gelezen worden, en dus ook gekopieerd. Daar doe je volgens mij niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lichte DRM die niets anders doet dan een klantnaam/adres in de file zetten ("kopieren kan, maar we zien dat jij het deed"), of enkel een webbased player gebruiken (icm voor de leek niet te downloaden files/streams). Dat eerste is klantonvriendelijk en biedt nog steeds geen zekerheid, dat tweede kost je veel bandbreedte en biedt nog steeds geen zekerheid als men het echt wilt kopieren. Alternatief: iPods-achtige players in bruikleen geven - wat natuurlijk wat meer kost. En geen zekerheid geeft want een kopie kan ook via de koptelefoon-uitgang :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Het gaat erom dat men niet heel simpel de mp3tjes van de usb stick kan kopiëren. om de audio op te nemen moeten ze moeite doen en gezien het soort cursisten dat de kans krijgt de audio te lenen zal dat niet snel gebeuren. Ik had zelf wel verwacht dat er iets zou zijn net als een blue-ray dat als je het kopiëerd het niet meer werkt en dus alleen op de originele drager zou werken.

Of een programma dat audio kan coderen/decoderen wat een normale speler niet kan uitlezen. Bijv: Zoiets als de muziek van Super Hexagon wat niet door standaard mediaspelers zoals winamp/mediaplayer afgespeeld wordt maar wel weer door vlc (liefst ook niet door vlc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een eigen codec en player laten ontwikkelen kan natuurlijk altijd. Hoeveel geld is er per jaar en eenmalig voor over? Al zijn player en codec vast ook te kopieren :+

Als je dat wilt: gewoon geen USB maar bluray of CD met audio drukken kan natuurlijk ook. ALs dat soort truken kunnen: waarom niet gewoon webbased werken?

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 27-02-2013 21:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Read = copy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 01:10
Je kan natuurlijk een simpel programma schrijven, waarbij je de mp3'tjes als resources embed in de executable. Elke ICT student kan zoiets voor een paar tientjes maken. Dan is decompiling of de audio opnemen de enige optie, een simpele kopie is dan uitgesloten. Dit lijkt me zo'n beetje de enige manier, omdat volwaardige DRM-oplossingen niet binnen het bereik van consument of kleine bedrijfjes liggen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Monochrome schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 08:42:
Je kan natuurlijk een simpel programma schrijven, waarbij je de mp3'tjes als resources embed in de executable. Elke ICT student kan zoiets voor een paar tientjes maken. Dan is decompiling of de audio opnemen de enige optie, een simpele kopie is dan uitgesloten. Dit lijkt me zo'n beetje de enige manier, omdat volwaardige DRM-oplossingen niet binnen het bereik van consument of kleine bedrijfjes liggen, voor zover ik weet.
Dan kopiëren ze toch gewoon die executables?

Je wilt juist zien te voorkomen dat men op één of andere manier kan kopieren... Of het nu een .mp3 is of een .exe.

In vrijwel elk bestandssysteem betekend het dat wanneer je Read rechten op een bestand hebt, je deze dus ook mag kopiëren. De plek waar je naartoe schrijft (in de kopieeractie) betaald immers of dat feestje wel of niet doorgaat, niet de bron.

Kom je dus alleen in digital restriction management achtige technieken, maar volgens mij heeft er nog geen één bewezen succesvol te zijn. Naast het feite dat het waarschijnlijk veel moeite (en dus tijd en geld) kost om voor elkaar te krijgen, plus dat je dan zult zien dat niet elke student een compatbile systeem heeft om toegang te kunnen krijgen.

Als de doelgroep niet zo technisch onderlegd is kan je denk ik nog beter al die mp3's in de vorm van een flash applet op een site hosten. Dan kun (de meeste iig) deze wel afspelen, maar hebben ze geen idee hoe ze die moeten 'opnemen'. Maar goed, er hoeft er maar één te zijn die dat wel kan, en je plannetje (en de tijd en moeite) zijn voor niets geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Ik heb nog even zitten denken:

Een flashplayer op een site heeft enkele nadelen,
Zo zijn er gebruiksvriendelijke plugins heel eenvoudig te vinden voor o.a. firefox en chrome die dat soort content downloaden voor je en kost dit weer bandbreedte.

Zit nu zelf te denken om idd een programma te (laten) maken waar de audio in verwerkt zit. Het programma kijkt of het programma en er een specifieke autorun.ini en een logo.ico op de root staat (evt ook nog andere dingen). Staat dit er niet dan werkt de speler ook niet. Dit lijkt mij tot nu toe de meest functionele optie.

Om ervoor te zorgen dat het programma werkt kan er altijd nog de voorwaarde aan gekoppeld worden dat ze bijv een framework moeten installeren dat erbij geleverd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

Rmg

RadioKies schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:06:
Ik heb nog even zitten denken:

Een flashplayer op een site heeft enkele nadelen,
Zo zijn er gebruiksvriendelijke plugins heel eenvoudig te vinden voor o.a. firefox en chrome die dat soort content downloaden voor je en kost dit weer bandbreedte.

Zit nu zelf te denken om idd een programma te (laten) maken waar de audio in verwerkt zit. Het programma kijkt of het programma en er een specifieke autorun.ini en een logo.ico op de root staat (evt ook nog andere dingen). Staat dit er niet dan werkt de speler ook niet. Dit lijkt mij tot nu toe de meest functionele optie.

Om ervoor te zorgen dat het programma werkt kan er altijd nog de voorwaarde aan gekoppeld worden dat ze bijv een framework moeten installeren dat erbij geleverd zit.
Lees dan de PID/VID van de USB stick(s) uit en bepaal dan of je wel of niet afspeelt. Dan heb je een beetje het dongle idee. En er is dacht ik ook nog wel een unieke serial per usb stick die zou je ook nog kunnen uitlezen.

zoiets kan je gebruiken dus: http://stackoverflow.com/...r-of-usb-stick-in-c-sharp

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 05-03-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
RadioKies schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:06:

Het programma kijkt of het programma en er een specifieke autorun.ini en een logo.ico op de root staat (evt ook nog andere dingen). Staat dit er niet dan werkt de speler ook niet. Dit lijkt mij tot nu toe de meest functionele optie.
Als ik een 1-op-1 kopie maak dan gaan dat soort zaken toch allemaal mee? Zie daar niet echt het nut van in.
Rmg schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:20:
[...]

Lees dan de PID/VID van de USB stick(s) uit en bepaal dan of je wel of niet afspeelt. Dan heb je een beetje het dongle idee. En er is dacht ik ook nog wel een unieke serial per usb stick die zou je ook nog kunnen uitlezen.

zoiets kan je gebruiken dus: http://stackoverflow.com/...r-of-usb-stick-in-c-sharp
Dat zou kunnen, maar dat betekend dat je voor elke uitgegeven USB stick de zaak moet aanpassen. Of je verwerkt meteen een zwik 'vrijgegeven' VID's in je source code (maar dan heb je een probleem als je door je voorraad heen bent), of je gaat het in een configuratiebestand zetten (die weer is te lezen/bewerken door derden).

En dan blijf ik erbij, er hoeft er maar één te snappen dat je het geluid van je 'output device' kan opnemen in een tooltje als Audacity en verloren is al die moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

Rmg

ebia schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:07:

Dat zou kunnen, maar dat betekend dat je voor elke uitgegeven USB stick de zaak moet aanpassen. Of je verwerkt meteen een zwik 'vrijgegeven' VID's in je source code (maar dan heb je een probleem als je door je voorraad heen bent), of je gaat het in een configuratiebestand zetten (die weer is te lezen/bewerken door derden).
Mja of je maakt 1 malig een usbfilegenerator-programma die met 1 druk op de knop de usb UID uitleest en een bestand genereert voor die usb stick en er op zet.

Als je toch tijd moet besteden aan programmeren O-)
En dan blijf ik erbij, er hoeft er maar één te snappen dat je het geluid van je 'output device' kan opnemen in een tooltje als Audacity en verloren is al die moeite.
Naja, als je daar 99 van de 100 man mee tegenhoud is die ene meestal niet zo'n heel groot probleem. Het is wel goed om eens af te vragen of het al de moeite wel waard is (qua tijd/kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

F_J_K schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:42:
of enkel een webbased player gebruiken (icm voor de leek niet te downloaden files/streams). Dat eerste is klantonvriendelijk en biedt nog steeds geen zekerheid, dat tweede kost je veel bandbreedte en biedt nog steeds geen zekerheid als men het echt wilt kopieren.
Op YouTube pleuren en alleen afspeelbaar maken voor bepaalde accounts (van de cursisten dus).

Nog steeds geen zekerheid, maar kost je geen bandbreedte.
Klopt.

Relatief betaalbare maar butslelijke oplossing: neem goedkope USB-Mp3 spelers met ingebouwd flashgeheugen, zet de audio erop, soldeer er een setje oordopjes aan vast en breek de USB-connector en headphoneconnector eraf.

Als je een kopie via the analog hole maakt met de dopjes is de kwaliteit pet, als je de dopjes afknipt om betere kwaliteit te halen dan weet je het direct en een USB-connector terugsolderen vereist ook nogal een niveau.

Superlijm kan natuurlijk ook, USB-connector volgieten en de dopjes vastlijmen..

Dit geintje werkt natuurlijk ook met een walkman/cassettespeler.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 06-03-2013 00:47 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:20:
[...]

Ah, dat is mooi, wist niet dat zoiets zo simpel uit te lezen was.

Het probleem om voor elke usb stick de id te halen is niet zo erg omdat het er maar ~3 zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
W3ird_N3rd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:40:

Relatief betaalbare maar butslelijke oplossing: neem goedkope USB-Mp3 spelers met ingebouwd flashgeheugen, zet de audio erop, soldeer er een setje oordopjes aan vast en breek de USB-connector en headphoneconnector eraf.
_/-\o_

Maar kost je relatief wel veel tijd en moeite. En veel USB spelers laden op via hun USB poort, dus ook daar moet je dan iets op verzinnen (of eentje zoeken die op penlites werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er zijn wel goedkope spelertjes met een aaa batterijtje idd, als je dan de dop van de usb vastlijmt, kun je alsvast de mp3tjes niet kopieren. Analoog is al een stuk minder aannemelijk, want meer moeite.

edit: zoiets ?
Afbeeldingslocatie: http://newimg.globalmarket.com/PicLib/97/614097/prod/16_1345114274284_l.png

[ Voor 22% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-03-2013 21:01 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 23:12
Analoog is al een stuk minder aannemelijk, want meer moeite.

[afbeelding]
[/quote]

Als je dan toch op die tour gaat; Tegenwoordig kosten walkmans + cassette bandje ook niet meer zo heel veel :+ Weet je zeker dat het niet gekopieerd wordt... C=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ironsidetugnl schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:04:
Analoog is al een stuk minder aannemelijk, want meer moeite.

[afbeelding]
[/quote]

Als je dan toch op die tour gaat; Tegenwoordig kosten walkmans + cassette bandje ook niet meer zo heel veel :+ Weet je zeker dat het niet gekopieerd wordt... C=
Haha, ja kan ook. :)

Maar de vraag is meer hoeveel moeite je wilt doen, met de wetenschap dat je de audio altijd kunt afvangen en kopieren ? Als het alleen om het niet kunnen kopieren van de mp3-bestanden gaat, werkt het wel.

Edit... Oh of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.cobyusa.com/images/products/MP201_M.jpg
En dan die mini-usb afvullen met superlijm oid >:)

[ Voor 9% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-03-2013 21:12 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1