Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Op dit moment heb ik een Visa en Mastercard, beide met limiet op 2.500,-. Beide kaarten gebruik ik zeer regelmatig en ook regelmatig tot aan de limiet, waarna ik over ga op de andere. Dit heeft in bijna alle gevallen te maken met zakelijke reizen of prive vakanties waarbij huurauto's, hotel, vluchten etc etc op de kaart komen.

So far so good, maar helaas zijn de kosten voor pinnen met deze kaarten echt belachelijk. Opnemen van circa 350,- in vreemde valuta kost 14,-. In mijn ogen belachelijk, maar helaas weinig andere opties. De Nederlandse banken rekenen buiten Europa vaak ook 4,50 + 1% koersopslag (en dan met limiet van 500,- per dag) en meeste automaten stellen een lager limiet dan wanneer ik met VISA pin (iig in Afrika).

Heb even gekeken naar deze kosten voor de Visa Goldcard, World businesscard of een AMEX Silver of Gold. Helaas zijn hier weinig verschillen op dit gebied. Ik vind de kosten voor de kaart geen probleem, want betaal inmiddels een veelvoud aan kosten voor het pinnen op jaarbasis.

Vroeg me daarom af of er iemand anders wat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

De baas vriendelijk verzoeken om een zakelijke creditcard. Als je met regelmaat maandelijks de 2500 Euro aantikt aan zakelijke kosten dan is niet meer dan logisch. In dat geval zijn die kosten namelijk ook voor hem. Het alternatief is beter je best doen om niet te pinnen, je hebt tegenwoordig in Europa en Noord Amerika praktisch nergens meer cash voor nodig. Misschien een taxirit maar ook dat is steeds vaker te betalen met CC.

Afrika en Azië heb je misschien wat vaker cash nodig maar dan even kijken naar de wisselkoers op de vliegvelden en het daar opnemen met pinpas ipv CC. Zeker als je bepaalde landen wat vaker bezoekt dan is een zekere hoeveelheid cash op voorhand niet echt een probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 40104 op 26-02-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Eigenlijk heb je een twee dingen... Je hebt de koersopslag, en eventuele vaste kosten voor pintransacties.

Die eerste blijf je inderdaad houden, ik ken geen NL kaart waar je dat niet hebt. Wel is er eens in het 'creditcard topic' gesproken over een Duitse bank die een CC aanbiedt waar je geen koersopslag hebt bij vreemde valuta (en de kaart zelf is geloof ik ook nog gratis ook).

Die vaste kosten voor pintransacties kan je omlaag krijgen door met je Meastro debetcard te pinnen ipv met de CC cash op te nemen, dat laatste is vrijwel altijd duurder.

Die maximums voor de geldopname is natuurlijk uit oogpunt van veiligheid, maar ik geloof dat er zeker uitzonderingen op mogelijk zijn (voor een beperkte tijd). De vraag is alleen in hoeverre je die medewerking krijgt en of dat überhaupt te bewerkstelligen is in het buitenland. Het klinkt misschien ouderwets, maar ook het GWK heeft nog altijd vestigingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 40104 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 22:54:
De baas vriendelijk verzoeken om een zakelijke creditcard. Als je met regelmaat maandelijks de 2500 Euro aantikt aan zakelijke kosten dan is niet meer dan logisch. In dat geval zijn die kosten namelijk ook voor hem. Het alternatief is beter je best doen om niet te pinnen, je hebt tegenwoordig in Europa en Noord Amerika praktisch nergens meer cash voor nodig. Misschien een taxirit maar ook dat is steeds vaker te betalen met CC.

Afrika en Azië heb je misschien wat vaker cash nodig maar dan even kijken naar de wisselkoers op de vliegvelden en het daar opnemen met pinpas ipv CC. Zeker als je bepaalde landen wat vaker bezoekt dan is een zekere hoeveelheid cash op voorhand niet echt een probleem.
Zakelijke CC Is uiteraard iets dat een deel van het probleem kan oplossen hoewel de kosten nu ook al betaald worden door de werkgever, blijft het toch iets irritants. Privé gebeurd het echter ook met vakantie en reizen. Daarnaast zijn (zoals ik aangaf) de limieten bij ATMs lager voor pinpas dan voor Visa, vandaar pinnen met Visa en dan tik je ook rustig de limiet aan van de ATM (500,-).
ebia schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:37:
Eigenlijk heb je een twee dingen... Je hebt de koersopslag, en eventuele vaste kosten voor pintransacties.

Die eerste blijf je inderdaad houden, ik ken geen NL kaart waar je dat niet hebt. Wel is er eens in het 'creditcard topic' gesproken over een Duitse bank die een CC aanbiedt waar je geen koersopslag hebt bij vreemde valuta (en de kaart zelf is geloof ik ook nog gratis ook).

Die vaste kosten voor pintransacties kan je omlaag krijgen door met je Meastro debetcard te pinnen ipv met de CC cash op te nemen, dat laatste is vrijwel altijd duurder.
Voordeel van de CreditCard is dat ik niet privé hoef voor te schieten voor zakelijke uitgaven en het mooi tegen elkaar wegstreep bij de maandelijkse aflossing. Die buitenlandse bank is wel een goede, eens even zoeken naar dat topic (de 'super' search van tweakers kon em niet vinden vandaar dit topic).
ebia schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:37:

Die maximums voor de geldopname is natuurlijk uit oogpunt van veiligheid, maar ik geloof dat er zeker uitzonderingen op mogelijk zijn (voor een beperkte tijd). De vraag is alleen in hoeverre je die medewerking krijgt en of dat überhaupt te bewerkstelligen is in het buitenland. Het klinkt misschien ouderwets, maar ook het GWK heeft nog altijd vestigingen...
500 opnemen is voor mij geen issue en valt onder mijn idee van: Geld op zak in het buitenland. Als ik voor ik op reis ga voor veel grotere bedragen naar GWK moet dan vind ik het wat risicovol worden om bijv met 2000 in vreemde valuta op stap te gaan. Nog afgezien van het feit dat ik ze dan weken van te voren zou moeten bestellen want bedragen van 500,- hadden ze (iig in recent verleden) niet op voorraad.

[ Voor 43% gewijzigd door Sander op 26-02-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 17:07

Basszje

Reisvaap!]

Wellicht kan je bij je baas eens aankaarten om een ING-rekening te nemen ( zal zakelijk ook wel niet goedkoop zijn, maar soit :P ) . Ik betaal prive bij pinnen in het buitenland met uitgebreide rekening meestal niets ( bepaalde landen zit het rond de 3 euro ). Ik ben eigenlijk nog nooit een pinautomaat tegengekomen waar je geen cash uit kon halen in land van bestemming. Voor zover ik heb kunnen zien was ING de goedkoopste, maar kan ook goed dat andere banken daar ook simpeler in zijn. Als je baas erachter komt dat hij regelmatig een paar honderd euro kan uitsparen zijn er wellicht mogelijkheden.

Creditcards hebben natuurlijk een bepaald verdienmodel en dat zal hem vast niet inzitten in de particulier die dat ding op direct aflossen heeft staan en dus geen rente betaald bv :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 19:35
Wat je ook kan onderzoeken, ten minste als je visa van ICS cards hebt, is geld storten op je 'rekening'. Het staat niet heel duidelijk op de site maar zolang je eerst stort naar het rekening nummer van ICS op vermelding van de cc nummer en daarna pas geld opneemt zijn de kosten een stuk lager! De kosten gaan dan van 4% naar 1% met een maximum van 1,50 goed te overzien dus! Dat is dus nog iets gunstiger als de vaste 1% opslag van de ING.

p.s. in het verleden kreeg je nog rente ook op je ICS rekening, maar ik weet niet of dat nog zo is...

Wat je natuurlijk ook kan proberen is pinnen te beperken en zoveel mogelijk grote uitgaven met je cc te doen, voor betalingen zijn de kosten veel lager dan voor pinnen! Na wat ondezoek en veel verblijven in het buitenland is dit mijn oplossing geworden, zoveel mogelijk betalen met mijn cc en zo weinig mogelijk pinnen!

[ Voor 26% gewijzigd door Carsten op 27-02-2013 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Inderdaad, waarom zou je een creditcard gebruiken om cash uit een ATM te halen? Gewoon rechtstreeks met creditcard betalen, verder vooraf wat contant geld meenemen (paar 100 euro/dollar equiv.) en met Maestro pinnen. Altijd wat cash achterhouden voor het geval maestro ergens niet blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Die buitenlandse bank is wel een goede ...
Een credit card van een buitenlandse bank kent een eingenaardigheid. Bij aankopen via internet wordt op veel webshops een credit card van een buitenlandse bank niet geaccepteerd. Een bekend voorbeeld is de Apple App Store.

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:08:
Inderdaad, waarom zou je een creditcard gebruiken om cash uit een ATM te halen? Gewoon rechtstreeks met creditcard betalen.
Dit was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van dit topic.

En zelf gebruik ik alleen mijn VISA card maar voor 2 dingen. Als ik iets wil bestellen dat niet verkrijgbaar is in Nederland en als ik op vakantie ben. Overigens ben ik nog nooit hoger dan 300 euro gegaan ofzo, aan mijn limiet zat ik nog nooit en ik betaal het ook altijd zodra ik het overzicht krijg.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan heel simpel de limiet van je CC laten verhogen in overleg met je bank, hiervoor wordt altijd gekeken naar je betaal historie. Voor mijn laatste vakentie heb ik hem ook gewoon laten verhogen naar € 5000,- kwestie van telefoontje. De limiet is namelijk ook een bescherming voor jezelf dat je niet zomaar meer uitgeeft dan dat je hebt. Kortom gewoon even bellen met je bank.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 10:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat betreft "welke creditcard is het handigst" denk ik dat je met VISA het beste af bent.

In 2008 ben ik 5 weken naar Afrika geweest. Met Maestro kon ik nergens terecht, met EuroCard/MasterCard maar bij één of twee ATM's per stad (in Franstalige landen bij Banque Atlantique en in Engelstalige landen bij Stanbic Bank). In Douala (Kameroen) was net die ene ATM defect! :o

Daarna dus direct mijn MasterCard in de prullenbak gegooid (bij wijze van spreken) en bij ICS een VISA geregeld. :D Ik heb mijn creditcard namelijk puur als backup, IRL voor als mijn Maestro-pas niet werkt, online voor als iDeal en PayPal niet werken, en voor de sporadische (zaken)reis. Ik wil er dus wel zeker van zijn dat hij het doet, en met een MasterCard kan je daar kennelijk niet van uitgaan... VISA is toch wereldwijd de best geaccepteerde credit card...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:10:
Wat betreft "welke creditcard is het handigst" denk ik dat je met VISA het beste af bent.

In 2008 ben ik 5 weken naar Afrika geweest. Met Maestro kon ik nergens terecht, met EuroCard/MasterCard maar bij één of twee ATM's per stad (in Franstalige landen bij Banque Atlantique en in Engelstalige landen bij Stanbic Bank). In Douala (Kameroen) was net die ene ATM defect! :o

Daarna dus direct mijn MasterCard in de prullenbak gegooid (bij wijze van spreken) en bij ICS een VISA geregeld. :D Ik heb mijn creditcard namelijk puur als backup, IRL voor als mijn Maestro-pas niet werkt, online voor als iDeal en PayPal niet werken, en voor de sporadische (zaken)reis. Ik wil er dus wel zeker van zijn dat hij het doet, en met een MasterCard kan je daar kennelijk niet van uitgaan... VISA is toch wereldwijd de best geaccepteerde credit card...
Kijk jij snapt hem :) . In Afrika is een groot deel van de geldstromen cash. Ga maar eens proberen een huurauto of hotel/apartement met CC te regelen daar (tenzij je de blankenprijzen wil betalen bij Hertz oid), zelfde voor eigenlijk alle dagelijkse dingen. Vandaar dus pinnen. En pinnen met CC nogmaals omdat de NL banken erg restrictief zijn met 1 keer per dag pinnen en de ATM's van vreemde banken daar (Stanbic, Barclays, Standard Chartered) stellen flinke beperkingen aan kasopnames met Maestro pasjes.

De positieve balans op de VISA is misschien wel een goede om kosten flink te drukken, ga dat de volgende keer maar eens doen. Had zelf eigenlijk de hoop dat bij 'hogere' kaarten deze kosten ook lager zouden zijn, wat helaas niet zo is. Heb inmiddels ook Caxton FX gevonden die ook mogelijkheden bieden, dus ga die ook eens verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Exact. En volgens mij vergroot je met een positieve balans op je VISA vanzelf ook de bestedingslimiet. Dus stel, je zet er €2500 op, dan heb je een bestedingslimiet van €5000. (Dat weet ik alleen niet zeker... Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:31:
Exact. En volgens mij vergroot je met een positieve balans op je VISA vanzelf ook de bestedingslimiet. Dus stel, je zet er €2500 op, dan heb je een bestedingslimiet van €5000. (Dat weet ik alleen niet zeker... Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan.)
Dat is zeker zo, ik heb daar in het verleden regelmatig gebruik van gemaakt voor dingen als huurauto's etc in de USA. Die plaatsen dan een 'deposit' op je kaart van $1250,- bij bijv Alamo en dan gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 23:32
Is tevens http://www.creditcardvergelijking.nl/ geen goede hulp hier in? Let wel op eventuele referrer links

• Carsten
  • Laatst online: 26-06 19:35
Het klopt natuurlijk dat in veel landen cash nog steeds veel meer mogelijkheden biedt en soms/vaak korting geeft tenopzichte aankopen met een cc. ( Leuke onderhandeling tactiek, eerst aanbieden met cc te betalen en dan vragen wat de korting is met cash :) ) Visa is inderdaad vergleken met mastercard beter geaccepteerd en heeft ons in zuid amerika ook al een paar keer gered! Maar spreiding is altijd beter dus gooi je meastro/mastercard nog niet weg want andersom is me ook vaak genoeg gebeurd!

Dus inderdaad je kredietlimiet laten verhogen incombinatie met een positief saldo kan een groot deel van je problemen oplossen. Onderstaande vond ik in de algemene voorwaarden terug van ICS die had ik al een keer uitgepluist ter voorbereiding van mijn eigen wereldreis.

Artikel 14. Vreemde valuta en transactiekosten
14.1.
Betalingen en geldopnamen in vreemde valuta rekenen wij om naar euro’s op basis van de Wisselkoers.
De omrekening gebeurt op de datum waarop de betaling of geldopname bij ons wordt verwerkt. De
verwerking is afhankelijk van het tijdstip waarop de betaling of geldopname aan ons is doorgegeven.
14.2.
Voor het opnemen van contant geld brengen wij kosten in rekening. Als u een positief saldo heeft en de
opname helemaal uit een positief saldo gedaan wordt, dan moet u 1% van het opgenomen bedrag
betalen, met een maximum van € 1,50. Als u meer dan het positieve saldo opneemt, dan moet u over
wat u meer opneemt 4% van het opgenomen bedrag betalen. Als u geen positief saldo heeft, moet u
ook 4% van het opgenomen bedrag betalen.

Artikel 12. Sparen
12.1. U mag een positief saldo hebben op uw Card. Als uw positief saldo meer dan € 500,- is, vergoeden wij hier-
over rente. De hoogte van de rente staat vermeld op het rekeningoverzicht, als er rente vergoed wordt.
Wij mogen het rentetarief wijzigen. Deze wijziging laten wij u weten via het rekeningoverzicht of op
een andere manier.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:10:

leuk n=1 verhaal maar er zijn net zo veel plekken waar men over het algemeen wel MC accepteert en geen VISA. Inderdaad in Afrika loopt VISA voor.

Als je zeker wilt zijn van je zaak moet je beide hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 17:07

Basszje

Reisvaap!]

Maestro != Mastercard ook. Dus die vergelijking gaat niet op. Maar ja beide als je naar vage landen gaat is nooit weg :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sander schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:25:
[...]

Kijk jij snapt hem :) . In Afrika is een groot deel van de geldstromen cash. Ga maar eens proberen een huurauto of hotel/apartement met CC te regelen daar (tenzij je de blankenprijzen wil betalen bij Hertz oid), zelfde voor eigenlijk alle dagelijkse dingen.
Mwah. Ben in Egypte en Marokko nooit problemen tegen gekomen? Daar werd mijn MasterCard eigenlijk overal wel geaccepteerd, ook bij tentjes in niet- of minder-toeristische gebieden?

Kennisen/vrienden (verschillende) die in Tunesië en Kenya zijn geweest meldden dat het daar ook op vrij weinig problemen stuitte (geen eigen ervaringen, ben daar nog niet geweest). Weet alleen niet of men Visa of MasterCard heeft gebruikt.

Dus dat je in Afrika nauwelijks een CC kan gebruiken lijkt me *iets* te kort door de bocht ;)

Zou om het op safe te spelen gewoon zowel een Visa als een MasterCard nemen. Desnoods neem je een pre-paid CC, dan hoef je het voor de kosten ook niet te laten.

Virussen? Scan ze hier!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Wat ik mis, is wáár de CC gebruikt wordt. Het buitenland is nogal groot :)

Ikzelf zit met alleen een Mastercard via SNS, die maandelijks afgeschreven wordt. Ik kan via een bankrekening nummer met een speciaal nummer (te vinden op mijn creditcardafschrift) voortijdig geld storten, zodat ik effectief mijn limiet verhoog. Ik moet de plek nog vinden waar ik mij niet heb kunnen redden met Maestro pinpas of Mastercard.

Toch wil ik wel een Visa ernaast. Alleen al om het feit dat je zo'n kaart pre-paid kunt laten zijn. (is dat de ICS?) Mocht ik dan in het buitenland voor een betalingsprobleem te komen staan met mijn MC, dan heb ik nog een Visa ernaast.

Ik zou in geval van TS wel proberen te regelen om voor zakelijke reizen via het bedrijf een huurauto te laten betalen. Als ik iedere keer mijn huurauto's moet betalen, dan zit ik maandelijks aan mijn limiet. Vluchten e.d. is wel makkelijk via CC, maar voor prive-vakanties zou ik die weer met Ideal of iets dergelijks betalen. Puur om bestedingsruimte te behouden. Zakelijke vluchten, ook weer via bedrijf.

Mocht je alles zelf moeten voorschieten voor je bedrijf, dan hoop ik dat je de directeur/eigenaar van het bedrijf bent. Zo niet, dan vraag een banklicentie aan ;) Betaalt het bedrijf ook eventuele koers- en renteverliezen en opnamekosten?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Sander
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 04:37:
[...]

Mwah. Ben in Egypte en Marokko nooit problemen tegen gekomen? Daar werd mijn MasterCard eigenlijk overal wel geaccepteerd, ook bij tentjes in niet- of minder-toeristische gebieden?

Kennisen/vrienden (verschillende) die in Tunesië en Kenya zijn geweest meldden dat het daar ook op vrij weinig problemen stuitte (geen eigen ervaringen, ben daar nog niet geweest). Weet alleen niet of men Visa of MasterCard heeft gebruikt.

Dus dat je in Afrika nauwelijks een CC kan gebruiken lijkt me *iets* te kort door de bocht ;)

Zou om het op safe te spelen gewoon zowel een Visa als een MasterCard nemen. Desnoods neem je een pre-paid CC, dan hoef je het voor de kosten ook niet te laten.
Leuk dat iedereen hier denkt dat je overal in Afrika maar gewoon met je CC terecht kan. Tuurlijk als je in de hoofdsteden en toeristen hotspots bent dan kan dat. Ga je naar de rurale gebieden (groot deel van het werkveld) dan gewoon niet, je mag blij zijn als er binnen 100km een barclays ATM is waar je uberhaupt geld kan opnemen. Zelfde geldt dus voor het regelen van auto's etc, alles gaat cash (of mobile money, maar dan is de agent gelijk de groentenboer). En ja dat is Kenya, Tanzania, Uganda etc, maar dan niet langs de kust van Zanzibar, Mombassa of in Dar es Salaam, Nairobi of de toeristen-hotspots, zoals de safariparken ;-)

Overigens declareer ik ook alle extra kosten voor opnames etc, dus dat is het probleem niet en wordt ook gewoon een voorschot gegeven op de declaratie voor dit soort trips. Het gaat mij er meer om dat geld dat ik niet uit hoef te geven (ook voor de baas), liever gewoon niet uitgeef. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven. Tot nu toe is het positieve saldo eigenlijk de enige goede oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 28-02-2013 08:54 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

wildhagen schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 04:37:

De plaatsen waar ik met mijn Mastercard terecht kon:

Tripoli (Libië), één enkele ATM op de luchthaven die zowel op de heenreis als op de terugreis defect was.
Ouagadougou (Burkina Faso), alleen één ATM van Banque Atlantique.
Bobo-Dioulasso (Burkina Faso), alleen één ATM van Banque Atlantique.
Banfora (Burkina Faso), nergens een ATM die MC neemt.
Accra (Ghana), twee ATM's van Stanbic Bank (waarvan er één defect was).
Lomé (Togo), één ATM van Banque Atlantique.
Kpalimé (Togo), nergens een ATM die MC neemt.
Cotonou (Bénin), één ATM van Banque Atlantique.
Doualà (Kameroen), één ATM van Stanbic Bank die defect was, dus nergens.

Terwijl in al die steden VISA-kaarten wel door alle ATM's geaccepteerd werden (behalve dan op de luchthaven van Tripoli, daar waren alle mensen op doorreis gewoon "screwed". Op de heenreis had ik geen Euro's bij me, alleen Francs CFA en die namen ze daar niet aan (Euro's wel).

Ervaringen van mensen die eind jaren '90 naar de zelfde landen waren geweest leerden dat Maestro toen overal geaccepteerd werd en daar ging ik dus ook van uit - de dekking zou toch alleen maar toenemen? Maar niet dus, in West- en Centraal-Afrika blijkt vrijwel overal de dekking van MasterCard/Maestro juist sterk te zijn afgenomen. Bij veel ATM's zag je dat er ooit wel een MasterCard/Maestro-sticker op had gezeten maar die was er afgehaald... En daar zit je dan dus twee weken in Doualà en je kan geen geld opnemen... Gelukkig waren we in alle genoemde steden op familiebezoek en dus konden we via internetbankieren geld overmaken naar een oom die dat vervolgens voor ons opnam.

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 28-02-2013 09:19 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Basszje schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 02:54:
Maestro != Mastercard ook. Dus die vergelijking gaat niet op. Maar ja beide als je naar vage landen gaat is nooit weg :P
Dat heeft ook nog niemand in dit topic gezegd of gesuggereerd toch?

Maar ik had geen idee dat Mastercard zo slecht werkte in Afrika, handig om te weten.

• Sander
  • Niet online
Wat overigens wel goed werkt is mobile money in Kenia, Uganda en Tanzania. Meeste mensen hebben en accepteren het, werkt prima alleen geld erop en eraf krijgen is bij grotere bedragen soms lastig. Ik vind het echter wel ideaal om af en toe taxi's te betalen, 24/7 dongle en prepaid sim opwaarderen etc :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als het voor werk is: regel een corporate card. Meestal is dat AMEX, dat wordt in hotels en restaurants meestal wel geaccepteerd.

Zelf woon en werk ik in de VS, waar credit cards gangbaar zijn. Momenteel gebruik ik m'n corporate card nog, maar ik wacht even tot ik ruimere limieten heb op m'n privekaarten: Je krijgt immers punten/cashback bij het gebruik van de kaart, dus dan liever via m'n privekaart. :)

Visa is de best bruikbare kaart, gevolgd door Master. Daarnaast heb je in de VS Discover, wat een prettige toko is om mee te werken, die buiten de VS vooral als "Diner's Club" bekend staan. Momenteel geen dekking in Nederland, dus dat is einde oefening. American Express is ook aardig populair. Ik ben erg te spreken over hun klantenservice (ook die van Discover staat hoog aangeschreven), maar die zijn wel kostbaarder voor winkeliers, dus niet zoveel geaccepteerd als Visa/Master/Discover.

Afhankelijk van de bestemming is het raadzaam cash bij je te hebben. Ik kan je aanraden je daar altijd van tevoren in te verdiepen, dat scheelt lastige situaties. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 21:36
Ergens op tweakers zag ik van de week een Duitse creditcard voorbijkomen. Kosteloos en geen opnamekosten, etc. Was vanuit NL aan te vragen. Ik weet alleen niet meer in welk topic deze stond :(

Edit:
Heb overigens zowel een visa als een mastercard.
in Afrika is Visa inderdaad beter vertegenwoordigt, alhoewel bijna alle hotels tegenwoordig wel toestaan met de mastercard cash geld op te nemen. Pinnen wordt lastig maar ja dat wil je in de meeste landen echt niet. Congo en Gambia hebben bij Visa bijv een daglimiet van ~100euro, dus dat tikt niet echt aan kun je 5 keer naar de automaat om voor een paar dagen geld op te nemen. In oost europa is Master weer meer gezien.
In de praktijk gebruik ik in 99% van de gevallen de mastercard en op al me reizen nog nooit ergens niet kunnen betalen :+ Wel zorg ik op reis altijd voor een paar honderd euro cash.

[ Voor 63% gewijzigd door thefox154 op 04-03-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h.hoepel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51
Hier in Zuid-Amerika zie je toch echt meer Mastercard dan Visa, ondanks dat je ze vaak wel bijde kan gebruiken. Maar dat is ook hier weer land afhankelijk. Makkelijkste hier is toch wel gewoon pinnen met de normale pinpas, dat werkt bijna altijd en meestal zonder extra toeslag. Alleen Argentinië betaal je altijd een toeslag die door de staat is opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 10:03
Kijk ook eens naar dit topic:

Ervaringen met creditcards
Pagina: 1