• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 19:19
Beste tweakers, ik heb momenteel een systeem draaien rond de Z77 mpower van MSI.
Nou wil ik graag upgraden naar een SLI configuratie dmv het bijplaatsen van een tweede GTX680.
Nou is het probleem dat ik ook een Areca ARC-1212 in mijn systeem heb zitten waardoor mijn PCI-Express lanes als 8x/4x/4x zullen worden geconfigureerd. Ik weet dat een PCIe3 4x slot dezelfde bandbreedte behaalt als een PCIe2 8x slot maar is dit voldoende om een fatsoenlijke SLI configuratie mee te gaan draaien?
Als je kijkt op: http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/23.html
zie je wel dat de performance drop nog wel enigszins te overzien is alleen dit is allemaal met single gpu opstellingen. Ik kan nergens benchmarks vinden met een PCIe3 4x sli opstelling

Reden van upgrade is dat ik sinds kort een hogere resolutie (2560x1440) draai en niet al m'n games meer lopen zoals ik graag zou willen.

Ik draai verder met een I7 3770k@4600 en 16gig.

Verdere specs in mn sig.

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:50
Ja bandbreedte genoeg Is gen 3 he Dus 8x is gelijk aan 16X gen 2 en 4x gen 3 is gelijk aan 8x gen 2 enz Meer dan genoeg en werkt prima

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Plaats uw raid card in de laatste pci express slot gewoon..

• Dax
Dat was ik ook van plan maar dan heb ik nog steeds een SLI setup met twee grafische kaarten in 8x en 4x. Gen3 (16x/8x Gen2)
De vraag is of dat voldoende bandbreedte is.
Tevens heeft de Areca 1212 een PCIe x8 aansluiting welke neem ik aan Gen2 is, kun je Gen2 en Gen3 door elkaar gebruiken?

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Uhm als ge alleen maar 2 kaarten in SLI hebt en ze steken in de 1ste en 2de pci express slot is het 8x/8x

Met 3 680's 8x/8x/4x

• Dax
Helaas is dat niet zo.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wkqt8gXl.jpg

• bumtroll
Pci gen2-3 zijn backwards compatible Dus dat moet geen probleem zijn ik heb zelf ook de mpower En ik zag wel in de bios een optie dat je kan aangeven gen 3 of 2 etc meschien daar even kijken:)

• Dax
Krijg als het goed in morgen mijn 2e GTX680 binnen.
Zal wat benchmarks draaien en de resultaten hier posten.

• Dax
Ik heb net mijn 2e GTX680 geïnstalleerd.
Na het installeren krijg ik mijn Areca 1212 met geen mogelijkheid meer aan de praat.
De enige plek waar hij het lijkt te doen is in het 2e Pcie slot, waardoor SLI dus onmogelijk wordt omdat de GTX 680 niet in het onderste slot past vanwege de 2slots cooler.
Misschien toch opzoek naar een moederbord met 4 pcie sloten of is er nog een andere optie?

• bumtroll
Had je al in de bios gekeken naar die pce opties die je kan verandere?

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
Deze aangesloten? Vermoed dat dit voor je 3rde 16X Pcie slot is.

JPWR3: ATX 6-pin Power Connector
This connector is used to provide power to the graphics card.

En speel in je Bios eens met deze setting, misschien staat deze op Disabled en dan kan je 3rde slot nooit werken.
PCIE GEN3
This item is used to enable (Auto)/ disable (Disabled) the PCIe generation 3
support.

[ Voor 42% gewijzigd door Zanac-ex op 27-02-2013 20:34 ]

• Dax
Zanac-ex schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:59:
Deze aangesloten? Vermoed dat dit voor je 3rde 16X Pcie slot is.

JPWR3: ATX 6-pin Power Connector
This connector is used to provide power to the graphics card.

En speel in je Bios eens met deze setting, misschien staat deze op Disabled en dan kan je 3rde slot nooit werken.
PCIE GEN3
This item is used to enable (Auto)/ disable (Disabled) the PCIe generation 3
support.
Die connector kan ik helaas niet aansluiten omdat ik alle pcie stekkers nu in gebruik heb.
SLI draait stabiel zonder deze stekker op dit moment, kan me niet voorstellen dat mijn raid kaartje zoveel power nodig heeft.

Verder haalt die bios optie helaas niks uit.

Tevens kan ik SLI ook niet aanzetten in het nvidia control panel als de areca aangesloten zit, ook al ziet mijn systeem hem niet.

De Areca kaart piept wel tijdens het booten maar ik krijg niet het menu en de status voor/tijdens het booten.

• Dax
Ik heb mijn antwoord al, het gaat dus niet lukken met dit board.
Toch vind ik het kwalijk dat er nergens vermeld wordt dat je 8x nodig hebt voor sli, wat heb je dan in hemelsnaam aan dat laatste slot?
SLI requires x8 / x8, so there are no lanes left.

With the IVY Cpu, the board is capable of 8x / 4x /4x but that is no good for SLI
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=166888.0

Als ik een nieuw board met plx chip neem moet dit wel lukken neem ik aan? Zat zelf aan de Gigabyte G1.Sniper 3 te denken, goede keus?

[ Voor 6% gewijzigd door Dax op 28-02-2013 13:11 ]

• Zanac-ex
Dax schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:32:
Ik heb mijn antwoord al, het gaat dus niet lukken met dit board.
Toch vind ik het kwalijk dat er nergens vermeld wordt dat je 8x nodig hebt voor sli, wat heb je dan in hemelsnaam aan dat laatste slot?
AMD Tri-Fire ?

On-topic:

Ik las het gisteren al ergens dat *8 minimaal is maar ik vermoede dat dit alleen voor Gen2 gold.
Helaas dus ook voor Gen3.

Ik draai zelf een 3-way GTX op een Maximus V Extreme met PLX.
Fijn bordje maar belachelijk duur (open-box gekocht, warranty replacement zonder extras)
Doordat mijn i2600K SB Gen 2 is draait de 1ste GTX op 8* Gen2, 2e op 16*Gen3 en de 3e op 8* Gen3
Oftwel een PLX is redelijk flexibel.

Ik neem aan dat jde volgende review al hebt doorgenomen?
Four Multi-GPU Z77 Boards from $280-$350 - PLX PEX 8747 featuring Gigabyte, ASRock, ECS and EVGA

(Je monitor een 27" Koreaan?)

• Dax
Zanac-ex schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:10:
[...]

AMD Tri-Fire ?

On-topic:

Ik las het gisteren al ergens dat *8 minimaal is maar ik vermoede dat dit alleen voor Gen2 gold.
Helaas dus ook voor Gen3.

Ik draai zelf een 3-way GTX op een Maximus V Extreme met PLX.
Fijn bordje maar belachelijk duur (open-box gekocht, warranty replacement zonder extras)
Doordat mijn i2600K SB Gen 2 is draait de 1ste GTX op 8* Gen2, 2e op 16*Gen3 en de 3e op 8* Gen2.
Oftwel een PLX is redelijk flexibel.

Ik neem aan dat jde volgende review al hebt doorgenomen?
Four Multi-GPU Z77 Boards from $280-$350 - PLX PEX 8747 featuring Gigabyte, ASRock, ECS and EVGA

(Je monitor een 27" Koreaan?)
Had die review idd gelezen! En heb een Dell U2711. 8)

Is het mogelijk om een 690 naast mijn Areca te draaien of heeft de 690 ook alle 16 lanes nodig?

Had namelijk al een advertentie staan voor het ruilen van mijn SLI setup tegen een 690.

Mocht dit niet werken zal ik toch een moederbord met PLX chip moeten zoeken, is de extra latency storend?

Ik zou ook nog kunnen overstappen naar een X79 setup alleen ben wel tevreden met mijn huidige setup.

• Zanac-ex
Dax schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:17:
[...]
Is het mogelijk om een 690 naast mijn Areca te draaien of heeft de 690 ook alle 16 lanes nodig?

Mocht dit niet werken zal ik toch een moederbord met PLX chip moeten zoeken, is de extra latency storend?

Ik zou ook nog kunnen overstappen naar een X79 setup alleen ben wel tevreden met mijn huidige setup.
Een GTX690 naast je Areca zou geen problemen mogen opleveren, aangezien de SLI op een GTX690 transparant is voor het systeem (additionele PLX zit in dit geval op de 690). Voor je MSI is het hetzelfde als je huidige situatie.

De extra latency is minimaal, althans ik merk het niet met 3-Way SLI terwijl op mijn oude Z68 en ATI HD58XXX Tri-Fire bepaalde titels (bv FC2) vaak onspeelbaar waren.
Uitzondering is Metro2033 op 2560*1600 VeryHigh/4*AA en aDOF aan, FRAPS geeft 60+ Frames aan maar het is onspeelbaar. Met slechts AAA en zonder aDOF werkt het echter super soepel,

Een X79 met 6-core is leuk maar prijzig, de 4-core versie is inferieur aan jou i7-3770K op stock speeds.
Echter de kleine voordelen wegen niet op tegenover de kosten tenzij het over hele specifiek toepassing gaat.

• Dax
Zanac-ex schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:24:
[...]

Een GTX690 naast je Areca zou geen problemen mogen opleveren, aangezien de SLI op een GTX690 transparant is voor het systeem (additionele PLX zit in dit geval op de 690). Voor je MSI is het hetzelfde als je huidige situatie.

De extra latency is minimaal, althans ik merk het niet met 3-Way SLI terwijl op mijn oude Z68 en ATI HD58XXX Tri-Fire bepaalde titels (bv FC2) vaak onspeelbaar waren.
Uitzondering is Metro2033 op 2560*1600 VeryHigh/4*AA en aDOF aan, FRAPS geeft 60+ Frames aan maar het is onspeelbaar. Met slechts AAA en zonder aDOF werkt het echter super soepel,

Een X79 met 6-core is leuk maar prijzig, de 4-core versie is inferieur aan jou i7-3770K op stock speeds.
Echter de kleine voordelen wegen niet op tegenover de kosten tenzij het over hele specifiek toepassing gaat.
Bedankt voor de info, op het MSI forum werd dit ook al bevestigt:
A single 690 is fine.

It is only when in SLI configuration that all of the lanes will be used by the 2 cards.

As CPU stated, you could also opt for AMD cards and Crossfire and the raid card should be seen.
Op zoek naar een GTX690 dus! Iemand ruilen? :*)
Pagina: 1