Eyefinity gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• Kipke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Na jarenlang op een oud Delletje gegamed te hebben heb ik nu maar eens besloten om over te stappen op wat moderners. Nu ik dus een nieuwe pc koop heb ik ook maar besloten om het maar meteen goed te doen, ik wil dus een pc aanschaffen die een eyefinity setup kan aansturen.
Welke onderdelen daarvoor het beste zijn weet ik niet dus daarvoor roep ik nu de hulp in van Tweakers :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met dit systeem gaan gamen, ik speel eigenlijk alles wat er in Steam te vinden is maar ik hoef niet alles op super-ultra-incredibly badass-highest settings te spelen. Ook gebruik ik mijn systeem voor andere zaken zoals programmeren, daarbij zijn meerdere schermen heel erg handig dus dat levert een mooi excuus op voor een eyefinity setje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €1500, minder is altijd beter als ik maar goed waar voor mijn geld krijg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur al toetsenbord, muis en speakers. Verder heb ik al een harde schijf liggen die ik zo over kan zetten in een nieuwe pc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik dat het systeem nog goed uitbreidbaar is zodat ik bijvoorbeeld in de toekomst er wat upgrades in kan prikken die ervoor zorgen dat het systeem dan weer goed mee kan.

Uit het Desktop aankoop advies topic heb ik al een paar dingen gevonden die mij goed lijken, echter voor het belangrijkste onderdeel de videokaart kon ik niet uitvogelen of er specifiek een kaart goed was voor eyefinity. Ook kon ik bij de moederborden niet bedenken wat ik nou precies hebben moest.

Die twee onderdelen zijn dus nog niet ingevuld maar voor de rest had ik dit zo'n beetje in gedachten
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,95€ 149,95
1Antec One€ 48,95€ 48,95
3Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 187,95€ 563,85
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,50€ 17,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 49,72€ 49,72
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 50,90€ 50,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,67

Ik hoop dat dit een goed begin is en dat jullie mij een goed aankoop advies kunnen geven.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Als je niet alles op superbadassultra hoeft te spelen kom je toe met 1GPU, een HD7970 bijvoorbeeld.
pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD (volgens mij heeft deze kaart ook genoeg aansluitingen voor 3x Dell 23", maar best iemand anders laten bevestigen)

Je hebt dan voldoende aan een XFX PRO 550W voeding.

Als het binnen 2 jaar niet meer zo vlot draait ben je beter af met een GPU upgrade ipv een extra (oude generatie) GPU bij te plaatsen. Je hoeft dan nu ook geen extra geld uit te geven aan high end mobo en ruime voeding.

Ah ja, als mobo... (blijkbaar wil je niet overclocken) zit je al goed met een B75 mobo.

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik denk dat je hier een heel eind mee moet komen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 343,80€ 343,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,95€ 92,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1XFX Pro 550W€ 52,30€ 52,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.437,32

iets duurdere kast, maar wel echt een topkast; stil, koel en ruimte zat.
verder een goedkoop B75-moederbord gepakt, ik heb wel ATX gepakt ipv uAtx.
de 7970 van Gigabyte heeft 2x minidisplayport en 1 HDMI, dell heeft HDMI + displayport dus 3 schermen kan wel.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39

player-x

Disruptive by design

Als ik een advies kan geven als Eyefinity gebruiker, bezuinig zeker niet op je monitor!

Zie op op de screendump hier ander wat je mist, de verticale zwarte lijnen zijn de verschillende monitors, de horizontale lijn is het verschil tussen 1080 en 1200 pixels, en ja dat verschil merk je duidelijk!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yZanJwOg9GF69ZLaJ56ryLCp/full.jpg

Kan je nu niet meteen 3 monitoren betalen koop er dan 1 en de andere 2 later.

#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 257,-€ 771,-
3Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart€ 222,-€ 666,-

Beide monitoren hebben hun voor en nadelen, de Dell heeft een ISP paneel met betere kleurweergave en een DP aansluiting, de Samsung heeft een snellere TN paneel, en is goedkoper, maar heeft ook een 35 euro kostende DP adapter nodig die je niet moet vergeten.

Daarnaast zou ik een i5 3570K nemen, die kan je goed overklokken, wat sommige games lekker vinden zo als bv BF3, daarnaast zijn de be quiet! Dark Rock Pro 2 en de Noctua NH-D14 de beste koeler keuze, die naast zeer goed koelen ook nog eens stil zijn.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Kipke
Bedankt voor de reacties, snel en zeer behulpzaam, top!

Verder, is het die €40 waard om voor de duurdere kast te gaan? Ik had voor de One gekozen omdat ik van een vriend hoorde dat die goed koelde terwijl hij ook nog heel goedkoop is. Uiterlijk maakt me vrij weinig uit, mijn pc staat toch onder mijn bureau.

Overclocken had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Is het de meerprijs waard?

Over de schermen, ik had al gekeken naar 16:10 schermen, maar ja de prijs is toch wel €70 per scherm meer(voor de Dell dan). Toen ik ook nog eens de voordelen van de 23 inch Dell zag in het Aankoop advies topic leek de 23 inch mij toch wel de beste keuze. Toch weer de vraag is het de meerprijs waard?

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
bitfenix shinobi als kast

• player-x

player-x

Disruptive by design

Kipke schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:07:
Verder, is het die €40 waard om voor de duurdere kast te gaan?
Als je het uiterlijk niet veel uitmaakt, nee niet echt ben zelf redelijk fan van de pricewatch: Nexus Thrio 310 Silent Case, welke ook goed koelt, kies maar wat je mooier vind.
Overclocken had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Is het de meerprijs waard?
Imho ja, in sommige games kan het zomaar 20~30% in frames schelen.
Over de schermen, ik had al gekeken naar 16:10 schermen, maar ja de prijs is toch wel €70 per scherm meer(voor de Dell dan). Toen ik ook nog eens de voordelen van de 23 inch Dell zag in het Aankoop advies topic leek de 23 inch mij toch wel de beste keuze. Toch weer de vraag is het de meerprijs waard?
Zou zeggen klik nog eens goed op het plaatje, en zeg wat je nu zelf denkt.

Zo als ik al zij zit het boven je budget, koop er 1 en later de andere 2, en bedenk ook nog eens dat je monitor best tot wel 10 jaar mee kan gaan.

• Kipke
Bedankt voor je reactie player-x, maar ik denk dat ik gewoon bij de 23 inch Dell schermen blijf. Het kost me teveel voor een (in mijn ogen) te kleine verbetering.

De kast lijkt me wel erg mooi. Nog wel wat vragen daarover, past de videokaart die ik heb gekozen er wel in?Is het daar wel mogelijk om ook in de toekomst nog een 2e videokaart bij te stoppen? en is het nodig om nog losse fans te kopen bij die kast, aangezien ik lees dat er standaard maar eentje in zit.

Nog een puntje, wat is het verschil tussen de, Gelid processor koeler die NLBUURMAN voorstelde en de Coolermaster die ik voorstelde. Again is het die €10 meer waard?

Verder voor de duidelijkheid hier is de huidige setup
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3€ 61,95€ 61,95
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 43,40€ 43,40
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,50€ 17,50
1XFX Pro 550W€ 52,30€ 52,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,27

• player-x

player-x

Disruptive by design

Kipke schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:37:
Bedankt voor je reactie player-x, maar ik denk dat ik gewoon bij de 23 inch Dell schermen blijf. Het kost me teveel voor een (in mijn ogen) te kleine verbetering.
Kleine verbetering? :?

De verbetering is just flink, 12% meer pixels en 5010cm3 vs 4375cm3 totale scherm oppervlakte, en dat voor 100 euro extra met de Samsung schermen!

Heb zelf 3x 25.5'', de Asus VW266H, en heb eigenlijk spijt dat ik toen niet voor 27'' schermen ben gegaan, maar die waren beduidend duurder dan de 100 euro waar we het nu over hebben.

Het is jouw geld en jouw beslissing maar imho een verkeerde bezuiniging, die je niet echt terug kan draaien.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

player-x, 20-30% meer fps door een overklokkende CPU? áls dat zo is, dan heb je een atom aan een Titan gekoppeld ofzo, want met een 'normale' 3570k haal je geen 20-30% meer fps als je een 7970 hebt. mocht je denken van wel; graag even bron vermelden :)

Kipke, het verschil tussen de Gelid die ik voorstelde en de CM die jij voorstelde is dat de Gelid wordt vastgezet met een backplate, en dat is nou eenmaal steviger dan de pushpins van de CM. verder is de Gelid groter (120mm fan vs 92) en heeft ie 1 heatpipe meer (don't be fooled by the specs in pricewatch)

de gelid is stiller ( http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie ) en koeler ( http://nl.hardware.info/r...taten-socket-1155-95-watt )

vandaar mijn keuze.

volgens http://nl.hardware.info/p...rio-310#tab:specificaties past er 30cm aan videokaart in, en 15,2 cm aan CPU-koeler
dit betekent dat de videokaart nét (maar dan ook nét) kan passen, hoewel ze hier http://dreamwarecomputers...10-pc-case-review?start=4 10" (25cm) aanhouden, dan zou 't weer niet passen.

de Gelid zou er dan ook niet inpassen (153mm)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Kipke
Oke, Buurman bedankt voor je reactie. De Gelid koeler lijkt me dan wel een betere keuze en voor een tientje meer is dat dan wel de moeite waard.

Als ik zo het verhaal over de kast hoor dan lijkt het me verstandig om voor een andere kast te gaan die iets groter is. Bij wat voor kast kom je dan zo'n beetje uit?

player-x ik waardeer heel erg dat je me deze tips hebt gegeven over de schermen(dat zijn toch de dingen waar je altijd tegen aan kijkt), alleen ik wil wel erg graag ips schemen, waardoor de Samsungs afvallen, de grotere Dells vallen toch echt jammer genoeg buiten mijn budget, ook omdat ik ze ook wel graag allemaal in een keer wil kopen. Dus ik blijf gewoon bij de mijn eerste keuze voor de 23 inch Dells.

[ Voor 4% gewijzigd door Kipke op 26-02-2013 23:25 ]

• gazhims3lv
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
Carbide 200r/Fractal r4 etc

• player-x

player-x

Disruptive by design

Als gamer ben ik overgestapt van een Dell 3008 naar 3x TN schermen, en ja de kleuren zijn iets minder briljant, maar het verschil is echt niet meer zo schokkend als het 10 jaar geleden was, en de vooruitgang in latency was zeer welkom.

Vergeet daar naast niet dat ''grey to grey'' niet het enige verschil is, de elektronica van ISP panelen is in het algemeen wat ingewikkelder en daar door ook trager dan TN panelen, de gecombineerde vertraging van ISP vs TN is nog hoger.

ISP heeft grote stappen gezet in latency, maar TN heeft ook niet stil ge zetten en heeft tegen woordig ook goede kleurechtheid.

Zou zeggen voor dat je beslist, dat je eerst eens naar MediaMarkt of een computer zaak gaat en een TN naast een ISP paneel vergelijkt, en dan zal je zien dat de verschillen een stuk kleiner zijn dan je denkt, en ik denk dat TN zeker een optie is tegenwoordig.

ISP panelen zijn imho tegenwoordig veel te veel ge hyped, waar vroeger je de keuze maakte tussen snelle en goedkope TN voor gamers, en kwalitatief goede maar langzame en dure ISP voor foto en video bewerkers, is dat verschil meer verwaast.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik had zelf de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black voorgesteld, maar als je echt voor een low-budget kast wilt gaan: pricewatch: Enermax Ostrog ECA3250-BW (Zwart / Wit) komt goed uit HWI-magazine test onder budgetkasten, ook pricewatch: Zalman Z9 Plus komt er goed uit. het is ook een kwestie van smaak.

• Inrage
player-x schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:54:
Als gamer ben ik overgestapt van een Dell 3008 naar 3x TN schermen, en ja de kleuren zijn iets minder briljant, maar het verschil is echt niet meer zo schokkend als het 10 jaar geleden was, en de vooruitgang in latency was zeer welkom.

Vergeet daar naast niet dat ''grey to grey'' niet het enige verschil is, de elektronica van ISP panelen is in het algemeen wat ingewikkelder en daar door ook trager dan TN panelen, de gecombineerde vertraging van ISP vs TN is nog hoger.

ISP heeft grote stappen gezet in latency, maar TN heeft ook niet stil ge zetten en heeft tegen woordig ook goede kleurechtheid.

Zou zeggen voor dat je beslist, dat je eerst eens naar MediaMarkt of een computer zaak gaat en een TN naast een ISP paneel vergelijkt, en dan zal je zien dat de verschillen een stuk kleiner zijn dan je denkt, en ik denk dat TN zeker een optie is tegenwoordig.

ISP panelen zijn imho tegenwoordig veel te veel ge hyped, waar vroeger je de keuze maakte tussen snelle en goedkope TN voor gamers, en kwalitatief goede maar langzame en dure ISP voor foto en video bewerkers, is dat verschil meer verwaast.
De ultrasharp schermen hebben anders een exteem lage imput lag...

• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-04 17:47
player-x schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:00:
Als ik een advies kan geven als Eyefinity gebruiker, bezuinig zeker niet op je monitor!

Zie op op de screendump hier ander wat je mist, de verticale zwarte lijnen zijn de verschillende monitors, de horizontale lijn is het verschil tussen 1080 en 1200 pixels, en ja dat verschil merk je duidelijk!
De meeste games gebruiken Hor+ scaling waarbij de verticale FOV vaststaat en de horizontale FOV verandert afhankelijk van de beeldverhouding. Hierdoor is de FOV bij 1080 pixels (16:9) net groter dan bij 1200 pixels (16:10) ook al heb je bij de tweede meer pixels. Die afbeelding die jij daar hebt klopt dus niet of is juist afkomstig van een van de zeldzame games waar nog pixel based scaling wordt gebruikt en dus niet relevant tenzij OP net dat ene spel speelt.

Dat gezegd zijnde is 16:10 een veel aangenamere verhouding voor PC schermen en heb je er baat bij als je veel desktopwerk doet. Dat is een goed argument voor 16:10 schermen, dergelijke schermen kiezen om een grotere FOV te verkrijgen is dus (de paar uitzonderingen daar gelaten) een foutief argument. Niettemin kan je op een 16:10 ook 16:9 gamen.

Hor+: klik
Pixel based: klik

[ Voor 5% gewijzigd door ySoSrs op 27-02-2013 14:33 ]

Verwijderd

Yeah weer een eyefinity gebruiker erbij! Ik draai 3x24 inch 1920-1200. Ik zou zeer zeker voor 1200 gaan, anders krijg je echt een superbreed beeld. Zorg er ook voor dat de randen van je schermen zo dun mogelijk zijn. Heb ik niet echt (vraag me af of ze bestaan, volgens mij wel). Dat zou erg relaxt zijn namelijk.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:41:
Yeah weer een eyefinity gebruiker erbij! Ik draai 3x24 inch 1920-1200. Ik zou zeer zeker voor 1200 gaan, anders krijg je echt een superbreed beeld. Zorg er ook voor dat de randen van je schermen zo dun mogelijk zijn. Heb ik niet echt (vraag me af of ze bestaan, volgens mij wel). Dat zou erg relaxt zijn namelijk.
De Samsung heeft redelijk dunne randen, daarnaast kan het scherm in zowel portret als landschap gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kH8WeqKVdP3N7L8O42Y804pg/medium.png

Verwijderd

player-x schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:58:
[...]

De Samsung heeft redelijk dunne randen, daarnaast kan het scherm in zowel portret als landschap gebruikt worden.

[afbeelding]
Dat is mooi! Landscape lijkt me ook vet, nooit kunnen proberen met mijn monitoren. 1920-1200? dan doen! Ohja Displayport erbij is ook handig, scheelt je weer conversie

• Kipke
Weer bedankt voor alle reacties. Ik heb nu toch maar voor de Fractal R4 kast gekozen, de recensies zijn goed, hier wordt hij aangeraden, alles zou er prima in moeten passen en het design staat me ook wel aan dus daar ben ik wel bereid wat extra in te investeren.

Wat betreft de schermen ben ik nu ontzettend aan het twijfelen. Ik hoor hier tegenstrijdige verhalen over dat het wel of geen zin heeft om voor een 16:10 scherm te gaan, dus daar ga ik zelf ook nog wel even wat onderzoek naar doen. Ook ga ik deze week maar eens tijd vrij maken om naar een elektronica zaak te gaan om een IPS en een TN paneel te vergelijken.
De grootste reden voor mij om een IPS scherm te kiezen zijn de goede kijkhoeken, vooral omdat je bij een eyefinity opstelling toch altijd 2 schermen van de zijkant bekijkt moeten die lijkt mij toch goed zijn om ervoor te zorgen dat het beeld op alle schermen een goede kwaliteit heeft.
Wat verder nog ook wel een probleem is dat ik met de 16:10 schermen over mijn budget heen ga dus daar moet ik sowieso nog even over nadenken.

En blijf maar komen met de tips!

Verwijderd

Kipke schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:44:
Weer bedankt voor alle reacties. Ik heb nu toch maar voor de Fractal R4 kast gekozen, de recensies zijn goed, hier wordt hij aangeraden, alles zou er prima in moeten passen en het design staat me ook wel aan dus daar ben ik wel bereid wat extra in te investeren.

Wat betreft de schermen ben ik nu ontzettend aan het twijfelen. Ik hoor hier tegenstrijdige verhalen over dat het wel of geen zin heeft om voor een 16:10 scherm te gaan, dus daar ga ik zelf ook nog wel even wat onderzoek naar doen. Ook ga ik deze week maar eens tijd vrij maken om naar een elektronica zaak te gaan om een IPS en een TN paneel te vergelijken.
De grootste reden voor mij om een IPS scherm te kiezen zijn de goede kijkhoeken, vooral omdat je bij een eyefinity opstelling toch altijd 2 schermen van de zijkant bekijkt moeten die lijkt mij toch goed zijn om ervoor te zorgen dat het beeld op alle schermen een goede kwaliteit heeft.
Wat verder nog ook wel een probleem is dat ik met de 16:10 schermen over mijn budget heen ga dus daar moet ik sowieso nog even over nadenken.

En blijf maar komen met de tips!
Ik heb totaal geen last van kijkhoeken, 2 x benq 24 inch 5 jaar oude schermen en 1 hp 2463uw. Enige wat ik mis is portrait. Zou best lekker zijn bij sommige games.

Jammere is dat eyefinity vaak goed werkt, alleen vergeten die developers de HUD niet flexibel te maken.

Laatst bv settlers 7 eyefinity. Ziet er superstrak uit, tot je wat gaat spelen en erachter komt dat je echt info mist omdat je niet non stop van links naar rechts wilt bewegen.

Denk dat race games + flight sims het beste zijn

• player-x

player-x

Disruptive by design

Kipke schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:44:
Kijk hoek is totaal geen probleem, omdat mijn buitenste panelen onder een hoek van ongeveer 45o ten opzichte van middelste paneel staan, en dus nog steeds recht voor me staan als ik naar kijk.

Zo als ik al zij, ik ben van een 30'' ISP naar 3 TN panelen overgestapt, en de kijkhoek is alleen een licht probleem als ik even snel voor mijn bureau sta en dus van boven kijk, of voor mensen die even mee kijken als ik wat doe, moeten dicht naast me gaan zitten.

Nou voor mijn bureau sta ik zelden, ga wel even zitten, en als andere even mee willen kijken is dat nou niet mijn grootste zorg, ik heb altijd prima beeld.
Zo als ik al zij ga je over je budget heen koop je schermen in stappen, eerst een, en dan later twee extra voor Eyefinity.

Muis, toetsenbord en scherm zijn drie dingen waar ik nooit op heb bezuinigd, daar die voor rechtstreekse interactie met de rest van de hardware zorgen, en imho de belangrijkste onderdelen van een computer zijn, en die het langs mee gaan.

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Voor desktop gebruik is 16:10 prettiger dan 16:9 ja, voor gamen weet ik niet of het veel uit maakt.

@ Hierboven
Ik heb een goede muis gekocht, en het toetsenbord gebruikt dat bij me pc kwam. Doet het nog steeds goed.

De beeldschermen in stappen kopen heeft ook nadelen, want zodra de laatste 2 schermen gekocht zijn, zijn er weer nieuwe games uit en is de videokaart weer verouderd.

Verwijderd

Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:25:
Voor desktop gebruik is 16:10 prettiger dan 16:9 ja, voor gamen weet ik niet of het veel uit maakt.

@ Hierboven
Ik heb een goede muis gekocht, en het toetsenbord gebruikt dat bij me pc kwam. Doet het nog steeds goed.

De beeldschermen in stappen kopen heeft ook nadelen, want zodra de laatste 2 schermen gekocht zijn, zijn er weer nieuwe games uit en is de videokaart weer verouderd.
Delen kopen is ook lastig, want eyefinity met 2 schermen is een dikke no-go. Leuk center in het midden waar de randen zitten... not. Dus je gaat direct van 1 naar 3. niet ertussen

• player-x

player-x

Disruptive by design

Een scherm is 225 euro, ipv 675 euro voor drie, en eerst rond de 1300 euro uitgeven voor een complete PC met een scherm is prima te doen, en dan een tot drie maanden later de laatste 2 er bij kopen voor nog een eens 450 euro, is gewoon je aanbesteding uitspreiden.

Ik heb sinds mijn eerste computer, nooit meer een volledige PC gekocht maar onder dellen vervangen die nodig waren, en de oude hergebruikt in mijn HTPC of server, en anders doorverkocht, of weg gegeven aan familie.

Op die manier heb ik de aanschaf altijd goed uitgespreid, en is het voor me nooit een probleem dat ik opeens moet upgraden omdat het echt noodzakelijk was.

Hoewel dat hier in mindere mate geld, is het uitspreiden van de aankoop van de schermen gewoon een goede strategie.

Zelf zou ik een 24'' Dell nemen, en dan weer gaan sparen totdat ik weer geld genoeg had, en dan de laatste twee kopen.

• Kipke
Nou ik ben vandaag langs de elektronica boer geweest en heb daar schermen vergeleken. Daar vond ik toch wel dat de IPS schermen mooier waren dan de TN schermen die daar stonden. Daarom heb ik nu gekozen om gewoon bij de 23 inch Dells te blijven.

Daarom dus eigenlijk een laatste check voordat ik het systeem ga bestellen. Het onderstaande ben ik van plan om te gaan anschaffen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3€ 62,95€ 62,95
3Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 187,90€ 563,70
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1XFX Pro 550W€ 52,50€ 52,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,98€ 98,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.440,78

Dan had ik nog een vraagje, ik hoorde van een vriend dat het wel slim was om nog wat losse ventilatoren er bij te kopen, is dat nodig en zo ja, welke raden jullie dan aan?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Als je niet alles op het allerhoogst hoeft te spelen is dit wel een mooie setup.
Verder ben ik het met player-x eens over de schermen, 1200p scheelt wel, zeker als je al zoveel pixels horizontaal hebt. Desnoods inderdaad eerst 1 scherm kopen en er later 2 bij halen.

De R4 heeft in principe genoeg fans om dit systeem koel te houden, dus extra fans lijken mij niet echt nodig. Maar als je er wat bij wilt kopen zou ik gewoon dezelfde kopen en die erbij voorin zetten: pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Zeker voor 1920-1200 gaan, je krijgt nu een hele brede setup en dan is die 1200 echt lekker,

• player-x

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 01:09:
Zeker voor 1920-1200 gaan, je krijgt nu een hele brede setup en dan is die 1200 echt lekker,
Als hij dat nu nog niet snapt moet hij dat zelf maar weten, ik steek er geen werk meer in om hem te overtuigen, daar het punt nu wel gemaakt is en duidelijk zou moeten zijn!

Als hij 23'' een betere optie vind is dat zijn goed recht want het is zijn geld, wie zijn wij om hem te vertellen wat hij moet doen!

Verwijderd

player-x schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 02:51:
[...]

Als hij dat nu nog niet snapt moet hij dat zelf maar weten, ik steek er geen werk meer in om hem te overtuigen, daar het punt nu wel gemaakt is en duidelijk zou moeten zijn!

Als hij 23'' een betere optie vind is dat zijn goed recht want het is zijn geld, wie zijn wij om hem te vertellen wat hij moet doen!
hehe is idd slechte eigenschap van me :) Advies is 1200 maar moet hij nu zelf kiezen :)

• Madrox
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hij kan deze Dell's ook in pivotstand zetten, dan heeft hij nog veel meer "hoogte" :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Kipke
Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om over mijn budget heen te gaan en toch voor de 24 inch Dells te gaan.

Hierbij dan de laatste check voordat ik alles ga bestellen
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3€ 62,45€ 62,45
2Startech Mini DisplayPort naar DisplayPort€ 8,60€ 17,20
3Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 255,90€ 767,70
1XFX Pro 550W€ 52,60€ 52,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.659,40

Ik ben 2x miniDisplayport naar Displayport erbij gestopt omdat er volgens mij geen Displayport kabels bij de Dells geleverd worden en het wel zo handig is om de schermen aan te kunnen sluiten :)

Dus zijn er verder nog op en aanmerkingen?

Verwijderd

Kipke schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:39:
Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om over mijn budget heen te gaan en toch voor de 24 inch Dells te gaan.

Hierbij dan de laatste check voordat ik alles ga bestellen
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3€ 62,45€ 62,45
2Startech Mini DisplayPort naar DisplayPort€ 8,60€ 17,20
3Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 255,90€ 767,70
1XFX Pro 550W€ 52,60€ 52,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.659,40

Ik ben 2x miniDisplayport naar Displayport erbij gestopt omdat er volgens mij geen Displayport kabels bij de Dells geleverd worden en het wel zo handig is om de schermen aan te kunnen sluiten :)

Dus zijn er verder nog op en aanmerkingen?
Niet uitgezocht bij jouw setup. maar die displayport kabel MOET active zijn, passive heb je niks aan want dan werkt je setup niet.

Verder strakke schermen!

edit: zijn niet active, maar bedenk me net dat ik een coversie kabel heb, weet niet zeker of je bij mDP-> DP ook active nodig hebt. Check dat even.

• Kipke
Zijn actieve Displayport kabeltjes dan ook nodig als je van mini-Displayport naar Displayport gaat?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is titan wellicht geen optie? Geen idee of die 3 schermen kan aansturen, maar je heb dan de kracht van multi-gpu zonder de nadelen.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:55:
Niet uitgezocht bij jouw setup. maar die displayport kabel MOET active zijn, passive heb je niks aan want dan werkt je setup niet.
Onzin, de Dell heeft een eigen DP aansluiting, bij DisplayPort Adapters heb je een actieve nodig, bij DP naar DP heb je gewoon een Mini DisplayPort naar DisplayPort kabel nodig, verkrijgbaar in 1, 2 en 3 meter lengte.

En je hebt er maar een nodig, daar je 2 panelen kan aansluiten via DVI, waar van kabels zijn mee geleverd bij de monitor.
eL_Jay schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:22:
Is titan wellicht geen optie? Geen idee of die 3 schermen kan aansturen, maar je heb dan de kracht van multi-gpu zonder de nadelen.
Ja op het moment is de Titan de beste kaart voor 3 schermen setup, maar gaat ook meteen ruim over de helft van zijn budget heen, en dus in zijn geval niet echt een alternatief.

• Inrage
player-x schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:26:
[...]
Ja op het moment is de Titan de beste kaart voor 3 schermen setup, maar gaat ook meteen ruim over de helft van zijn budget heen, en dus in zijn geval niet echt een alternatief.
Is dat zo? Naar mijn weten ben je met 2x7970 in Crossfire goedkoper en beter af. Die titan kaart is gewoon een leuk hebbeding voor mensen met teveel geld.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zou eerder 2x een 7870 xt nemen voor 3 monitors maar dat is mijn keuze.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Inrage schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:41:
Is dat zo? Naar mijn weten ben je met 2x7970 in Crossfire goedkoper en beter af. Die titan kaart is gewoon een leuk hebbeding voor mensen met teveel geld.
Het probleem is microstutters, en er is een groot verschil tussen FPS en frametime, stel je hebt 60fps gemiddeld, dat is 0.016 sec per frame gemiddeld, maar als je nu tijdens die 60fps een frame hebt die 0.1sec duurt, dan heb je gevoelsmatig 10fps.

En vooral CF heeft hier meer last van dan SLI, hoewel AMD hard werkt aan het verminderen van het probleem en de eerste berichten iets wat hoopgevend zijn.

Dat neemt niet weg dat je met een enkele kaart bijna altijd beter af bent, zelfs als een Titan ''40 fps'' haalt terwijl een set 7970s 60fps haalt kan het nog steeds zo zijn dat games op de Titan veel beter speelbaar zijn, daar de frames veel gelijkmatiger worden weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/titansli-c3-3.png

Hier kan je duidelijk zien dat 3 weg Titan SLI de beste ervaring geeft over 2 en 4 weg SLI.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/titanvs690-mp3-4.png

Maar hier kan je zien dat de SLI 690 kaart met 55fps tegenover de Titan met 46fps, de Titan een veel vloeiender en stabieler FPS heeft, wat de Titan gevoelsmatig de betere kaart laat zijn.

Bij CF zijn deze verschillen zelfs nog groter.

Leesvoer:

Redelijk goede uitleg over het onderwerp op HWI in het nederlands.
http://nl.hardware.info/r...rame-time-tests-voor-gpus
http://nl.hardware.info/r...mvp-test-magisch-meer-fps

PC perspective, zeer interessante test methode.
http://www.pcper.com/revi...aphics-Performance-Metric
http://www.pcper.com/revi...ding-and-Defining-Stutter
http://www.pcper.com/revi...New-GPU-Performance-Tools

En de gene die hier een lans voor heeft gebroken ''The Tech Report'' hoofdredacteur Scott Wasson
http://techreport.com/rev...look-at-game-benchmarking
http://techreport.com/blo...ptures-crossfire-and-more

Al met al moeilijke materie, en zeker waard om je eerst goed in te verdiepen voordat je er uitspraken over doet!
digital_ownage schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:51:
Ik zou eerder 2x een 7870 xt nemen voor 3 monitors maar dat is mijn keuze.
En ik zou een 7970 of een 680 nemen, op dit budget, vooral afhankelijk welke games je het meest speelt, dat het beste op de kaarten van het groene of rode team draait.

En als de keuze SLI/CF is, zou ik, wachten en door sparen, en het extra held uitgeven en voor de Titan gaan.

* player-x is dan ook blij dat men aan het overstappen is op frame-time ipv het misleidende FPS.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De vraag is echter: merk je in de praktijk wel dat een 'constante' 15-25ms frametime beter/vloeiender speelt dan een 10-30ms 'fluctuerende' frametime?

Ik zit namelijk/bijvoorbeeld met een 6950CF setup, wat volgens sommigen onspeelbaar zou moeten zijn maar ik heb nergens last van.

Ik denk dat je bij het zwaarder worden van settings/resoluties je beter meer pure kracht kan hebben (ondanks wat fluctuaties binnen de seconde) dan een kaart die net aan sterk genoeg is om een degelijk gemiddelde neer te zetten.

• player-x

player-x

Disruptive by design

mitsumark schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:13:
De vraag is echter: merk je in de praktijk wel dat een 'constante' 15-25ms frametime beter/vloeiender speelt dan een 10-30ms 'fluctuerende' frametime?
15~25ms is altijd beter dan 10~30ms, heb zelf water gekoelde Quad 5870 2GB @1.1GHz Matrix kaarten, en heb zelf ook soms behoorlijk last van micro stutters, maar vaak kan ook game instellingen een hoop veranderen door bv te spelen met shadow quality of de shaders instellingen.

Ik ga zeker over op een of meerdere Titans, zal er zeker twee kopen, en daar mee spellen en kijken of de tweede kaart een extra is of zijn geld wel of niet waard is, en zal de tweede houden of terug sturen, maar in de toekomst is Tri of zelfs Quad-SLI zeker een optie.
(zij het mogelijk via tweedehands kaarten, net zo als nu met mijn Matrix kaarten)

En als ik mijn belasting teruggave hoog genoeg is, is zelfs 3x 30'' een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 04-03-2013 23:09 ]

Pagina: 1