[PW] Geheugen Specificatie: 30+ checkboxes of 1 slider?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ben op zoek naar geheugen > 1800 mhz. Een enkele slider die ik naar 1800 mhz kan schuiven zou handig zijn, momenteel moet ik van 30+ checkboxes precies de juiste aanvinken. Dat kan beter, toch?
Zelfde geldt voor CAS latency, dat hoeven ook geen checkboxes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Dat gaat helaas niet zo makkelijk. Iemand heeft ooit besloten dat het handiger was om van deze specificatiewaarden een vooraf gedefineerd lijstje te maken. In het geval van de geheugen snelheid kan ik het mij enigszins voorstellen ivm de tekst, maar cas latency zijn alleen maar getallen, het waarom is mij dan ook een raadsel.

Het specificatiebeheersysteem (scrabble!) zoals wij die nu hebben, is inmiddels ruimschoots voorbij de pensioengerechtigde leeftijd en staat ook op de nominatie om een keer flink op te schop te worden genomen. Mocht het zover zijn, gaan we inventariseren of er specificaties wellicht moeten worden omgezet naar andere typen, waaronder deze twee specificaties. Anders dan mij helpen hopen dat er zo snel mogelijk tijd wordt gereserveerd om het systeem wat meer up to date te maken, kan ik er even niks van maken helaas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glaanie schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:35:
Mocht het zover zijn, gaan we inventariseren of er specificaties wellicht moeten worden omgezet naar andere typen, waaronder deze twee specificaties.
Probeer het dan niet per se als 'naar andere typen' te vermelden. Maar juist naar wat het uiteindelijk zou moeten worden.
Je wil - neem ik aan - niet hebben dat iemand een 1799 en een andere 1801MHz invult bij dit soort (min of meer) gestandaardiseerde waarden. En al helemaal niet dat de ene bij DDR-geheugen zegt dat 300MHz = 300MHz en een ander 300MHz = 600MHz.

Maar dat zegt natuurlijk niet dat we niet een voorgedefinieerde lijst van getallen kunnen hanteren danwel dat je per ingevulde tekst ook een getalswaarde zou kunnen opgeven. En dan wordt een slider weer mogelijk.

Je zou op de test-omgeving trouwens sowieso kunnen kijken of een slider nu gewoon werkt. Het is voor een slider niet echt vereist dat het met cijfers werkt geloof ik, maar ik weet het niet helemaal zeker meer hoe dat nu intern werkt :P Maar zeker van CAS is het prima mogelijk dat het gewoon gaat werken.

En als het "gewoon werkt", dan wordt het voor de geheugentype-specificatie een lijst van PC-66 ... PC3-22800 en ook dat is redelijk wat je zou willen. Het probleem wordt daarbij wel dat er waarschijnlijk meer keuze-opties gaan zijn dan we aan slider "ticks" hebben, waardoor je mogelijk bepaalde minder populaire/gebruikelijke opties niet meer kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat (volgens mij) misschien ook een optie zou kunnen zijn. Is om indien een filter gekozen wordt, bij andere filters de lege opties geheel te verbergen. Nu wordt er enkel tussen haakjes achter de filteropties weergegeven hoeveel productie daar voor in aanmerking komen. Maar indien dit aantal 0 wordt, zou eventueel die filteroptie weg kunnen.
Eventueel ergens een extra keuze bovenaan om aan te geven of lege filter opties getoont moeten worden of niet.

In dit geval dus indien bij 'Geheugentype' DDR3 gekozen wordt, is het niet nodig om bij de 'Geheugen Specificatie' de opties voor PC1 en PC2 te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

ACM: ik heb juist vorige week geleerd dat je niet zomaar ervan mag uitgaan dat iets in de filters werkt :p

Maar goed, ik ga dan even wat testen op de testomgeving, kijken of het as is werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Goed, ik heb lopen testen en ben tot het volgende gekomen: Voor CAS latency was het omzetten van het filter heel simpel, dit werkt prima en heb ik ook gelijk doorgevoerd in de live-omgeving.

Dan de geheugen specificatie. Hoewel het omzetten naar een slider prima werkte, waren de namen toch net wat te lang, waardoor het een beetje lelijk werd. Dus ik heb de namen veranderd van bijvoorbeeld "PC2-5300 (DDR2-667)" naar "667MHz (DDR2)". De snelheidsaanduiding in MB/s is dus verdwenen en alleen de snelheid in MHz is overgebleven, met tussen haakjes op welke DDR standaard de snelheid is gebaseerd.

Zo ziet het nieuwe filter er dan uit (dit is dus nog niet op de live-omgeving zichtbaar):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uSzIXb0nEiCEgVu40mpWpif9/full.png

Op den duur zouden alle DDR varianten bij elkaar kunnen komen, dat je alleen het stukje van het aantal MHz ziet. Maar dat is even heel veel werk om in een middagje te doen. Kunnen jullie hiermee leven of heeft iemand anders nog een ander idee wat zou kunnen werken? Wel rekening houdend dat er gesorteerd kan worden (vandaar dat ik het aantal MHz als eerst heb gezet) en het moet passen binnen het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Bump :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je hebt nu DDR1, 2 en 3 door elkaar op het moment dat ze dezelfde frequenties hebben. Als je ze als PC1-xxx, PC2-xxxx en PC3-xxxx doet kan je ze net zo goed sorteren, maar zit DDR3 aan het eind.

Uiteraard heeft die slider weer als nadeel dat halverwege een hogere MHz-waarde kan staan dan direct daarna. Maar je huidige heeft weer als nadeel dat het allemaal een beetje door elkaar staat. Magoed, op zich heb je voor het kiezen van DDR1, 2 en 3 al een los filter. Dus dat is misschien ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hehe, sorry. Ik denk dat ik er mee kan leven en zo niet dan hoor je dat snel genoeg. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Top, volgende week ga ik een knoop doorhakken en het doorvoeren :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is het al volgende week?

En hoe zit het met [PW] Onthoud Sortering ?

[ Voor 61% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-12-2014 09:22 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
offtopic:
Lol 8)7

• Glaanie

Glaanie

Ik til deze naar volgend jaar, het is ingewikkeld om hier een goede oplossing voor te bedenken, technisch gezien. Ik ga hier nog verder mee experimenteren, ik zet een reminder voor mijzelf in mijn agenda :p

Wat betreft de sortering, het ticket bestaat nog steeds en staat ook nog op de backlog. Zolang het nog op de backlog staat, is het niet afgeschoten en is er een kans dat het op de een of andere manier wordt geïmplementeerd. Over het hoe, wanneer en waarom, geen idee. Je zou wellicht crisp een DM kunnen sturen om te vragen of hij dat topic kan verplaatsen naar Mooie Features.

• Olaf van der Spek
  • Niet online

• Glaanie

Glaanie

Dat zou kunnen, maar liever zie ik een oplossing in 2 filters, eentje voor het type DDR en eentje voor de snelheid. We hebben nu betere tools gekregen voor virtuele specificaties, ik ga kijken of die gebruikt kunnen worden voor de ideeën die ik heb. Zo niet, kan ik altijd nog terugvallen op het idee wat ik eerder opperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 11:58
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het DDR filter is er toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

En hier mijn uiteindelijke gedachte hierover:

Het geheugenspecificatie filter gaat eruit en in plaats daarvan komt een slider voor de (DDR) kloksnelheid. Deze effectieve DDR snelheid in MHz geef je op in de specificaties. Ik zorg er daarbij voor dat de specificatieregel wel gewoon de volledige snelheidsaanduiding blijft tonen (dus bijvoorbeeld "DDR3-1600 (PC3-12800)"), voor de volledigheid.

Er zijn meerdere wegen naar Rome om dit te bereiken, afhankelijk van wat ik intern voor mekaar kan krijgen zal het enkele weken tot maanden duren. Zodra ik daar duidelijkheid over heb, meld ik mij weer.

In de tussentijd is de specificatie wel aangemaakt en gemapped met Icecat. Het is dus alvast mogelijk om de geheugensnelheid in te vullen via het meldpunt. Voorlopig wordt daar alleen nog even niets mee gedaan kwa filters, tot een groot deel is ingevuld. Het liefst alles, maar dat hangt van het Romaanse pad wat ik ga bewandelen af.

[ Voor 3% gewijzigd door Glaanie op 02-02-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Even alle belanghebbenden in dit topic gequote, zodat ze een notificatie krijgen :p

We zijn nu bijna 2 jaar later en het is done, bijna. Pas geleden heb ik een nieuwe specificatie toegevoegd, waar de geheugensnelheid (in DDR MHz) kan worden ingevuld. Op basis daarvan wordt ook een nieuw filter afgeleid, waarbij je gewoon met een slider kan werken.

De afgelopen weken heb ik ~2000 stuks producten uit de categorie http://tweakers.net/categorie/545/geheugen-intern/producten/ voorzien van de nieuwe specs, waarbij gelukkig een groot deel automatisch kon worden ingevuld. Ik heb in ieder geval gezorgd dat de populairste 500 producten zijn ingevuld, en ook van de populairste 5 merken de bovenste 150 stuks per merk. En omdat ik toch bezig was, alle DDR4 reepjes ook maar gelijk gedaan. Je kan dus lekker filteren met de nieuwe sliders en de kans is groot dat je vindt wat je zoekt, net als vroegah.

Dan missen er dus nog zo'n 3000 (minst populaire) stuks die je niet met het nieuwe filter kan vinden (met prijs, zonder prijs tel ik even niet mee). Het oude filter blijft voorlopig nog bestaan (en zal ook ingevuld worden bij nieuwe producten), deze staat tegenwoordig onderaan de filters. Ik heb een ticket ingeschoten om op basis van de oude specificatie, de nieuwe in te vullen. Ik durf niet te zeggen wanneer dit gebeurt, kan zomaar nog een paar maanden of misschien zelfs wel langer duren. Wil je het echt heel, heel graag opgelost zien en kan je zelf ook devven? We zoeken nog een devver, misschien is dit een mooi "bewijs maar wat je kan" momentje voor bij je sollicitatie :+

[ Voor 3% gewijzigd door Glaanie op 18-02-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is het niet verstandig om de juiste benaming te gebruiken. O-)
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
PC3-12800 (DDR3-1600) klopt wel maar het draait niet op 1,6GHz/1600MHz, maar op 800MHz met een effectieve "snelheid" van 1600MT/s (mega transfers per seconde) of 1,6GT/s (gigatransfers per seconde).

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Technisch misschien niet helemaal correct, maar wel hoe de meeste mensen en fabrikanten het gebruiken en begrijpen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Corsair: http://www.corsair.com/fr...ry-kit-cmy16gx3m2a1866c9r of Kingston: http://media.kingston.com/pdfs/HyperX_FURY_EN.pdf. Crucial lijkt weer de uitzondering te zijn: http://eu.crucial.com/eur...4G4D26AFEA#productDetails, die doen het wel goed.

Daarom staat er ook (DDR) achter, om aan te geven dat deze snelheid al is verdubbeld. De mensen die niet weten waar DDR voor staat, zullen dit (in theorie :p) negeren en 'gewoon' de snelheid kiezen die ze zoeken in een geheugenmodule. Degenen die snappen hoe het werkt, zullen ook wel snappen hoe het bedoeld wordt.

Again, technisch niet goed, maar soms moeten we de meute volgen en ons daarop aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Maar als je ipv 1600 MHz er 1600 MT/s neerzet lijkt het mij voor iedereen ook wel duidelijk en dan leer je het anderen iig niet verkeerd. Er wordt toch vooral naar het getalletje gekeken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie