[OSx86] Extra informatie Hackintosh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 18:20
Goedendag,

Alle ingrediënten heb ik binnen voor een combinatie van windows 7 met een hackintosh. iBoot en een cd van mac os x snow leopard gereed, maar nu even wat vragen omdat ik op heel veel websites geen totale uitleg kan vinden.

Even de vragen op een rijtje:
1. Als ik windows gebruik in IDE kan ik dan wel een goede dual boot maken, of zal ik dan telkens in het bios IDE naar AHCI moeten wijzigen om Windows en Mac beide goed te laten functioneren?
2. Ik heb windows 7 al geïnstalleerd op mijn SSD. Kan ik op een andere HDD (partitie van 150 gig) dan gewoon Mac OS X installeren, en zo ja, welke start er dan op als ik er geen cd van iBoot in doe?
3. Kan ik Mac OS X zonder problemen installeren op een partitie van 150 gig, dus zonder dat dit schade toe brengt aan mijn bestanden op het andere deel van de HDD partitie?

Misschien komen er later nog wat vragen, maar voor nu vast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
beste is gewoon een simpele 2e harddisk erin te stoppen. partitie is gedoe en kan maar wil je niet hebben. Als je setup eenmaal draait kan je supersimpel carbon copy doen naar andere drive. IDE/AHCI setup is afhankelijk van moederbord. Zoek ergens een topic waarin jouw moederbord beschreven wordt, ergens bij tony. Ik had 2 jaar terug een zeer waardeloos moederbord en uiteindelijk allemaal gelukt via 1 persoon via een topic daar. Ook triple monitor setup :P

Leuk project btw, maar het kost tijd (tegenwoordig minder dan vroeger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 14:31
Dit was mijn werkwijze. Weliswaar voor Lion, maar iboot geeft hetzelfde

http://www.tonymacx86.com...0k-hd6870.html#post381634

Werkwijze iboot:
http://tonymacx86.blogspo...-install-mac-os-x-on.html

Antwoord op vragen:

1. AHCI is de meest voor de hand liggend.
2. Installatie Macosx op de andere partitie is zondermeer mogelijk, afconfigureren, vergeet de DSDT niet voor je moederbord. Bij het opstarten wordt er een grub-achtig bootmenu weergegeven. druk op een toets om te kunnen kiezen.
3. http://tonymacx86.blogspo...dows-7-and-os-x-snow.html en http://www.tonymacx86.com...updated-3-12-see-log.html

Guide gaat uit van 3 OS-en op 1 HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
debom schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:01:
Dit was mijn werkwijze. Weliswaar voor Lion, maar iboot geeft hetzelfde

http://www.tonymacx86.com...0k-hd6870.html#post381634

Werkwijze iboot:
http://tonymacx86.blogspo...-install-mac-os-x-on.html

Antwoord op vragen:

1. AHCI is de meest voor de hand liggend.
2. Installatie Macosx op de andere partitie is zondermeer mogelijk, afconfigureren, vergeet de DSDT niet voor je moederbord. Bij het opstarten wordt er een grub-achtig bootmenu weergegeven. druk op een toets om te kunnen kiezen.
3. http://tonymacx86.blogspo...dows-7-and-os-x-snow.html en http://www.tonymacx86.com...updated-3-12-see-log.html

Guide gaat uit van 3 OS-en op 1 HDD.
geloof me wil je niet, zeker niet als je erna gaat kloten met anders windows versies etc of upgrades. Gewoon oude schijf erin stoppen, veel handiger. En waarom niet mountain lion erop?

edit: lees net dat partitie ssd is. Herstel, dan wel nuttig. Maar zou hem eerst installeren op losse hdd (handig als backup zowieso) dan CC naar ssd

[ Voor 6% gewijzigd door Tennisbal op 26-02-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Aha bedankt voor de antwoorden. Ja het is de bedoeling dat windows 7 dus gewoon op de SSD blijft staan maar op mijn HDD van totaal 1tb wil ik dan 2 partities. De eerste met bestanden die ik dan via windows kan benaderen en de tweede waar Mac OS Snow Leopard staat geïnstalleerd. Dat zou dus prima moeten werken?

Iedereen heeft het inderdaad over DSDT, mijn moederbord is een ASUS P7H55-M en heb het .aml bestand al wel gedownload, dus dat is nog geen probleem. Moet ik dan in dit venster aanvinken: "User DSDT Install"?
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_wQqG5zq3VxU/TTYqYgJUUQI/AAAAAAAAACc/ilDNXtrXTeY/s1600/30.png

Moet ik ook easybeast installeren? (heb veel langs zien komen maar die nog niet, dus wat is dat, easybeast?) Kan ik de rest gewoon laten staan zoals het staat?\

En verder nog even terug komen op het herstellen van de bootloader of MBR, hoe moet dit nou? Moet ik iets via de windows herstel cd doen (aantal dingen intypen in CMD) of moet het via Snow Leopard? Want daar lees ik namelijk ook nog veel verschillende dingen over.

[ Voor 14% gewijzigd door Luuk Fiets op 26-02-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Luuk Fiets schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 18:07:
Aha bedankt voor de antwoorden. Ja het is de bedoeling dat windows 7 dus gewoon op de SSD blijft staan maar op mijn HDD van totaal 1tb wil ik dan 2 partities. De eerste met bestanden die ik dan via windows kan benaderen en de tweede waar Mac OS Snow Leopard staat geïnstalleerd. Dat zou dus prima moeten werken?

Iedereen heeft het inderdaad over DSDT, mijn moederbord is een ASUS P7H55-M en heb het .aml bestand al wel gedownload, dus dat is nog geen probleem. Moet ik dan in dit venster aanvinken: "User DSDT Install"?
[afbeelding]

Moet ik ook easybeast installeren? (heb veel langs zien komen maar die nog niet, dus wat is dat, easybeast?) Kan ik de rest gewoon laten staan zoals het staat?
met alle respect, je moet zelf even wat meer uitzoeken, als je dit soort vragen al gaat stellen zal dit topic heeeeeeeel lang worden :) zoek ff in de hackintosh scene naar jouw moederbord en lees alle tips daar. Maar nogmaals scoor ff 3e simpel hdd. Als je dit soort vragen stelt wil je echt geen speciale partities etc aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Prima, ik was hoe dan ook nog even aan het zoeken voordat ik het echt ging uitvoeren, maar ik kan mijn bestanden ook ergens anders op een andere pc kwijt. Dus dan heb ik in feite 2 verschillende schijven. 1 ssd en 1 hdd. Dan kan ik dus gewoon Snow Leopard via iBoot installeren. Maar dan rest mij nog steeds de vraag, hoe herstel ik de boot van windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Luuk Fiets schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 18:19:
Maar dan rest mij nog steeds de vraag, hoe herstel ik de boot van windows 7?
Dat staat hier beschreven:
http://www.osx86.net/guid...hameleon-boot-loader.html

Gewoon ff Googlen. :)

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Luuk Fiets schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 18:19:
Prima, ik was hoe dan ook nog even aan het zoeken voordat ik het echt ging uitvoeren, maar ik kan mijn bestanden ook ergens anders op een andere pc kwijt. Dus dan heb ik in feite 2 verschillende schijven. 1 ssd en 1 hdd. Dan kan ik dus gewoon Snow Leopard via iBoot installeren. Maar dan rest mij nog steeds de vraag, hoe herstel ik de boot van windows 7?
En waarom snow erop? We zijn wat verder alweer?? 10.8.2 raad ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Snow Leopard is wel handig voor wat oudere hardware, (Mountain) Lion is vrij zwaar, vooral qua RAM.

Maar idd, aparte HDD's gebruiken voor Windows/OS X is absoluut aan te raden boven partitioneren, zeker als het je eerste hackintosh is.

Laat je Windows schijf volledig ongewijzigd, en installeer OS X op een tweede HDD, plus de Chimera bootloader. Wat er ook gebeurt, je kan dan altijd terug naar je Windows schijf.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 27-02-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
@Dreamvoid, bedankt man!
Kan ik niet proberen om 2 partities te maken waarvan ik er eentje gebruik voor mijn Hackintosh en de andere voor de bestanden van windows of levert dat problemen problemen op?

@MelvinB bedankt voor die link, ga ik opvolgen. Ik was zo veel tegen gekomen maar was benieuwd wat jullie zouden aanraden.

@Tennisbal Ik ga nu waarschijnlijk alsnog Mountain Lion erop draaien. Met 4GB ram red ik het toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Luuk Fiets schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:29:
@Dreamvoid, bedankt man!
Kan ik niet proberen om 2 partities te maken waarvan ik er eentje gebruik voor mijn Hackintosh en de andere voor de bestanden van windows of levert dat problemen problemen op?

@MelvinB bedankt voor die link, ga ik opvolgen. Ik was zo veel tegen gekomen maar was benieuwd wat jullie zouden aanraden.

@Tennisbal Ik ga nu waarschijnlijk alsnog Mountain Lion erop draaien. Met 4GB ram red ik het toch wel?
Win7 werkt met MBR partities (tegenworodig ook GPT maar meestal nog MBR)
OSX werkt met GPT.. vandaar dat het word aangeraden om 2 verschillende schijven te gebruiken.

Met een patch kan je OSX ook installeren op een MBR partitie maar dat word meestal niet aangeraden ivm kernel panics in OSX.

Mountain Lion kan draaien met 4GB ram.

Beste is gewoon het volgende:
disk1: Windows 7 in MBR NTFS
disk2: OSX Mountain Lion in GPT HFS+
disk3: data zoals films e.d. in GPT HFS+

Vervolgens kan je in windows 7 de OSX driver pack installeren om Disk3 te kunnen lezen/schrijven.

En bereid je zelf voor om 3 tot 4 keer OSX te installeren voor dat je het 100% werkend hebt :+
Ik zelf ben geen DSDT fan en heb liever alles direct werkend (meeste Gigabyte moederborden hebben dat en MSI/ASUS moederborden ook met 9 van de 10 keer een aangepaste bios).

[ Voor 10% gewijzigd door renedis op 27-02-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Renedis, bedankt voor je info. Ik ga denk ik even een schijf "jatten" uit de computer die niet meer gebruikt word. Anders installeer ik Mountain Lion op een schijf van 1TB en dat lijkt me wat overkill. Hoeveel raad je minimaal aan voor ML? Ongeveer iets van 200gb om lekker te draaien denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Luuk Fiets schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:04:
Renedis, bedankt voor je info. Ik ga denk ik even een schijf "jatten" uit de computer die niet meer gebruikt word. Anders installeer ik Mountain Lion op een schijf van 1TB en dat lijkt me wat overkill. Hoeveel raad je minimaal aan voor ML? Ongeveer iets van 200gb om lekker te draaien denk ik?
Installatie zelf heeft geloof ik iets van 15 GB nodig. maar om lekker te laten draaien en een X aantal apps te installeren zou je 60GB al voldoende moeten zijn. 128 GB is ruim en 200 GB is meer dan ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb ML draaien op een 64 GB SSD, dat past ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:50:
Vervolgens kan je in windows 7 de OSX driver pack installeren om Disk3 te kunnen lezen/schrijven.
Die is read-only helaas. exFAT is een betere keuze voor je data-drives.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 27-02-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Aha oke, dan red ik het dus wel. Maak het nog uit in welke SATA poort ik die prik of is dat niet van belang? De HDD met alle extra bestanden (voor binnen windows) kan ik dus gewoon ingeplugd laten als ik het goed heb?

@renedis
Om nog even terug te komen op wat je zei:
En bereid je zelf voor om 3 tot 4 keer OSX te installeren voor dat je het 100% werkend hebt
Ik zelf ben geen DSDT fan en heb liever alles direct werkend (meeste Gigabyte moederborden hebben dat en MSI/ASUS moederborden ook met 9 van de 10 keer een aangepaste bios).
Je zegt dat ik het meermaals zal moeten installeren. Op zich geen probleem maar wat zijn dingen die jij bent tegen gekomen waardoor het opnieuw moest?
Daarnaast heb je het er over dat je geen DSDT fan bent, maar dat de meeste MSI en ASUS moederborden met een aangepast bios ook moeten werken. Nou heb ik dus een Asus P7H55-M moederbord. Ik ben benieuwd naar welke aanpasingen je bedoelt. Het bios staat bijvoorbeeld al op ahci ingesteld.

[ Voor 64% gewijzigd door Luuk Fiets op 27-02-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Ja en nu stuit ik op een probleempje. Al even wat op internet gezocht, maar ik heb Unibeast goed geinstalleerd op een usb stick. Nu wil het alleen dat als ik van de usb opstart (volgens mij is het bios goed ingesteld) dat ik alleen een wit streepje te zien krijg. Zoals hier: YouTube: UniBeast wont boot :(
Heeft iemand enig idee hoe je dit oplost?

• renedis
jij hebt een 1156 moederbord, patched bios'ses zijn bijna allemaal voor 1155.
ik kan niet zo 1, 2 ,3 een patched bios vinden voor jou moederbord.

http://legacy.tonymacx86.com/viewtopic.php?f=14&t=49340

Ik verklootte m'n installatie meestal met wifi/audio/video kexts (osx drivers).. na een kext installatie een reboot en dan kapte ie er mee.

het streepje lijkt op een corrupte USB-stick. Volgens mij kan de kernel bootloader file niet geladen/gevonden worden. Probeer de stick eens opnieuw te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 28-02-2013 07:33 . Reden: foutje bedankt ]

• Luuk Fiets
Ik zal straks nog eens proberen om een stick te maken. Had het namelijk al nog eens geprobeerd, maar kan altijd nóg een keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Met Unibeast is het niet meer gelukt. Ik bleef het scherm met het witte streepje/underscore krijgen. Ik ben nu iATKOS aan het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Oké, even een kort vraagje. Is het mogelijk Mountain Lion op je IDE harde schijf te installeren? Hij word namelijk niet herkend in disk utility...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ja.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 23:41

Caddy

Press start to shutdown

Je kan Windows toch ook op AHCI installeren?
Dan hoef je je bios instellingen niet te wijzigen als je naar Windows/OSX wilt rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06-2021
mhm, iatkos raadt ik echt niet aan, dit omdat ze veel paches gebruiken die je prestaties verminderen en ook sommige patches lijden tot kernel panics op jou systeem.
probeer eens je installatie op te starten via iboot. of toch een andere stick, want die underscore ligt gewoon aan de bootloader die niet geladen wordt.

welkom bij hackintosh, bereid je maar voor op vele reboots ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Ach vele reboots zijn niet zo'n probleem, maar als iATKOS in verhouding te veel patches gebruikt zal ik iBoot er weer even bij pakken. Ik zal nog eens opnieuw Mountain Lion downloaden. Kan iemand mij ook uitleggen hoe ik de IDE schijf wél in Disk Utility te zien krijg? Moet ik dan een extra kext toevoegen aan m'n bootable usb en zoja, hoe doe ik dat?

Trouwens, iBoot werkt alleen met Snow Leopard. Hoe los ik dit op als ik wil updaten naar Mountain Lion?

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk Fiets op 03-03-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
Ben je zeker dat ahci ingesteld is? Dat kan natuurlijk verklaren dat je hdd niet gevonden wordt.
Als het ingesteld is is het 9/10 een modded bios dat je nodig hebt of een kext. asus mobo's hebben meestal een modded bios nodig.
ik had meer succes met één van de tutorials op insanelymac dan van tonymac. ook de support daar vind ik beter .

ik heb ergens een modded bios tegengekomen voor jou mobo op osx86.net
en dit is een tutorial:

http://www.insanelymac.co...eleon-dsdt-for-beginners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Yes, ik ben er zeker van dat AHCI is ingesteld. Ik snap niet waarom die tutorial in die link van jou zo uitgebreid is als mensen het blijkbaar ook met UniBeast enzo af kunnen. Maar goed, ik ga nog even proberen een Unibeast USB'tje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
omdat unibeast alle bestanden vanzelf verplaatst, en ook al een paar instellingen heeft op zich doet( zoals de bootloader op je stick installeren, kexts in de S/L/E plaatsen enz enz).
Met die link van me zijn er véél minder "trucs" toegepast, en is alles netter, dus als er iets misloopt kan je (vind ik toch) rapper weten aan wat het zal liggen en heb je er rapper inzicht op wat hackintosh eigelijk is/doet.

van mij mag je doen wat je wil, is maar ervaring delen van wat ik vroeger deed. enja veel mensen kunnen er gemakkelijk ervan af geraken met unibeast, maar dit zijn meestal mensen met een gigbabyte mobo en een grafische kaart die out of the box ondersteund wordt ( niet iedere graka werkt zomaar, sommige kan je helemaal niet gebruiken op je os x setup, zoals mijn oude ati 3750 geweest, mocht nog speciaal achter een gt 440 gaan)

op volgende link krijg je ook een beetje inzicht op wat werkt en niet:
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Aha oké. Ik heb nog eens geprobeerd om een andere externe harde schijf als usb te gebruiken en om van daar af op te starten, maar weer hetzelfde witte streepje... Ik zal nu iBoot eens proberen. iBoot kan je toch direct na download op een cdtje branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
Ja normaal is da een iso, dus gewoon met nero of clonecd ofzo de iso branden. Normaal is hij direct bootable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Fiets
Ja, klopt. Het branden van iBoot is gelukt. Nu nog even Snow Leopard binnen halen (want iBoot werkt niet met ML).

Ik zag er even een beetje tegen op, maar ik zal toch proberen om dat uitgebreide verhaal eens te volgen. Niet geschoten is altijd mis. Maar dan wel even een vraagje zodat ik het een en ander beter begrijp... Wat is smbios?

[ Voor 50% gewijzigd door Luuk Fiets op 03-03-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
http://legacy.tonymacx86.com/wiki/index.php/Smbios.plist

Ik denk dat de meest gebruikte de macpro 3.1 is.
Het is niet al gelijk welkeen je gebruikt maar zie bovenstaande link voor wat inzicht
Als je bvb een smbios gebruikt van een macpro voor een laptop zal je batterij niet gevonden worden. Om een voorbeeld te geven
Pagina: 1