Toon posts:

Tannoy vraagje..

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit zal wel moeilijk worden.. Ik heb een tijdje geleden bij een vriend van me broer zijn speakers mogen bewonderen. Ik weet alleen nog dat het Tannoy luidsprekers waren en ze hadden een apart design. De luidspreker bestond uit 1 gat. Daarin zaten volgens mij de woofer en tweeter achter elkaar. een soort trechter vormpje. Deze klonk behoorlijk goed, alleen weet ik niet meer welk type het was en die vriend die is niet meer in Nederland..

Lekker vaag ik weet het, maar meer info heb ik nie..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ja coaxiaal ofzo noem je dat geloof ik, doet Tannoy wel vaker. De "trechter" is een hoorn, en dat doet mij vermoeden dat jij een Pro speaker hebt gezien. Nou heb ik laatst met Tannoy's Pro spullen (* Jag winks naar JvS) te maken gehad, en het zou evt de T12 kunnen zijn. Maar ik zou zeggen, kijk eens rond op de site van Tannoy bij de Pro spullen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zijn zeker niet alleen de pro speakers van Tannoy die dat hebben! Ook (juist?) de consumentenlijnen hebben het ook.

JT moet je daar eigenelijk voor hebben, die heeft de Tannoy 633. Die heeft ook zo'n systeem. Alle tannoy speakers uit de "hogere" lijnen van Tannoy hebben dan. En idd ook de pro-speakers die Jag en ik voorgeschoteld kregen, voor een bepaalde gelegenheid.

Het is zogenaamd coaxiaal systeem, bedoeld om het geluid uit een "puntbron" te krijgen (een ideale speaker werk als een puntbron).

Bij een normale speaker zitten de verschillende units boven elkaar, wat voor fase storingen zorgt (elke speaker is eigenlijk een hopeloze zaak, qua faseverdraainigen!). Tannoy probeert dit te voorkomen door de hogetonen unit (ik geloof dat dat zelfs een hoorn is), in het _midden_ van de woofer te plaatsen. Op de plek waar normaal een stofkapje zit. Zo krijg je dus al het geluid uit één plek, en dat zou dan weer ideaal moeten zijn. :P Het is dus wel gewoon een twee-weg systeem, want de woofer en de tweeter zitten gewoon achter een wisselfilter, en krijgen elk hun eigen frequentiespectrum.

Ze zijn trouwens niet de enige die dat doen. Kef doet dat ook met z'n Uni-Q systeem (waarmee ze dus minder "unieq" zijn dan ze beweren :P ).

(damn, begin alweer nuchter te worden, toch maar gaan slapen :P ).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Ik kan trouwens zo al een nadeel verzinnen van een coaxiaal systeem: volgens mij krijg je best veel last van het dopler effect door de heen en weer bewegende tweeter.

Verwijderd

Topicstarter
thnx, ik gaat ff kijken op tannoy. ut waren btw wel wat oudere speakers, 10 jaar oud denk ik zelf. Ze klonken iig rete strak...:9

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 03 juni 2001 04:23 schreef Jag het volgende:
Ik kan trouwens zo al een nadeel verzinnen van een coaxiaal systeem: volgens mij krijg je best veel last van het dopler effect door de heen en weer bewegende tweeter.
ik schrijf dan ook:

"Zo krijg je dus al het geluid uit één plek, en dat zou dan weer ideaal moeten zijn."

Hehe :P

• Jag

Jag

Op zondag 03 juni 2001 04:30 schreef JvS het volgende:

[..]

ik schrijf dan ook:

"Zo krijg je dus al het geluid uit één plek, en dat zou dan weer ideaal moeten zijn."

Hehe :P
Sja, en dan heb ik daar niet uitgehaald dat jij op het dopler effect doelde, stom van mij :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 03 juni 2001 04:34 schreef Jag het volgende:

[..]

Sja, en dan heb ik daar niet uitgehaald dat jij op het dopler effect doelde, stom van mij :+
|:(

:P ik ga slapen, Jag wis deze maar !!!

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 04:23 schreef Jag het volgende:de heen en weer bewegende tweeter.
Ik weet niet hoe deze speakers in elkaar zitten maar bij auto speakers zit de tweeter (en eventueel ook de midden toon speakers) soms centraal in de speaker geplaats en 'glijdt' de woofer daar om heen. De tweeter beweegt dan dus niet mee. Misschien is dat hier ook het geval.

• Jag

Jag

Op zondag 03 juni 2001 04:36 schreef JvS het volgende:

[..]

|:(

:P ik ga slapen, Jag wis deze maar !!!
Wat een loze discussie was dat zeg :P (mijn schuld). Ik neem een biertje en dan ga ik ook maffen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 03 juni 2001 04:48 schreef Raampie het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe deze speakers in elkaar zitten maar bij auto speakers zit de tweeter (en eventueel ook de midden toon speakers) soms centraal in de speaker geplaats en 'glijdt' de woofer daar om heen. De tweeter beweegt dan dus niet mee. Misschien is dat hier ook het geval.
hhmjah.. Daar las ik dus helemaal overheen. |:(

Jag die tweeter zit idd VAST. :P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Op zondag 03 juni 2001 04:48 schreef Raampie het volgende:

[..]

Dit is ZEKER ook het geval bij Tannoy. Jullie beledigen mij favo merk door het te vergelijken met een coaxiale speaker, want dat is het niet !!!! Ik weet wel dat het anders is, maar niet precies hoe het werkt. Dank jullie voor de belediging :(

:D

PS. De 633 hebben dat niet. Die hebben dit :
O ---->midbas-midhoog
* ---->midhoog-hoog
O ---->Bas-midhoog

Dit systeem hebben ze gedaan zodat de middentoners en de tweeter 1 lijken te zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik heb zelfs de 637 gehad :D Alleen 1 van de 2 had een fabrieksfout dus maar ingewisseld voor r3, die wel gewoon tweeter en woofers apart hebben. Erg mooi geluid, alleen beetje weinig bass.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 03 juni 2001 11:37 schreef JT het volgende:

[..]

Dit is ZEKER ook het geval bij Tannoy. Jullie beledigen mij favo merk door het te vergelijken met een coaxiale speaker, want dat is het niet !!!! Ik weet wel dat het anders is, maar niet precies hoe het werkt. Dank jullie voor de belediging :(
mhwaaah. De units zitten in een coaxiale opstelling. Misschien dat de definitie van een coaxiale speaker wat anders is, maar dat wissik nie.

Die tweeter zit in ieder geval in het midden van die woofer.

Verwijderd

dit heet "Dual Concentric"
Pagina: 1