| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
Daar kan je dan gewoon op googlen verder voor webshops. Echter het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat in één keer alle 7 groepen kapot zijn gegaan. Oftewel er moet wat anders aan de hand zijn als er bij geen van allen licht uit komt.
SMD component sizes zijn meestal in inches.furby-killer schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:20:
Das makkelijk, dan zijn het 0402 leds. Er zit wel wat logica achter die naamgeving
Daar kan je dan gewoon op googlen verder voor webshops. Echter het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat in één keer alle 7 groepen kapot zijn gegaan. Oftewel er moet wat anders aan de hand zijn als er bij geen van allen licht uit komt.
0402 is dan 0402 (1005 metric): 1.0 mm × 0.5 mm (0.039 in × 0.020 in)
In metric:
01005 (0402 metric): 0.4 mm × 0.2 mm (0.016 in × 0.0079 in)
Dus dat is niet wat hij zoekt
2mm x 4mm zou 1806 (4516 metric): 4.5 mm × 1.6 mm kunnen zijn, maar LEDs worden ook nog wel eens verpakt in wat minder standaard packages. Eigenlijk maakt het ook weinig uit, zolang het maar past
Moet ik me zorgen maken dat de LEDs kapot zijn gegaan? er is verder helemaal geen weerstand te bekennen, misschien een gezamelijke weerstand voor alle LED's maar dit is niet gebruikelijk dacht ik.
Om te voorkomen dat het weer eens kapot gaat nu wel gebruik maken van weerstanden? Ook al is het dan minder fel.
| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
Maar dat kan op heel veel manieren. Een weerstand in elke serieketen. een weerstand voor alle ketens bij elkaar (niet echt goed), een stroombron voor alle ketens bij elkaar (niet echt goed).
Als je een multimeter hebt kun je ook even op diodestand elke led doormeten, kijken of er eentje is met afwijkende meting. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze allemaal stuk zijn. Ik denk eerder 1 in de serie of de voeding
Maar blijft zeer onwaarschijnlijk dat elke string kapot zou zijn. Als er inderdaad geen weerstanden zijn dan moet er een driver IC zijn, weerstanden toevoegen gaat daar niet voor helpen. Ik zou eerst proberen uit te vogelen waar wel en waar geen spanning op staat.
timberleek schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:12:
Er zal iets van stroombegrenzing aanwezig moeten zijn.
Maar dat kan op heel veel manieren. Een weerstand in elke serieketen. een weerstand voor alle ketens bij elkaar (niet echt goed), een stroombron voor alle ketens bij elkaar (niet echt goed).
Als je een multimeter hebt kun je ook even op diodestand elke led doormeten, kijken of er eentje is met afwijkende meting. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze allemaal stuk zijn. Ik denk eerder 1 in de serie of de voeding
Heb er gisteren verschillende nagemeten en op deze stonden allemaal 1,7V.furby-killer schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:10:
Whoops had ik afmetingen beetje verkeerd
Maar blijft zeer onwaarschijnlijk dat elke string kapot zou zijn. Als er inderdaad geen weerstanden zijn dan moet er een driver IC zijn, weerstanden toevoegen gaat daar niet voor helpen. Ik zou eerst proberen uit te vogelen waar wel en waar geen spanning op staat.
Ik zal thuis eens kijken of ik iets van een stroombeperker kan vinden voor de backlight, en alle LEDs nameten voor de zekerheid.
@timberlake, er is geen weerstand per string aanwezig. Dus dan hou je de 2 andere opties van je over, waarbij je zelf al aangeeeft dat dit beide niet echt goed is. Daarom zijn waarschijnlijk ook de LEDs kapot.
Heb denk nog wel wat LEDs liggen van dit type voor een G15 LED mod. Dit zijn alleen rode LEDs. Maakt de foto's wat warmer van kleur
Ik heb er even een externe voeding op gehad en de spanning omhoog gedaan tot 9V. vanaf daar gingen ze aan. Bedankt Bartjezz.
Nu kunnen het meerdere dingen zijn:
1: het kastje staat niet aan.
- vreemd dat er dan wel 6V op de LEDs staan.
- gaat ook niet aan bij indrukken knoppen.
- Ik krijg wel een opstart logo te zien in het lcd. Erg donker omdat er geen backlight is.
- Hij is altijd automatisch opgestart zodra hij spanning kreeg.
Door deze punten laat ik deze mogelijkheid even naast me liggen.
2: backlight elektronica is kapot.
Ik heb dit kunnen vinden zover.
Aan de pluskant van de LEDs zitten een kleine elco (16v 47uF), een Diode (SS14) en een zener diode en nog een kleine SMD condensator.
foto's van de elektronica (witte connector is LED, andere draden zijn voor knoppen):

[ Voor 13% gewijzigd door Sandertje03 op 26-02-2013 18:27 ]