[Remigratie] Van ISDN naar analoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Simpele vraag maar na veel lezen heb ik niet echt duidelijke informatie gevonden.

Heeft iemand hier ervaring mee? In de laatste 10 jaar hebben we al een ISDN lijn liggen. Echter kost deze veel geld en we gebruiken toch maar 2 nummers. Daarom zitten we (mn pa en ik) te denken aan de overstap naar een 'normale' analoge lijn.

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/ipwtgkhif/Situatie_nu.jpg

Doelsituatie
Na contact met de KPN zakelijk servicedesk te hebben gehad zijn we tot een mogelijke oplossing gekomen. Deze is als volgt:

code:
1
2
3
Inkomende lijn ---> Splitter  --> Analoge telefoonlijn melkrobot (melkrobot moet 24/7 bereikaar zijn)
                           \----> Modem --> Internet --> Computers
                                      \---> VOIP --> Prive telefonie

Deze oplossing is in de praktijk mogelijk volgens KPN, ook volgens tweakers?

Bekabeling
Ik ben niet heel bekend met de bedradingsstandaard voor ISDN. Naar mijn weten is dit via RJ45 stekkers. Is het lastig om deze over te zetten naar een RJ11 stekker? (Krimptangen e/d apparatuur is geen probleem, kan ik zo aan komen maar het gaat mij meer om de ader volgorde zelf.)
Twee linkerhanden heb ik niet, alleen het moet in één keer goed gaan, vandaar dat ik eerst alles goed wil weten.

Dingen die ik waarschijnlijk tegen ga komen:
- Telefoonlijn (analoog) over Cat5e kabels laten lopen (voor de melkrobot)
- HomeVox telefooncentrale, moet ik deze schrappen en de kabels aan elkaar knopen, of juist behouden?
- ISDN apparatuur verwijderen/andere stekkers op maken (ISDN heeft toch RJ45 stekkers wat voor analoog naar RJ11 omgezet moet worden?)

Zoals ik al zei, ik ben best handig met gereedschap maar de overgang moet in één keer goed gaan. Daarom vraag ik eerst en doe ik daarna pas.

[ Voor 27% gewijzigd door BlackWhizz op 25-02-2013 23:00 . Reden: Huidig- en doelsituatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probleem met analoog is dat de lijn bezet is wanneer je zelf aan het internetten of bellen bent. Met ISDN heb je dat probleem niet.

Als die melkrobot 24/7 bereikbaar moet zijn zou ik het lekker bij ISDN laten. Zoveel scheelt dat toch niet met analoog of vergis ik me nu?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 08:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Praktijk? Dit is al jaren lang 'normaal' ;)

Er wordt tegenwoordig niet meer gebeld over POTS. In plaats daarvan is het eigenlijk altijd VOIP, wat de modem transparant afhandelt.

En als het goed is (en mits je een ADSL-splitter gebruikt), kun je op dezelfde lijn gewoon ADSL en je melkrobot hangen.
'Vroegah' toen je nog wel je telefoon direct aan POTS hing (en niet aan de modem), werkte dat ook :)

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 25-02-2013 22:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 13:35
Kan je ook aangeven wat je huidige situatie is...... wat hangt er achter je ISDN een telefooncentrale ? etc etc.

Voor 100% zekerheid zou ik voor de melkrobot zeker een analoge lijn houden. Ik zit met een klant in dezelfde situatie maar heeft zijn telefoonlijn via SIP via een ATA dus bij stroomuitval geen communicatie

Bij stroomuitval op jullie hoofd aansluiting of zelfs regionaal zal je modem uitvallen, ook je melkrobot heeft dan geen stroom meer. Vaak werken echte analoge lijnen dan wel, als het goed is zal er een gedeelte van je melkrobot bij stroomuitval gevoegd worden door een accu die er voor zorgt dat hij kan uitbellen en kan melden dat je melkrobot geen spanning meer heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door boswandeling op 25-02-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 13:35
redfoxert schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:27:
Probleem met analoog is dat de lijn bezet is wanneer je zelf aan het internetten of bellen bent. Met ISDN heb je dat probleem niet.

Als die melkrobot 24/7 bereikbaar moet zijn zou ik het lekker bij ISDN laten. Zoveel scheelt dat toch niet met analoog of vergis ik me nu?
Als je gaat Inbellen wel ja, maar ik mag hopen dat je dat niet meer doen.

Je kan best een analoge lijn hebben, die je alleen gebruikt voor je melkrobot, daar tussen een splitter voor je DSL modem met op je modem 1 of twee "analoge" (voip) telefoonlijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
boekee schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:38:
[...]

Als je gaat Inbellen wel ja, maar ik mag hopen dat je dat niet meer doen.

Je kan best een analoge lijn hebben, die je alleen gebruikt voor je melkrobot, daar tussen een splitter voor je DSL modem met op je modem 1 of twee "analoge" (voip) telefoonlijnen
Tjah die info ontbreekt nogal in de startpost :) Zoals het er nu staat wil hij een analoge lijn gaan gebruiken voor alles.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik veroorzaak verwarring ;) Hopelijk maakt deze foto meer duidelijk van de huidige situatie
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/ipwtgkhif/Situatie_nu.jpg

Waar wij op doelen is dat de robot altijd beschikbaar is. Mocht het modem wegvallen dan is het niet erg dat we prive niet kunnen bellen en internetten maar die robot moet bellen als bijvoorbeeld de stroom wegvalt.
Vandaar ook de situatie in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Compizfox schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:29:
Er wordt tegenwoordig niet meer gebeld over POTS. In plaats daarvan is het eigenlijk altijd VOIP, wat de modem transparant afhandelt.
Mwah dat is ten eerste niet waar, en ten tweede als je een betrouwbare telefoonverbinding nodig hebt is gewone analoge telefonie of ISDN the way to go.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 08:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb het dan ook over gewone huis-tuin-en-keukentelefonie. Dus wat je krijgt als je een abo aanvraagt bij KPN, Ziggo of UPC :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als jij een telefonieabo bij KPN aanvraagt krijg je gewoon een analoge telefoonlijn hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Maargoed. Stel we maken de keuze om over te gaan.

Is het moelijk om van ISDN naar analoog te gaan qua bekabeling. Het is toch de splitter, NT1 kastje en moduvox weghalen. Dan kan ik de boel analoog aansluiten? Hoe gaat dat met kabeltjes; ISDN heeft een RJ45 stekker en analoog een RJ11 stekker?

Ook zitten we te twijvelen of we de homevox niet weghalen. We gebruiken hem toch niet en hij gebruikt stroom en waardevolle ruimte in de meterkast. Kan ik de kabels naar de homevox in een splitter drukken en werkt het dan ook? Of met dect setjes werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Zoiezo zou je eerst met KPN moeten kortsluiten wat de mogelijkheden zijn om terug te vallen op analoog.
Er moet namelijk iemand naar het 'huisje' om jullie ISRA punt om te prikken op een analoge aansluiting.
Hier kunnen hoge kosten aan zitten! (Spreek uit ervaring.)

Dan komen we bij het volgende.
De kiezer van de melkrobot, is dit een ISDN kiezer?
Hij zit volgens jouw tekening direct aangesloten op de NT1.
Ik heb het idee dat je de kiezer van de melkrobot niet zomaar kan aansluiten op een analoge poort.
Deze kiezer zal dus vervangen moeten worden.

Waarom hebben jullie een telefooncentrale? Om met analoge toestellen over ISDN te kunnen bellen?
Hoeveel toestellen hangen hieraan vast? Gebruiken jullie geen functionaliteiten van de centrale?

Kortom, om over te gaan naar analoog moet je het volgende doen:

1. Contact opnemen met KPN voor aanvraag van ISDN naar analoog
2. Contact opnemen met beheerder van de melkrobot of de kiezer analoog kan of dat de kiezer moet worden vervangen
3. Bij overgang alle apparatuur na het ISRA punt weghalen
4. Aansluiten van de splitter op het ISRA
5. Aansluiten van de melkrobot op de analoge poort van de splitter
6. Aansluiten van een nieuwe router/modem op de internetpoort van de splitter (je huidige zal waarschijnlijk Annex B zijn, analoog moet Annex A hebben)
7. Telefoon aansluiten op analoge poort van het modem. Heb je meerdere toestellen, dan zou je de aders moeten samenbrengen zodat alle toestellen op dezelfde poort zitten
8. Computers aansluiten middels de LAN poorten of Wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05
En het alarmsysteem? Die loopt nu ook naar de NT. Is dat ding ook voorzien van een analoge kiezer en mag dat van de verzekering? Of is er digiaccess vereist? (of een IP module + GSM backup)?

De hele migratie van ISDN -> Analoog is nogal lastig, je moet een hoop vervangen en het geeft een hoop (bijkomende) kansen op dingen die misgaan.

Als je een vrij aderpaar hebt zou ik daar een nieuwe analoge lijn op aanvragen, dan daar DSL op en uiteindelijk de nummers porteren. Dan heb je geen downtime en kan het 'rustig' om.

Wel dus eerst uitzoeken of je specifieke apparatuur (alarm, melkrobot) over PSTN kunnen/mogen.

Persoonlijk lijkt t me verstandiger om gewoon die ISDN lijn te laten liggen en je alle mogelijke ellende te besparen. Als je aan 1 lijn voldoende hebt, downgraden naar ISDN1. (en je houd 2 nrs)
ISDN1 is 3 eur per maand duurder dan analoog (22,64 vs 19,32 eur). Voor die 35 eur per jaar zou ik niet het risico lopen op alle mogelijke ellende, en bijkomende hardware die je misschien nodig hebt (PSTN kiezers enz)

Ik zou de moduvox en centrale misschien wel vervangen door (bv) een Quattrovox of als je tegenwoordig alles DECT hebt door een ISDN basisstation. Scheelt ruimte, en met name stroom.
Een Siemens SX255 kost bv zo'n 30 eur op Marktplaats...

Daarnaast heb je bij ISDN standaard nummerweergave, bij analoog niet.

Al met al is die 3 eur prijsverschil imho een verkeerde besparing. Een energiezuiniger basisstation dan die Moduvox+Centrale compenseert dat al ongeveer. *ik* zou het risico niet willen lopen op downtime en ellende in de kpn-molens.

Los daarvan is je terugverdientijd van voip ata's, pstn kiezers en monteurs vermoedelijk 5+ jaar... en daarnaast is een boerderij meestal verder weg van de centrale -> minder stabiel/snel internet, en dan wil je eigenlijk zo min mogelijk 'belangrijke' dingen over doen als bv VOIP. En met 35 eur per jaar besparen... dat schiet niet echt op. betrouwbaar ISDN houden en weinig hoeven te doen, tegen 3 eur besparen, hoop kans op ellende, hardware upgraden/vervangen en minder stabiel voip bellen terugnemen... ik weet t wel.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 26-02-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Wij hadden het voor de winkel. ISDN, 1 voor pinnen, 1 voor alarm, 1 voor de niet bestaande fax en 1 voor de heb.
Later kwam daar glasvezel bij voor het internet en het telefonieverkeer, dus bleef alleen nog ISDN over voor het alarm. Dat is een beetje overkill.

Je kunt dat laten omzetten naar analoog, maar dat is duur en niet naadloos.

De meest simpele oplossing was een nieuwe, analoge lijn aanvragen en laten opleveren.
Daar alles op aansluiten en zodra alles daarop werkt, de ISDN lijn opzeggen.

Is ook de meest goedkope oplossing volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door albino71 op 26-02-2013 21:17 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Yarno schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:40:
[..]

Dan komen we bij het volgende.
De kiezer van de melkrobot, is dit een ISDN kiezer?
Hij zit volgens jouw tekening direct aangesloten op de NT1.
[..]
Klopt en klopt. Kiezer kan zo geruild worden met de fabrikant van de melkrobot. Het is een kwestie van een printje vervangen. Dat die op de NT1 aangesloten is is voor mij nog steeds een raadsel. De robot belt altijd al met een verkeerd nummer (het prive nummer). Daarnaast als de stroom uitvalt dan kan de robot ook niet uitbellen.

Dit was meteen de eerste reden. De robot belt niet uit als de stroom uitvalt; daarnaast belt die met het verkeerde nummer en na een proef bleek dus ook dat de robot niet uit kan bellen als we prive in gesprek zijn.

Waarom hebben jullie een telefooncentrale? Om met analoge toestellen over ISDN te kunnen bellen?
Hoeveel toestellen hangen hieraan vast? Gebruiken jullie geen functionaliteiten van de centrale?
Deze is er tijdens de bouw van het huis ingezet. We wonen met twee families in één huis dus het leek praktisch om door te kunnen schakelen. Echter word het in de praktijk niet gebruikt. Op de telefooncentrale zit een service contract en hier willen we eigenlijk vanaf. Bovendien als we ooit naar drie nummers willen kunnen we nog een VOIP nummer aanvragen lijkt me? Overal in huis hebben we analoge toestellen, maar volgens mij is de moduvox ook een analoog modelletje? Volgens mij doet de moduvox de vertaling van ISDN naar analoog en andersom?

Kortom, om over te gaan naar analoog moet je het volgende doen:

1. Contact opnemen met KPN voor aanvraag van ISDN naar analoog
2. Contact opnemen met beheerder van de melkrobot of de kiezer analoog kan of dat de kiezer moet worden vervangen
Geregeld: Dit kan zonder problemen en alleen voorrijkosten
3. Bij overgang alle apparatuur na het ISRA punt weghalen
Deze apparatuur kan ik waarschijnlijk wel zelf weghalen. Er zit een telefoonstekker in de meterkast direct op het ISRA punt; hier zit een kabel op doorgelust naar de NT1. Of kan het zijn dat er aderparen weggehaald zijn bij de telefoonstekker dat het niet gaat werken?
4. Aansluiten van de splitter op het ISRA
5. Aansluiten van de melkrobot op de analoge poort van de splitter
6. Aansluiten van een nieuwe router/modem op de internetpoort van de splitter (je huidige zal waarschijnlijk Annex B zijn, analoog moet Annex A hebben)
Internet en prive telefonie kunnen we een dag missen. Zo gauw de melkrobot maar kan bellen. Bij het nieuwe abbo van kpn krijg je een modem dus die kan ik wel aansluiten.
7. Telefoon aansluiten op analoge poort van het modem. Heb je meerdere toestellen, dan zou je de aders moeten samenbrengen zodat alle toestellen op dezelfde poort zitten
Dus ik kan in dit geval gewoon een 4 of 5 weg splitter gebruiken?
8. Computers aansluiten middels de LAN poorten of Wifi
De voornaamste keuze om dit te doen is het stroomverbruik iets te drukken (hoe ironisch dit ook klinkt met 2 melkrobots), en de hele situatie wat eenvoudiger te maken. De meterkast hangt op dit moment vol met telefoon-, netwerk-, en coax kabels waarvan een deel wel en een deel niet gebruikt wordt. Vooral qua telefonie hangt er veel spul wat we niet gebruiken en waar wel wel onderhoud/service voor betalen. ook lukt het de robots niet om uit te bellen als we prive in gesprek zijn en als de stroom weg is dan kan die ook niet uitbellen (NT1 kastje is dan uit). De robot heeft zelf een tweetal noodaccu's die stroom leveren om het Geen stroom belletje uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Bedankt voor je reactie. Sommige dingen kunnen wat stom verwoord zijn, maar dat is niet omdat ik nors over wil komen maar omdat ik het soms lastig te verwoorden vind.
DJSmiley schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:09:
En het alarmsysteem? Die loopt nu ook naar de NT. Is dat ding ook voorzien van een analoge kiezer en mag dat van de verzekering? Of is er digiaccess vereist? (of een IP module + GSM backup)?
Er zit nu een ISDN kiezer op. Verzekering stelt geen eisen omdat het systeem belt bij bij dingen die niet door de polite op te lossen zijn.
De hele migratie van ISDN -> Analoog is nogal lastig, je moet een hoop vervangen en het geeft een hoop (bijkomende) kansen op dingen die misgaan.
Klopt, maar de installatie zoals die er nu hangt heeft ook nooit fatsoenlijk gewerkt

Als je een vrij aderpaar hebt zou ik daar een nieuwe analoge lijn op aanvragen, dan daar DSL op en uiteindelijk de nummers porteren. Dan heb je geen downtime en kan het 'rustig' om.
Dus er moet wel een monteur bij komen? Het is dus niet iets wat ik op een zaterdag kan doen

Persoonlijk lijkt t me verstandiger om gewoon die ISDN lijn te laten liggen en je alle mogelijke ellende te besparen. Als je aan 1 lijn voldoende hebt, downgraden naar ISDN1. (en je houd 2 nrs)
ISDN1 is 3 eur per maand duurder dan analoog (22,64 vs 19,32 eur). Voor die 35 eur per jaar zou ik niet het risico lopen op alle mogelijke ellende, en bijkomende hardware die je misschien nodig hebt (PSTN kiezers enz)Klopt, de besparing zit hem vooral in de service contracten en stroomverbruik

Ik zou de moduvox en centrale misschien wel vervangen door (bv) een Quattrovox of als je tegenwoordig alles DECT hebt door een ISDN basisstation. Scheelt ruimte, en met name stroom.
Een Siemens SX255 kost bv zo'n 30 eur op Marktplaats...
Dat is nog een punt van discussie. We wonen met 2 gezinnen (opa/oma en pa en ma) en de oudjes snappen die moderne telefoons niet. Tijdelijk helaas nog een hybride oplossing om het maar netjes te verwoorden

Daarnaast heb je bij ISDN standaard nummerweergave, bij analoog niet.
Weer iets wat nog nooit heeft gewerkt bij ons

Al met al is die 3 eur prijsverschil imho een verkeerde besparing. Een energiezuiniger basisstation dan die Moduvox+Centrale compenseert dat al ongeveer. *ik* zou het risico niet willen lopen op downtime en ellende in de kpn-molens.
Interessant. Voor de stroombesparing hoeven we het inderdaad niet te doen.

Los daarvan is je terugverdientijd van voip ata's, pstn kiezers en monteurs vermoedelijk 5+ jaar... en daarnaast is een boerderij meestal verder weg van de centrale -> minder stabiel/snel internet, en dan wil je eigenlijk zo min mogelijk 'belangrijke' dingen over doen als bv VOIP. En met 35 eur per jaar besparen... dat schiet niet echt op. betrouwbaar ISDN houden en weinig hoeven te doen, tegen 3 eur besparen, hoop kans op ellende, hardware upgraden/vervangen en minder stabiel voip bellen terugnemen... ik weet t wel.
Ik hoopte op iets wat ik zelf kan installeren. Dan bespaar ik me een monteur. Modem + splitter komt van KPN dus die kosten heb ik ook niet. Want direcht na de hoofdlijn zit een telefoonstekker. Hierop dacht ik de hele mikmak aan te kunnen sluiten. Maar dat verhaaltje gaat dus niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Hoi BlackWhizz,

Als eerste zou ik gaan uitzoeken of de kiezer van de melkrobot op analoog kan.
Als blijkt dat er een nieuwe kiezer moet komen ben je zo een paar honderd euro kwijt.
Als dit zo is kan je altijd nog kiezen om ISDN te laten liggen (eventueel overgaan van ISDN2 naar ISDN1) en een nieuw internet+bellen abbo afsluiten (op ISDN) waarbij je een nieuwe router krijgt waar je de toestellen op kan aansluiten.

Je hebt dan nog een ISDN lijntje voor de melkrobot en de rest kan je weghalen (NT1 natuurlijk laten hangen) en vervangen door de nieuwe router (met Annex B ).

[ Voor 0% gewijzigd door Yarno op 27-02-2013 20:31 . Reden: Smilies :P ]

Pagina: 1