ubuntu server vm internet connectie probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
hallo allemaal,

ik heb een beetje een raar probleem, ik heb een vm gemaakt met virtualbox en heb hier ubuntu server 12.04.2 op geinstalleerd. Dit ging allemaal prima en heb er ook al met succes een samba file server op geinstalleerd en draaiend.ik kan hier gewoon bij vanaf mijn netwerk. Dan nu het probleem, mijn vm heeft alleen internet als ik mijn physieke lan kabel in mijn laptop heb zitten. zodra ik deze kabel eruit haal en overschakel op mijn netwerk (waarbij dingen als firefox het vervolgens prima op doen) krijgt mijn vm geen internet meer.
Ik heb op het internet wat rondgekeken en een aantal mensen raden aan om mijn netwerkinstelling van de vm te veranderen naar nat (gebruikte eerste bridged adapter) maar dit helpt helaas niet. Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Ik gebruik virtualbox met windows 7 64-bit professional als host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Samba shares werken, dan zit je op Bridged. Je kan de poorten forwarden voor NAT, maar zal niet als gewone gebruiker gaan omdat 't poortnummers < 1024 zijn. NAT valt dus af als optie. NAT geeft je wel gegarandeerd internet in de VM. Je moet wel DHCP gebruiken voor netwerkconfiguratie. Aangezien je van Bridged naar NAT bent gegaan zonder wijziging in de VM zelf, werkt NAT niet.

Oplossing is om 2 interfaces in te stellen in je VM. De eerste is Bridged met je LAN, de tweede is Bridged met je wireless. Even in je interfaces bestand twee IP adressen opgeven, 1 voor elke interface en het zal altijd werken, ongeacht of je nou met LAN of Wifi werkt.

Dit had je ook prima kunnen vinden door de VirtualBox handleiding te lezen (hoofdstuk 6), het VB Forum en betere termen gebruiken in Google. Ik heb dit soort vragen praktisch maandelijks op het VirtualBox forum langs zien komen in mijn moderator tijd daar. Dat je dus niets hebt gevonden, geloof ik niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:35
Ik neem aan dat je met overschakelen op mijn netwerk je draadloos netwerk bedoeld ?
Als dat zo is heb je op je VM waarschijnlijk geen internet omdat de virtuele nic gekoppeld is aan de bekabelde nic van je PC/Laptop en niet aan de wireless adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Hero of Time schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:53:
Als je Samba shares werken, dan zit je op Bridged. Je kan de poorten forwarden voor NAT, maar zal niet als gewone gebruiker gaan omdat 't poortnummers < 1024 zijn. NAT valt dus af als optie. NAT geeft je wel gegarandeerd internet in de VM. Je moet wel DHCP gebruiken voor netwerkconfiguratie. Aangezien je van Bridged naar NAT bent gegaan zonder wijziging in de VM zelf, werkt NAT niet.

Oplossing is om 2 interfaces in te stellen in je VM. De eerste is Bridged met je LAN, de tweede is Bridged met je wireless. Even in je interfaces bestand twee IP adressen opgeven, 1 voor elke interface en het zal altijd werken, ongeacht of je nou met LAN of Wifi werkt.

Dit had je ook prima kunnen vinden door de VirtualBox handleiding te lezen (hoofdstuk 6), het VB Forum en betere termen gebruiken in Google. Ik heb dit soort vragen praktisch maandelijks op het VirtualBox forum langs zien komen in mijn moderator tijd daar. Dat je dus niets hebt gevonden, geloof ik niet.
ik ben de hele eerste pagina aan zoekresultaten afgegaan en nergens staat een oplossing die ik kan gebruiken. vaak gaat het over opties die helemaal niet meer in virtualbox zitten, ik zie ze tenminste niet op de plek waar ze horen te staan. er staat bijvoorbeeld dat je zoals je zei 2 adapters moet maken met 1 naar je wired en 1 naar wireless gebridged. maar ik kan in mijn netwerk menu helemaal niet aangeven naar welke van de 2 hij bridged want er staat maar 1 adapter in het dropdown menu.
de handleiding legt al helemaal niks uit. er staat alleen een note dat het anders is maar niet hoe ik het instel.
dus vandaar mijn vraag, hoe zet ik die 2 interfaces op?

[ Voor 3% gewijzigd door williewonka03 op 26-02-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Dronium schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:49:
Ik neem aan dat je met overschakelen op mijn netwerk je draadloos netwerk bedoeld ?
Als dat zo is heb je op je VM waarschijnlijk geen internet omdat de virtuele nic gekoppeld is aan de bekabelde nic van je PC/Laptop en niet aan de wireless adapter.
hoe stel ik in dat dit wel zo is? ik kan het namelijk nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je hoofdstuk 6 al gelezen van de documentatie? Staat precies beschreven hoe en wat. Ook op het Forum van ze staat informatie hoe je dat doet. Je zou hiermee toch echt genoeg moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Hero of Time schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:03:
Heb je hoofdstuk 6 al gelezen van de documentatie? Staat precies beschreven hoe en wat. Ook op het Forum van ze staat informatie hoe je dat doet. Je zou hiermee toch echt genoeg moeten kunnen vinden.
in die documentatie onder bridged networking (enige stuk waar wireless in vernoemt staat) staat geen uitleg hoe ik wireless instel. alleen iets over de beperkingen, ook staat er geen windows als host system bij. ik ga zo ff kijken naar die google dingen

EDIT: helaas is ook met deze zoekresultaten hetzelfde probleem. als ik naar mijn netwerkinstellingen ga kan ik alleen maar meer adapters maken, mijn netwerkaart selecteren, aangeven of de kabel erin zit en adapter type instellen. ik heb al deze dingen ingesteld zoals op meerdere pagina's wordt aangegeven maar het blijft gewoon niet werken. ik snap niet dat er niet gewoon ergens een handleiding is voor de laatste versie van virtualbox die uitlegt wat ik aan die instellingen moet veranderen.

[ Voor 25% gewijzigd door williewonka03 op 26-02-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eigenschappen van de netwerkadapters, welke protocollen, adapters e.d. zijn geïnstalleerd? Hier moet de VirtualBox Bridged Adapter bij staan. Als het vinkje uit staat, dan is het logisch dat 't niet werkt. Als je ook je wifi uit had ten tijde van installatie van VB, waardoor de hardware zelf niet eens zichtbaar was in Windows (sommige hardware schakelaars geven dat effect), zal 't ook niet werken, want je mist de filter adapter.

Ik heb dit echt meerdere keren gezien op 't forum van ze. Maar goed, nou had ik ook wel te maken met mensen die hun weg in Windows wisten waar ze moesten zoeken. Als gewone gebruiker kom je er niet, dus is 't niet zo vreemd dat je niet weet dat je daar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Hero of Time schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:51:
Eigenschappen van de netwerkadapters, welke protocollen, adapters e.d. zijn geïnstalleerd? Hier moet de VirtualBox Bridged Adapter bij staan. Als het vinkje uit staat, dan is het logisch dat 't niet werkt. Als je ook je wifi uit had ten tijde van installatie van VB, waardoor de hardware zelf niet eens zichtbaar was in Windows (sommige hardware schakelaars geven dat effect), zal 't ook niet werken, want je mist de filter adapter.

Ik heb dit echt meerdere keren gezien op 't forum van ze. Maar goed, nou had ik ook wel te maken met mensen die hun weg in Windows wisten waar ze moesten zoeken. Als gewone gebruiker kom je er niet, dus is 't niet zo vreemd dat je niet weet dat je daar moet zoeken.
ik heb idd vb geinstalleerd toen mijn wifi uitstond. ik zal het eens herinstalleren om te kijken of mijn wifi adapter dan erbij komt te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wifi aan en repair doen. Je kan 'm ook handmatig installeren via add > soort ding (adapter dacht ik) > have disk > zoeken in de installatiemap van VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
ok ik heb het geherinstalleerd met wifi aan. ik heb netwerkinstellingen gezet op:
network bridge adapter
naam: intel centrino(R) ulitmate-N 6300 AGN
adapter type: intel PRO/1000 MT server (82545EM)
toen deed ie het niet als ik op wifi zit
toen heb ik de intel(R) 82579LM gigabit network connection geselecteerd bij naam maar toen deed ie het nog steeds niet. ik zie ook nog steeds nergens een optie staan om wired of wireless te selecteren.

EDIT: uhm ik heb beetje verder rond zitten kijken en ik zit me nu opeens te bedenken, moet ik mss de interfaces file aanpassen van ubuntu? bedoelde je dat? indien ja, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. ik kwam namelijk net iets hiervan tegen waarbij iemand zij dat je dat bestand moest controleren. ik weet alleen niet hoe ik het moet aanpassen om de wireless erin te zetten. er staat nu namelijk:
auto eht0
iface eht0 inet dhcp
ik ga even verder zoeken, maar weet iemand hoe ik hier de wireless bij kan zetten of zit ik nou helemaal in de foute richting te zoeken?

[ Voor 39% gewijzigd door williewonka03 op 26-02-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vertel eerst eens wat je hebt ingesteld. Heb je nu 1 of 2 interfaces aan je VM gehangen? Met 1 dan moet 't gewoon werken, maar als je er 2 hebt, tja, dan is 't wat ik hierboven al genoemd heb, even eth1 toevoegen aan je interfaces bestand en herstarten (je kan ook een ifup eth1 doen erna, scheelt herstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Hero of Time schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:25:
Vertel eerst eens wat je hebt ingesteld. Heb je nu 1 of 2 interfaces aan je VM gehangen? Met 1 dan moet 't gewoon werken, maar als je er 2 hebt, tja, dan is 't wat ik hierboven al genoemd heb, even eth1 toevoegen aan je interfaces bestand en herstarten (je kan ook een ifup eth1 doen erna, scheelt herstarten).
ik heb er nu 1 aangehangen, een bridge adapter die bridged naar mijn netwerkkaart, en ik heb geen internet in mijn vm als mijn host op wifi zit maar wel als ik mijn lan kabel in mijn laptop stop.

[ Voor 8% gewijzigd door williewonka03 op 26-02-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus, lan kabel in je laptop, VM op bridged met je LAN, VM starten en werken, of niet? Dat is iets wat je wel had werken iig. Voor wifi is het niets anders dan tijdens runtime je bridged adapter wijzigen naar je wifi _nadat_ je een werkende wifi verbinding hebt. Mocht je daarvoor al schakelen, dan zal de DHCP client in je VM stoppen met proberen en moet je 'm handmatig weer even aanslingeren (ifdown/ifup eth0, of dhclient eth0).

Is je eth0 nog steeds je actieve interface? Heb je niet per ongeluk op de generate MAC address knop geklikt die onder Advanced zit? Je kan 't makkelijk zien dmv 'ifconfig -a'.

Dit wordt trouwens meer en meer NOS gerelateerd, dus trek ik dit topic naar mijn sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Hero of Time schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:14:
Dus, lan kabel in je laptop, VM op bridged met je LAN, VM starten en werken, of niet? Dat is iets wat je wel had werken iig. Voor wifi is het niets anders dan tijdens runtime je bridged adapter wijzigen naar je wifi _nadat_ je een werkende wifi verbinding hebt. Mocht je daarvoor al schakelen, dan zal de DHCP client in je VM stoppen met proberen en moet je 'm handmatig weer even aanslingeren (ifdown/ifup eth0, of dhclient eth0).

Is je eth0 nog steeds je actieve interface? Heb je niet per ongeluk op de generate MAC address knop geklikt die onder Advanced zit? Je kan 't makkelijk zien dmv 'ifconfig -a'.

Dit wordt trouwens meer en meer NOS gerelateerd, dus trek ik dit topic naar mijn sectie.
ow ja nos lijkt me idd een goed idee.
Dus, lan kabel in je laptop, VM op bridged met je LAN, VM starten en werken, of niet?
ja dan werkt ie idd
Voor wifi is het niets anders dan tijdens runtime je bridged adapter wijzigen naar je wifi _nadat_ je een werkende wifi verbinding hebt.
bedoel je dat ik dan de adapter bij netwerkinstellingen dan verander naar iets anders? dat heb ik namelijk al keer gedaan, tenminste ik zie 2 intel adapters staan en daar heb ik tussen geswitched maar dat hielp helaas niks
jep dat is nog steeds het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 16:57
Hero of Time schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:53:
Als je Samba shares werken, dan zit je op Bridged. Je kan de poorten forwarden voor NAT, maar zal niet als gewone gebruiker gaan omdat 't poortnummers < 1024 zijn. NAT valt dus af als optie. NAT geeft je wel gegarandeerd internet in de VM.
De TS wil volgens mij alleen Internet op zijn VM, niet zozeer Samba. Als alternatief voor Samba gewoon virtual box shared folders gebruiken of voor mijn part WinSCP.

Volgens de TS heeft ie NAT geprobeerd maar 'helpte dat niet', ik neem aan dat hij bedoeld geen internet ipv geen Samba shares. Volgens mij klopt het als je zegt dat NAT altijd moet werken, dus misschien toch nog eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

matthijsln schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:31:
[...]

De TS wil volgens mij alleen Internet op zijn VM, niet zozeer Samba. Als alternatief voor Samba gewoon virtual box shared folders gebruiken of voor mijn part WinSCP.
Werkelijk, de VM is niet de Samba server?
ik heb een vm gemaakt met virtualbox en heb hier ubuntu server 12.04.2 op geinstalleerd. Dit ging allemaal prima en heb er ook al met succes een samba file server op geinstalleerd en draaiend.ik kan hier gewoon bij vanaf mijn netwerk.
Laat toch zien dat hij shares heeft naar z'n netwerk vanaf z'n VM, niet andersom.
Volgens de TS heeft ie NAT geprobeerd maar 'helpte dat niet', ik neem aan dat hij bedoeld geen internet ipv geen Samba shares. Volgens mij klopt het als je zegt dat NAT altijd moet werken, dus misschien toch nog eens proberen...
Ja, hij heeft NAT geprobeerd toen hij naar wifi ging, maar omdat hij mogelijk z'n VM niet herstart had, ging dat niet werken want z'n IP adres werd niet vernieuwd. Iets wat nodig is als je naar NAT schakeld. Ook als je trouwens van netwerk verandert (bijvoorbeeld van bedrijf naar huis, of huis naar huis met andere IP reeks).
Dan kan je hetzelfde doen als je je Wifi kaart kan selecteren. Bridgen met je Centrino, VM starten en 't zou moeten werken.
[...]

bedoel je dat ik dan de adapter bij netwerkinstellingen dan verander naar iets anders? dat heb ik namelijk al keer gedaan, tenminste ik zie 2 intel adapters staan en daar heb ik tussen geswitched maar dat hielp helaas niks
Je doelt op je LAN en Wifi kaarten die van Intel zijn, of bedoel je de twee Intel opties die VB geeft voor de VM? In 't eerste geval moet 't gewoon werken, voor het tweede geval zal 't niet helpen, het is in feite hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
ok ik heb het volgende gedaan:
computer herstart met wifi aan en dan virtualbox geherinstalleerd
instellingen gezet op centrino en vinkje gezet voor "kabel aangesloten"
hij doet het!

als ik nu weer naar kabel terugzet moet ik de adapter wijzigen naar gigabit network dinges
en het vinkje laten staan

ik denk dat het probleem was dat ik dat vinkje niet had of zo. in ieder geval, hij doet het nu. bedankt allemaal! ow en als reactie op de comment hierboven, de vm is de samba en ik had/heb idd een samba share van de vm naar mijn netwerk.
Pagina: 1