RMA voor Coil Whine

Pagina: 1
Acties:

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:15
Hallo Tweakers,

Ik heb een Sapphire 7950 3gb OC versie welke volgens mij last heeft van coil whine.

filmpje 1
filmpje 2

Ik heb om deze reden een aantal weken een RMA aangevraagd bij de winkel waar de kaart is aangeschaft, Azerty. Deze hebben hem toen teruggestuurd met de mededeling dat zij niets hebben kunnen vinden.
Echter bestaat het probleem in mijn PC wel degelijk nog steeds, en het is ontzettend storend.

Nu heb ik wederom de kaart opgestuurd voor een RMA met de mededeling dat ik nog steeds last heb van de coil whine, maar zij beweren nog steeds dat ze niets kunnen vinden :( .
Ik weet ook zeker dat het niet aan mijn PC ligt, omdat ik de kaart in twee verschillende systemen heb getest en bij beide systemen het probleem even erg is.

Kan iemand mij advies geven over wat ik kan doen om dit probleem op te lossen? Ik vind het geluid wat de kaart produceert echt onacceptabel, maar Azerty ontkent gewoon dat er een probleem bestaat. Ondanks het feit dat ik de filmpjes met geluidsopname als bewijs heb opgestuurd :| . En op dit moment wil ik eigenlijk gewoon een vervangende kaart, maar zolang Azerty ontkent dat er iets aan de hand is zie ik dat niet gebeuren.......

Ik hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen (?).

P.S.

Ik heb ook geprobeerd om VSYNC aan te zetten (als dat al nog niet aan stond, normaal zet ik dat standaard aan). Maar dan nog bestaat het probleem, weliswaar in mindere mate, maar nog steeds storend aangezien de rest van mijn systeem veel stiller is.

[ Voor 8% gewijzigd door dnbo op 25-02-2013 22:02 ]

• wuppieigor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01 11:23
Het zou kunnen dat zij de videokaart niet op de juiste manier belasten om de coil whine te ondervinden.

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-02 22:23
klinkt meschien heel stom aangezien het filmpje Maar het kan meestel EEN PSU in combi met een bepaalde kaart zijn die voor Coiline zorgt Dus je zou het even kunnen testen met een andere psu ik heb er namelijk vaker van gehoord Linus tech tips op Youtube had er last van met het testen van de nieuwe TITAN kaart Dat het de psu was die er voor zorgde dat die coilwinde

Is het testen waard

YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips hier uitleg over coilwine

En hier deze vid over dat het de psu was YouTube: GeForce GTX Titan Thermals & Acoustics Comparison Linus Tech Tips ergens aan het einde zij die het

[ Voor 31% gewijzigd door bumtroll op 25-02-2013 23:15 ]

• dnbo
Bedankt voor de tip van de andere voeding, helaas heb ik dit ook al geprobeerd en het veranderde niets aan het geluid.
Ik heb getest met een xfx 650 pro, alswel mijn huidige voeding een Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless.

Ik weet ook niet in hoeverre ik een andere kaart kan eisen als zij ontkennen dat het probleem bij hun bestaat (Ondanks het feit dat ik bewijs heb met de video opnames). Daar komt bij dat ik niet de originele aankoper ben van de kaart (hoewel ik wel de aankoop bon heb en de kaart van november vorig jaar is, dus er zit nog ruim garantie op).

• bumtroll
Je zou kunnen proberen Azerty compleet te negeren En direct contact zoeken met Sapphire
En zien wat zij zeggen Als die ook weigeren dan is vraag en aanbod meschien een optie En hem doorverkopen Meschien een mogelijkheid voor je als je in de buurt van azerty woont om gewoon heel je pc er mee naartoe slepen en ze het laten zien Anders heb ik ook geen idee

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

bumtroll schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:24:
Je zou kunnen proberen Azerty compleet te negeren En direct contact zoeken met Sapphire
En zien wat zij zeggen Als die ook weigeren dan is vraag en aanbod meschien een optie En hem doorverkopen Meschien een mogelijkheid voor je als je in de buurt van azerty woont om gewoon heel je pc er mee naartoe slepen en ze het laten zien Anders heb ik ook geen idee
mee eens.

meestal moet je voor rma geen tussenbedrijf hebben, gewoon direct contact opnemen met de fabrikant.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
RMA over coil whine blijft lastig, als ik een shop had zou ik het ook zoveel mogelijk proberen te weigeren.
Zeker omdat er in principe niets mis is met de kaarten, en veel AMD kaarten het momenteel in hogere mate hebben.
Je moet als shop toch ergens de lijn trekken.

edit: Ook Linus zegt in z'n filmpje dat je er meestal geen RMA voor krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 25-02-2013 23:48 ]

• dnbo
Ik vind het gewoon weg belachelijk dat je wordt afgepoeierd door een webshop terwijl er toch duidelijk sprake is van een product dat niet zo werkt als het hoort te werken. Er bestaat ook nog zoiets als een conformiteitsbeginsel.
Ik snap best dat een videokaart onder hogere belasting wat meer herrie maakt (en dan doel ik met name op een fan die harder gaat draaien). Maar een constante elektronisch piep/ zoem of hoe je het ook wilt noemen is naar mijn mening niet iets waar je rekening mee moet houden als je een videokaart koopt.

Het is niet conform de verwachtingen die je mag stellen aan een videokaart en je hebt hier gewoon te maken met een wettelijk recht, art.7:17, 7:18 BW. Het "probleem" is hier alleen dat Azerty gewoon ontkent dat er een probleem is..... :(

Ik heb inmiddels ook de support van Sapphire gecontact met de vraag of zij niet eens tot Azerty door kunnen dringen.

[ Voor 7% gewijzigd door dnbo op 26-02-2013 00:55 ]

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

BIj Nvidia heb je er idd veel minder last van. Had een gtx 480/580/680 en radeon 7950 en 7970.
Maar je ontkomt er sowieso niet aan

[ Voor 88% gewijzigd door A87 op 26-02-2013 10:49 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• A87
  • Niet online

A87

dnbo schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:54:
Ik vind het gewoon weg belachelijk dat je wordt afgepoeierd door een webshop terwijl er toch duidelijk sprake is van een product dat niet zo werkt als het hoort te werken. Er bestaat ook nog zoiets als een conformiteitsbeginsel.
Ik snap best dat een videokaart onder hogere belasting wat meer herrie maakt (en dan doel ik met name op een fan die harder gaat draaien). Maar een constante elektronisch piep/ zoem of hoe je het ook wilt noemen is naar mijn mening niet iets waar je rekening mee moet houden als je een videokaart koopt.
Dan kan je beter geen videokaart kopen maar onboard intel 4000

• bumtroll
A87 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:07:
[...]

Ja je koopt een game pc om de onboard te gebruiken Coilwhine hoord gewoon niet en is zeer storend

• dnbo
A87 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:07:
[...]

Maar natuurlijk mijnheer, wat een geweldig inzicht heeft u mij verschaft! Dat ik hier zelf niet op gekomen ben 8)7

Anyways ik heb een reactie gehad van Sapphire en zij gaan nu zelf de RMA afhandelen.

Voor iedereen die ooit het idee had om bij Azerty een videokaart te kopen, raad ik dit sterk af. Bij hun is coil whine blijkbaar geen geldige reden voor RMA. Ondanks dat je kan aantonen dat het geluid duidelijk aanwezig is (en niet zomaar heel zachtjes op de achtergrond). |:(

• kamerplant
  • Niet online
Hoelang heb je de GPU al? Je kunt hem toch sowieso binnen 14 dagen terugsturen en je geld terug krijgen? Of is die whine pas later gekomen?

🌞🍃

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
RMA voor coil whine is uberhaupt een beetje iffy: het is een bekend iets bij videokaarten (bij sommige specifieke uitvoeringen komt het vaker voor), de videokaart doet nog steeds waarvoor je hem koopt etc.

Maar het fijne aan coil whine is dat het waarschijnlijk inderdaad op de dag dat je hem inbouwd al bekend is en je dus idd gewoon terug kan sturen en de koop kan ontbinden mits binnen de termijn wet koop op afstand enzo. RMA krijg je waarschijnlijker dezelfde kaart of eenzelfde kaart terug, met waarschijnlijk hetzelfde probleem, dus zou ik al eerder geneigd zijn een hele andere kaart te kiezen (bv andere fabrikant op non-refenerence of zelfs andere familie)..

• dnbo
Ik heb de kaart overgenomen van een mede-tweaker. De kaart zelf is van november 2012, dus qua garantie zit ik wel goed.

Toen ik de kaart net ontvangen had viel het mij niet op, omdat de kaart super stil is als je op de desktop omgeving draait. Echter een paar dagen later toen ik weer even wat tijd had om te gamen kwam ik er achter dat de kaart wat kuren vertoonde (lees coil whine).

Ik heb toen ook gevraagd aan degene van wie ik de kaart had overgenomen of hij hier ooit iets van heeft gemerkt. Hij zei van niet, wellicht dat dit ook ligt aan de totale geluidsproductie van zijn PC.
Mijn PC is vrij stil en ik heb een redelijk goed gehoor, dus mij valt zoiets eigenlijk direct op.
Om de reden dat ik "pas na een week" contact op nam met de medetweaker wilde hij de kaart niet meer terugnemen..... :F. En toen is ook het RMA verhaal met Azerty gaan lopen.

Omdat Azerty vervolgens niet wilde toegeven aan mijn klacht had ik naast het contact opnemen met Sapphire niet veel andere keuze denk ik.

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Wat was de reactie van Azerty toen je hen het filmpje liet zien? Of waren ze niet bereid om deze te bekijken?

Daarnaast zal naar mijn gevoel coil whine alleen een argument voor RMA zijn wanneer de geluidsproductie hiervan hoger is dan de bedoelde geluidsproductie van de kaart. Of het een irritant geluid is (ik vind het een ook een irritant geluid) is voor hen geen argument denk ik.

Hopelijk verloopt de RMA via Sapphire beter :)

[ Voor 6% gewijzigd door Duckhamster op 26-02-2013 17:28 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 13:25
Dit soort dingen zijn ook sterk afhankelijk van wie de behandelaar van de klacht is... is het iemand die op de details let of juist erg makkelijk, of misschien zelfs wel niet helemaal kundig... of zelfs doof :)

Ik heb nu zelf bijvoorbeeld een hardeschijf terug moeten sturen naar een webshop omdat het een vreselijke bromtol was/is... ding liet mijn hele kast resoneren. Maar toch hou ik mijn hart een klein beetje vast, want het is geen klacht die door 'een slecht betaalde/onkundige medewerker' als gegrond verklaard zou kunnen worden. Ga maar eens uitleggen dat je knettergek wordt van het op een neer gaande gezoem door de kast als ze de hdd misschien niet verder testen dan eventjes onder stroom zetten... (praktijk ervaring!)

• unfor
  • Laatst online: 21-01 17:46
dnbo schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:16:
[...]

Maar natuurlijk mijnheer, wat een geweldig inzicht heeft u mij verschaft! Dat ik hier zelf niet op gekomen ben 8)7

Anyways ik heb een reactie gehad van Sapphire en zij gaan nu zelf de RMA afhandelen.

Voor iedereen die ooit het idee had om bij Azerty een videokaart te kopen, raad ik dit sterk af. Bij hun is coil whine blijkbaar geen geldige reden voor RMA. Ondanks dat je kan aantonen dat het geluid duidelijk aanwezig is (en niet zomaar heel zachtjes op de achtergrond). |:(
Zal mij niets verbazen als Sapphire je kaart ook gewoon retourneerd met de melding dat er niets mis mee is.
Ik vind het onnodig Azerty hier over te bashen, ik weet zeker dat vrijwel alle shops je kaart zouden retourneren.
Coil whine is kut, maar niks nieuws en je ontkomt er bijna niet aan.

• dnbo
Duckhamster schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:25:
Wat was de reactie van Azerty toen je hen het filmpje liet zien? Of waren ze niet bereid om deze te bekijken?

Daarnaast zal naar mijn gevoel coil whine alleen een argument voor RMA zijn wanneer de geluidsproductie hiervan hoger is dan de bedoelde geluidsproductie van de kaart. Of het een irritant geluid is (ik vind het een ook een irritant geluid) is voor hen geen argument denk ik.

Hopelijk verloopt de RMA via Sapphire beter :)
In eerste instantie zeiden ze, "het lijkt er op dat de kaart defect is, stuur hem maar op voor een RMA". En toen ze hem in huis hadden beweerden ze ineens dat ze niets konden horen. Ook niet op het filmpje wat ik gestuurd had.....

Ik hoop inderdaad dat het via Sapphire beter gaat.
unfor schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:19:
[...]

Zal mij niets verbazen als Sapphire je kaart ook gewoon retourneerd met de melding dat er niets mis mee is.
Ik vind het onnodig Azerty hier over te bashen, ik weet zeker dat vrijwel alle shops je kaart zouden retourneren.
Coil whine is kut, maar niks nieuws en je ontkomt er bijna niet aan.
Wat zou jij doen wanneer je een videokaart constant een hard piepend geluid hoort maken? Het is echt niet normaal dat dit gebeurt hoor. En het verhaal "je ontkomt er bijna niet aan" slaat totaal nergens op. Ik heb de afgelopen jaren 2 jaar 5 verschillende videokaarten gehad.
2x een 6850 in crossfire, een HD 6950, een HD 7950 van Asus en nu een 7950 van Sapphire.

Bij geen bovengenoemde kaarten, behalve de 7950 van Sapphire heb ik maar iets van coil whine meegemaakt.

• kamerplant
  • Niet online
Het lijkt me echt freaking irritant en zou ook een andere willen. Duidelijk dat Azerty zichzelf positioneert als cheapass dozenschuiver en geen dienstverlenende partij.

🌞🍃

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-02 18:19
Kijk het eens van hun kant. De kaart werkt perfect en er is nergens beschreven dat hij geen coil whine zou hebben.

Overigens ben ik het wel met je eens dat dit niet moet kunnen. Coil whine hoort gewoon niet op een kaart te zitten, dan is het gewoon slecht ontworpen/gemaakt.

Verwijderd

Druppeltje niet geleidende lijm in/op de betreffende coil werkt vaak. Hierdoor worden alle draadjes in de coil weer vastgezet, zodat ze niet kunnen trillen en dus geen geluid meer kunnen produceren.

• A87
  • Niet online

A87

ik heb zeker 50 verschillende kaarten gehad waaronder ook top klasse ....ALTIJD coilwine
Wat een zeurpieten in dit topic

[ Voor 51% gewijzigd door A87 op 28-02-2013 19:13 ]

• dnbo
A87 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:12:
ik heb zeker 50 verschillende kaarten gehad waaronder ook top klasse ....ALTIJD coilwine
Wat een zeurpieten in dit topic
Zeg als je toch niets leuks kan zeggen in dit topic, reageer dan niet. |:( Al je reacties tot nu toe zijn alleen maar negatief en gaan niet verder in op het topic, niets beters te doen? :O
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:17:
Druppeltje niet geleidende lijm in/op de betreffende coil werkt vaak. Hierdoor worden alle draadjes in de coil weer vastgezet, zodat ze niet kunnen trillen en dus geen geluid meer kunnen produceren.
Dit heb ik inderdaad ook op internet gelezen, maar ivm garantie wilde ik dit eigenlijk niet doen. Mocht de kaart vanaf Sapphire ook teruggestuurd worden zonder dat er iets aan is gedaan dan zal ik dit overwegen. Of ik ga hem gewoon verkopen en kijken voor een ander model....
Pagina: 1