• smidtak
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo,

Op het moment probeer ik op 2 Hitachi 5k3000 schijven raw disk mapping toe te passen. Hierbij hanteer ik de methode die door David Warburton wordt omschreven.

Eerder heb ik het ook al geprobeerd met 2 Samsung schijven in raid 0 op een Dell perc 5i, maar kwam er al gauw achter dat deze combinatie niet werkt. Ook geeft de perc 5i problemen bij het inschakelen van de vt-d.

Nu heb ik beide Hitachi schijven aangesloten op de sata poorten van het moederbord. Nu moet het theoretisch mogelijk zijn om op beide schijven rdm toe te passen. Helaas gaat ook dit niet zonder horten en stoten en krijg ik de volgende melding:

Melding

Als het niet goed te lezen is, staat er het volgende: "extra arguments at the end of the command line"

Volgens mij doe ik hier niets verkeerd, maar de server gaat gewoon geen stap verder. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en enige ondersteuning kan bieden...

[ Voor 16% gewijzigd door smidtak op 25-02-2013 22:16 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je printscreen is in elk geval niet leesbaar... Post alle output eens in code-tags zodat het leesbaar wordt?

En even algemeen: je weet dat RDM naar local storage niet supported is?

En geef ook even aan welke hypervisor je gebruikt. Ik gok een ESX variant, maar geef even aan welke versie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• smidtak
De afbeelding heb ik gewijzigd en is nu leesbaar. RDM naar local storage? Ik neem aan dat ESXI een vmfs file op de local storage aanmaakt en hem doorverwijst naar de schijf die als rdm draait in dit geval beide Hitachi schijven, of begrijp ik dit verkeerd? De local storage is een ssd datastorage.

De hypervisor die ik gebruik is ESXI 5.0.0, 469512

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:03
Alle disken die in de ESX-host zelf zitten zijn local storage. RDM is bedoeld voor diskruimte op een fibre/iSCSI san.

• smidtak
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik het niet verkeerd begrijp, kan het met de esxi host. Deze link wijst dat uit: http://blog.davidwarburto...al-sata-storage-for-esxi/

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

smidtak schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:20:
De afbeelding heb ik gewijzigd en is nu leesbaar. RDM naar local storage? Ik neem aan dat ESXI een vmfs file op de local storage aanmaakt en hem doorverwijst naar de schijf die als rdm draait in dit geval beide Hitachi schijven, of begrijp ik dit verkeerd?
Bij een RDM wordt een "symbolic link" aangemaakt, die verwijst naar een fysiek lun.
smidtak schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 06:09:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik het niet verkeerd begrijp, kan het met de esxi host.
Dat het kan maakt het nog niet supported.
Symptoms

I am unable to add a local storage Logical Unit as an RDM to a virtual machine on VMware ESX/ESXi. Is this supported?

Resolution

This behaviour is by design. It is mandatory that RDM candidates or devices support SCSI Inquiry VPD page code 0x83 to be used for RDMs. In other words, the device must export a global serial number for ESX to uniquely identify the device for use as an RDM.

This is capability generally not possible or included on local controllers and their attached storage, although some controllers may have an implementation for this. As this cannot be guaranteed across all supported platforms, local storage RDMs are not supported and by default filtered or disabled as RDM candidates on VMware ESX Server. The RDM Filter can be disabled under such conditions.
Ik heb het voor testdoeleinden overigens wel eens gedaan, en het werkt wel gewoon. Het is alleen niet supported. Ik zou er dus geen produktie mee gaan draaien.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• smidtak
Ik weet dat het niet supported is door vmware, maar het is wel mogelijk zoals jij zegt. Alleen wat vergeet ik nu om het te doen slagen. Volgens het principe van David Warburton moet het kinderlijk eenvoudig zijn, zie ik iets over het hoofd, moet ik iets anders instellen?

Ik zal ook even het systeem opsommen wat ik gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 154,95€ 154,95
1Intel DH77DF€ 106,99€ 106,99
2Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 60,-€ 120,-
1Lian Li PC-Q25B€ 103,-€ 103,-
1Scythe Samurai ZZ€ 26,99€ 26,99
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 72,90€ 72,90
1Dell Perc 5/i Internal SAS Controller Card€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 60,50€ 60,50
1PNY XLR8 SSD 240GB€ 159,95€ 159,95
1Jetway mini PCIe Gbit Lan----
2Samsung Spinpoint F2 EG HD154UI----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 805,28

Op deze server draai ik op het moment 4 virtuele machines. Namelijk:
-Windows Server 2008 r2 (werkomgeving)
-Windows Server 2008 r2 (downloadbak)
-FreeNas
-pfSense

Nu wil ik van de 2 Hitachi schijven een Zfs partitie maken zonder er via vsphere client een datastore voor aan te hoeven maken. Deze manier wil ik toepassen omdat mijn raid controller niet wordt ondersteund in de vt-d modus. Ook zou ik graag willen, dat wanneer er iets mis gaat met de zfs partitie, dat ik hem weer onder windows kan uitlezen.

Nu stel ik nogmaals de vraag, wat gaat er- of wat doe ik nu fout?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb het idee dat de naam van je disk niet klopt. Daar lijkt een enter/spaties tussen de staan, terwijl de naam gewoon op 1 regel moet.

Post de output van "ls -l" van je disken eens?

• smidtak
Ik krijg de volgende output:

output

[ Voor 12% gewijzigd door smidtak op 26-02-2013 19:05 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij copy/paste je de naam van je disk verkeerd in je commando (vanwege de regelafbreking). Probeer het eens zonder spaties in de naam, dus de spaties tussen C303 en OALA6 verwijderen.

• smidtak
De spaties heb ik er uit gelaten, maar het lukt nog niet...

kijk maar...

[ Voor 37% gewijzigd door smidtak op 26-02-2013 20:44 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk anders even naar dit artikel. Hier wordt het VML ID gebruikt in plaats van de naam van het RAW Device.

• smidtak
Wanneer ik fdisk -l in de esxi shell intoets komt er de volgende melding uit: "found valid GPT with protective MBR; using GPT" en daaronder komt: "fdisk: Sorry can's handle GPT partitions, use parteduitil"

Nu is mijn vraag: wat betekent dit nu weer?

• smidtak
En nu krijg ik het volgende scherm:

Melding

Zal dit te maken hebben met mijn datastore waar de rdm01.vmdk op wordt geslagen niet groter is dan 500gb zoals omschreven in jouw laatste beschrijving.

• smidtak
Iemand?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je zelf al geprobeerd om dit op te lossen? Als ik de melding in Google type, is de eerste hit namelijk:

Adding an existing RDM to a virtual machine fails with the error: Error creating disk: The destination file system does not support large files

Lijkt me een aardig aanknopingspunt. Het is wel de bedoeling dat je eerst zelf een en ander probeert en uitzoekt. Mocht het alsnog niet lukken, vul dan je topic aan en geef duidelijk aan welke stappen je inmiddels geprobeerd hebt.

Het posten van eenvoudigweg een foutmelding en vragen om hulp is in elk geval niet de bedoeling.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom zet je niet gewoon enkele quotes om de parameters: Dus vmkfstools -z '/vmfs/devices/disks/t100.ATA____......................................63B2A' '/vmfs/volumes/system_01/...........vmdk'

Zou voldoende moeten zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• smidtak
Gelukt!

Na een paar maal invoeren, controleren op spellingfouten en aanpassen is het gelukt om een 3tb RDM aan te maken. Maar wat hebben de quotes nu voor verschil gemaakt als het in de methode van David Warburton niet beschreven wordt?

Ik zal dan ook nu een ZFS pool met beide schijven aanmaken, bedankt voor de ondersteuning!
Pagina: 1