Router aansluiten binnen netwerk

Pagina: 1
Acties:

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
Hallo allemaal,

Ik ben recent in een andere kamer gaan wonen, en zit met een netwerkprobleem. Situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qki2bo.jpg
In de muur zit een UTP aansluiting, voor het netwerk van het gebouw. Via switches en een router naar het internet. Punt is, ik heb dus maar één UTP aansluiting voor 3 apparaten.
"Jah nou, gooi er dan een switch tussen"
Door de beveiliging werkt dit niet. Ik kan vanaf de PC de NAS niet bereiken. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van DHCP: mijn PC wisselt dus regelmatig van IP. Binnen mijn eigen "netwerkje" wil ik dat de apparaten vaste IP's gaan krijgen.

Ik heb een router voorhanden, een Zyxel P-2602HW-D1A. Hiervan kan ik alle instellingen aanpassen. In de rest van het netwerk kan ik NIETS aanpassen. Deze router moet ook als WiFi accespoint gaan dienen.

Met zoeken op "router achter router" etc heb ik alleen maar opties gevonden waarbij men beheer dient te hebben over de eerste router, maar die heb ik dus niet.

Kan iemand me een stapje in de goeie richting duwen? Mochten er onduidelijkheden zijn dan vul ik dit graag aan.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Euhm, als de IP's in jouw diagram kloppen, dan krijg jij een public IP, wat zou betekenen dat het gewoon op de 'normale' manier moet werken als je er een router tussen prikt. Heb je het ooit eens geprobeerd?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
of het bestaande netwerk uitbreiden met je eigen apparaten, zodat alle apparaten in het gehele gebouw elkaar kunnen zien
http://www.onemorething.n...netwerk-met-twee-routers/

of je nieuwe router gebruiken zoals normaal, dus UTP --> router --> apparaten. Je router krijgt een IP toegewezen van de DHCP server van het gebouw, en je router stel je in alsof het direct op het internet wordt aangesloten, met eigen DHCP functie en IPs op een andere range, bijvoorbeeld:
router gebouw: 192.168.1.1
jouw router en apparaten: 192.168.2.1 + 192.168.2.100-200

(als je vanaf een andere locatie een apparaat wilt bereiken, moet je een portforward dus dubbel instellen)

[ Voor 8% gewijzigd door indexample op 25-02-2013 17:19 ]

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Doe je alsof het een internet verbinding is met een variabel ip adres.
de opzet zoals je getekend hebt is ook gewoon hoe je het kunt installeren.

het nadeel is dat de router die je hebt er een is om ADSL internet verbindingen te kunnen delen.
als je een willekeurige breedband router pakt ( linksys wtrg ofzo ) dan is het heel simpel.
De WAN interface op jouw router is echter ADSL....

Overig is zoals je het getekend hebt.
alleen de router zal een extern en intern ip moeten hebben

extern : het verkregen ip
intern : 192.168.1.254 ( op basis van jouw tekening en een /C 255.255.255.0 subnet )

what?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Op de studentenkamer van mijn zus is het ook ongeveer hetzelfde idee waarbij je gewoon een extern IP toegewezen krijgt...

Heb haar nog nooit horen klagen, router voor wireless was gewoon plug-and-play

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zit altijd achter een router. Het internet hangt aan elkaar van routers.

Doe wat op je schema staat en alles komt goed.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShitHappens
OK, wat ik nu heb gedaan:
- router verbonden met de muursocket. Inderdaad geen WAN poort dus gewoon in 1 van de 4 LAN poorten
- PC en NAS aangesloten
Netwerktype in het netwerkcentrum ingesteld op "Thuisnetwerk".

Gevolg:
IPadres PC nog steeds 145.97.197.122, van NAS is 145.97.196.132 geworden. Deze staan beide in het netwerkoverzicht van Windows, samen met nog 45 andere computers.

Ik ga toch morgen maar een échte router scoren, DD-WRT op mikken (ben ik wel bekend mee) en de boel daarmee laten werken.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik neem aan dat je de router nog wel geconfigureert hebt? Niet alle routers kunnen een LAN poort gebruiken als uplink.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad, je bridget nu gewoon het netwerk met het externe netwerk. Da's geen goed idee. Koop een router met een ethernet wan-poort. (Of een échte router.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShitHappens
Leuke router gehaald (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND), neergezet en geïnstalleerd en dat werkt zoals ik wil :)
Pagina: 1