speakerkabels afwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29
Hoi allen,

hoewel het niet echt een deel van de case is, is het wel een essentieel deel van een goede setup. Speakers!

Ik ben momenteel bezig met wat speakerbekabeling en wil deze netjes afwerken. De kabels komen namelijk in het zicht en ik wil niet tegen koper draad aan zitten te kijken.

Nu zat ik te denken aan gevlochten cable sleeves, maar ik zit even te denken wat ik op de uiteinden van de kabels kan doen om het wat afgewerkter te laten lijken. Het gaat hier om kabels van maximaal 5mm2.

Hebben jullie misschien ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Krimpkous, houten klosjes (glanzend aflakken) krimkous met rood/zwart aanduiding, of de speciale "speaker cable end pants"

Kijk voor de gein eens wat de dure merken gebruiken, zoals vd hul, kimber, audioquest, krell etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
is 5mm² niet wat erg overdreven? ga je 1000 watt erover heen gooien? En welke lengte van de kabels spreek je dan? Of is het gewoon omdat het kan verhaal. Dan is het wel stoer.

Wat heb je aan je speaker zijde? als je een schroef terminal hebt dan is een vork ook vaak wel netjes.
Deze zijn gemakkelijk te verkrijgen en heb je van goedkoop tot exotisch. (die van Nedis zijn niet fijn)
Op het werk gebruiken wij iets wat op dit type lijkt, is geïsoleerd en zit goed vast.
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/523/970/439/439970523_886.jpg

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:13
Afbeeldingslocatie: http://img432.imageshack.us/img432/3006/speakercable11ck8.jpg

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=94203

Mooie kabels (Canare 4s11), goede prijs en mooie afwerking! Alles DIY ;)

Ben zelf ook met zoiets bezig, maar dan voor interlinks.

Ik gebruik:

Prefer Kabel
Buitenste sleeve in Zwart-blauw
Binnenste sleevein Zwart-blauw
Heatshrink Buitenkabel
Heatshrink binnenkabel
Connectors zoek ik nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik zei ook max. 5mm2 ;)
het zal denk ik 2.5 worden.

maar ja, wat heb ik aan speaker zijde. Zeg maar hetzelfde als bij een auto subwoofer. Zo'n knop die je van boven in moet drukken en dan de kabel erin steken en die knop weer loslaten. En dan niet die el cheapo kunststof dingen, maar wel echt mooi metalen varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
2,5 zal in de meeste gevallen wel voldoen. Gebruiken wij ook voor bijna alle speakers. Iets zwaarder (500+) voeren wij uit in 4mm².

Als je die indruk dingen hebt dan wordt het lastig om het netjes af te werken. Krimpkous om de kabel een en draad strippen en erin stoppen. Soms heb je de mogelijkheid om een bananenstekker (zie foto van Liewy) te gebruiken, dit vindt ik wel netter maar trek je er sneller uit.

Snakeskin om de kabel en afwerken met krimpkous.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je. Dat laatste zat ik inderdaad ook aan te denken.

Snakeskin is niet zo duur toch? Paar euro per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:43:
[...]

Dat laatste gaat met een dubbel uitgevoerde schroefverbinding alleen als het gestripte snoer serieus te dun is. ;)
In dat geval vul je het tekort aan "dikte" netjes op met een adereindhuls.

Ja hoor ik nu iemand denken: "Dat kun je toch nog steeds los trekken??"
Dat is zo, maar met dezelfde kracht trek je ook je versterker in tweeën. :+
Eigelijk bedoelde ik nog niet eens de kabel die je gemakkelijk uit de bananenstekker trek, maar meer de bananenstekker die je uit de speaker trekt. Dit lukt je met schroefconnector en vorken niet zo makkelijk. Die kabel kun je ook uit een vork trekken als je de kabel niet goed stript en aansluit. Ik ga er wel vanuit dat de kabel goed wordt aangesloten.

on topic: zoek voor snakeskin op kabelkous of kabelmantel.

allekabels.nl
voor 20mm is ongeveer 2 euro per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
oooow, dat kost geen fluit :)

Gaan we daar eens mee aan de slag.

Om het rafelen tegen te gaan aan het uiteinde... gebruiken jullie daar krimpkous voor? Of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:13
pdebie schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:32:
oooow, dat kost geen fluit :)

Gaan we daar eens mee aan de slag.

Om het rafelen tegen te gaan aan het uiteinde... gebruiken jullie daar krimpkous voor? Of wat?
Heb je link van mij naar Audiokarma gezien? Staat een handige how-to op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nee nog niet bekeken. Ga ik vanavond even doen.
Ik zie op allekabels.nl overigens alleen maar 20mm en groter bij de mantels. Dat is veel te groot voor 2.5mm2 lijkt me. Of krimpt die mantel ook met verwarmen?

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 26-02-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57
Zoek dan maar eens naar "cable sleeving", wordt erg veel toegepast in casemodding om alle kabels netjes 1 kleur te krijgen. In alle soorten en maten te verkrijgen. MDPC-X heeft daar erg mooi spul voor, maar een beetje omslachtig te verkrijgen.
Je moet inderdaad wel de juiste maat bij een bepaalde kabel hebben, de mantel zal eerder smelten dan krimpen.
Om het einde doe je inderdaad krimpkous om het raffelen van de sleeve tegen te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 26-02-2013 12:02 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Pagina: 1