onstabiele/defecte S-ATA controller op moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-04-2024
Hallo tweakers!

Paar weken terug heb ik voor de tweede keer een computer in elkaar gezet, deze keer voor mijn ouders met de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 640 Boxed€ 59,45€ 59,45
1ASRock 970 Extreme3€ 66,95€ 66,95
1Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile€ 75,90€ 75,90
1Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 94,86€ 94,86
1Cooler Master K280€ 36,20€ 36,20
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,30€ 16,30
1Antec VP350P€ 32,67€ 32,67
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,08

Bij de bestelling zat een moederbord "met open verpakking". Natuurlijk snap ik dat dit moederbord dan al een keer geopend is en waarschijnlijk geretourneerd is voor een voor mij onbekende reden. Ik nam de koop op de som en bestelde dit moederbord mee met de rest van de componenten.

Na het in elkaar zetten, bij de eerste keer aanzetten van de computer duurde het heel lang voordat het BIOS/UEFI tevoorschijn kwam, maar dat is nog normaal. Eenmaal in het BIOS (versie p1.60) werd de processor, de processorkoeler, het geheugen herkend, maar niet met alle SATA apparaten, d.w.z. de SSD, de HDD en de DVD speler. Het veranderen van de positie van de SATA kabels op de vijf aanwezige aansluitingen mocht niet baten. Ook het opnieuw starten van de computer mocht niet baten.

Na het veranderen van IDE naar AHCI en het uit en aanzetten van de SATA controller op het moederbord via het BIOS kreeg ik na het opnieuw opslaan van de wijzigingen en het opnieuw starten van de computer het scherm met de vraag naar bootable medium en media, het moment dat windows via de CD-ROM geinstalleerd kan worden. Dit is daarna ook gebeurd zonder grote problemen. Het vreemde is dat hiervoor dus geen apparaten werden herkend en ik ook niet de CD-ROM als bootable priority heb kunnen instellen.

Na de installatie van windows en het installeren van de drivers en updates blijft Windows enorm onstabiel. D.w.z. op elk moment vastlopen en als enige oplossing resetten. Waar je na de reset dan wel, dan weer niet in windows terug kan komen. Steekproef houdend gekeken in het BIOS naar de SATA instellingen en op het ene moment herkent hij alle drie de apparaten, maar er zijn ook momenten geweest dat alleen de harde schijven werden herkend en de CD-ROM speler niet en vice versa.

Uiteindelijk heb ik na een dag ploeteren het wel zo ver gekregen dat alles goed was geinstalleerd, maar daarna komen er telkens weer bewijzen dat het moederbord niet naar behoren werkt.
- Bijvoorbeeld de CD-ROM speler die in windows ineens niet meer aan staat of verbonden is met het moederbord, omdat hij niet meer te openen is of te zien is in het apparaatbeheer. Stroomkabel en sata kabel zitten er desalniettemin goed op.
- Naast willekeurige opstartproblemen lijkt hij ook last te hebben van een enorm trage koude start waarbij je bij beiden vaak niet voorbij het BIOS komt. Eenmaal warm lijkt er van opstartproblemen geen sprake.
- Ook blijft het te vaak hangen in Windows, tot zelfs een paar minuten. Meestal na een koude start.
- Bijvoorbeeld het plotseling vastlopen van een programmainstallatie, waarbij de CD-ROM speler geen contact meer lijkt te hebben. Dit is zelfs gebeurd bij een herinstallatie van Windows via een CD in de CD-ROM na formatteren van de hardeschijven. Dit is de duidelijkste aanwijzing dat het of het moederbord of de voeding moet zijn.

Ik heb al dingen uitgesloten:

- Alle kabels zijn goed aangesloten en meerdere malen gecontroleerd.
- BIOS versie is P1.60, wat een prima en vrij recente versie en zou goed moeten werken i.c.m. de componenten.
- Eenmaal windows en de drivers geinstalleerd te hebben zag ik in het BIOS en in CPU-Z dat alle onderdelen uiteindelijk een keer herkend zijn en goed draaiden. (geheugen, processor, videokaart en ook de harde schijven en CD-ROM speler)

Mijns inziens is er een defect aan de SATA controller op het moederbord, of zijn de SATA aansluitingen niet goed of onstabiel. Of het ligt aan de voeding, die niet helemaal correct werkt of misschien toch te weinig stroom levert.

Ik sta op het punt het moederbord terug te sturen naar de internetwinkel, maar wil graag van jullie weten of daar inderdaad goed aan doe. Misschien dat jullie mij als tamelijk onervaren tweaker kunnen wijzen op een overduidelijk probleem.

groeten, Br00dje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Ten eerste zou ik al niet een computeronderdeel aannemen wat geopend is/zegel verbroken is, dan klopt er in mijn ogen iets niet. Daarnaast neem ik aan dat je het moederbord als nieuw hebt gekocht.

Met je huidige voeding zou je het op zich wel moeten redden, tenzij het een voeding is, die al langer in gebruik is geweest. Voedingen gaan na verloop van tijd achteruit en kunnen dan meestal niet meer het volle vermogen leveren. Je zou het dus kunnen proberen met een andere/nieuwe voeding, desnoods leen je die even van iemand en als het even kan ook iets zwaarder (400 a 450Watt), mocht het probleem dan nog blijven, dan kan je andere kabels gebruiken, gewoon om uit te sluiten dat het aan de kabels ligt.
Mocht dat echter allemaal niet baten, dan zou ik het moederbord zeker RMA'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
Ja inderdaad, je hebt gelijk. Maar naief als ik was, alleen naar de goedkopere prijs gekeken. Had ik beter niet kunnen doen. Hij is wel nieuw gekocht, ja. afuture verkoopt die producten tegen een verlaagde prijs.

Ik heb windows op de SSD kunnen krijgen, op de HDD ook bestanden kunnen zetten en de CD-ROM speler gebruikt om windows erop te zetten. Dat zou toch genoeg moeten zijn om te weten dat het niet aan de kabels ligt?

Ik ga het binnenkort testen met een andere voeding. Deze is splinternieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerlijk gezegd betwijfel ik of je voeding wel genoeg stroom leverd namelijk vooral omdat je bij een warme start minder problemen hebt. Ook dat je lang moet wachten bij notabene een UEFI bios is al niet normaal want die staan net bekend erom veel sneller te zijn.

Mede ook met die bios opstart zou het mij niet verbazen dat of je voeding defect is en bij een koude start niet genoeg stroom in 1 keer kan leveren. Een 2de kan zijn dat toch die 350 watt het maximale wattage is en niet het continu leverbare waardoor de voeding gewoonweg te min leverd en niet defect is.

Het lijkt mij namelijk toch redelijk vreemd dat er iets aan je s-ata controller zou zijn omdat het veelal dan zo is dat ie helemaal niks doet. Zelden dat het ergens er tussenin ligt en dan de oorzaak toch ergens anders moet liggen en niet bij het moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
Voeding is vervangen voor een met meer wattage en het lijkt erop dat hiermee ook de problemen zijn opgelost. Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:23

Quad

Doof

Br00dje schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:50:
Voeding is vervangen voor een met meer wattage en het lijkt erop dat hiermee ook de problemen zijn opgelost. Dank voor jullie hulp!
Opvallend want deze voeding moet het makkelijk draaien!
Heb deze laatst nog bij een setup gezet met een Q8200, HD7770 en een HDD etc.
Gaat perfect en die setup vereist meer dan deze setup.

Dus dat het aantal Watt onvoldoende is kan dus de prullenbak in, hooguit dat het exemplaar wat jij had defect is.

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 03-03-2013 14:55 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1