Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies (super)budget speakers

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo iedereen

Ik heb momenteel een z5500 setje staan waar ik niet tevreden mee ben (overcapaciteit + een "zingende" bas, de kenners weten waar ik het over heb)
Ik wil deze verkopen, er maximaal 25 euro bijleggen en dan een nieuw setje kopen.

Ik weet me eigenlijk helemaal geen raad op dit gebied. Ik het wel al gekeken en zie prijzen van 130 euro voor een sub en dat is volgens mensen hier op het forum een "instapper". Mijn totaalset mag die prijs ongeveer zijn (ik weet niet precies wat ik voor die z5500 set ga krijgen), dus het valt denk onder de categorie "superbudget (?)"

Ik heb nu 5.1 maar dit is geen vereiste, alhoewel het wel leuk is. Het mag op zich dus wel een 2.1 set zijn, maar een subwoofer is wel vereiste.

Wat zijn de adviezen?
Ik heb 7.1 op m'n geluidskaart bij m'n pc. Ik ga het vooral gebruiken voor films en muziek, een casual spelletje maar voor battlefield e.d. gebruik ik een koptelefoon.

Alvast bedankt :)

• roger128
Niemand een advies?

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Voor €130,- ga je niet veel vinden dat een beter geluid voortbrengt dan het setje dat je nu hebt. Je beste keuze zal waarschijnlijk Marktplaats of de plaatselijke kringloopwinkel zijn.

"When you grow up your heart dies"

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
sjaool schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:46:
Voor €130,- ga je niet veel vinden dat een beter geluid voortbrengt dan het setje dat je nu hebt. Je beste keuze zal waarschijnlijk Marktplaats of de plaatselijke kringloopwinkel zijn.
Ik denk dat dit inderdaad het enige mogelijke advies is. Probeer 2e hands iets beters op de kop te tikken. Met het genoemde budget kun je van nieuwe spullen natuurlijk weinig verwachten.

• roger128
Nieuw is ook niet mijn insteek (sorry voor het niet vermelden)
Als ik naar een kringloopzaak ga, waar moet ik dan op letten?
Ik ben er wel eens, dan zie ik altijd rekken vol met vintage apparatuur staan, samen met zuilen van een ruime meter hoog. Is hier ooit een of andere guide voor geschreven?

En als ik nu kijk naar v&a, wat zou dan iets "moois" zijn?

Roger

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:03
Sinds wanneer is overcapaciteit een probleem bij speakers? Vind je ze te groot misschien? Zachter zetten kan altijd.

En ik heb geen flauw idee wat je met een zingende bas bedoelt, maar als je daarmee bedoelt dat er teveel laag in zit kan je daar dingen aan doen. De Z5500 heeft een basreflex constructie. Stop voor de gein eens een oude sok in de basreflex poort en kijk eens of dat wat uitmaakt.
Als je met zingend bedoelt dat er een bepaalde toon een stuk harder klinkt als de rest dan heb je waarschijnlijk last van resonantie of een staande golf in je kamer.
Resonantie treed op als er iets mee gaat trillen op een bepaalde frequentie. Dit kan je bureau zijn, je vloer of eigenlijk van alles. Beste wat je hier aan kan doen is je subwoofer proberen te verplaatsen of te isoleren doormiddel van rubber of iets anders zachts tussen datgene waar hij op staat. Ook iets meer ruimte geven rondom kan al enorm schelen en is sowieso aan te bevelen.
Staande golf treed op als de reflecties in je kamer heen en weer elkaar versterken, dit hangt af van de frequentie en de groote van je kamer. Beste wat je hier aan kan doen is ook verschillende plekken in de ruimte uit proberen qua plaatsing. Of je muren gaan behandelen tegen reflectie maar dat is wellicht wat overkill.

Ik betwijfel of je voor ~130 euro iets beters gaat vinden dan die Z5500 set voor je doeleinden. Teufel setjes worden ook wel goed aangeschreven volgens mij, maar verder niet echt voor zover ik weet. Maar ik ben ook niet heel erg thuis in dat segment.

• roger128
Het is een combinatie van sub + tweeters. een deel van de middentonen word door de sub afgespeeld waardoor de bas en beetje wollig wordt.

Wat ik bedoel met overcapaciteit: het is geen nadeel, maar het heeft voor sommige mensen waarden en voor mij dus niet. Die waarde wordt niet gebruikt en dit is dus "zonde"

Vergelijk het met set a en b. A klinkt mooi, maar kan niet zo hard. B klinkt minder mooi, maar kan veel harder. ik heb momenteel set b maar wil set a.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Wat wel voor wil komen bij die satellietsetjes is dat er in het middentonengebied een gat valt. Dus je hebt wel een goed laag en een goed hoog maar er mist vulling of warmte in het geluid. Ik heb er hier ook last van wanneer ik muziek draai op mijn oude JVC TH-A75R set. Films klinken echter wel goed.

Als je voor tweedehands gaat kun je kijken naar de wat betere/bekendere merken en daar reviews van opzoeken op internet. En natuurlijk kun je altijd eerst gaan luisteren bij degene die luidsprekers te koop heeft staan. Wel je eigen muziek meenemen! ;)

"When you grow up your heart dies"

• roger128
Maar, als je kijkt naar specs-only (dus je luisterervaring mis je maar dat is logisch) wat zou dan - als er nu naar v&a gekeken word - een leuke set zijn?

Groet Roger

• roger128
Jongens, is dit een goede combo?
sony STR-DB840 QS receiver (V&A aangeboden: Te koop mooie sony STR-DB840 QS receiver)
wharfedale uvaldus400 front (V&A aangeboden: Te koop mooie wharfedale frontspeakers.}
Lenco rear (V&A aangeboden: Lenco rear speakers)
Nikkei CT-525 center (V&A aangeboden: Nikkei center speaker)
Yamaha YST-SW320 sub (V&A aangeboden: Te koop aktief dreunende subwoofer)

Setje is aangeboden voor 175 wat ik persoonlijk vrij veel vind, meningen?

Roger
Pagina: 1