Minimum voor Token Ring?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vraagje-
Ik heb laatst gratis een stapel token ring kaarten gekregen (met RJ-45 ingang). Nu ben ik momenteel met m'n Comptia N+ bezig, dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt- je moet een ring hebben hè...

Maar goed, sommige details staan daar niet in, zoals wat het minimum is voor een functionele ring? 2 verbonden MSAU's met elk een NIC eraan? 1 MSAU met twee NIC's? Of zou het lukken met alleen 2 NIC's en een straight danwel cross cable?

Enfin, in dat laatste geval kan ik iig een beetje experimenteren ermee; zo niet zal ik maar op MSAU jacht moeten gaan...

P.s. kan zijn dat dit al eens voorbijgewandeld is- de search is momenteel zo dood als een pier (en ik maar denken dat RAID redundant hoorde te zijn...). Excuses als het dus oude koek is.

edit:
Domme typo

Oslik blyat! Oslik!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
MsAU?

je hebt 1 mau en 2 nics nodig volgens mij.. als je wil searchen (en nog beter dan ooit before ook) dan gebruik je onno's search

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 03 juni 2001 02:52 schreef poohbeer het volgende:
MsAU?

je hebt 1 mau en 2 nics nodig volgens mij.. als je wil searchen (en nog beter dan ooit before ook) dan gebruik je onno's search
searchen naar wat? ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 03 juni 2001 02:21 schreef dion_b het volgende:
Vraagje-
Ik heb laatst gratis een stapel token ring kaarten gekregen (met RJ-45 ingang). Nu ben ik momenteel met m'n Comptia N+ bezig, dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt- je moet een ring hebben hè...

Maar goed, sommige details staan daar niet in, zoals wat het minimum is voor een functionele ring? 2 verbonden MSAU's met elk een NIC eraan? 1 MSAU met twee NIC's? Of zou het lukken met alleen 2 NIC's en een straight danwel cross cable?

Enfin, in dat laatste geval kan ik iig een beetje experimenteren ermee; zo niet zal ik maar op MSAU jacht moeten gaan...

P.s. kan zijn dat dit al eens voorbijgewandeld is- de search is momenteel zo dood als een pier (en ik maar denken dat RAID redundant hoorde te zijn...). Excuses als het dus oude koek is.

edit:
Domme typo
volgens mij moet 1 nic en 1 mau ook al werken. Net zoals bij ethernet ook 1 nic en 1 hub zat is...

je kunt er dan wel neit veel mee, maarja... BOEIE! :P

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
MSAU- Multi Station Access Unit. Maar ja, je kunt multistation ook als een woord zien (beetje krom engels, maar waar niet?)

Dank voor de link, trouwens- die searchte wel prima (maar een antwoord vond ik er helaas niet tussen). Iedereen op GoT noemt'm overigens een MAU, dus pas ik me maar aan.

Enfin, MSAU of MAU, ik zal er blijkbaar eentje moeten vinden in een grabbelton(kopen=dure grap). Of weet iemand anders iets geniaals...

Oslik blyat! Oslik!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nu kan ik je ff niet meer volgen.

Je hebt dus een MAU hiermee maak je in principe je LAN. Vergelijk het met een HUB.
Vervolgens prik je er een kabel in, die je in de NIC douwt.
Op dat moment is je RING al draaiende (luister maar goed naar je MAU op het moment dat de driver geaciveerd word, je zult 'm horen klikken).

Elke MAU heeft een RI en RO. Respectievelijk Ring-IN en Ring-OUT.
Je kan zo een kabel op de Ring-OUT van een MAU raggen , en de andere kant van de kabel op de Ring-IN van de2e MAU douwen.
Nu heb je dus weer meer poortjes erbij.

Tevens heeft je NIC een RJ-45 ingang.
Je kan dan op je MAU een ballun drukken (deze doe je dus op de poortjes van je MAU zodat je een converter van ICS naar UTP hebt). Vervolgens kun je gewoon UTP gebruiken.
Zal zowel ff een screenie van m'n LAN posten.

Zijn ze:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/s.marijnissen1/zooi/trn1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/s.marijnissen1/zooi/trn2.jpg

Braaikamer - Smoke&BBQ

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Links zijn een beetje brak, maar ik denk dat ik door heb wat je probeert te zeggen.

Meeste wist ik al (sorry dat ik niet zo helder was met de andere post- zie tijdstip voor verklaring>:))

Maar als ik je goed begrijp heeft een MAU dus standaard geen UTP aansluiting en moet het met een ICS convertor 'ballun' op de MAU worden aangesloten...

Tenzij ik echt geluk heb wordt dit een hele dure grap (m'n 16/4 kaartjes hebben op een na uiteraard geen ICS, alleen UTP aansluitingen). Ik kan ergens voor 50,- een MAU, 2 ISA NIC's en de bijpassende ICS kabels krijgen- lijkt me een erg goede deal, maar dan nog kan ik waarschijnlijk de stapel die ik nu heb niet gebruiken...

Ach, we zien wel.

Oslik blyat! Oslik!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Als je alles moet kopen kan je beter Ethernet aanschaffen, of je moet Token Ring leuk vinden natuurlijk :) .

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• witchdoc
Op zondag 03 juni 2001 03:24 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

searchen naar wat? ;)
niet zeuren jij :)
hij zei dat de search niet werkte dus ik geef hem wel werkende search. Simpel toch? :P

• witchdoc
Op zondag 03 juni 2001 03:25 schreef Dirk-Jan het volgende:
volgens mij moet 1 nic en 1 mau ook al werken. Net zoals bij ethernet ook 1 nic en 1 hub zat is...

je kunt er dan wel neit veel mee, maarja... BOEIE! :P
jazh duuh..
btw, bewijs me eens dat het werkt dan >:)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 15:13
Op zondag 03 juni 2001 17:15 schreef dion_b het volgende:
Links zijn een beetje brak, maar ik denk dat ik door heb wat je probeert te zeggen.

Meeste wist ik al (sorry dat ik niet zo helder was met de andere post- zie tijdstip voor verklaring>:))

Maar als ik je goed begrijp heeft een MAU dus standaard geen UTP aansluiting en moet het met een ICS convertor 'ballun' op de MAU worden aangesloten...

Tenzij ik echt geluk heb wordt dit een hele dure grap (m'n 16/4 kaartjes hebben op een na uiteraard geen ICS, alleen UTP aansluitingen). Ik kan ergens voor 50,- een MAU, 2 ISA NIC's en de bijpassende ICS kabels krijgen- lijkt me een erg goede deal, maar dan nog kan ik waarschijnlijk de stapel die ik nu heb niet gebruiken...

Ach, we zien wel.
Er zijn MAU's met RJ-45, maar de meeste is inderdaad ICS. Een ICS-mau is helemaal niet erg, zorg dan wel voor een aantal balloons.
Je wilt absoluut geen ICS bekabeling door je huis heen hebben liggen (krijg nog nachtmerries over de oudeICS bekabeling op mijn werk :( )

Owja, en als er nog mensen geinterreseerd zijn in tokenring kaarten (Magde, 3Com en IBM in de smaken ISA, MCA, PCI en PCMCIA), mail me dan effe

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zondag 03 juni 2001 17:20 schreef Beaves het volgende:
Als je alles moet kopen kan je beter Ethernet aanschaffen, of je moet Token Ring leuk vinden natuurlijk :) .
Haha, ik heb al Ethernet zat, maar gezien ik die Token Ring dingen toch had liggen leek het me leuk om er een beetje mee te spelen. De helpdesk waar ik nu voor werk doet geen snars met netwerken, maar dat kan in de toekomst anders liggen; wel zo handig als ik een beetje handmatige ervaring heb met hoe het moet.

OK, laatste vraag- heb ik Pricewatch, V&A en op nog een paar plekken gezocht waar je die balluns moet halen, en nergens gevonden. Is er een of ander zaakje die dat soort dingen (2e hands) betaalbaar heeft?

Oslik blyat! Oslik!

• Mark
Kijk eens bij http://www.bechtle.nl

IBM ACS Balun RJ45 100 Ohm - IVS 150 Ohm
Bechtle Nr. 4221
Referentie 25H1191
Garantie van producent 1 Year
excl. BTW incl. BTW
Dagprijs ƒ 85,50 ƒ 101,74

Hoeveel heb je er nodig ? Ik heb er nog wel een paar liggen denk ik ergens....

Verwijderd

/offtopic

Wat zijn eigenlijk de voordelen van een tokenring netwerk?

• Mark
Tokenring is/was stabieler onder hogere belastingen dan ethernet (Tokenring aanhangers zeggen is en de rest zegt was). Vroeger mocht je ethernet maar voor 60-70% belasten, anders storte de performance in. Tokenring kent dit probleem niet.
Verder heeft tokenring (een goede ring tenminste) geen last van packetcollision (pakketjes die botsen).
Nadeel van tokenring is dat het ontzettend duur is en weinig/geen snelheidswinst meer oplevert ten opzichte van Fastethernet (100 mbit)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 04 juni 2001 01:45 schreef RedRoon het volgende:
excl. BTW incl. BTW
Dagprijs ƒ 85,50 ƒ 101,74
Dat bedoelde ik dus met (voor mijn doen) onbetaalbaar...
Hoeveel heb je er nodig ? Ik heb er nog wel een paar liggen denk ik ergens....
Hangt er vanaf wat je ervoor wil. Budget is vrijwel nihil :'( - maar heb wel andere zooi voor evt ruil
(zou normaal een prive-email verstuurd hebben, maar je hebt geen in je profile)

Oslik blyat! Oslik!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmz.. chello lag gisteravond lat, vandaar dat de pics het niet deden.
Balluns voor 80 piek vind ik wel heel erg duur.

Misschin heb ik er wel een paar voor je (niet veel hoor, hooguit 1 of 2).
De oude ICS bekabeling kan ik wel voor je aankomen.
Als je het op 1 kamer houd en een beetje wegwerkt valt het allemaal wel mee.
Moet nou ff naar de dierenshop voor m'n lieve vissie ;) maar als ik terug kom zalik ff een piccie posten van TRN ICS.
'k zal ook ff op de zaak vragen naar balluns (let op, hier zijn verschillende van, overtuig je ervan dat je absoluut de goede hebt).

EDIT
Hier dus een fototje van de zut.
Mijn baluns komen bij http://www,kannegieter.nl vandaan, maar kan ze zo snel niet op de site vinden.
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/s.marijnissen1/zooi/trn3.jpg

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1