Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroHero
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03 17:17
Tweakers,

Ik heb jaren een Zalman case fan (boven/achter) in mijn kast gehad. Goeie temps maar nu begon hij de laatste tijd ontzettend veel lawaai te maken en heb ik besloten een nieuwe te kopen. De Scythe Slip Stream SY1225SL12L.

Nu heb ik hem gemonteerd en is hij, zoals in de review stond, inderdaad muisstil. Alleen schieten mijn temperaturen op bijna alle fronten 10 graden omhoog. Is het mogelijk dat er tussen deze twee fans zo'n groot verschil zit?

En welke 120mm fan raden jullie mij aan. Stil en effectief. BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:31
10 graden verschil door een enkele andere 120mm fan lijkt me stug, daar moet wel een andere oorzaak voor zijn. Ook al zou je de fan andersom geplaatst hebben (kan je even checken) wat mogelijk de airflow verstoort, lijkt me dit als nog sterk dat dit 10 graden meer oplevert.

In welk opzicht ging de oude Zalman fan meer lawaai te produceren? Ging hij harder lopen, of was het een geluid van een kapotte fan? Als hij harder ging lopen zou dit misschien kunnen duiden op het feit dat de temperatuur in je case hoger werd. In dat geval loont het zich om eens te kijken of er niet enorme stof ophopingen zijn in je kast en/of koelblokken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroHero
  • Laatst online: 26-03 17:17
Ik heb de kast laatst nog helemaal stofvrij gemaakt. De Zalman maakte af en toe bij het opstarten in een koude kamer al een ratelend geluid. Heb gekeken of er iets met de bevestiging was maar het geluid kwam vanuit de fan zelf.

Ik heb deze fan precies op dezelfde manier gemonteerd. Hij blaast de hete lucht naar buiten. Wat wel apart is, is dat als ik mijn hand voor, maar ook achter de fan houd, ik totaal geen lucht voel stromen. Iets wat ik wel duidelijk bij de Zalman fan kon merken.

SpeedFan geeft mij ook niet de optie het toerental in te stellen van de fan. Dit kan ik wel voor andere fans doen (GPU, CPU, Sys en Aux). Is dit niet in te stellen voor een case fan of ligt dit aan SpeedFan. Dit kon namelijk met de vorige fan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
foto's zeggen alles...

maak er eens een en zet er wat pijlen in welke de huidige airflow aangeven, misschien schort het ergens anders aan. zo is het een beetje koffiedik kijken

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Laatst online: 01-10 20:54
Je hebt waarschijnelijk gewoon fans Gekocht die inderdaad stiller zijn maar ook lagere RPM draaien En minder CFM hebben dan kan je het merken in je temps maar 10graden verschill lijkt me niet

het enige wat een grote inpact hebt op cooling is van Air naar watercooling daar zie je verschillen van 10+ graden niet een simpele case fan

Goede fans De nieuwe serie van corsair De Airflow serie
en gewoon elke fan met een hoge Cfm zijn goed en dan moet je zelf naar DB/cfm kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat was de rpm van de zalman? Als ik me niet vergis is de slip stream er eentje die op 1200 rpm max draait heb deze er net zelf ook in gezet even kijken wat hij deze zomer doet(airflow is een stuk lager dan de orginele antec tricool)anders vervang ik hem door een 2000 rpm variant of hoger want die draait op stock snelheid sneller! Als een ventilator langzamer of sneller draait veranderd de airflow ten goede of ten slechte dit kun je het makkelijkste testen met rook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:58
[b][message=39873871,noline]dit kun je het makkelijkste testen met rook!
Dat is dan weer niet zo een slim idee om je computer in te laten zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:58
Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:04:
[...]

Je bent bang dat je pc verslaaft raakt aan nicotine??
Vast niet. 8)
Jij wil niet weten hoe een groot probleem dit is tegenwoordig! ;) Nee, mijn probleem is de roet en andere troep die achterblijft (om niet te spreken van de rooklucht!)

[ Voor 5% gewijzigd door InEtVa op 09-03-2013 16:37 ]

Pagina: 1