[Synology] DS209 HD defect (tweede keer in korte tijd)

Pagina: 1
Acties:

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb sinds enige jaren een Synology DS209. Er zaten twee Samsung HD103SJ schijven in, in RAID1 configuratie. Twee weken geleden ging 1 schijf defect. Ik heb deze vrij snel daarna vervangen door een Western Digital schijf van dezelfde grootte. Deze schijf staat ook op de hardware compatibility list van Synology. Rebuilden van de Raid ging goed, duurde 24 uur maar was prima afgerond.

Tot mijn grote schrik is vannacht de Western Digital ook defect geraakt. De schijf was nieuw dus ik maak me wel zorgen over of er iets meer aan de hand is. Ik kan in de interface niet veel bijzonders ontdekken verder. De NAS staat al jaren op dezelfde plek in huis dus koeling kan ook het probleem niet zijn lijkt me.

Heeft iemand ervaringen met dit fenomeen en/of tips hoe ik kan uitzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik kan er wel weer een nieuwe schijf bij zetten maar wil niet het risico lopen dat deze ook weer snel stuk gaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Je kunt altijd pech hebben met harddisks. Je zult de SMART-info moeten posten van de schijven om te bepalen of het aan je NAS ligt of aan de disks zelf. Heeft dat ding ineens allemaal pending sectors, dan ligt het aan de schijf, zijn het UDMA CRC errors, dan is je NAS waarschijnlijk de boosdoener.

• noshit
Van de defecte schijf lukt het nu niet meer om SMART info te plaatsten uiteraard ;-)

De schijf die niet defect is geeft als SMART status: OK

De UDMA CRC count is 0 dus dat lijkt ook in orde te zijn. Verder zie ik alleen een multi-zone error rate van 64. Zegt mij niet zoveel.

Zie sreenshot.http://i50.tinypic.com/nqv5lc.jpg

Correctie: Toch nog de SMART status van de defecte schijf:

http://i45.tinypic.com/244cgpl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door noshit op 25-02-2013 11:41 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Eerste screenshot lijkt helemaal niks mis mee, disk zou goed moeten zijn. Wat voor disk heb je daar?

Die tweede disk heeft wat bad sectors ontwikkeld, maar zou geen probleem meer moeten zijn: ondanks dat er bad sectors op zitten zijn die allemaal reallocated en pending sector count is 0.

• noshit
De eerste is de disk die al jaren goed draait. Is een Samsung HD103SJ

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Die nieuwe schijf heeft wel wat slechte sectoren en een aantal keer een communicatie fout gehad (CRC).

Je hebt de data toch nog? dan zou je kunnen proberen om de nieuwe schijf even in een andere pc te hangen. Kijken of hij het daar wel doet. evt even vullen en legen, kijken of je fouten krijgt (zijn wel programm's voor denk ik) of even de tooltjes van de fabrikant erop loslaten
Pagina: 1