Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 12:00
Beste mede-tweakers,

Ik ben al geruime tijd aan het denken om ledverlichting te gebruiken in een toekomstige woning. Graag zou ik echter wat advies willen vragen aan de wat ervarenere tweakers!

Situatie:
Een ca. 5 meter lange hoge witte muur waar aan de voorkant een oude eiken balk loopt. Tussen de muur en balk zit +/- 5 tot 10 cm ruimte. De ruimte is trouwens een vide.

Het idee:
Tussen de balk en muur een rgb ledstrip plaatsen van 5 meter, 30 leds p/meter.

Het te bereiken resultaat:
Sfeerverlichting voor 's avonds waar het licht boven en onder de balk uitkomt (soort gradient wat je in fotosoep hebt).

De vraag is nu, gaat dit werken of moet ik dit anders oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

P.S. Deze had ik ook in het verzameltopic geplaatst over LED maar hier werd helaas niet op ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Waarom zou het niet werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 10:56

Boss

+1 Overgewaardeerd

Neem 60 leds per meter, als je echt de muur met een gradient wilt verlichten dan heb je wel wat meer nodig. Dimmen kan altijd nog, feller maken niet!

Verder zal het wel heel mooi worden, ik heb iets vergelijkbaars in de keuken en op kantoor gemaakt en het ziet er super uit.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Dat het werkt snap ik, maar ik ben bang dat de lichtopbrengst te weinig is.
Boss schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:09:
Neem 60 leds per meter, als je echt de muur met een gradient wilt verlichten dan heb je wel wat meer nodig. Dimmen kan altijd nog, feller maken niet!

Verder zal het wel heel mooi worden, ik heb iets vergelijkbaars in de keuken en op kantoor gemaakt en het ziet er super uit.
Oke, ik had mij eigenlijk al bedacht beter teveel licht te hebben dan te weinig omdat de strips dimbaar zijn.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
superbig91 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:18:
[...]

Dat het werkt snap ik, maar ik ben bang dat de lichtopbrengst te weinig is.

[...]

Oke, ik had mij eigenlijk al bedacht beter teveel licht te hebben dan te weinig omdat de strips dimbaar zijn.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Plaats even een foto als het klaar is, altijd leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb de afgelopen tijd wat van die ledstrips op ebay gekocht, en er zijn een paar dingen waar je wel even op wilt letten:
- Type LED's: Er bestaan ledstrps met zgn 3528 leds, en met 5050 leds. De eerste hebben 1 kleur per led, de laatste hebben 3 kleuren in 1 ledbehuizing zitten. Met de laatste kun je mooie mengkleuren krijgen, met die eerste blijf je toch de verschillende kleuren van de leds zien.
- AB: De meeste ledstrips hebben een IR afstandbediening. Dat werkt wel maar je moet altijd op het IR-oogje mikken. Die standaard IR controller is er met een 28-knops, en een 44-knops remote. Met de laatste kun je meer kleuren maken (en opslaan). De 28-key remote kent alleen een paar voorgedefineerde kleuren. Wel onthouden ze allemaal de laatste stand, zodat je hem gewoon aan/uit kunt zetten dmv een 220 schakelaar.
- Ander optie is een RF afstandbediening, makkelijker omdat je niet hoeft te richten, wel iets duurdere controller/AB nodig. Zijn ook erg mooie inbouwoplossingen voor.

Edit:
RGB ledstrips zijn geschikt om sfeereffectenmooie kleurtjes te maken, maar zijn niet echt goed in "warm wit" licht, als je dat wilt, kun je misschien beter geen RGB-strip nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-02-2013 14:47 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:23

Vis

Cool, dit ben ik momenteel ook aan het maken in mijn nieuwe huis (via tip van de electricien)
Onze draagbalk in de woning is strak gestuct, en daaronder een gipsplaat die ietsje uitsteekt met een hoekje wat weer omhoog loopt (1,5 cm ongeveer)
Daar komt straks een LED strip in aan beide kanten van de balk (gewoon warm wit) voor strijklicht wat dan tegen het plafond zal schijnen.

Hier een foto van de constructie, momenteel is alles al gestuct. Dit is een iets oudere foto.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/md1ulg.jpg

Moet mooi worden volgens de electroman!
Ben heel benieuwd, en ik post wel een foto als het klaar is! (over 1 maand ongeveer :p )

Succes!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 04:56

Geckoo

Good news, everyone!

zo iets?
Afbeeldingslocatie: https://sites.google.com/site/polstraat24adeel2/_/rsrc/1361788705519/2-beneden/de-keuken/2013-02-03%2020.56.11.jpg?height=240&width=320Afbeeldingslocatie: https://sites.google.com/site/polstraat24adeel2/_/rsrc/1361788715361/2-beneden/de-keuken/2013-02-03%2020.57.58.jpg?height=240&width=320

[ Voor 31% gewijzigd door Geckoo op 25-02-2013 15:46 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:23

Vis

Jep, maar vinden jullie die kleurtjes echt zo mooi?

Ik persoonlijk vind het te kermis achtig... dus gewoon een normale LED strip (warm wit) voor mij.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik zou graag beiden hebben, warm wit voor normaal gebruik en dan kleurtjes voor speciale gelegenheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik weet niet wanneer ik het kan monteren, het duurt nog even voordat alles af is ;-)

Het zal sowieso geen IR worden gezien het onmogelijk wordt om op een oogje te mikken. Ik ging sowieso al voor de 5050 type strip. Gezien de 10 cm ga je anders de verschillende kleuren leds opmerken (denk ik).

Dat rgb leds slecht zijn in warm licht maakt niet zoveel uit. Ik denk dat blauw de meest gekozen kleur zal worden.

Ik ga eens kijken wat de voordeligste keuze is want complete sets met RF zijn er nauwelijks te vinden (het meeste is IR?)

Edit: ik had deze op het oog trouwens: http://www.ledstripxl.nl/...n-Afstandsbediening-.html

[ Voor 16% gewijzigd door _Piwi_ op 25-02-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Weet je al waar je ze gaat kopen ? Misschien is het het beste om geen set, maar losse onderdelen te bestellen.
Ik zie bijv. mooie "touch" controllers, met zo'n gekleurde ring, maar ik weet niet of je daar echt alle kleuren mee kunt maken, ik heb geen ervaring met de verschillende RF controllers.
Want wat mij wel heel erg is opvallen, is dat de rode led erg weinig effect heeft t.o.v de groene en blauwe. Als je dan paars wilt maken van bijv 50% rood en 50% blauw, is het vooral blauw met een licht paars tintje.
Je wilt dus een controller waarmee je per kleur de levels in kan stellen, zodat je bijv 100% rood en 10, 15, 20 % blauw/groen erbij doet. Bij voorgedefinieerde kleuren is het meer 50/50 (of 50/50/50 RGB).

Ik zelf zou deze pakken: http://www.ebay.com/itm/R...Parts&hash=item27cd997fb1
Daarbij 5 meter 5050 met 60 leds/m (dus 300 LEDS), en dan nog een 12V voeding van 6A (72W). (Zo'n 5meter 300 leds slang doet max 2A per kleur/kanaal)

Edit:
Edit: ik had deze op het oog trouwens: http://www.ledstripxl.nl/...n-Afstandsbediening-.html
Dat is een prima setje voor wat jij wilt, maar wel met een IR afstandbediening. Wel duur t.o.v. ebay, daar kosten ze de helft :P

[ Voor 14% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-02-2013 17:20 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Haha dan doen we toch gewoon Ebay ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 04:56

Geckoo

Good news, everyone!

Mr-Leo schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:58:
Ik zou graag beiden hebben, warm wit voor normaal gebruik en dan kleurtjes voor speciale gelegenheden :)
dat :Y

nou hebben wij wel een groene toon in het huis maar we zullen hem vaak op dit zetten (of witter/minder groenig) of idd gewoon wit met wat rood erin...

zijn de quintezz leds met 300 leds op 5meter.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik heb een stripje voor 25 euro incl RF bediening besteld. Alleen nog een adapter fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Vind ze erg mooi, die led-strings, maar 72 of zelfs 144 Watt komt me over als wat veel voor 300 leds of in het algemeen: voor sfeerverlichting, of niet? Een paar (led)spotjes of lampen à een paar Watt doen ook goed werk. Ben je voor 10 Watt een heel eind, eventueel zelfs met kleurwissel-led.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
7,2 of 14,4 watt per meter is het.
Ik heb overigens heel goede ervaringen met ledlampendirect.nl. ook goed assortiment led-strips

Ik heb zelf 2 meter 9,6 watt/m warm witte strips in mijn toilet verwerkt (3258 leds, 120 per meter)
Achter de koof heb ik wat plankjes gemaakt en daar staan nu mooi de toiletrollen, toiletblokjes (voor in reservoir) en schoonmaakspullen.
Foto's met verlichting zijn altijd moeilijk... maar het geeft méér dan voldoende licht.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/Diversen/ToiletLED1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/Diversen/ToiletLED2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 27-02-2013 09:20 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:27

Zorro

Z

Beter dit kicken dan een nieuw topic lijkt me :)

Ik heb een Quintezz LED strip die ik een bocht wil laten maken. Dat kan niet, dus moet die worden geknipt en met een kabeltje verbonden. Nou heeft Quintezz daar wel wat voor, maar dan moet ik gaan solderen en dat wilde ik eigenlijk voorkomen. Is voor iedereen beter :P
Ik heb dus liever een soort kliksysteem. Aan de andere kant hoorde ik (Niet van Quintezz overigens. Geen "Wij van WC-eend ...) dat die connectoren nogal merkgebonden zijn en ik dus alleen die Quintezz oplossing zou kunnen gebruiken. Heeft iemand daar ervaringen mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Zorro op 14-10-2013 13:23 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Die connectoren zijn standaard voor RGB strips, kun je zo voor een paar centen van eBay halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:27

Zorro

Z

Verkoper in de winkel kletste dus maar wat? Leek me ook al, is toch niks anders dan een baantje doorverbinden en dat x 4.
Maar goed, ik ga het proberen, thx!

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 86% gewijzigd door MueR op 12-01-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Als je naast RGB ook warmwit wilt, leg er dan een strip naast is mijn advies. Zoals gezegd is RGB slecht in warmwit mengen. Als je de ruimte hebt kun je dus prima een strip ernaast leggen, je gaat er niet zo snel failliet van denk ik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ook nog tips mbt het insta1lleren van een rgb ledstrip op bijv. Een glasplaat in een vitrinekast of een tv meubel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ook nog tips mbt het insta1lleren van een rgb ledstrip op bijv. Een glasplaat in een vitrinekast of een tv meubel?
Glas isoleert behoorlijk goed, ik zou dus de RGB ledstrip ofwel flink dimmen t.o.v. nominaal vermogen, ofwel monteren op een alu strip (2cm breed is waarschijnlijk al genoeg) of in een ledprofiel om te zorgen dat hij zijn warmte goed kwijt kan. Anders halen je leds de beloofde tienduizenden branduren waarschijnlijk niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2014 20:04 . Reden: quote toegevoegd ]

Pagina: 1