Hoe snel sftp kapottrekken?

Pagina: 1
Acties:

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik ben druk aan het verbouwen en heb over loze leidingen (19mm) naartoe gelegd voor de lankabels. Het zijn kabels van 7,5mm cat7, shielded dus. Misschien wat overkill, maar ik ontkom er niet aan om ze naast een 220 wcd af te monteren en soms ook te kruisen, dus dan leek het me wel zo handig. Niet dat het nu echt nodig is, maar over een aantal jaar ligt het er maar vast. En mochten we dan over zijn op glas, dan zijn ze er zo uit.

Maar sommige kabels gaan best lastig. Hoe snel trek je zo'n ding dusdanig kapot dat de shielding het begeeft of dat de aders zo ver oprekken dat je er zelfs geen 10gbit meer van hoeft te verwachten?

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 19:39
Doe een test door een kabel tussen een werkbankschroef te draaien en vervolgens zelf flink te trekken aan de kabel. Dan heb je een beetje een idee wat er gebeurd met de kabel en hoeveel kracht je kan gebruiken.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

19mm buizen, dan neem ik aan dat je die gele elektra buizen genomen hebt om dat te doen? Die zijn wel erg krap en als je ergens een te scherpe hoek gemaakt heb gan een kabel zomaar vast komen te zitten. Als je er dan met vol gewicht aan gaat hangen en er bruut doorheen trekt; rekken die kabels zo stuk.

Ondervind je op dit moment problemen met kabels dan? Als je de mogelijkheid hebt; opnieuw leggen en dan met wat groene zeep of van dat spul hier speciaal voor gemaakt en dan opnieuw trekken; kijken of dat makkelijker gaat en dus geen stress op de kabel legt.

tip voor de toekomst; neem iets bredere buizen en (als je dat al niet gedaan hebt) vermijd haakse bochten

Xbox Live ID:Notna8310

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Die 3/4" buis moet prima kunnen voor 2 CAT7 kabels, in de standaard 5/8" buis zou het erg lastig zijn.

Je kunt talkpoeder o.i.d. gebruiken bij het invoeren van de kabels, gaat een stuk makkelijker dan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

@fast-server en de TS, ik weet uit eigen ervaring dat groene zeep onwijs handig is met kabels trekken, maakt het echt een stuk makkelijker.

Doe je de kabels overigens al trekken met de connectors eraan of echt alleen de kabel?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruikte altijd vaseline om kabels in te smeren.

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Gebruik geen groene zeep, maar talkpoeder. Zeep wordt hard naar eent tijdje en als je over twee jaar een kabelbreuk hebt en wat wil vervangen dat krijg je de kabel er niet meer uit.

Luctor et Emergo || specs

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
DutchNutcase schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:40:
Gebruik geen groene zeep, maar talkpoeder. Zeep wordt hard naar eent tijdje en als je over twee jaar een kabelbreuk hebt en wat wil vervangen dat krijg je de kabel er niet meer uit.
Inderdaad, ik snap niet hoe mensen het nog durven om groene zeep aan te dragen als glijmiddel :F

Ik heb zelf ook een leiding vol met groene zeep bij iemand moeten legen, dat was echt een hels karwij.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoeveel zeep doen jullie er dan wel niet in :X

Anyway, dan gebruik je talkpoeder of van dat spul dat ze veel te duur verkopen speciaal hiervoor :+

Xbox Live ID:Notna8310

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
De standaard buis is 16mm, ik heb al een slagje groter genomen om het niet zou passen. En zoveel mogelijk 45 graden bochten gemaakt (hoewel je daar vanaf de wand naar de vloer niet aan ontkomt, daar heb ik het nog in een zwanehalsje gebogen om de bocht zo ruim mogelijk te maken).

Van groene zeep had ik al gehoord dat dat op de lange duur geen goed plan is. Bij de diverse bouwmarkten, waaronder de Bouwmaat, heb ik nergens dat kabelglijmiddel kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik het inderdaad met talkpoeder geprobeerd, dat gaat al wat beter. Vaseline is jammer, daar had ik nog niet aan gedacht...

Anyway, ik had het natuurlijk beter van tevoren kunnen bedenken, maar je wilt door tijdens zo'n verbouwing. Dus de kabels zitten er bijna allemaal in. Afgemonteerd heb ik nog niks, dus ik kan er ook niks over zeggen. Maar ik vermoed dat ik nu op 1gbit ook geen problemen zal gaan ondervinden. Mijn vraag gaat meer over de vraag of ik die in de toekomst wel mag verwachten. Op 10gbit luistert het immers een stuk nauwkeuriger. En dat ga ik pas over een paar jaar ontdekken... ;)

Maar niemand die er ooit een analyzer aan heeft gehangen om te zien hoe snel zo'n kabel dusdanig uit z'n verband wordt getrokken dat hij duidelijk minder wordt?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ik heb mijn CAT7 SFTP kabels eerst verwarmd, dan verwerken ze een stuk makkelijker.

Afwasbak vullen met warm water, uiteinden boven water houden en even laten liggen.
Daarna zou het een stuk makkelijker zijn om ze in de leiding te krijgen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Er is een programma waarmee je de snelheid van je kabel kan meten, als je dus vermoed dat deze schade op heeft gelopen kan je het altijd testen met iperf, handig tooltje.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 10:08
HvB83 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:31:
daar heb ik het nog in een zwanehalsje gebogen om de bocht zo ruim mogelijk te maken).
ehm vast iets anders als wat mij binnen schiet bij een zwanenhals ;)
Pagina: 1