Hallo
Vanavond kwam ik thuis naar een verdacht stille server, ja hij was uit.
Hij reageerde niet op de power knop, totdat ik de netstekker er een keer uithaalde en weer terug plaatste. Toen startte hij weer.
Dan maar gereboot, hij leek het weer te doen. Totdat hij na +/- 15 minuten crashed en reboot (in tegenstelling tot een volledige uitval dit weekend).
Met monitor eraan krijg ik deze tekst:
Er komt dus een kernel panic ivm een probleem met een blok op een van de schijven. Ik zou denken dat het een bad sector is, klopt dat?
daarna gaat het licht redelijk uit hier...
Google leid me naar iemand die het had na stroomuitval, maar dat is niet geweest. De server zit achter een ups samen met een router en wat ander spul. De router heeft een uptime van 8 dagen, dus die is niet uit geweest.
Ik kom wat handelingen tegen als fsck, maar aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb vraag ik het toch maar even na.
Wat is hier precies aan de hand, hoe erg is het en hoe los ik het op?
De betreffende schijf is een samsung HD204UI (spinpoint f4). De server draait freenas 0.7.2 Sabanda (revision 5543). Er is geen raid oid van toepassing, de data op de schijf is niet kritiek (met name films), maar als het kan natuurlijk wel graag behouden
verdere hardware:
Dat is wel alle info die ik kan bedenken
.
Alvast bedankt voor de hulp
Timberleek
Vanavond kwam ik thuis naar een verdacht stille server, ja hij was uit.
Hij reageerde niet op de power knop, totdat ik de netstekker er een keer uithaalde en weer terug plaatste. Toen startte hij weer.
Dan maar gereboot, hij leek het weer te doen. Totdat hij na +/- 15 minuten crashed en reboot (in tegenstelling tot een volledige uitval dit weekend).
Met monitor eraan krijg ik deze tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
| dev = ad5p1, block = 1, fs = /mnt/downloads panic: ffs_blkfree: freeing free block cpuid = 1 uptime: 15m44s cannot dump. No dump device defined automatic reboot in 15 seconds - press a key on the console to abort |
Er komt dus een kernel panic ivm een probleem met een blok op een van de schijven. Ik zou denken dat het een bad sector is, klopt dat?
daarna gaat het licht redelijk uit hier...
Google leid me naar iemand die het had na stroomuitval, maar dat is niet geweest. De server zit achter een ups samen met een router en wat ander spul. De router heeft een uptime van 8 dagen, dus die is niet uit geweest.
Ik kom wat handelingen tegen als fsck, maar aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb vraag ik het toch maar even na.
Wat is hier precies aan de hand, hoe erg is het en hoe los ik het op?
De betreffende schijf is een samsung HD204UI (spinpoint f4). De server draait freenas 0.7.2 Sabanda (revision 5543). Er is geen raid oid van toepassing, de data op de schijf is niet kritiek (met name films), maar als het kan natuurlijk wel graag behouden
verdere hardware:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| cpu: intel dual core e2160 mobo: foxconn 946g77ma-8ks2h ram: 2 GB kingston latje schijven: 1x WD5000AAKS (wd caviar 500gb), 1x WD1002FBYS (wd re3 1TB), 1x samsung HD204UI voeding: delta dps300-mb koeling: stock cpu cooler + 4 scythe slip streams (800rpm) freenas draait vanaf een simpele 4GB usb stick |
Dat is wel alle info die ik kan bedenken
Alvast bedankt voor de hulp
Timberleek