CUPS printer automatisch door Windows-7 detecteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik ben groot voorstander van 'als het bedraad kan, dan bedraad doen'. Dus vandaag mijn HP Laserjet P1102w van het draadloze netwerk gehaald en:
  1. Via USB op een Debian Wheezy server aangesloten; HPLIP drivers geinstalleerd en werkend gekregen;
  2. CUPS geinstalleerd, geconfigureerd en de webinterface hiervan aan de praat gekregen;
  3. Windows-7 op de laptop kan nu printen via http://192.168.1.2:631/printers/HP_LaserJet_Professional_P1102w
  4. Avahi service configuratie laten genereren met dit script zodat ook de iPhone de printer kan vinden en gebruiken.
Al met al een productieve dag, zeker omdat Linux & printen voor mij nieuw is.

Maar: het zou het net wat completer maken als Windows-7 de netwerkprinter automatisch zou detecteren bij "Add a network, wireless or bluetooth printer". Nu moet ik de zoekfunctie cancellen en 'the printer that I want isn't listed' kiezen en zelf de URL opgeven. Dat moet toch handiger kunnen?

Google geeft mij niet echt aanwijzingen (of ik gebruik de verkeerde steekwoorden), iedereen lijkt al tevreden te zijn als ze bovenstaande hebben bereikt.

Dus: hoe kan ik een Linux netwerkprinter zo op het netwerk publiceren dat Windows 'm automatisch kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 22:04

b0p

Dat kan met Samba. Zelfs het 'point and print'-principe (evt. automatisch installeren van de driver) kun je op die manier realiseren. Het opzetten van een Samba-server is misschien wel wat lastiger.

Specs: 1,98 m | 83 kg | mt 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmm. Samba heb ik al wel geinstalleerd voor wat netwerk shares, maar niet voor printen. Ik kreeg ook het idee dat Samba (voor printen) weer een laag bovenop Cups is, dus was niet mijn eerste keuze om te gebruiken - geen onnodige ballast.

Maar als Samba nodig is om een printer automatisch te laten detecteren, dan zal ik daar eens naar kijken - bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je print al via Samba, daar komt de /printers/ share vandaan. Drivers worden gezocht in /print$/. Check je smb.conf maar eens ;).

Als je met CUPS een printer deelt, gaat dit alleen via het CUPS en DNS-SD protocol. Je zal 'm dus niet met Windows vinden, want die ondersteund deze twee opties niet, die kijkt alleen naar SMB gedeelde printers. Printen naar een CUPS gedeelde printer kan wel, maar doe je via een URL (http://server:631/printers/printernaam), ipv share (\\server\printers\printernaam).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 22:04

b0p

Hero of Time schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:12:
Je print al via Samba, daar komt de /printers/ share vandaan. Drivers worden gezocht in /print$/. Check je smb.conf maar eens ;).

Als je met CUPS een printer deelt, gaat dit alleen via het CUPS en DNS-SD protocol. Je zal 'm dus niet met Windows vinden, want die ondersteund deze twee opties niet, die kijkt alleen naar SMB gedeelde printers. Printen naar een CUPS gedeelde printer kan wel, maar doe je via een URL (http://server:631/printers/printernaam), ipv share (\\server\printers\printernaam).
Hij gebruikt nu IPP zo te zien. Daar komt toch geen Samba aan te pas?

Specs: 1,98 m | 83 kg | mt 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:12:
Nee, dat is het IPP adres: http://192.168.1.2:631/printers/HP_LaserJet_Professional_P1102w
IPP over HTTP op poort 631 dus. Geen SMB ;)
Als je met CUPS een printer deelt, gaat dit alleen via het CUPS en DNS-SD protocol. Je zal 'm dus niet met Windows vinden, want die ondersteund deze twee opties niet, die kijkt alleen naar SMB gedeelde printers.
Dat klopt niet, want TS heeft het nu draaien via een protocol wat zowel CUPS als Windows native ondersteunen: IPP.
Printen naar een CUPS gedeelde printer kan wel, maar doe je via een URL (http://server:631/printers/printernaam), ipv share (\\server\printers\printernaam).
En dat is dus precies wat hij nu doet ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:53:
[...]
Nee, dat is het IPP adres: http://192.168.1.2:631/printers/HP_LaserJet_Professional_P1102w
IPP over HTTP op poort 631 dus. Geen SMB ;)
Ah, my bad.
[...]
Dat klopt niet, want TS heeft het nu draaien via een protocol wat zowel CUPS als Windows native ondersteunen: IPP.
Ook autodetectie? Want dat lijkt toch echt niet te werken.
[...]
En dat is dus precies wat hij nu doet ;)
Verkeerd gelezen. Had even die http:// gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik had 'm inderdaad niet via SMB, enkel via CUPS in gebruik. Het printer-stuk in m'n smb.conf had ik bewust uitgecommentarieerd (had er eerst geen printer op, dus uitzetten wat niet nodig is).

Gisteravond is het in elk geval gelukt om via SMB te printer 'vindbaar' te maken (en, belangrijker, ik snap enigzins hoe het werkt). Nu enkel nog puzzelen om printerdrivers up/downloadable te maken, dat wil nog niet echt lukken. Lijkt een rechten-issue te zijn, maar de logging is nog niet verbose genoeg om goede aanwijzingen te geven.

Maar goed, we zijn weer een stap verder opgeschoten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:19:
[...]

Ook autodetectie? Want dat lijkt toch echt niet te werken.
Nee klopt, dat werkt niet idd.

Ik ga altijd gewoon naar http://server:631, selecteer daar de printer en kopieer de URL. IPP is immers gewoon gebouwd op HTTP :)

Maar, wat is eigenlijk het voordeel van het sharen van de printer via SMB boven IPP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38
Compizfox schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:38:
[...]
Maar, wat is eigenlijk het voordeel van het sharen van de printer via SMB boven IPP?
Windows ziet hem tussen de lijst van Netwerkprinters staan.

[ Voor 11% gewijzigd door xzaz op 26-02-2013 11:06 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je kan drivers meeleveren, zodat je ze niet los hoeft te downloaden. Zelfde idee als printers via GPO deployen in een Windows AD omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja OK, dat betreft puur het 1 keer configureren.

Heeft het qua printen zelf ook nog voordelen? Via IPP merk ik bijvoorbeeld soms dat bepaalde functies (zoals in de drivers controleren van de inktlevels) op de client niet werken.
Is dat met Samba anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, nooit printers via Linux gedeeld, laat staan Samba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38
Compizfox schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:01:
Heeft het qua printen zelf ook nog voordelen? Via IPP merk ik bijvoorbeeld soms dat bepaalde functies (zoals in de drivers controleren van de inktlevels) op de client niet werken.
Is dat met Samba anders?
Volgens mij is dat weer afhankelijk van de driver en de support van de fabrikant over de poort waar de printer is geïnstalleerd en hoe de client is geauthoriseerd. Dus bij IPP zal alles moeten werken zoals je een stand-alone printer heb maar de drivers werken er gewoon niet mee.
For reasons unknown Microsoft dropped support of secure IPP via SSL with MS Windows Server 2008.
8)7

Schiet tussen de palen en je scoort!

Pagina: 1