Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Topicstarter
Even een topic in "Harde waren"-afdeling hier omdat ik niet het idee heb dat dit een OS-specifiek
probleem is wat ik hier ervaar.

Probleem is als volgt:

Heb een Samsung laptop die gecrashed is, na het crashen het OS opnieuw getracht te installeren.
Dit is mij NIET gelukt. Ik blijf steeds hangen op "starting windows" zodra ik de setup start van CD.

Het volgende is gecontroleerd:

- Instellingen in de BIOS (reeds reset naar defaults) bekeken (o.a. UEFI aan/uit en nog meer)
- Externe USB cd/dvd-brander
- Windows installatie op USB (WinSetupFromUSB én WinToFlash)
- Andere versie(s) van Windows 7 (heb originele OEM DVD's van x64/x86 professional/home premium)
- Andere versie(s) van Windows 8 (lukt ook niet)
- Memtest86+ (geen problemen)
- BIOS upgrade getracht (lukt niet install is alleen voor Windows 7)
- Samsung 500GB HD eruit gehaald en een dag laten wipen (shred -vfz -n 100 /dev/schijfletter)
- HD gescanned en geen fouten kunnen ontdekken
- Andere schijf geprobeerd (WD 500GB)
- Met nLite een Windows 7 installatie slipstreamed met alle benodigde drivers (voor Samsung RV720)
- Windows XP geinstalleerd (lukt WEL)
- Windows 7 geinstalleerd (x86) vanuit Windows XP -> failed

Krijg dus nog steeds een hangend scherm op dit (let wel: krijg een klein rood puntje van het logo):

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/3319/p1024590.jpg

Weet iemand WAT het nog kan zijn?

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Het is eigenlijk heel moeilijk om precies te weten wat het probleem is. Als ik er wat over opzoek heb je alle suggesties wat ik daar vind al geprobeerd.

-Wat je eventueel kan proberen is de bios instellen zonder uefi boot en zorgen dat de hdd een mbr indeling heeft.
-Via een WDS server de installatie starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thibal, thanks! Heb mij er al enigszins in verdiept maar ben nog geen stap verder gekomen. WDS-role(s) heb ik even geen mogelijkheid toe omdat ik zelf alleen een Linux Mint laptopje en BSD servertje heb, om nou helemaal een deployment op te moeten gaan zetten gaat wel ver (zonder dat ik weet OF het echt effect heeft denk ik).

UEFI heb ik ook reeds uitgezet en schijf is reeds MBR, geen GPT ;). Vind het écht een wazig iets dit. Is het hardware? Neig naar een JA maar verder tast ik echt in het duister WAT precies :@.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:15
Je kan proberen je hdd uit te bouwen, op een ander systeem installeren, hdd terug in je laptop.
En da een recovery disc draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:24
Marco1994 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 07:55:
Je kan proberen je hdd uit te bouwen, op een ander systeem installeren, hdd terug in je laptop.
En da een recovery disc draaien
Daar zou ik niet aan beginnen, dan heb je drivers van het andere systeem in je installatie zitten en de kans is aanwezig dat je daar later alleen maar last van gaat krijgen.

Maar ook als je vanaf USB start blijft hij dus al hangen voordat je in de daadwerkelijke installatie terecht komt?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je in het bios ergens de optie "legacy" ?

Ik had dit weekend een Lenovo die ( bijna) hetzelfde had, herkende de bootmedia, maar ging dan gewoon door met Win8 opstarten
Na wat gezoek in bios, de optie UEFI / UEFI/Legacy/ Legacy op Legacy gezet, en de install ging probleemloos ( wel op een USB2 poort, aangezien de USB3 een driver wil halverwege )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:10:
[...]

Daar zou ik niet aan beginnen, dan heb je drivers van het andere systeem in je installatie zitten en de kans is aanwezig dat je daar later alleen maar last van gaat krijgen.

Maar ook als je vanaf USB start blijft hij dus al hangen voordat je in de daadwerkelijke installatie terecht komt?
Rupie klopt, dan blijft hij OOK hangen, heb inmiddels meerdere USB sticks geprobeerd maar ook dat mocht niet baten. Verder is mijn BIOS redelijk beperkt (met wayt ik gewend ben van andere software zoals Award, standaard Phoenix etc).

Zie ook hier:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wBtUEOo.jpg

Legacy USB heb ik AANgezet en UEFI uit, AHCI aan/uit, verder las ik nog ergens dat ik moest proberen om de floppy uit te schakelen en de overige onzinnige dingen in de BIOS (maar dat lukt niet).

Heb USB gewoon op de USB2-poort(en) geprobeerd, ook alle 4 geprobeerd :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 25-02-2013 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ondertussen nog een installatie gedaan via een andere laptop maar ook niks.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kun je de Event Log uitlezen op een andere computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat heeft voor nu geen zin me dunkt, ik weet waarom deze vastloopt (drivers) via de HD die op een andere pc is gemaakt. Blijft feit dat ik nog steeds geen schone herinstallatie kan uitvoeren via de Samsung laptop :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17

ResuCigam

BOFH

Na het lezen van je verhaal denk ik zelf ook aan hardware, weet je misschien ook wat voor crash het probleem in de eerste plaats veroorzaakte? Je zegt dat XP wel lukt, heb je daar ook bv je videodrivers geinstalleerd? Misschien is het wel een kapotte videokaart om maar eens iets te noemen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:53
Kun je wel in de veilige mode komen op dat moment.
Je krijgt dan een lijst te zien met alle drivers die hij probeert te laden. Mogelijk dat je dan wel te zien krijgt op welke driver hij stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeOO schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:31:
Kun je wel in de veilige mode komen op dat moment.
Je krijgt dan een lijst te zien met alle drivers die hij probeert te laden. Mogelijk dat je dan wel te zien krijgt op welke driver hij stopt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g6BeLRt.jpg?1
ResuCigam schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:21:
Na het lezen van je verhaal denk ik zelf ook aan hardware, weet je misschien ook wat voor crash het probleem in de eerste plaats veroorzaakte? Je zegt dat XP wel lukt, heb je daar ook bv je videodrivers geinstalleerd? Misschien is het wel een kapotte videokaart om maar eens iets te noemen.
Nee, hier heb ik alles gewoon schoon / stock Windows driver gelaten. Handig om het eens mét de betreffende drivers te proberen? Heb e.e.a. gescanned maar kon zosnel niet zien wat er defect aan hardware zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23

alm

Zie niet of je al geprobeerd hebt om er Linux op te zetten of een Live media zoals Knoppix/Ubuntu op te starten, lukt dat dan wel of ook niet? Als dat ook niet lukt dan lijkt het me een hardware-defect. Hoe vaak heb je Memtest86+ gedraaid, moet wel een aantal keer draaien om fouten in geheugen uit te kunnen sluiten? Overigens, AHCI zou ik altijd op Manual/enabled of Auto zetten. Wat je ook nog kunt doen is een stresstest draaien in Windows XP, houdt dan ook de temps in de gaten dmv bijvoorbeeld HWMonitor. En probeer idd ook eens met de VGA drivers geïnstalleerd, als het daarna ook fout gaat in XP dan is het vermoedelijk een probleem met de grafische chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
DART al geprobeerd? Wellicht een BIOS/firmware downgrade ipv upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is mij inmiddels gelukt, nieuwe HD geformatteerd (en 2 partities gemaakt).
Op de C:\ volgende mappen gezet:

Boot
Sources
Bootmgr (file)

CMD:

diskpart
list disk
select disk C
list partition
select partition 1
active
exit