Voeding knalt kapot en ik zoek een nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 14:34
Beste medetweakers. Ik heb een AMD systeem met een pricewatch: LC-Power LC6550 - Gold, 550W (ATX12V 2.0) voeding en tot heden een 8800GT-512MB.

Enkele weken geleden heb ik een pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e gekocht en nergens last van gehad.

Onder normale gebruikt draait de CPU rond de 25 a 30 graden, GPU rond de 35 graden en moederboard rond de 25 graden.

Mijn neefje is op bezoek en hij heeft Crysis 2 gespeeld en na 10 minuten rook ik brand en ineens hoorde ik een harde knal, de stoppen waren doorgeslagen en nu wil mijn systeem niet meer opstarten. Hopelijk is alleen de voeding kapot en niet alles in mijn kast!

De LG6550-Gold 550w was op papier voldoende, maar blijkbaar niet in de praktijk!

Kunnen jullie mij aub helpen bij het vinden van een budget-vriendelijke voeding dat beter is dan de LG6550? Ik dacht zelf aan:

pricewatch: OCZ ModXStream Pro 600W
pricewatch: MS-Tech MS-N850-VAL
pricewatch: Recom Power Engine 600 Plus
pricewatch: Corsair Gaming GS600 (2013 edition)

Wat ik jullie advies?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Wat jij daar allemaal opnoemt zijn slechte kwaliteit merken behalve Corsair.
Het was wel te verwachten als je voeding al een aantal jaar oud is en het geen goede voeding is.

Deze is goed en wordt vaak aangeraden: pricewatch: XFX Pro 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Watt zegt niet alles over een voeding... een 600Watt voeding van een slecht merk hoeft in de praktijk helemaal geen 600Watt te leveren... Een kwaliteits voeding van 400Watt kan namelijk net zo goed zijn als die 600 Watt voeding...

Geef dus even wat extra uit en koop een goede voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Badankt Chris en Brum. Dat wist ik niet. Dacht 1W = 1W.

Kan ik dan beter een 450Watt voeding kopen van XFX of Corsair of beter een paar tientjes meer uitgeven voor bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair CX600M dat gelijk modulair is, waardoor ik mijn kas schoon kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 15:09

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Chris Smoove schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:18:
Wat jij daar allemaal opnoemt zijn slechte kwaliteit merken behalve Corsair.
Het was wel te verwachten als je voeding al een aantal jaar oud is en het geen goede voeding is.

Deze is goed en wordt vaak aangeraden: pricewatch: XFX Pro 550W
Levert OCZ slechte voedingen ja??

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ja, want je krijgt met die modstreams te maken met te korte kabels :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 15:09

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wacht.. nu je dat zegt: Om die reden moest ik afgelopen jaar nog een voeding wisselen...die krengen waren echt te kort en de kast (geen speciaal ding ofzo) had standaard afmetingen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lisadr schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:29:
Badankt Chris en Brum. Dat wist ik niet. Dacht 1W = 1W.

Kan ik dan beter een 450Watt voeding kopen van XFX of Corsair of beter een paar tientjes meer uitgeven voor bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair CX600M dat gelijk modulair is, waardoor ik mijn kas schoon kan houden?
Het klopt deels ook wel wat je denkt dat 1W ook 1W is maar je vergeet hierbij iets anders namelijk of daadwerkelijk het wattage geleverd kan worden wat op een voeding staat. Hierbij is het verschil tussen een A of B merk dat bij de B merken het maximaal haalbare wattage vermeld word en niet het continu haalbare.

Een A merk van 400 watt kan normaal gesproken continu die 400 watt ook daadwerkelijk leveren in tegenstelling tot dus een B merk. Maar er spelen ook nog andere zaken mee als ripple oftewel hoe stabiel de voedingslijnen zijn maar dat is allemaal diepere technische praat.

Persoonlijk kan ik je Corsair wel aanraden omdat ik al jaren Corsair voedingen gebruik en die mij nog nooit in de steek gelaten hebben. XFX is ook goed wat ik zo lees maar daar heb ik dan geen praktijkervaring mee opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt voor jullie advies. Ik denk dat ik voor de pricewatch: Corsair CX600M ga, dat in ieder geval 480W bij 12V levert volgens een aantal reviews.

Als ik alle bekende factoren op MAX bij elkaar optel kom ik op +- 410W uit en heb ik nog voldoende capaciteit over.

Grote boosdoener is mijn nieuwe 6870 dat tussen de 120W en 260W gebruikt. Net meer dan de huidige kapotte voeding aan kan. De 8800GT gebruikte max 230W en daar heb ik nooit problemen mee gehad. 30W is het verschil tussen rust en een flinke knal en stank!

Nu maar hopen dat mijn moederbord, videokaart, CPU en overige componenten nog werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lisadr schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:33:
Bedankt voor jullie advies. Ik denk dat ik voor de pricewatch: Corsair CX600M ga, dat in ieder geval 480W bij 12V levert volgens een aantal reviews.

Nu maar hopen dat mijn moederbord, videokaart, CPU en overige componenten nog werken!
Goede keuze en die voeding trekt je systeem wel gemakkelijk wat trouwens die XFX ook wel doet, maar het is puur dat ik met Corsair in de praktijk ervaring heb. Maar wat verdere schade betreft denk ik dat als er schade aan andere componenten is dat het hoogstwaarschijnlijk je moederboard zal zijn.

Misschien toch met hopelijk een beetje geluk dat die LC Power voeding toch nog dusdanig beveiligd was dat ie in elk geval geen piekspanning op je lijnen gezet heeft. Maar dat zal je even moeten afwachten wanneer je de nieuwe voeding binnen hebt en kan gaan uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik laat het dinsdag weten. Er is geen enkele shop binnen 15km straal dat de CX600M op voorraad heeft. Dus online bestellen en pas dinsdag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56
Lisadr schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:33:
Grote boosdoener is mijn nieuwe 6870 dat tussen de 120W en 260W gebruikt.
TDP van een normale HD 6870 kaart is ongeveer 150W, dus 260W klinkt meer als het stroomverbruik van het complete systeem.
Net meer dan de huidige kapotte voeding aan kan. De 8800GT gebruikte max 230W en daar heb ik nooit problemen mee gehad. 30W is het verschil tussen rust en een flinke knal en stank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Btw, een (goede) voeding hoort toch niet te knallen en te branden bij beetje overbelasting?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Nielson schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:43:
[...]
TDP van een normale HD 6870 kaart is ongeveer 150W, dus 260W klinkt meer als het stroomverbruik van het complete systeem.
[...]
Niet volgens
http://www.bit-tech.net/h...i-radeon-hd-6870-review/9
of
http://img834.imageshack.us/img834/5439/6870watt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Joenio,

Volgens dit http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp heb ik minimaal 357w nodig en hun advies is 407w. Daarom dacht ik dat de GPU bij een zwaar game 260W zou gebruiken.

Dan is 600W een overkill en zou ik voldoende moeten hebben aan een A-Mark gecertificeerde 430W voeding zoals pricewatch: Corsair CX430M

Ik begrijp het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 15:23
Die PSU calculators moet je niet geloven, klopt vaak weinig van. Zie ook deze pagina, dit is wat een 6870 echt verbruikt, dus nog geen 130W ingame.
Ik weet niet hoe de rest van je systeem eruit ziet, maar een normaal systeem gebruikt excl. de videokaart vaak niet meer dan 150-200W, en dat is nog vrij hoog ingeschat.
Je hebt dus aan een voeding die 400W kan leveren op de 12V lijn meer dan genoeg bij een normaal systeem.
De CX430M zou voldoen, maar iets meer ademruimte is denk ik beter, in dat geval volstaat deze ook: pricewatch: Corsair CX500M

De voeding met de beste prijs/kwaliteitverhouding is de XFX 550W, die is dan wel niet modulair, maar wel erg goed.

Maar dit is dus bij een normaal systeem. Hoe ziet je huidige systeem er verder uit? Dat moeten we wel even weten voor we je een goed advies kunnen geven. :)

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnLoarne op 25-02-2013 14:58 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 08:51
Anoniem: 325463 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 00:32:
Btw, een (goede) voeding hoort toch niet te knallen en te branden bij beetje overbelasting?!
Een goede voeding gaat bij overbelasting uberhaupt niet zomaar kapot. In de top grijpt er een beveiliging in waardoor de pc uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 22:45

hidde212

Free your mind...

Je originele voeding trok slechts 282W op de 12V (waar het grootste deel van je PC op draait), daarnaast was de voltage regulatie vrij slecht.
Een 6870 trekt inderdaad zo'n 150W als hij belast wordt. Hoewel het niet bekend is wat je voor de rest voor componenten hebt neem ik aan dat je processor hebt die rond de 100W TDP zit. Dan trekt je computer echt niet meer dan 300W, behalve als je een AMD FX-8150 oid hebt. Aangezien de reeds genoemde pricewatch: Corsair CX430M een rating heeft van 336W op de 12V moet dit voldoende zijn. Stel dat ie net wat meer trekt, geen probleem, deze voeding kan wel wat extra prik leveren.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt. Ik ga voor de CX500M.

Mijn neefje krijgt mijn 8800GT-512MB en heeft een AMD AM2+ X2 7750, 6GB Ram (4 modules), 500GB 7200RPM HDD + 64GB SSD (OCZ Onyx). Zijn huidige voeding is:

400W
+3,3 en +5V = 170W
+12V = 210W
-12V= 9.6W
+5VSB= 10W

Hij heeft nu een onboard videokaart met 512MB shared en krijg mijn oude 8800GT. Kan zijn voeding dit aan? Hij gaat echt op sommige dagen 8 a 10 uur bijna non-stop gamen en wil mijn kaart geven als zijn voeding het aankan.

Is deze voeding voldoende?

Edit ivm update
Bedankt voor jullie hulp

Zelf heb ik de pricewatch: Corsair CX500M besteld. Volgens hardwaresecrets.com zou de CX430 makkelijk 430W aan moeten kunnen en dan is de CX500 meer dan voldoende voor mij. Kan hopelijk minimaal 5 jaar vooruit.

Voor mijn neefje heb ik de pricewatch: Corsair VS350 besteld. Volgens reacties van mensen op een paar Engelstalige forums zou dit makkelijk 280W aan moeten kunnen. Een stuk beter dan zijn huidige merkloze "400W" dat volgens de fabrikant bij 12V maar 210W aan kan en wellicht werkelijk veel minder.

[ Voor 40% gewijzigd door Lisadr op 25-02-2013 21:23 ]

Pagina: 1