Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:42
Ik heb nu een X58 set met 6gb en een i7 920, maar ik wil upgraden en heb eigenlijk niet echt trek om op Hasswell te wachten aangezien de mainstream borden vaak geen fire wire hebben en dat heb ik nodig voor mijn muziek.. Bovendien zal het mainstream Hasswell platform net als het huidige H77 en Z77 al dood zijn bij introductie.

Dus dan blijft X79 over met 16gb en een i7 3820, en dan kan ik later upgraden naar de nieuwe lichting Sandy Bride E of Ivy Bridge E:

Moeilijke keuze, ik moet zeggen dat mijn huidige X58 set nog steeds heel erg goed is, maar ik wil gewoon wat nieuws en X79 lijkt me een goede optie!

[ Voor 248% gewijzigd door Jovas op 24-02-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 260,60€ 260,60
1Asrock X79 Extreme4€ 157,30€ 157,30
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 38,50€ 38,50
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vond zelf de stap van een X58 setup naar een X79 setup niet heel dramatisch (met een i7 990x naar een i7 3960x). Als je echt per se iets nieuws wilt kopen dan is een X79 een leuk platform, al is het wel goed aan de prijs, maar ik zou als ik jou was mezelf afvragen of het wel echt de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firewire is aan het sterven, al enkele jaren.
Ik denk ook niet dat een socket 2011 setup nodig is, als je ooit wil upgraden dan kan je evengoed een nieuw moederbord en een nieuwe processor kopen ipv (een tegen dan verouderde socket 2011) processor te kopen.
Dit is met Firewire 400, veel borden met firewire 800 zijn er eigenlijk ook niet (en dat heeft een reden).
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 171,90€ 171,90
1ASRock 970 Extreme4€ 76,40€ 76,40
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 38,50€ 38,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Het punt is dat ik tevreden ben met mijn audio interface, en deze is fire wire 400 en gebruik ik voor mijn muziek..

Het punt is dat deze i7 920 niet verder wil dan 3.8ghz, en eerlijk gezegd wil ik gewoon brute rekenkracht om ook minimale frame rates in BF3 op te krikken met mijn GTX 670..

Ik denk zelf dat X79 wel verstandig is, omdat hier nog nieuwe SB-E en IB-E processors voor komen. Het mainstream platform wat in Juni voor Hasswell uitkomt is al dood bij introductie.

Ik geef ook eerlijk toe dat het een beetje een verslaving is, een placebo effect in mijn hoofd.. Echt veel betere performance zal het niet geven, maar die 3820 zal klok voor klok sneller zijn en ook boven de 4ghz klokken..

Ik heb eigenlijk zoiets van ik leef maar een keer dus vlammen met die handel! Een 3930K is me dan weer een stapje te duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brute rekenkracht heb je voor games absoluut niet nodig, daar zit je al bijna op het maximum van performance met een cpu van onder de 200 euro.
Ik moet ook nog even vermelden dat die i7 3820 qua games wel een stukje trager is dan een FX 8350 en een i7 3770k wat dan uitmondt in het feit dat die ook trager is dan een i5 3570k. Maar dat is allemaal op andere sockets natuurlijk.
Als jij denkt dat dat goed voor jou is dan koop je het :).
Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 16:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Met de komst van de PS4 zullen games beter gebruik maken van meer cores en in het geval je dus echt toekomstgericht wilt gaan gamen (en dus echte winst wilt boeken) dan is een quadcore niet echt een geweldige investering. Daarbij is een 3770k krachtiger en beter (makkelijker) te overclocken, haswell doet daar nog een schepje (10% ongeveer) bovenop klok voor klok en dan is een 3820 dus een hele slechte keuze. Ga dus of voor een 6/8 core die echt beter is en toekomstgerichter of voor een ivy bridge/haswell die meer dan genoeg te bieden heeft en ook een stuk zuiniger.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Vroeger introduceerde Intel altijd High end eerst, nu helaas niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Echte future proof bestaat niet tenzij je de hoofdprijs wil betalen, daar verandert de komst van de PS4 niets aan, al had die 32 cores. Het comment over de PS4 slaat sowieso nergens op want er zal voor de PC sowieso een andere aanpak worden gekozen. Hoeveel PC's hebben acht cores op 1.6 ghz lopen? Juistem. De PS4 is gewoon een ander apparaat, dus 1 op 1 vergelijken en daarop je PC aankoopadvies baseren is wel het domste dat je kan doen. Bovendien worden met de komst van de PS4, games niet opeens zwaarder voor de CPU. Dat is een fabeltje en zou ook nergens op slaan - die CPU power is er nu namelijk allang maar wordt ook nergens benut. Conclusie; je hebt het voor gamen niet nodig.

Dus je kunt draaien wat je wil, een i5 biedt je meer dan zat voor nu en de komende paar jaar wat betreft games. Meer dan dat is niet nodig en biedt slechts enkele procentpunten winst, en alleen in uitzonderlijke situaties en bij een select aantal titels.

Echt future proof is jaarlijks upgraden, elk ander pad is duurkoop voor gaming. Vind je duurkoop niet erg, by all means doe je ding :)

[ Voor 51% gewijzigd door Vayra op 26-02-2013 13:40 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53
Een controller kaart pci-e voor Firewire ben je 50euro voor kwijt, kun je er lekker alles aan moederborden bijzoeken wat je past.

Een 3820 is een beetje zonde op zo'n duur X79 platform. Vind ik dan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 12:58

player-x

Disruptive by design

X79 is nagenoeg altijd af te raden, behalve onder een of meerdere van de volgende voorwaarden!
  • Je hebt meer dan 4 cores nodig.
  • Je hebt meer dan 2 videokaarten nodig.
  • Je hebt meer dan 32GB geheugen nodig.
  • Je hebt meer geheugen bandbreedte nodig voor een special programma.
Kan je op geen van de vier een echte ja geven, dan is een Z77 altijd een vele betere keuze.

En zo als hier boven gezegd word, een FireWire kaartje kan je ook los kopen, ze zijn al te krijgen vanaf 15 euro, en als je perse onboard wil zijn die er ook in de Z77 serie, hoewel het zeker niet mijn eerste keuze zou zijn.

Als je goed wil overklokken zijn de be quiet! Dark Rock Pro 2 en de Noctua NH-D14 de beste koeler keuze, op echt waterkoelen na.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altern4tor
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-08 10:05
Vayra schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:37:
Echte future proof bestaat niet tenzij je de hoofdprijs wil betalen, daar verandert de komst van de PS4 niets aan, al had die 32 cores. Het comment over de PS4 slaat sowieso nergens op want er zal voor de PC sowieso een andere aanpak worden gekozen. Hoeveel PC's hebben acht cores op 1.6 ghz lopen? Juistem. De PS4 is gewoon een ander apparaat, dus 1 op 1 vergelijken en daarop je PC aankoopadvies baseren is wel het domste dat je kan doen. Bovendien worden met de komst van de PS4, games niet opeens zwaarder voor de CPU. Dat is een fabeltje en zou ook nergens op slaan - die CPU power is er nu namelijk allang maar wordt ook nergens benut. Conclusie; je hebt het voor gamen niet nodig.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Juist door de komst van de ps4 zullen games en de benodigde hardware hiervoor beínvloed worden. Dit zien we al jaren gebeuren.

Een groot deel van de games van vandaag de dag worden geproduceerd voor de consolemarkt en van daaruit naar de pc geport. Weliswaar wordt de boel geoptimaliseerd maar t zal nooit de belasting vragen zoals een BF3 dat nu doet. Hierdoor zien we ook dat de hardware voor pc's niet al te gek grote sprongen heeft gemaakt en dat ze momenteel, met de rest van de wereld, inspelen op het groene milieu (lees zuinigere en toch krachtigere hardware).

Echter zal dit advies nu nog niet gegeven kunnen worden daar de hardware van de ps4 pas in de 2e generatie games pas echt benut zal worden. Zodra deze games uit gaan komen zul je zien dat de pc hardware op de markt daarop aangepast gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Vayra schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:37:

Dus je kunt draaien wat je wil, een i5 biedt je meer dan zat voor nu en de komende paar jaar wat betreft games. Meer dan dat is niet nodig en biedt slechts enkele procentpunten winst, en alleen in uitzonderlijke situaties en bij een select aantal titels.

Echt future proof is jaarlijks upgraden, elk ander pad is duurkoop voor gaming. Vind je duurkoop niet erg, by all means doe je ding :)
Aangezien de PS4 dezelfde x86 architectuur gaat gebruiken als moderne pc's zullen ports in de toekomst maar kleine ingrepen zijn. Waardoor de support van 8 core processors dus niet ineens weg zal worden gehaald, eerder verbetert wanneer er een port wordt gemaakt naar PC. Dit maakt het dus voor mensen die graag op hoge resolutie's en/of settings willen gamen interessant om niet alleen 1000 euro uit te geven aan een videokaart, maar ook wat meer dan 150 euro aan een centrale processor. Prijs/prestatie valt alleen nog wel moeilijk te beoordelen, omdat de games die over 1 jaar uit komen (natuurlijk) nog niet zijn getest op een pc met verschillende processors.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Hey jongens stop met die offtopic discussie, daar heeft de TC niks aan, daarnaast wat is het nut van die ellenlange quote's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik even anandtech mag quoten:
http://www.anandtech.com/...ntel-releases-core-i73820
There are three reasons why you'd want the Core i7-3820:

You need PCIe 3.0 today and/or you need more PCIe lanes than a Core i7-2600K can provide.
You need tons of memory bandwidth for a particular application.
You want a 2600K but you need a platform that can support more memory (32GB+).
Dat gezegd hebbende, je hebt nog niet vermeld waarom je wilt upgraden. Omdat het cool is? Altijd af te raden... Omdat je applicatie X sneller wil draaien? Dan komen we misschien ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 13:26:
Dat gezegd hebbende, je hebt nog niet vermeld waarom je wilt upgraden. Omdat het cool is? Altijd af te raden... Omdat je applicatie X sneller wil draaien? Dan komen we misschien ergens.
PCIe 3.0 zit tegenwoordig ook op Ivy Bridge, en hoe is wat jij zegt anders dan wat ik zij?
player-x schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:37:
  • Je hebt meer dan 4 cores nodig.
  • Je hebt meer dan 2 videokaarten nodig.
  • Je hebt meer dan 32GB geheugen nodig.
  • Je hebt meer geheugen bandbreedte nodig voor een special programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In essentie zeg jij hetzelfde. Ik had eigenlijk niet alle reacties gelezen voordat ik postte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik gebruik software voor het produceren van elektronische muziek, Cubase met veel VST en VSTi plugins. Dat heeft baat bij veel geheugenbandbreedte en CPU power.

Verder speel ik BF3, dat lust ook wel wat extra CPU power :)

Ik ben benieuwd wat mainstream Hasswell gaat doen, als de benchmarks niet indrukwekkend zijn wacht ik wel op Ivy of eventueel zelf Hasswell E..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doorgaans heb je veel geheugenbandbreedte nodig, of veel CPU. Niet allebei tegelijk. Als je veel geheugenbrandbreedte nodig hebt valt haswell eigenlijk automatisch af. Als je niet veel geheugenbandbreedte nodig hebt valt X79 automatisch af (tenzij je 6 cores wilt)

Probeer het desnoods een keertje te meten. Stel een benchmark op, ga naar je BIOS en klok het geheugen iets lager terwijl de kloksnelheden van de CPU hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:01:
Doorgaans heb je veel geheugenbandbreedte nodig, of veel CPU. Niet allebei tegelijk. Als je veel geheugenbrandbreedte nodig hebt valt haswell eigenlijk automatisch af. Als je niet veel geheugenbandbreedte nodig hebt valt X79 automatisch af (tenzij je 6 cores wilt)

Probeer het desnoods een keertje te meten. Stel een benchmark op, ga naar je BIOS en klok het geheugen iets lager terwijl de kloksnelheden van de CPU hetzelfde blijven.
Je kunt ook overdrijven in je betweterigheid en arrogantie, hou daar mee op.

Ik weet heel goed welke benchmarks ik moet bekijken(DAWbench), sterker zelfs, ik ken mensen die dat voor me doen en de resultaten op internet zetten. Ik doe elektronische muziek productie met Cubase en veel VST plugins, die hebben baat bij geheugenbandbreedte en CPU snelheid, hou er dus a.u.b. maar over op..

Ik zal dus wel zien wat Hasswell in Juni gaat brengen t.o.v. mijn huidige X58 setup.

Bedankt en meer nuttige iput is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Jovas schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:04:
Je kunt ook overdrijven in je betweterigheid en arrogantie, hou daar mee op.

Ik weet heel goed welke benchmarks ik moet bekijken(DAWbench), sterker zelfs, ik ken mensen die dat voor me doen en de resultaten op internet zetten. Ik doe elektronische muziek productie met Cubase en veel VST plugins, die hebben baat bij geheugenbandbreedte en CPU snelheid, hou er dus a.u.b. maar over op..

Ik zal dus wel zien wat Hasswell in Juni gaat brengen t.o.v. mijn huidige X58 setup.

Bedankt en meer nuttige iput is welkom!
Jij zelf zit hier nu zelf betweterigheid en arrogant te doen, hou daar zelf mee op.

Want hij was helemaal niet betweterigheid, maar gaf goed en goed bedoelde advies, uitgaande van jouw magere informatie.

Jij bent de gene die hier arrogant is, en van mij hoef je iig geen advies meer te verwachten!

Het beste met je PC en adieu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Mijn software heeft belang bij een snelle cpu en veel geheugenbandbreedte punt uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwantificeer "veel". Je trekt niet de CPU *en* het geheugen tegelijk vol. Allebei op andere momenten kan natuurlijk wel. Maar is niet heel waarschijnlijk.

Mijn company software bijvoorbeeld trekt de memory bus (X79 platform, hoogste memory bandwidth platform momenteel beschikbaar) compleet vol en zet de 6 beschikbare cores ook flink aan het werk (70-80% op alle cores). Maar een snellere CPU is voor deze applicatie volstrekt zinloos, dat is immers niet de bottleneck. Het is zonde als je straks een duur X79 platform aanschaft en vervolgens blijkt dat de balans tussen memory bandwidth en rekenkracht totaal uit balans is voor jouw gebruik.

Als je -zoals je zegt- echt zo goed weet welke benchmarks je moet bekijken is de vraag of je haswell of SB-E moet nemen sowieso onzinnig. Haswell is een consumer platform wat naar verwachting een verbetering van zo'n 10% over de hele line gaat neerzetten ten opzichte van ivy bridge, waar SB-E een platform is met praktisch dubbel de memory bandwidth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

http://tweakers.net/categ...gTRZYk5SlbRSqYGBkqxtbW1AA

Kost geen drol, kun je je audio interface aansluiten en lekker elk moederbord kiezen dat je wilt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 04-03-2013 00:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Jovas schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:43:
Mijn software heeft belang bij een snelle cpu en veel geheugenbandbreedte punt uit!
Nou gefeliciteerd!

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heren flamerts :>

Ik ben wel benieuwd naar benchmark resultaten die aantonen dat je wat hebt op dit vlak aan de extra bandbreedte van x79.

Ik heb gezocht naar DAWbench maar daar kwam ik niet helemaal uit.

Niet om te rellen maar ik denk dat wat cijfers dit topic goed zouden doen ( :) ) , en ik of het nou wel of niet is ik ben wel geinteresseerd; er zijn niet heel veel apps waar die extra bb van x79 echt nut heeft.

En wat Darkstone zegt, het gaat uiteindelijk om de balans van de hardware in relatie tot je software.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Jovas schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:43:
Punt uit? En dan? Als iets je niet aanstaat kan je een moderator aanschieten (d.m.v. een topicreport). Als je toch al weet wat je wil, vanwaar dan het topic?

Goed advies kenmerkt zich door meedenken. Dat betekent dus teruggaan naar de intentie die men heeft met de goederen die men op het oog heeft. Veel te vaak kopen mensen componenten die teveel van het goede zijn of wellicht helemaal niet aan hun eisen voldoen.

Dat gelijk afschieten als arrogantie en betweterigheid wordt niet op prijs gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 04-03-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ok ik geeft toe, mijn reacties waren nogal uit zijn verband getrokken, excuses daarvoor..

Hier een link naar het forum waar ik wel eens contact heb met een persoon uit de US die altijd vroeg nieuwe CPU's krijgt om te testen:

http://www.gearslutz.com/...ridge-3770k-benchies.html

Daar staat dus ook een link naar Dawbench bij, met Cubase.. Mede danzij advies van die kerel heb ik eind 2008 dit X58 systeem aangeschaft. Aparte kerel, maar hij weet zeker waar hij het over heeft als het op DAW's aankomt..

Waar het in het kort op neerkomt, Cubase met VST plugins heeft zowel baat bij veel geheugenbandbreedte tijdens werken/mixen met samples en VST plugins, maar ook zeker CPU power, vooral tijdens het renderen van de eindmix/audio..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgaande op het snelheidsverschil (30-40%) tussen X79 en ivy bridge heb je waarschijnlijk grotendeels een memory bottleneck. De kans dat haswell dat gat straks gaat dichten is nihil.
Pagina: 1