Hoge (sissende) toon uit PSU of GPU

Pagina: 1
Acties:

• ArnieSchmitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Beste tweakers,

Als ik Hitman Absolution speel dan komt er een hoge (sissend/fluitend) toon uit mijn kast. Voornamelijk als de intro afspeelt en in het menu sta... Tijdens het spelen hoor ik het zachter. Het lijkt uit mijn PSU te komen maar ik kan het niet goed horen. Helaas ken ik niemand in mijn omgeving die een desktop pc heeft met een PSU of GPU die bij mij er in kan (meeste hebben een laptop of spelen geen games op de pc :| ) dus ik kan ook niks wisselen.

Tijdens het spelen van battlefield 3 hoor ik weer niks...
Is er een manier om dit anders te testen om te kijken waar het probleem vandaan komt?
Als het überhaupt een probleem is, dat weet ik ook niet. Op internet lees ik verhalen over falende PSU's maar dat wil ik dan ook zeker weten.

Iemand suggesties?

PSU: Antec Truepower 650w
GPU: ASUS Radeon 5850
PCU: i5-750

MVG

Arnoud

[ Voor 3% gewijzigd door ArnieSchmitz op 24-02-2013 14:05 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

coilwhine?

Al is dat vaker een pieptoon.

People as things, that’s where it starts.

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Wellicht Coil Whine?

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik denk dat het coilwhine is. Het geluid wordt dan veroorzaakt door een los spoeltje. Het kan helemaal geen kwaad, maar als je het erg storend vindt kan je meestal terug naar de winkel gaan en de GPU of de PSU daar inwisselen voor een andere.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

Voornamelijk als de intro afspeelt en in het menu sta...
ja dat geeft wel aan dat het coil whine is. in deze scenarios komt het vaker/erger voor.

een fluitende/piepende toon is coil whine.

je doet hier niks tegen, als het extreem is kun je hem RMA sturen, maar dan is het maar hopen of dat wel geaccepteerd word.

er zijn laatst wel enorm veel topics gekomen over coil whine, dus even iets verder kijken op het forum en je ziet al snel andere topics met hetzelfde probleem ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:05
Vrijwel zeker coil whine. Als het de PSU is kan je er niks aan doen. Als het je GPU is (waar het wel op lijkt, in dit geval is het geluid meer aanwezig als hij veel fps aan het uitspuwen is, zoals in een menu), kun je proberen het voltage iets te verhogen of verlagen, schijnt soms te helpen. Moet je wel weten wat je aan het doen bent, uiteraard.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ArnieSchmitz schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:04:
Is er een manier om dit anders te testen om te kijken waar het probleem vandaan komt?
Als je geen onderdelen kunt wisselen, kun je ook nog:

- PC-kast openen, hoofd vlakbij houden, lege keukenpapierrol tegen je oor drukken en goed luisteren uit welke richting het sterkst is

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:23
Als je een beetje handig bent, kun je eventueel zelf de boosdoener opsporen zoals al eerder aangegeven. Vaak is het een transformatortje of een spoeltje. Deze kan je dan eventueel besmeren met een beetje niet geleidende kit of hars. (is wel te vinden op e-bay). Maar als je nog garantie hebt gaat dat sneller en makkelijker.

• ArnieSchmitz
Thanks allemaal. Op me GPU geen garantie meer, wel op de PSU. Ga me er verder in verdiepen.
Iva_Bigone schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:00:
[...]

Als je geen onderdelen kunt wisselen, kun je ook nog:

- PC-kast openen, hoofd vlakbij houden, lege keukenpapierrol tegen je oor drukken en goed luisteren uit welke richting het sterkst is
Zoiets had ik gedaan met een opgerold A4tje, maar misschien werkt een rol beter :P

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 16:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wat ook vaak een practische oplossing is, is met vsync spelen, de reden is vaak een overdreven hoge fps waarde ( draai fraps maar eens mee) en limiteer je die naar 60fps dan is het vaak ook al een stuk stiller..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• ArnieSchmitz
sain onez schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:37:
wat ook vaak een practische oplossing is, is met vsync spelen, de reden is vaak een overdreven hoge fps waarde ( draai fraps maar eens mee) en limiteer je die naar 60fps dan is het vaak ook al een stuk stiller..
ik zie op internet inderdaad meer berichten van mensen met zelfde probleem bij hoge FPS, dus ik ga vanmiddag VSYNC proberen.

Again.. Thanks!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

ik heb hetzelfde met de beste Silverstone voeding met speciale 2000mah kabels in combo met een MSI 7970 V2

je doet er niets aan. Tenzij het uit je voeding komt, is je choke van voeding gewoon gaar of iets dergelijks als het te erg is. Dat het zegmaar heel laag klinkt in DB maar toch dik overheerst qua hertz in je oor snerpend dat je gek wordt.

Als je het altijd hebt is het een defect. Als > Bij puur alleen games is het alleen tijdelijk, en komt het uit je videokaart

maar zo te zien heeft TS het alleen in games dus dat is gewoon volkomen normaal dus

[ Voor 84% gewijzigd door A87 op 26-02-2013 10:45 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• ArnieSchmitz
FYI

VSYNC ON en het geluid is weg als ik in het menu van de game sta. Verder geen last meer van.

Thanks
Pagina: 1