hulp gevraagd bij eventuele upgrade voor spelen Battlefield3

Pagina: 1
Acties:

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Hallo,

Mijn huidige systeem:
- Corsair XMS3 - 8GB 1600MHz PC3-12800 DDR3 - 240 pin - 1.65V - CL9 - Kit
- Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Socket 1155 - ATX Intel Z68 - 4 x DDR3 - SATA600/USB3.0
- Cooler Master - Silent Pro M600 - 600 Watt ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91
- Sapphire Radeon HD6870 - 1GB - PCI-E DVI-I/DVI-D/HDMI/Display Port
- Intel Core i5 2400 3.1GHz 6MB LGA1155 Quad-core - Inclusief Koeler

Ik speel 1 spel en dat is Battlefield 3. Ik kan met mijn huidige setup het spel op high video instellingen spelen. Ik heb de video instellingen op auto staan in BF3, maar dit komt exact overeen met de high instellingen. Mede daarom ging ik er vanuit dat mijn videokaart in orde was en ik ben ook tevreden met hoe het eruit ziet. Dus de ultra setting is voor mij geen must.
Mijn CPU usage is zo rond de 70 - 75 % met af en toe een uitschieter naar 80 %. Nu heb ik laatst fraps gekocht en als ik dat er naast draai om te draaien begint de CPU usage een beetje kritisch te worden. Dan zitten we gemiddeld op een CPU usage van 85 - 90 % met af en toe een uitschieter. Waardoor af en toe een haperingetje optreed. Nog steeds kan ik het spel gewoon vlekkkeloos op 1920x1080 op high spelen, maar ik zou graag iets ruimer zitten in mijn CPU usage. Vandaar dat ik er eventueel over dacht mijn CPU up te graden.

Ik wil wel even benadrukken dat het recorden op zich niet zo belangrijk is, dus ik ben niet op zoek naar oplossingen met 2 HD's of SSD's in RAID 0 opstelling of een hardware video kaart om te recorden. Ik wil gewoon de vrijheid hebben om nog een programma naast BF3 te kunnen draaien, wat dat dan ook moge zijn.

Nu zegt de meerderheid van de mensen dat eerder mijn GPU de bottleneck is dan mijn CPU en dan mijn CPU usage gewoon normaal is. BF3 is een intensief spel etc etc
Het viel me op dat dit gezegd werd door de mensen met een i5. Toen kwam er iemand met een i7 2600K @ 3.4 GHz en die zat op een CPU usage van 30 - 35 %. Een maat van me heeft een oudere en minder snelle i7 930 @ 2.8GHz dan mijn i5 en die komt op een CPU usage van 50 %. Toen ging ik verder googlen en het viel me op dat i7 processors vaker op een lage CPU usage uit komen tijdens het spelen van BF3.
Zie ook deze link:

http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html

Het enigste verschil wat ik kan ontdekken tussen de gemiddelde nieuwe i5 en i7 processors is dat de i7's over het algemeen iets meer cache hebben en hyper threading. Maar als ik het allemaal goed begrijp zijn beide specs niet relevant voor gaming. Dus ik vroeg me af waar dat grote verschil in CPU usage dan vandaan kon komen.

De vraag is dus, denken jullie dat het nut heeft om te upgraden en zou het dan mijn CPU of GPU moeten worden?

Sorry voor het lange verhaal en bij voorbaat dank!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zou denken dat je CPU het wel aan zou moeten kunnen...
BF3 maakt gebruik van hypertreading vandaar dat i7 minder moeite heeft. Ik denk dat het qua fps niet uit maakt.

Het probleem is dus dat er af en toe een hapering ontstaat tijden. Dit kan echter ook de GPU zijn.
waarover hier: http://nl.hardware.info/r...rame-time-tests-voor-gpus
en hier: http://nl.hardware.info/r...tx-680-frame-times-review

wat over verteld wordt. Dat af en toe een frame langer moet laden dan de andere. Heb je de laatste drivers van AMD al gedownload? -> http://support.amd.com/us...es/radeonaiw_vista64.aspx

Je hebt -64 bits besturing systeem neem ik aan. Met W7.

Als het toch de CPU is, kan je deze proberen te overklokken, ik weet dat het geen -k versie is.
Echter bij Ivy bridge kan je de multiplier met 4 verhogen bij de niet -k versies. Dit maakt jouw CPU 3,1->3,5 GHz. Ook de turbo wordt verhoogt met 0,4GHz.
Je kan ook nog de bClk verhogen. Deze staat op 100Mhz. standaard. Deze moet je niet te veel verhogen!
van 100MHz, naar 101 ofzo. Dit is echter een hele lichte overklok.
Deze "standaard"100MHz gaan door de multiplier verhoogt worden. dus jouw multiplier staat op x31. 100x31=3,1GHz.
aangezien je deze kan verhogen kan je uitkomen op 101x35 = 3,535GHz. (exclusief turbo)

Turbo = 3,4GHZ die gaat dan naar 3,939 GHz

我的名字是Mirno

Verwijderd

Hallo dfainher ;),
Offtopic:
Eigenlijk raad ik je geen Fraps aan om te recorden maar Dxtory.
Fraps heeft véél minder opties als Dxtory en Fraps gebruikt ook maar 1 core terwijl Dxtory al je cores kan gebruiken.
De file size bij Dxtory is véél kleiner.
http://www.thechrisd.com/...-dxtory-whats-best-for-me.

Ontopic:
Verder is je gpu de bottleneck.
Hier in de BBG's worden processoren aangeraden van 80 euro (de jouwe is een stuk beter)
die verondersteld worden geen bottleneck te zijn, zelfs bij zware games.
En de reden waarom de i7 minder cpu usage heeft is omdat Frostbite 2 tot 8 threads ondersteunt.
Maar dat is absoluut geen reden om te upgraden imho.
Als je vindt dat BF3 te traag gaat dan komt dat door Fraps (die ook frame drops veroorzaakt).
Conclusie: Als je gaat upgraden, dan doe je maar je gpu.
Een pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 is een goede.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
een i5, zoals jij hebt, heeft 4 cores die elk 1 thread aan kunnen
een i7, zoals de 2600K heeft 4 cores die elk 2 threads aan kunnen (dankzij hyperthreading)
het is dus zo dat er 2 threads op 1 core draaien door enkele onderdelen dubbel te voorzien, de belangrijkste (zoals integer, floating point units en cache) delen ze
bij sommige intensieve programma's die constant berekeningen maken blijkt hyperthreading niets uit te maken (of zelf verlies te geven)!

MAAR: cpu belasting is een percentage over alle beschikbare cores:
4 volledig belaste cores bij een i5 = 100%
4 volledig belaste cores bij een i7 = 50% (onafhankelijk of hyperthreading op dat moment een winst zou kunnen bieden!)

wat ik dus duidelijk wil maken: in veel gevallen is een 2600K nauwelijks sneller dan jouw 2400

ter info: op m'n werk hebben we een paar tests gedaan met gelijkaardige Xeon cpu's, bij sommige rekenintensieve programma's (die multithreading ondersteunen) krijgen we de belasting gewoon nooit over de 50%, ik heb de indruk dat veel games ook dat probleem hebben
bij sommige programma's lukt dat wel

• dfainher
@mirno
Ik draai idd W7 Ultimate x64

Overklokken is een beetje out of my league om het zo maar te zeggen. Ik heb een aantal maten die een stuk meer verstand hebben van pc's en die beginnen er ook niet aan. Dus voor mij een reden om dat ook maar niet te doen. Ik heb overigens ook niet de K versie, dus ik kan deze volgens mij niet eens overklokken!?

Mijne heeft overigens wel die turbo functie, dus hij gaat dan van 3.1GHz naar 3.4 als het goed is.

Ik heb overigens ergens in december nog een clean install gedaan, dus heb in principe de nieuwste driver. Of doel jij op die beta driver? Want die heb ik in principe bewust niet gepakt. Mijn driver is van 27-09-2012, maar die zie ik er nu niet meer tussen staan.

@subplayer
Zelfde subplayer als op het helpmij forum? :P
Ik had een aantal progjes geprobeerd, waaronder nog bandicam en claw nog iets. En aangezien die nog harder lagde koos ik uiteindelijk voor fraps. Dxtory kende ik nog niet, jammer want ik heb net fraps gekocht. Maar misschien dan toch maar voor Dxtory kiezen...

Wat vind je trouwens van deze GPU?:
pricewatch: Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5

zelfde videochip alleen deze stond in de best buy guide van januari

@catfish
Ja dat thread verhaal begreep ik al, maar veel mensen roepen dat games dat niet ondersteunen, maar nu lees ik dus dat Battlefield 3 dat wel kan. Goed trouwens dat je die zin er expliciet bij zet dat die 2600K nauwelijks sneller is dan mijn 2400, want dat werd voor mij dus niet duidelijk ;)

Ik snap echter nog niet helemaal op wat voor manier ik er op vooruit zou gaan met een nieuwe videokaart. Want de kans is groot dat mijn CPU daar niet van gaat dalen en in principe ben ik verder tevreden met de graphics. Ik heb ook nog even getest door de video settings op medium en low te zetten en daar daalde de mijn CPU ook niet van.

Dat mijn CPU gewoon nog goed genoeg is snap ik nu (eindelijk). Maar ik zie het voordeel van een nieuwe videokaart nog niet helemaal in. Ik bedoel... ik kan nu al op high settings spelen, ultra is voor mij niet noodzakelijk... Iemand die me dat nog duidelijk(er) kan maken misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door dfainher op 24-02-2013 15:52 ]

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:40
Je geeft nu aan dat je een hapering krijgt. Een hapering is een te lage FPS-rate. Stel dat je normaal op 60 FPS zit, en bij een hapering op 40. Bedenk nu dat als je de GPU vervangt door een betere, je FPS hoger wordt. Laten we zeggen dat je FPS op 80 komt te liggen. De haperingen van vroeger waren 20 frames. Als we die aftrekken van de 80, zit je nog steeds op 60, waar je eerst geen hapering opmerkte. Dat zou de toegevoegde waarde van een nieuwe GPU zijn.

Ik raad je echter eerst aan om dxtory te proberen. Record zelf nooit, maar hoor erg veel positieve dingen over het programma, voornamelijk de afwezigheid van framedrops. Succes!

Verwijderd

Frostbite 2 ondersteunt tot 8 threads, maar dat maakt een i7 2600k/3770k nog niet sneller in games. Het is niet omdat het het ondersteunt dat je performance daardoor omhoog gaat. Je mag je niet blind staren op de cijfers :).
Ik weet (toevallig O-)) dat je op 1080p gamet :D. Ik weet niet hoeveel fps jij wil halen, maar naar mijn weten kan je BF3 niet op high spelen met een 6870.
Maar goed, ik denk dat je dan tot de conclusie bent kunnen komen dat die cpu nog perfect werkt om te gamen.
Ik vind nog even dit,
Cpu Scaling in Bf3
Als je vindt dat de graphics nu goed zijn dan hoef jij helemaal niet te upgraden. Alles laten zoals het is :).
Edit: Wat Bermuda1980 is zeer waar, Fraps is niet echt een goed programma imho.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 15:45 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:28
Op 1920x1080 zal je GPU de bottleneck zijn, de meeste settings zijn ook gpu intensief, dus hoe hoger je settings hoe belangrijker de GPU.

hoewel je geen K hebt kan je je i5 nog overclocken met de turbo +4 multi. hiermee zou je 3.6 Ghz draaien. zeker geen CPU bottleneck tenzij je je settings daar specifiek op af gaat stellen.

Als je wilt recorden met msi afterburner ofzo, dan moet dat prima kunnen met je huidige cpu. Ik zou wel aanraden een framelimiter op het spel te zetten (63 fps is vaak een mooie voor een 60hz scherm)

[ Voor 64% gewijzigd door haarbal op 24-02-2013 15:52 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• dfainher
@Bermuda
Ik dacht dat die haperingen kwamen doordat mijn CPU richting z'n maximum capaciteit ging. Ik heb me waarschijnlijk gewoon blind gestaard op (CPU) cijfertjes inderdaad. Maar dat is dus gewoon het gebrek aan kennis, vandaar ook de vraag hier ;)
Ik wist helemaal niet dat die frames zou belangrijk waren!

Kan iemand misschien nog wat tips geven over de instellingen van DXtory? Dan ga ik dat progje even uitproberen. Lijkt er namelijk op (voor mij althans) dat die multi core support niet standaard aan staat, maar zomaar wat aanklikken bij die advanced instellingen lijkt me ook niet echt verstandig....

[ Voor 32% gewijzigd door dfainher op 24-02-2013 15:51 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Bij de i5 3450 bijvoorbeeld, kan je de multiplier +4 verhogen. Maar niet meer dan dat. Ik denk dat het bij een i5 2400 ook zo is. Je hebt een moederbord dat overklokken toestaat. Je kan het dus proberen. Vroeger was overklokken een stuk ingewikkelder. Nu is het een kwestie van in de Bios de x31 te veranderen naar x35. En voila je hebt meer GHz. Dit redt je zelfs met de standaard koeler.

Jaah De beta driver bedoelde ik o.a. :p Dat is de nieuwste.

Je kan ook de Vsync uit zetten, en de antialiasing een stapje lager. Dat scheelt vaak ook al een hoop, en de schaduwen trouwens ook wel ;).

我的名字是Mirno

• bermuda1980
Geen probleem, voor uitleg over dxtory, en opnemen video voor youtube: YouTube: How to record PC Games! No LAG! Anyone can do it! Let wel op echter, hij heeft wel een beest pc, dus de FPS e.d. zullen niet helemaal overeen komen ;)

Verwijderd

Frames zijn ook niet belangrijk, het beïnvloedt je game performance. Ik kan bijvoorbeeld geen shooter spelen als mijn fps onder de 50 is. Maar voor strategy games lukt dat perfect.
FPS= Frames per second btw :).
Dus ofwel is het het beste om een nieuwe gpu te kopen ofwel dxtory te gebruiken.
Ofwel beide :).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
je mag ook niet gaan denken dat BF3 een makkie is voor de cpu
de review die Subplayer geeft, klopt wel, maar dit gaat over single player
het is algemeen bekend dat BF3 multiplayer met veel spelers enorm zwaar is voor de cpu

anderzijds mag je je ook niet blindstaren op fps, daar heeft techreport een mooi stuk over geschreven:
http://techreport.com/rev...look-at-game-benchmarking
je gemiddelde fps kan dus perfect zijn, maar misschien is high toch te hoog gegrepen voor je 6870

Verwijderd

Oeps, dan zal ik niet zo goed gekeken hebben,
maar ik heb nog een andere benchmark gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield%203%20Armored%20Kill/test/b3%20ac%20proz%2064.png
Er is dus een verschil, maar je moet het nuanceren, als je fps boven de 60 is dan merk je er bijna niets van en het is op een lagere resolutie.
In de realiteit zal het zo zijn dat de TS geen verschil merkt, maar je had alleszins gelijk over dat het singleplayer was.
Edit: Wat is je budget voor een nieuwe videokaart?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 16:08 ]

• dfainher
@mirno
ik vind dat overklokken toch maar een beetje 'eng'. Want de kans word wel groter dat je CPU gaat overhitten neem ik aan?

@bermuda
bedankt voor de link, ik zal dat filmpje eens even gaan kijken

@subplayer
nieuwe processor is uit mn hoofd, nu ff testen met dxtory en wellicht een nieuwe videokaart :)

@catfish
het gaat mij uiteraard om online gamen, single player speel ik niet. Ik zal dat stuk op techreport eens lezen

• dfainher
@subplayer
het gaat maar om dat de conclusie is dat ik mijn processor iig niet hoef te upgraden :)

en wat betreft budget van een eventuele nieuwe videokaart... die jij en ik noemde vind ik duur genoeg ;)

[ Voor 42% gewijzigd door dfainher op 24-02-2013 16:13 ]

Verwijderd

Als je die te duur vindt dan is een HD 7870 Tahiti ook een goede.
Deze is bijna even sterk als een HD 7950.
pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
Benchmarks

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Het is tegenwoordig gewoon veilig. ze zijn makkelijk tot 4,5GHz te overklokken (de -k versies). Op dezelfde manier als ik eerde noemde, alleen dan kan je de multiplier vrij verhogen zegmaar.
Alle i5 CPU's van jouw generatie (Sandy bridge) zijn in principe hetzelfde. Het verschil zit in de kloksnelheden. Dus als je deze verhoogt zou je eigenlijk de CPU op het niveau van een 3570 zetten. Een 3570 redt het met de standaard koeling, dus zou je CPU dat nu ook moeten redden.
Als het mis gaat zal de PC een blauw scherm geven, het enigste wat je dan moet doen is de multiplier 1 tikje lager doen, wat ik dus niet verwacht dat dit zal gebeuren. Je moet de PC daarna met b.v. Intel burn test stressen, dan kan je zien of het systeem stabiel is. Kan in principe niets misgaan. Al wordt de CPU 90 graden valt het systeem uit. En bij 110 graden gaat de CPU kapot. Je zult nooit die 90 graden bereiken ;)

我的名字是Mirno

• dfainher
ook niet in de zomer als het heeeeeel warm word in mijn appartement?
anders toch maar eens proberen dan als het zo makkelijk is ;)

[ Voor 41% gewijzigd door dfainher op 24-02-2013 17:25 ]

• haarbal
Je kan toch niet zo ver klokken, dus hoeft het voltage waarschijnlijk niet omhoog, misschien kan het zelfs wel omlaag, dan is ie iets sneller en net zo koel.

wel goed testen op stabiliteit natuurlijk.

• dfainher
en hoe test ik op stabiliteit? :$

Verwijderd

Voor cpu's draai je even Prime95, gratis en snel te gebruiken.
Maar met een i5 2400 kan je geen multipliers tweaken, die is niet unlocked, je kan hem een klein beetje overclocken, maar niet veel.
Als de temperatuur in de kamer stijgt dan zal de temperatuur van de cpu met hetzelfde stijgen.

• haarbal
voltages zijn altijd unlocked toch? alleen de multi is beperkt tot turbomulti+4.

• dfainher
nou dxtory is echt geweldig! verbruikt volgens de task manager geen CPU :)
bedankt bermuda voor dat youtube filmpje
dxtory zegt dat ik ongeveer tussen de 40 en 60 frames haal (gespawned als ik daadwerkelijk speel dus)
fraps zei 45 - 55 frames
maar met fraps zat ik te recorden op 50fps, omdat 30 voor mijn gevoel een beetje invloed had op de gameplay/beeld
nu record ik op 30fps bet dxtory en die kerel zei in dat filmpje als de fps van je file dan rond de 30 blijft is het goed en dat doet ie dus :)

edit: zit nu ook een beetje te spelen met die fps, als ik de graphics op medium zet dan komt de fps niet onder de 60, dat heeft dan toch de voorkeur als ik het allemaal een beetje goed begrepen heb? :)

[ Voor 17% gewijzigd door dfainher op 24-02-2013 18:22 ]

Verwijderd

De fps is gewoon hoe vlot het spel zal voelen als je speelt.

Verwijderd

haarbal schreef op zondag 24 februari 2013 @ 17:55:
voltages zijn altijd unlocked toch? alleen de multi is beperkt tot turbomulti+4.
Ja, ik bedoelde de multiplier :).

• dfainher
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:32:
De fps is gewoon hoe vlot het spel zal voelen als je speelt.
ja ik merk wel dat het iets soepeler loopt nu
dus ik hou het mooi op medium settings :)

• bermuda1980
Kijk eens aan, hartstikke fijn dat je met dxtory zonder extra te investeren toch alles kan wat je zou willen! Veel game- en recordplezier gewenst!

• dfainher
bedankt, 1 nadeel nog... ik heb met dxtory nog geen 'niet-laggend' filmpje kunnen maken
dus ik ga denk ik maar eens een nieuwe video kaart aan schaffen ;)

• dfainher
mirno schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:52:
Bij de i5 3450 bijvoorbeeld, kan je de multiplier +4 verhogen. Maar niet meer dan dat. Ik denk dat het bij een i5 2400 ook zo is. Je hebt een moederbord dat overklokken toestaat. Je kan het dus proberen. Vroeger was overklokken een stuk ingewikkelder. Nu is het een kwestie van in de Bios de x31 te veranderen naar x35. En voila je hebt meer GHz. Dit redt je zelfs met de standaard koeler.

Jaah De beta driver bedoelde ik o.a. :p Dat is de nieuwste.

Je kan ook de Vsync uit zetten, en de antialiasing een stapje lager. Dat scheelt vaak ook al een hoop, en de schaduwen trouwens ook wel ;).
zo aangepast, ben benieuwd of ik er (direct) iets van ga merken
ik kon m zelfs aanpassen naar x38, maar ik heb t maar even op x35 gehouden ;)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Haha dat klopt, die x38 is de turbo hè.
Je hebt standaard een turbo van 3,4GHz. (Die zit alleen op de eerste core). Dat is dus x34, als je deze verhoogt met +4 wordt dit x38. De niet turbo kan max op x34. Dus je kan die het beste wel op x38 zetten ;)

我的名字是Mirno

• dfainher
gaan we dat doen! het klopt dat ik het gewoon maar 1 keer kan instellen toch?
ik kan het namelijk met per core instellen of zo...
heb overigens vanmiddag mijn nieuwe video kaart ontvangen en erin gehangen
"Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB GDDR5"

en het draait als een zonnetje! wel zwaar wennen, want ik heb gewoon ruim een jaar BF3 op een (te) lage fps gespeeld
en dxtory record nu ook goed op 1080p :)

[ Voor 15% gewijzigd door dfainher op 26-02-2013 16:52 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik weet niet precies hoe het werkt, alleen de theorie. Mijn PC heeft zo'n 5-6 jaar oud. En ik overklok niet met de multiplier, omdat die hier vast staat:p. Ik verhoog een bepaalde bus die gemultiplied wordt zegmaar xD. Die 100Mhz waar jij niet aan mag komen, kon je vroeger nog verhogen, zonder problemen. :p

Probeer t maar zo hoog mogelijk, en dan testen of deze stabiel werkt.

7950 zeker een goede kaart. Kijk hier eens: productreview: Club3D Radeon HD 7950 royalKing review door M.d.B.

Kan je ook nog overklokken. Prestatie winst is zeker merkbaar. Betere prestaties dan een standaard 7970 krijg je ;)

我的名字是Mirno

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De FSB van vroeger kon je inderdaad vaak probleemloos van bijvoorbeeld 333 naar 400-500 zetten voor een overklok.
De BCLK van tegenwoordig kan vaak nog wel van 100 naar 103-107, maar daarboven ga je stabiliteits issues krijgen. Met 103 krijg je pakweg een 0,1GHz overklok, dus dat schiet ook niet echt op.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Yep, bij Sandy en ivy bridge heb je daar niet veel aan.

[ Voor 97% gewijzigd door mirno op 26-02-2013 18:15 ]

我的名字是Mirno

Verwijderd

@dfainher
Zelf heb ik een Sapphire HD 7950, de mijne is wel al 8 maanden oud, maar als je wat tips nodig hebt om hem te overclocken, pm me maar :).

• dfainher
@mirno
dit was al een grote stap voor mij ;) maar ik zal eens kijken :)

• dfainher
ik was net even aan het gamen en ik had dat core temp progje open staan en mn core's zaten al over de 80 graden
dus nu toch maar die multiplier terug naar x31

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Zolang dit onder de 95 graden blijft is het goed. Bij 95 graden valt de PC uit. bij 110 graden kan er eventueel schade ontstaan, dus niet heel erg om je zorgen over te maken denk ik.
Hoe warm wordt de PC op standaard klok instellingen?
Heb je de ook de temperaturen gekeken met een stress test? Bijvoorbeeld intel burn test. En dan de resultaten bekijken. Als je PC na zo'n 10-20 runs nog steeds aan blijft is je overklok stabiel en dus niet te heet. Er is een bepaald "optimum" Met overklokken is het zeg maar de kunst om die te vinden. Mijn PC kan ik ook wel op 3,4 GHz zetten, dit is dan het maximum. Echter is dit niet stabiel, bij 2,7 is dit het optimum.

我的名字是Mirno

• dfainher
maar heb jij dan ook niet een losse CPU koeler gekocht? ik heb gewoon de stock er op, schijnt ook nog te schelen...

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik heb ook een stock :p

我的名字是Mirno

Pagina: 1