Arduino dimmer via fase aansnijding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:23
Onlangs heb ik het via een Arduino Nano en wat libraries voor elkaar gekregen om met een KlikAanKlikUit dimmer na te bouwen (software matig) en uit te breiden met een wakeup functionaliteit. Thuis heb ik al een officiele KaKu dimmer, en graag zou ik deze willen vervangen door mijn Arduino dimmer. Het punt is, dat ik totaal niet weet hoe ik de elektronische schakeling moet bouwen die het uitgangsvoltage regelt. De werking van de KaKu is als simpel gezegd als volgt:

- Er komt een signaal binnen met een dimstand (1 tot 15).
- Deze dimstand wordt omgezet in een uitgangsvoltage van +/- 0v tot +/- 230v via faseaansnijding.

De ingangsspanning voor de Arduino is makkelijk te realiseren door zo'n mini 220v usb lader te gebruiken. Nu moet ik alleen nog een schakeling hebben die efficiënt mijn PWM uitvoer omzet naar een bepaald voltage tussen 0 tot 220v. Heeft iemand een idee hoe je dit kunt realiseren en of er bestaande schakelingen (bijv. van Velleman) zijn die hier makkelijk op aan te passen zijn? Zoals deze: http://www.velleman.eu/support/downloads/?code=K8064

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 24-02-2013 16:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zit ziet er wel een stuk mooier uit dan die Velleman qua omvang. Kan ik er bij deze print ook vanuit gaan: less = more, dus is hij ook efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die Velleman is ontstoord (of zou toch moeten) terwijl die instrucables echt de basis is wat je nodig hebt ;)

Velleman heeft trouwens ook een 0- 10 V ingang en het bordje doet de rest voor jou.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Damic schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:48:
Die Velleman is ontstoord (of zou toch moeten) terwijl die instrucables echt de basis is wat je nodig hebt ;)
Wat is het voordeel/nadeel van het een of het ander?
Velleman heeft trouwens ook een 0- 10 V ingang en het bordje doet de rest voor jou.
De arduino heeft een max. output van 5v dus meer dan dat qua input heb ik niet nodig. Wat bedoel je met "het bordje doet de rest voor jou?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vandaag deze dimmer gebouwd maar het werkte verre van verwacht. De lamp knippert veel. Ook als ik de dim waardes op aan of uit zet, dan werkt dit niet. Met de multi-meter meet ik ook een instabiele uitgangsspanning. Daarnaast werkt hij überhaupt niet met mijn dimbare ledlamp. Weet iemand aan de hand van deze beschrijving wat er fout zou zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Bij mij werkt het circuit prima (alleen dan met een H11AA1 zonder de gelijkrichter, en een grotere weerstaand ernaartoe [en ik had een MOC3052 besteld ipv de 3021]).
Het flikkeren heb ik ook gehad, bij 4 van de 6 5v voedingen die ik had liggen. Misschien heeft het te maken met de harmonischen die de dimmer aan het lichtnet doorgeeft. Vanaf een 5v snoer vanaf een laptop werkt het bij mij ook prima.
In een fase aansnijdingdimmer van de Gamma zit ook een filter, dat is er waarschijnlijk niet voor niks.
Ik heb hem bij mij alleen getest met halogeen en gloeilamp, dus over de led lamp kan ik niet oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou je een foto kunnen plaatsen van jouw circuit?

En het probleem is dat ik hem ook moeilijk kan debuggen, zodra ik mijn hand boven het circuit houdt begint hij al te reageren.

Waar haal je trouwens een H11AA1? Welke weerstand heb je er naartoe gebruikt? Of misschien nog makkelijker, heb je misschien nog zo'n geassembleerd schakelingtje over die ik van je over kan nemen?

[ Voor 92% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2013 18:55 ]

Pagina: 1