Office pc en af en toe een game

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmerstorm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-03-2024
Graag jullie advies over het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 107,95€ 107,95
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 69,90€ 69,90
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,74€ 38,74
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 25,-€ 25,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,30€ 16,30
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,99€ 59,99
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,78

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Hoofdzakelijk wordt de pc gebruikt voor studie, Word en Excel ed. Maar we willen er ook spellen als Heroes of Might and Magic 6 en de nieuwe Sim City op kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de €400 zou mooi zijn. Zit wel wat rek in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mocht de ruimte op de SSD niet groot genoeg zijn heb ik nog een hdd liggen. Verder de monitor, toetsenbord en muis heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het bovenstaande lijstje. Eventueel nog een extra videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energieverbruik graag laag. :P De behuizing van de pc mag niet hoger zijn dan 24cm aangezien deze onder het bureau moet passen. Geluidsniveau moet ook laag zijn maar dat kan ook later aangepakt worden. Er moet USB 3.0 op zitten.

Over het bovenstaande lijstje
Na lezen op dit forum begreep ik dat de AMD een snellere ingebouwde grafische kaart heeft. Daarom heb ik voor de A8 gekozen. Er wordt dan wel meer werkgeheugen aangeraden. Dus is 8GB misschien verstandiger?
Het moederbord is eigenlijk een gok. Ik heb geen idee of de chipset die erop zit goed is.
Ga ik de spellen als Sim City met deze ingebouwde videokaart kunnen afspelen of kan ik beter voor een i3 of i5 met een losse videokaart gaan. Of een A8/A10 met een losse videokaart.
De behuizing is lekker laag, dat past goed onder het bureau en er past een grote videokaart in en een goede voeding. Daarom in mijn keuze op deze Cooler Master gevallen. Als iemand een andere optie heeft hoor ik dat graag.
De voeding lijkt mij sterk genoeg en heb ik goede dingen over gelezen op dit forum.
De SSD werd ook meerdere keren of het forum aangeraden vandaar deze keuze.

Ik hoop dat het duidelijk is en ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Alvast bedankt. :)

Edit: van de AMD A8 alvast een A10 gemaakt ivm de betere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodig
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Denk niet dat je met een interne gpu simcity kan gaan spelen maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Omdat hij erg stil moet zijn is een processor koeling geen overbodige luxe :)
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Verder lijkt mij het een goed lijstje, maar ik weet niet echt veel over AMD processoren... Dit zou iemand anders even moeten nakijken ;) .

@nodig
SimCity kun je daar gewoon op spelen ;) Natuurlijk niet op Ultra, maar het gaat wel ;) .

[ Voor 18% gewijzigd door Sandert98 op 24-02-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

De nieuwe SimCity schijnt nogal mee te vallen met systeemeisen, dus dat zal wel gaan.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Systeem ziet er goed uit, je kan misschien beter een Mugen 3 koeler nemen. En de CPU/GPU wat overklokken.
Dit kan voor meer FPS zorgen bij games.
Misschien 8GB RAM, aangezien dat tegenwoordig een beetje de standaard wordt. En de geheugen prijzen zijn momenteel toch erg goedkoop.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Ehm, let even op je case / moederbord combinatie. De case die je geselecteerd hebt heeft een mini-ITX form factor en je kiest voor een micro-ATX moederbord. Die zijn bijna even groot en hebben wel dezelfde mounting holes voor zover ik weet, maar ik heb nog nooit iemand gezien die een "niet passende combinatie" durfde aan te bevelen. Onderzoek dat nog even goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

Jelmerstorm schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:00:

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het bovenstaande lijstje. Eventueel nog een extra videokaart.

...

Over het bovenstaande lijstje
Na lezen op dit forum begreep ik dat de AMD een snellere ingebouwde grafische kaart heeft. Daarom heb ik voor de A8 gekozen. Er wordt dan wel meer werkgeheugen aangeraden. Dus is 8GB misschien verstandiger?
Het moederbord is eigenlijk een gok. Ik heb geen idee of de chipset die erop zit goed is.
Ga ik de spellen als Sim City met deze ingebouwde videokaart kunnen afspelen of kan ik beter voor een i3 of i5 met een losse videokaart gaan. Of een A8/A10 met een losse videokaart.
Lees anders eens een review over de A5800 Apu, en kijk of de performance voor gaming naar jouw idee voldoende is het beoogde gebruik, nu en over een paar jaar.
Wil je graag de mogelijkheid hebben om over een paar jaar iets veeleisender games te spelen redelijke settings, dan zal de Intel + losse gpu oplossing waarschijnlijk interessanter zijn. Voor Simcity (hoewel ik daar nog nergens echt minimum / aan te raden specificaties voor ben tegengekomen) en Heroes of Might and Magic zal een A5800 qua cpu prima voldoen. De grafische chip is dan in verhouding zwakker, stel dat je een losse gpu neemt, dan is de geïntegreerde videochip te vergelijken (min of meer) met een Radeon 6570.
Je loopt daardoor denk ik bij de combinatie grote steden + hoge grafische settings wel tegen de grenzen van een A5800 aan (maar dat is een inschatting, zou eerste ook kijken wat andere tweakers daarover denken).

Voor nu,
alledrie de opties kunnen natuurlijk. De AMD apu die je gekozen hebt, zal SimCity best kunnen draaien.
Optie twee met i3/i5 + gpu is de krachtiger oplossing, die je nu waarschijnlijk niet nodig hebt, maar voor de leuk en de toekomstige games misschien een overweging waard. Wel een stap duurder.
Net als optie nr. 3, en die is in zekere zin misschien wat gecompliceerd om op waarde te schatten. De cpu is uitstekend en alleen voor de cpu prestaties op zich is de processor behoorlijk waar voor het geld. Een Intel 3220 bijvoorbeeld (die enigzins vergelijkbaar is qua prestaties) heeft ongeveer dezelfde prijs. De geïntegreerde videochip is zeker niet verkeerd en voor veel games ruim voldoende, zolang je niet de zwaardere games wilt spelen of per se alles op de hoogste instellingen wilt kunnen draaien.
Punt is alleen, niemand die nog echt weet wat SimCity voor ondersteuning heeft voor de 7660D geïntegreerde video-chip. Bij mijn weten gaat niet iedere game in dat opzicht even efficiënt met apu's om. Punt twee dat tegen de AMD oplossing spreekt, is dat de combinatie van een fm moederbord en amd processor niet altijd even energie efficiënt is. Dat is normaal gesproken niet echt erg, maar in zo'n bijzonder compacte behuizing zul je in ieder geval de koeling in de gaten moeten houden.
Een aanrader is om (ga daarvoor maar even af op enkele reviews) de fans te vervangen door exemplaren die iets stiller zijn en beter koelen. Daarnaast is de vraag natuurlijk of (onder een bureau) zo'n krappe plek voor de computer, überhaupt wel genoeg mogelijkheden biedt voor airflow!

Is het niet mogelijk om bijv. een normale midi-tower/desktop kast op de zij te leggen onder dat bureau? Al zul je dan wel creatief moeten worden met cd's en dvd's in de lade doen :+
(zeg maar onmogelijk op een normale manier te gebruiken)

Plus dat je misschien de stap van 4 naar 8 gb kunt overwegen en dat de combinatie van moederbord-behuizing niet helemaal met elkaar matcht (mini- vs. micro ATX).**

Zelf zou ik overigens de voorkeur geven op dit moment aan een eenvoudige 1155 socket processor van Intel en die combineren met een losse gpu uit de V&A, zodat je nu voldoende power hebt en later simpel kunt upgraden

Overigens is de selectie die je gemaakt hebt wel een mooi evenwichtige! Alleen de behuizing zal je waarschijnlijk beperken in de mogelijkheden voor cpu/gpu door de koelmogelijkheden.

** edit: zie de reacties van mirno en geraldh.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 492998 op 24-02-2013 16:41 . Reden: sneller typen Laca (zie edit) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmerstorm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-03-2024
Oeps ik dacht dat ik juiste moederbord had gekozen. 8)7 Bedankt!
Hieronder het nieuwe lijstje met een ander moederbord, een stille koeler(alleen nog uitzoeken of dat in de behuizing past.) en 8GB geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 107,95€ 107,95
1ASRock FM2A85X-ITX€ 84,30€ 84,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,99€ 21,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,07

Of het volgende lijstje, ook na aanleiding van het lezen van de review die Laca aangaf. Dan ga ik voor een Intel CPU. De AMD zou warmer worden en ik zal daar waarschijnlijk toch tegen de beperking van de grafische kaart aan lopen. Dan is een Intel CPU met een losse grafische kaart een snellere oplossing als ik het goed heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 100,45€ 100,45
1Asrock B75M-ITX€ 73,95€ 73,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,99€ 21,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,22

Ik heb hier gekozen voor een i3. Zou een G860 ook een optie zijn? Natuurlijk dan met een losse grafische kaart. De G860 heb ik nu ook in een server zitten. Vind m niet heel vlot maar dat kan ook komen omdat daar geen SSD schijf in zit. Is de G860 nu interessant voor mij of kan ik beter de i3 nemen zodat ik een tijd klaar ben.
Is deze grafische kaart dan wat:
http://tweakers.net/price...re-hd-7750-1gb-gddr5.html

Ik lees in een review van de behuizing dat een PSU met modulare kabels aan te raden is. Is dit dan een aanrader? Iets zwaarder dan degene die ik eigenlijk uitgezocht had.
http://tweakers.net/price...onic-g-serie-450watt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

Jelmerstorm schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:20:
Of het volgende lijstje, ook na aanleiding van het lezen van de review die Laca aangaf. Dan ga ik voor een Intel CPU. De AMD zou warmer worden en ik zal daar waarschijnlijk toch tegen de beperking van de grafische kaart aan lopen. Dan is een Intel CPU met een losse grafische kaart een snellere oplossing als ik het goed heb.
Misschien had ik e.e.a. hier boven beter nauwkeuriger kunnen verwoorden. De Amd zal prima de door jou gewenste games kunnen draaien, misschien niet op de hoogste settings bij de grotere steden. (En dat komt door het gpu-deel). Neemt dus niet weg dat je best de 5800K kunt nemen en fijn kunt gamen. Plus: neem niet alleen mijn woord daarvoor, andere tweakers hebben misschien deze apu zelf, en niets is beter dan info uit 1e hand.

Om het iets juister te zeggen: de Amd oplossing is inderdaad de oplossing met meer warmte productie, maar wat ik misschien niet goed aan gaf hierboven, is dat dit met name in de moederborden ligt. De processor zelf is eigenlijk niet duidelijk inefficiënter dan een vergelijkbare Intel van de Sandy Bridge generatie.
Als ik e.e.a. goed begrepen heb destijds uit de reviews (kan niet 1,2,3 die reviews terugvinden), dan zit de mindere efficiëntie in de moederborden. Deze kunnen qua hardware op zich zuinig zijn, maar zijn niet volledig juist afgesteld / ingericht daarvoor. De A85X moederborden (zoals de door jou geselecteerde Asrock) zijn al weer een stap beter daarin dan de eerdere A55 (hudson) en A75 chipsets.
(corrigeer me a.u.b. als bovenstaande verkeerd is mensen :) )
Ik heb hier gekozen voor een i3. Zou een G860 ook een optie zijn? Natuurlijk dan met een losse grafische kaart. De G860 heb ik nu ook in een server zitten. Vind m niet heel vlot maar dat kan ook komen omdat daar geen SSD schijf in zit. Is de G860 nu interessant voor mij of kan ik beter de i3 nemen zodat ik een tijd klaar ben.
Ja en nee. Ja in de zin dat je een G860 prima zou kunnen overwegen, het is zeker een cpu die voldoende is voor je wensen. Groot voordeel is dat je in dezelfde socket een krachtiger i3 of i5 kunt zetten, zodra je wilt upgraden.

En nee in de zin dat de top AMD's het onderspit delven tegen de i5/i7 producten van Intel, maar een AMD als de 5800K is als processor nog steeds erg sterk. Een G860 is zeer duidelijk langzamer, en daarmee totaal niet te vergelijken. Een 3220 is min of meer vergelijkbaar met de A10 van AMD qua cpu, net zoals de de prijzen dat zijn.

De Intel zal bij enkele stukjes software iets beter uit de verf komen, maar praktisch bezien is het qua euro's eigenlijk vrijwel om het even is of je een A5800K + gpu of een 3220 + gpu neemt.
Fijne videokaart :) . Wat je ook zou kunnen overwegen is een HD 6670. Op dit moment niet de meest voor de hand liggende kaart qua power/€, maar een A5800K en een 6670 kunnen vloeiend samenwerken. Dat wil zeggen: de 7660D wordt gebruikt bij bijvoorbeeld officegebruik en rustig surfen, de 6670 springt bij zodra de belasting van de gpu toeneemt. Samen een krachtige combinatie. Een A85X mobo is daarbij wel min of meer een vereiste om die samenwerking soepel te laten verlopen.

De 7750 is overigens wel een stap krachtiger en een ietsje meer waar voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Altijd maar die Sandforce-SSD's! :p Voor de zoveelste keer: dat zijn SSD's/controllers waar veel problemen mee zijn. Ga liever voor een Crucial M4, Samsung 830, 840 of 840 Pro (waarvan de laatste het rapste is) of de meeste Intels. De Plextors lijken het ook goed te doen.

Bij vrijwel alle Sandforce-SSD's zijn keer op keer problemen, die steeds gerepareerd zouden zijn en toch weer opnieuw opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Anoniem: 172410 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 01:54:
Altijd maar die Sandforce-SSD's! :p Voor de zoveelste keer: dat zijn SSD's/controllers waar veel problemen mee zijn. Ga liever voor een Crucial M4, Samsung 830, 840 of 840 Pro (waarvan de laatste het rapste is) of de meeste Intels. De Plextors lijken het ook goed te doen.

Bij vrijwel alle Sandforce-SSD's zijn keer op keer problemen, die steeds gerepareerd zouden zijn en toch weer opnieuw opduiken.
Die van mij doet het nog steeds hoor en waarschijnlijk ook die van vele anderen ;)
(even afkloppen O-))

Intel heeft toch ook een sandforce controller? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje op 25-02-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:00

Quad

Doof

Anoniem: 172410 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 01:54:

Het gaat om de firmwares die gebruikt worden, bij OCZ waren het altijd bagger, Intel heeft laten zien hoe het wel moet en waarschijnlijk lijkt het bij Kingston dat dus ook te lukken voor een concurrerende prijs.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 21:40

hidde212

Free your mind...

Arjantje schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:24:
[...]

Die van mij doet het nog steeds hoor en waarschijnlijk ook die van vele anderen ;)
(even afkloppen O-))

Intel heeft toch ook een sandforce controller? :?
Adata en zeker intel leveren inderdaad veel stabielere firmware bij hun Sandforce controllers, kingston heeft ook een vinger in de pap wbt firmware bij deze SSD. Hij heeft zich echter nog niet als betrouwbaar (noch onbetrouwbaar) bewezen.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

hidde212 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:46:
Hij heeft zich echter nog niet als betrouwbaar (noch onbetrouwbaar) bewezen.
Inderdaad, dit is de crux. Zelfs al hebben enkele partijen het lek mogelijk boven water, dan nog is het veel verstandiger gewoon voor een bewezen SSD of leverancier te gaan. Zoals de prijzen nu liggen betaal je niets meer en anders zou het ook gewoon een aanrader zijn iets meer te betalen; het gaat immers wel om je data.

Dat er een hoop SSD's met Sandforcecontroller zijn die het wel volhouden zegt natuurlijk niets; dat is net zoiets als een auto waarvan 10-20% spontaan in brand vliegt een prima auto noemen omdat toch wel 80% zonder problemen rondrijdt :p
Pagina: 1