Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 14:35
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe camera.
Twee mogelijke kandidaten zijn de Canon EOS 650D en Sony NEX 7.
Ik heb de EOS 650D online gekocht i.c.m. Tamron 18-270.
Ik ben niet erg te spreken over de geluiden die de lens maakt bij het focussen tijdens filmen, dus die lens gaat terug en een Sigma 18-250 komt er dan (voorlopig) voor in de plaats.

Ik beroep me op de wet koop op afstand (14 dagen bedenktijd) dus dat kost me relatief weinig geld.

Wat mij dwarszit bij de 650D is het kantelscherm. Ik heb al 7 jaar een Panasonic FZ30, een bridge-camera, een superzoom. Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar de rubber behuizing begint los te laten.
Op de 650D zit een kantelscherm. Als je live-view gebruikt op dat scherm, dan kun je bij fotograferen kiezen voor contrastdetectie AF of phase-AF. Bij fase-detectie moet de spiegel 2x klappen, kan ongewenst zijn in sommige situaties qua geluid. De contrastdetectie is/vind ik niet echt snel, in slechte lichtomstandigheden wil de AF zelfs gaan hunten. Bij filmen kan ik tijdens continue AF alleen gebruik maken van contrastdetectie, waarbij het langzaam focussen uiteraard niet gewenst is.
Leuk een kantelscherm, zodat je boven je hoofd foto's kunt maken, maar als de prestaties van het focussen (aanzienlijk) afnemen tijdens gebruik van het scherm...tsja...

De NEX 7 heb ik nog niet geprobeerd en ik kan er geen uitsluitsel over vinden. Is de contrastdetectie-AF hierop sneller dan op de 650D? In dat geval zie ik de meerwaarde wel van de NEX 7 ten opzichte van de 650D. Via google kan ik geen nuttige informatie vinden. De 650D heeft fasedetectie-AF t.o.v. contrastdetectie AF van de NEX 7, dus sneller, maar ik ben ook afhankelijk van de prestaties van de contrast-AF van de 650D en de vergelijking met de NEX 7 op dat gebied wordt nou net niet gemaakt...

Kortom: is de contrast-AF van de NEX 7 of de 650D het snelst/minst langzaam?
Als er andere camera's zijn die het op dat gebied goed doen, is dat antwoord ook welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Nas T op 24-02-2013 12:55 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:41
Ja, de contrast-AF van de NEX-7 is veel sneller dan die van de 650D. Waarom kom je eigenlijk uit op de NEX-7 en niet de goedkopere NEX-5N of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

Het klinkt alsof je alleen via het schermpje foto's wil maken, dan kan je ook beter geen DSLR gebruiken. De 650D heeft ook fase-detectie AF in live view maar dat helpt nauwelijks bij lenzen die geen 'STM' AF motortje hebben, zie http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-650d-rebel-t4i/15 . Voor zover ik weet hebben panasonic m4/3 camera's (waar de 650D in die review mee vergeleken wordt) de snelste contrast-detectie AF maar sony komt wel in de buurt. Canon krijgt juist kritiek op de relatief slome AF van de EOS M (die lijkt wat betreft hardware erg op de 650D in live view mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
EDIT:
Ik zie dat voor de NEX 6 er weinig oplossingen zijn voor wat betreft extern audio capturen.
Weten jullie misschien een oplossing?
PowerUp schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:42:
Ja, de contrast-AF van de NEX-7 is veel sneller dan die van de 650D. Waarom kom je eigenlijk uit op de NEX-7 en niet de goedkopere NEX-5N of 6?
De NEX 5 heeft geen ingebouwde EVF of flitser, dus die is uitgesloten. De NEX 6 heb ik nog niet bekeken eerlijk gezegd. Ik dacht eigenlijk dat die te nieuw en (dus) relatief duur zou zijn, maar de specs lijken sterk op de NEX 7. Ik ben blij te horen dat de contrast-AF van de NEX 7 (en dus de NEX 6 ook?) aanmerkelijk vlotter is dan de 650D van Canon.
Anoniem: 269428 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:46:
Het klinkt alsof je alleen via het schermpje foto's wil maken, dan kan je ook beter geen DSLR gebruiken. De 650D heeft ook fase-detectie AF in live view maar dat helpt nauwelijks bij lenzen die geen 'STM' AF motortje hebben, zie http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-650d-rebel-t4i/15 . Voor zover ik weet hebben panasonic m4/3 camera's (waar de 650D in die review mee vergeleken wordt) de snelste contrast-detectie AF maar sony komt wel in de buurt. Canon krijgt juist kritiek op de relatief slome AF van de EOS M (die lijkt wat betreft hardware erg op de 650D in live view mode).
Ik wil niet (te veel) inleveren op kwaliteit als ik gebruik maak van het schermpje, anders heeft het kantelbaar scherm geen/erg weinig nut. Ik kan inderdaad nog een STM aangedreven lens gebruiken, kijken of dat scheelt qua focussnelheid en vooral stilte. Als er maar een licht geluid overblijft tijdens focussen vind ik het ok, aangezien ik dan met een externe mic alle interne geluiden gedempt kan krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 24-02-2013 16:31 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Als je snelle AF wilt: Nikon 1?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nee... te goedkoop.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dan zou ik voor de Canon 1D C gaan... die is tenminste niet goedkoop!

Zonder gekheid, een camera afschrijven omdat hij goedkoop is vind ik wel een hele rare reden.
Nas T schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:40:
EDIT:
Ik zie dat voor de NEX 6 er weinig oplossingen zijn voor wat betreft extern audio capturen.
Weten jullie misschien een oplossing?
Enige manier bij de NEX-6 is Sony's eigen mic via de hotshoe aansluiten of een externe microfoon later in de nabewerking synchroniseren. De NEX-7 heeft wel een 3,5 mm aansluiting voor microfoons.
Als je bij APS-C wil blijven zou je ook eens naar iets van een Sony A65 kunnen kijken. Door de vaste spiegel blijft die ook in video snel focussen, en is wat goedkoper dan de NEX-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Huh, is dat mogelijk? Te goedkoop?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Nikon heeft de V2: pricewatch: Nikon 1 V2 + 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 Nikkor VR 30-110mm f/3.8-5.6 Zwart

Hoewel ik voor dat geld eerder een zou D7000 kopen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Ik snap zo ie zo niet helemaal wat je nou precies wil, wil je vooral filmen / vooral foto's maken? En je wil goede AF in live view? Een Sony dslr misschien wat dan? Volgens mij hebben die prima AF in live view aangezien ze niet eens een optical viewfinder hebben.

Manual focus vind je niks? Of nog niet geprobeerd misschien? Dan is het klapschermpje nog steeds handig ook al is het niet voor gebruik met autofocus.

Dan hoef je het niet te goedkoop te doen in iedergeval, een zorg minder ;)

[ Voor 18% gewijzigd door hypz op 24-02-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@PowerUp:
De Sony A65 is misschien ook wel wat. De vaste spiegel-constructie bevalt me wel, al vraag ik me af of live-view wel beschikbaar is tijdens continuous shooting, de a99 heeft dit ook niet. Klein detail, wel interessant.
Ik bedoelde met goedkoop te weinig features. De Nikon 1 scoort niet heel hoog bij dpreview.
De externe microfoon van Sony voor de NEX 6 is de enige optie, geen keus dus.

Ik wil een goede AF tijdens live view met kantelbaar scherm, ook in slechtere lichtomstandigheden. Net nog binnen geprobeerd, op punten met veel contrast (zwart voor wit), maar dat duurt meer dan een seconde met soms zelfs geen focus. Mijn oude camera presteert beter, dus nee, dat gaat het niet worden.
Ik wil niet dat ik straks op vakantie een foto wil maken in een kerk over mensen heen en de spiegel klapt op...
Of focussen duurt te lang. Zou het uitmaken voor focus-snelheid qua lens? Waar moet ik op letten bij een lens zodat vibratie-correcties en focussen niet (te veel) geluid maakt?

Het is lastig te vertellen wat ik zoek, ik vergelijk met de FZ30 van Panasonic. Ik verwacht dat als ik ergens om en nabij de €1000 uitgeeft en dat de camera 7 jaar na dato van de Panasonic is gekocht (en het is een APS-C sensor) dat deze in het donker ècht beter presteert, op alle vlakken. Als ik dan zie dat die oude camera beter scherpstelt in het donker met live-view...tsja...ik wil juist er in slechte lichtomstandigheden op vooruit gaan, niet achteruit. Overdag kan ik zelfs met mijn telefoon nog aardige foto's maken (ten opzichte van de FZ30), dus dat dat goed zit, geloof ik wel. Ik wil in donkere omstandigheden goede foto's kunnen maken. En het budget is flexibel, maar €1500 is ècht de limiet (body/lens) en ik zoek eerder voor onder de €1000.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Nas T schreef op maandag 25 februari 2013 @ 00:09:
@PowerUp:
De Sony A65 is misschien ook wel wat. De vaste spiegel-constructie bevalt me wel, al vraag ik me af of live-view wel beschikbaar is tijdens continuous shooting, de a99 heeft dit ook niet. Klein detail, wel interessant.
Ik bedoelde met goedkoop te weinig features. De Nikon 1 scoort niet heel hoog bij dpreview.
De externe microfoon van Sony voor de NEX 6 is de enige optie, geen keus dus.

Ik wil een goede AF tijdens live view met kantelbaar scherm, ook in slechtere lichtomstandigheden. Net nog binnen geprobeerd, op punten met veel contrast (zwart voor wit), maar dat duurt meer dan een seconde met soms zelfs geen focus. Mijn oude camera presteert beter, dus nee, dat gaat het niet worden.
Ik wil niet dat ik straks op vakantie een foto wil maken in een kerk over mensen heen en de spiegel klapt op...
Of focussen duurt te lang. Zou het uitmaken voor focus-snelheid qua lens? Waar moet ik op letten bij een lens zodat vibratie-correcties en focussen niet (te veel) geluid maakt?

Het is lastig te vertellen wat ik zoek, ik vergelijk met de FZ30 van Panasonic. Ik verwacht dat als ik ergens om en nabij de €1000 uitgeeft en dat de camera 7 jaar na dato van de Panasonic is gekocht (en het is een APS-C sensor) dat deze in het donker ècht beter presteert, op alle vlakken. Als ik dan zie dat die oude camera beter scherpstelt in het donker met live-view...tsja...ik wil juist er in slechte lichtomstandigheden op vooruit gaan, niet achteruit. Overdag kan ik zelfs met mijn telefoon nog aardige foto's maken (ten opzichte van de FZ30), dus dat dat goed zit, geloof ik wel. Ik wil in donkere omstandigheden goede foto's kunnen maken. En het budget is flexibel, maar €1500 is ècht de limiet (body/lens) en ik zoek eerder voor onder de €1000.
Met een DSLR moet je geen live view willen gebruiken als primair systeem. De AF is door de zoeker retesnel, maar levert met live view in... Ik gebruik alleen live view op statief, maar verder altijd de zoeker in mijn 7D... Maar ik film nooit, daar heb ik een videocamera voor...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Even over de NEX-7: naar verwachting wordt de opvolger, de NEX-7n volgende maand aangekondigd en zal ie vanaf mei te koop zijn. Prijzen etc zijn nog niet bekend, maar ik geef het maar even mee dat je niet straks de 7 koopt en een week of wat daarna er achter moet komen dat er een opvolger is.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Weakling:
Bedankt, dat is nuttige informatie.

@dfrenner:
Ik gebruik nu ook de zoeker primair met mijn oude camera. Dat zal ik in de toekomst ook gaan doen, alleen blijf ik erbij: ik wil het kantelscherm gebruiken en het nut is weg zodra ik het kantelscherm gebruik en de autofocus-prestaties zakken in als een pudding.

Ik heb vandaag de Sigma 18-250 binnen en geprobeerd. Ook hier helaas slechte autofocus bij weinig licht en live view. Ook maakt de lens (te) veel geluiden tijdens het focussen.

Ik ga de 650D en lenzen retourneren, vraag is dus of ik een Sony A65/NEX6/NEX7/NEX7n ga aanschaffen of toch iets anders. Ik kan eventueel ook gaan voor de A37 of A57 gaan. Ik zal me dan nog moeten verdiepen in de stof. Weet iemand hoe dik een NEX 7 kan zijn met de kleinste pancake-lens? Dan kan ik bepalen of hij in de zak past en dus een voordeel heeft om makkelijk meeneembaar te zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Nas T schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:18:
Weet iemand hoe dik een NEX 7 kan zijn met de kleinste pancake-lens? Dan kan ik bepalen of hij in de zak past en dus een voordeel heeft om makkelijk meeneembaar te zijn.
Ligt er maar net aan hoe groot de zak is. ;)

NEX camera's zijn niet echt pocketable als in "stop ik even in mijn jaszak". Ik ben even zo vrij geweest om niet de kleinste pancake te nemen (prime 16mm), maar de 16-50mm lens, omdat je denk ik niet altijd maar op wide wil schieten. De camera is ongeveer 12cm x 6,7cm x 4,3cm. De SELP1650 lens is 3cm.

Nou is het punt dat de 4,3cm dikte bij de grip is en niet bij het punt waar je de lens er op zet. Ik hou het er op dat de grip een half centimetertje uit steekt. Dan kom ik uit op 4,3cm - 0,5cm + 3,0cm is afgerond zo'n 7cm. Met de 16mm prime pancake zul je net boven de 6cm zitten denk ik.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik ben voor de NEX 7 toch maar even op zoek gegaan naar concrete info voor wat betreft afmetingen.
Hier zegt iemand dat afstand front tot achterkant (zonder grip) zo'n 1" (25,4mm) is.
Dat lijkt overeen te komen met dit plaatje.
De Sony SEL16F28 (16mm pancake) is 22,5mm dik.
Bij elkaar dus een krappe 50mm dik, met afschermdop waarschijnliijk ~50mm.
Thuis een object gezocht met dezelfde dikte, dat past op zich vrij aardig in de broekzak.
Ik zou dan makkelijker een fototoestel mee kunnen nemen, bijvoorbeeld een feestje. Dan heb ik voldoende aan een 16mm lens. Nu neem ik het toestel niet "zomaar" mee.

Als ik een zoomlens nodig heb (dagje uit bijvoorbeeld), dan neem ik het apparaat wel los mee.
Andere optie is om een goede compactcamera te kopen en een relatief goedkopere spiegelreflex.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Nas T schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:57:
Ik ben voor de NEX 7 toch maar even op zoek gegaan naar concrete info voor wat betreft afmetingen.
Hier zegt iemand dat afstand front tot achterkant (zonder grip) zo'n 1" (25,4mm) is.
Dat lijkt overeen te komen met dit plaatje.
De Sony SEL16F28 (16mm pancake) is 22,5mm dik.
Bij elkaar dus een krappe 50mm dik, met afschermdop waarschijnliijk ~50mm.

Thuis een object gezocht met dezelfde dikte, dat past op zich vrij aardig in de broekzak.
Ik zou dan makkelijker een fototoestel mee kunnen nemen, bijvoorbeeld een feestje. Dan heb ik voldoende aan een 16mm lens. Nu neem ik het toestel niet "zomaar" mee.
Als ik naar het plaatje kijk kom ik toch echt op zeker 3cm dik uit. Die grijze metalen ring is onderdeel van de camera en piept net over de 3cm heen. Het beeld is wel ietwat vertekend. Daarnaast steekt aan de achterkant de EVF nog uit en een paar millimeter van de grip.

Als je dan echt alleen maar op erg wijd wil schieten, dan moet je naar mijn idee met de 16mm toch echt nog steeds met 6cm in totaal rekening houden. Daanaast spelen hoogte en breedte ook een rol en wil je lijkt me je scherm niet beschadigen door 'm in een broekzak proberen te proppen. Daarnaast vraag ik me af of je kunt zitten met zo'n camera in je broekzak gepropt.

Het is naar mijn mening echt geen "neem ik zomaar even mee naar een feestje" camera. Zeker niet als je je beperkt tot een 16mm lens. Dan krijg je nogal aparte foto's als je mensen wil fotograferen en moet je enorm dichtbij komen om iets portretachtigs te doen. Vandaar dat ik ook de 16-50mm opperde die 0,8cm dikker is.
Als ik een zoomlens nodig heb (dagje uit bijvoorbeeld), dan neem ik het apparaat wel los mee.
Andere optie is om een goede compactcamera te kopen en een relatief goedkopere spiegelreflex.
Dat laatste lijkt mij persoonlijk een veel betere oplossing dan proberen een alles in 1 camera te vinden. Bijvoorbeeld de Sony RX100 past absoluut wel heel makkelijk in je broekzak en maakt hele goede foto's voor zo'n kleine camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 21:43
Hier kun je makkelijk camera's+lenzen met elkaar vergelijken: http://camerasize.com/compact/#33.360,33.84,333.345,332,ga,t
Heb er alvast wat neergezet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Weakling schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:25:
[...]

Als ik naar het plaatje kijk kom ik toch echt op zeker 3cm dik uit. Die grijze metalen ring is onderdeel van de camera en piept net over de 3cm heen. Het beeld is wel ietwat vertekend. Daarnaast steekt aan de achterkant de EVF nog uit en een paar millimeter van de grip.

Als je dan echt alleen maar op erg wijd wil schieten, dan moet je naar mijn idee met de 16mm toch echt nog steeds met 6cm in totaal rekening houden. Daanaast spelen hoogte en breedte ook een rol en wil je lijkt me je scherm niet beschadigen door 'm in een broekzak proberen te proppen. Daarnaast vraag ik me af of je kunt zitten met zo'n camera in je broekzak gepropt.

Het is naar mijn mening echt geen "neem ik zomaar even mee naar een feestje" camera. Zeker niet als je je beperkt tot een 16mm lens. Dan krijg je nogal aparte foto's als je mensen wil fotograferen en moet je enorm dichtbij komen om iets portretachtigs te doen. Vandaar dat ik ook de 16-50mm opperde die 0,8cm dikker is.
Hmm... ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb de NEX 6 met een tweetal lenzen (waaronder de pancake) besteld en kijk wel of het iets is. De 650D met lenzen is retour. Als ik het zo hoor denk ik dat ik uiteindelijk toch maar een "native" spiegelreflex van Sony koop, met snelle(re) contrast-AF en een gunstiger prijskaartje.
Morgen laat ik weten hoe dik de NEX 6 + 16mm pancake is. Daarnaast heb ik een Sony 18-200mm lens, kijken of/hoeveel achtergrondgeluid deze produceert tijdens continue focus tijdens filmen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Nas T schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:31:
[...]

Hmm... ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb de NEX 6 met een tweetal lenzen (waaronder de pancake) besteld en kijk wel of het iets is. De 650D met lenzen is retour. Als ik het zo hoor denk ik dat ik uiteindelijk toch maar een "native" spiegelreflex van Sony koop, met snelle(re) contrast-AF en een gunstiger prijskaartje.
Morgen laat ik weten hoe dik de NEX 6 + 16mm pancake is. Daarnaast heb ik een Sony 18-200mm lens, kijken of/hoeveel achtergrondgeluid deze produceert tijdens continue focus tijdens filmen.
Allemaal prima, maar ik vind dat je er allemaal wel heel erg gemakkelijk over doet. Zal je morgen zien: ...goh dat bevalt me niet.... bam "Ik beroep me op de wet koop op afstand". Ga eens langs een fotozaak of desnoods een Saturn/Mediamarkt om wat uit te proberen.

EDIT: Ik heb het dan niet over je van te voren uit-zoek-werk, maar het gemak waarmee je iets terugstuurt.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 26-02-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ToFast schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:50:
[...]
bam "Ik beroep me op de wet koop op afstand". Ga eens langs een fotozaak of desnoods een Saturn/Mediamarkt om wat uit te proberen.
Ik woon in Eindhoven, de mediamarkt daar die heeft geen camera's (voor zover ik weet) waarmee je iets kunt uitproberen, behalve aanraken: de camera's staan niet aan, er is geen accu beschikbaar en het personeel weet vaak ook van niks. Ik wil dan best naar een winkel om wat uit te proberen (heb ik overigens ook gedaan met de Panasonic FZ200, de #de opvolger van de FZ30), maar er zijn geen winkels of ze hebben niet de modellen die ik zoek.

Ik ga niet zo onvoorzichtig om als dat het lijkt, ik zorg dat de producten in dezelfde staat terugkomen als dat ik ze heb gekregen. Ik begrijp ook dat ze door een ander gebruikt moeten worden...
En eerlijk is eerlijk: ik was (met aantoonbare reden) niet tevreden over de producten die ik heb aangeschaft, dus ik sta volgens de wet in het volste recht om ze te retourneren. Alleen ben ik me bewust van dit recht en handel daar ook naar (dus extra voorzichtig omgaan met de producten). Is dat onethisch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je al gebeld met Camex op Winkelcentrum Woensel wat die hebben staan? En anders doe je een dagje Turnhout (Foto Konijnenberg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Ik woon in Eindhoven, de mediamarkt daar die heeft geen camera's (voor zover ik weet) waarmee je iets kunt uitproberen, behalve aanraken: de camera's staan niet aan, er is geen accu beschikbaar en het personeel weet vaak ook van niks. Ik wil dan best naar een winkel om wat uit te proberen (heb ik overigens ook gedaan met de Panasonic FZ200, de #de opvolger van de FZ30), maar er zijn geen winkels of ze hebben niet de modellen die ik zoek.

Ik ga niet zo onvoorzichtig om als dat het lijkt, ik zorg dat de producten in dezelfde staat terugkomen als dat ik ze heb gekregen. Ik begrijp ook dat ze door een ander gebruikt moeten worden...
En eerlijk is eerlijk: ik was (met aantoonbare reden) niet tevreden over de producten die ik heb aangeschaft, dus ik sta volgens de wet in het volste recht om ze te retourneren. Alleen ben ik me bewust van dit recht en handel daar ook naar (dus extra voorzichtig omgaan met de producten). Is dat onethisch?
'ToFast' heeft wel een punt.. Je gebruikt de wet 'koop op afstand' wel heel erg in je eigen voordeel en besteld producten 'om te kijken of het iets is'.... In mijn optiek redelijk onethisch omdat je deze wet helemaal naar je eigen hand inricht. Ik ken verschillende ondernemers (toevallig ook met een fotospeciaalzaak/kleding). die veel tijd kwijt zijn aan het verzenden van producten en de retour producten weer moeten inkloppen in de voorraad/geld terug storten etc..

Vanzelfsprekend begrijp ik waarom je dit op deze manier doet maar ethisch vind ik het niet (maar ik bekijk het ook vanuit de verkopende partij in deze moeilijke economie en hoor geregeld de andere kant van het verhaal. Die mensen zijn overigens géén eigenaar van een Saturn/MediaMarkt/grote inkoop organisatie maar zijn MKB'r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
D-Ed schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:30:
[...]
'ToFast' heeft wel een punt.. Je gebruikt de wet 'koop op afstand' wel heel erg in je eigen voordeel en besteld producten 'om te kijken of het iets is'.... In mijn optiek redelijk onethisch omdat je deze wet helemaal naar je eigen hand inricht. Ik ken verschillende ondernemers (toevallig ook met een fotospeciaalzaak/kleding). die veel tijd kwijt zijn aan het verzenden van producten en de retour producten weer moeten inkloppen in de voorraad/geld terug storten etc..

Vanzelfsprekend begrijp ik waarom je dit op deze manier doet maar ethisch vind ik het niet (maar ik bekijk het ook vanuit de verkopende partij in deze moeilijke economie en hoor geregeld de andere kant van het verhaal. Die mensen zijn overigens géén eigenaar van een Saturn/MediaMarkt/grote inkoop organisatie maar zijn MKB'r)
Je hebt daar wel een punt inderdaad. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet blij mee dat ik het zo doe, maar het schiet ook niet op winkels af te gaan, zoekend naar degene die net de combinatie heeft die ik wil uitproberen.

Camex heeft alleen de NEX 6, maar niet op voorraad. Foto Konijnenberg heeft wel alles op voorraad wat ik koop. Maar dan vind ik het ook niet netjes dat ik daar ga kijken, wegga met "ik kijk nog wel even verder" en dat ik het spul ergens anders koop (omdat dat simpelweg €250 scheelt...)

Misschien ga ik bij Konijnenberg wel een keer kijken voor bijvoorbeeld een Sony spiegelreflex (geen systeemcamera). Ik zou in een winkel graag willen betalen om een uur lang eens te mogen proberen, alleen ze zien me daar aankomen...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nas T schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:00:
[...]

Je hebt daar wel een punt inderdaad. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet blij mee dat ik het zo doe, maar het schiet ook niet op winkels af te gaan, zoekend naar degene die net de combinatie heeft die ik wil uitproberen.

Camex heeft alleen de NEX 6, maar niet op voorraad. Foto Konijnenberg heeft wel alles op voorraad wat ik koop. Maar dan vind ik het ook niet netjes dat ik daar ga kijken, wegga met "ik kijk nog wel even verder" en dat ik het spul ergens anders koop (omdat dat simpelweg €250 scheelt...)

Misschien ga ik bij Konijnenberg wel een keer kijken voor bijvoorbeeld een Sony spiegelreflex (geen systeemcamera). Ik zou in een winkel graag willen betalen om een uur lang eens te mogen proberen, alleen ze zien me daar aankomen...
Tja, ik denk dat 'we' allemaal wel een punt hebben ;) Bij de Saturn ga ik ook graag langs om producten/camera's te checken en koop daar geregeld wel iets maar als het teveel scheelt tov een goede webshop koop ik alsnog online... (lijkt me sterk dat niemand dit soort manieren van kopen niet herkend hier op Tweakers...)

Daarom heb ik ook wel begrip voor je manier van aanschaffen maar denk ik ook dat het 'ethischer' kan ;) Maar die grens bepaald ieder voor zich lijkt me (en hangt dus af van je persoonlijke situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nas T schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:00:
[...]

"Je hebt daar wel een punt inderdaad. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet blij mee dat ik het zo doe, maar het schiet ook niet op winkels af te gaan, zoekend naar degene die net de combinatie heeft die ik wil uitproberen."
Ik begrijp het zeer zeker en was verheugd je hele verhaal/argumentatie te lezen. Ik kwam misschien ook wat bot uit de hoek, maar heb er verder geen opmerkingen meer over, je lijkt er goed over nagedacht te hebben. Succes in ieder geval, het blijft altijd lastig met zoveel keuze tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Maak er zelf ook nooit gebruik van, wet koop op afstand, maar toevallig pas geleden wel. Probleem is ook een beetje dat de gemiddelde "foto" winkels vaak niet meer verkopen dan de allergoedkoopste telezoom en superzoom objectieven.
Als je de boel maar echt netjes en compleet met alle zakjes e.d. houd zodat het weer goed verkocht kan worden :) . Zelfs dat hoeft niet perse, ze moeten het product dan nog terugnemen, maar het is wel zo netjes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zou liever naar een "club" of dergelijke organisatie gaan met een betaald lidmaatschap om producten uit te proberen...
Trend van de laatste jaren is dat veel winkels verdwijnen of naar goedkopere locaties gaan. Dynabyte/It's/BCC/Harense Smid?/Megapool? zijn allemaal uit het centrum verdwenen of bestaan helemaal niet meer.

Ontopic: Ben vandaag naar MM Eindhoven gegaan (650D terug), naar Uden (Tamron 18-270 terug), naar Heumen (Sigma 18-250 terug, Sony 18-200 gehaald) en naar twee plekken in Amsterdam (NNEX 6 body & 16mm pancake). En terug naar Eindhoven. de NEX 6 plus Sony 16mm pancake is inclusief kap ongeveer 63mm dik (4,5mm extra voor EVF), 56,5mm zonder kap. Het "past" in de broekzak, maar krap en het schermpje kan niet ingeklapt worden (ivm beschadigen). Jammer dat ze voor de huidige scharnier-oplossing zijn gegaan. Scharnier aan zijkant zou mogelijkheden bieden met veilig inklappen van scherm en naar voren toe klappen zodat je jezelf goed kunt fotograferen.

Ik heb naast de pannekoek ook een Sony 18-200mm genomen. Ik heb even geprobeerd wat de prestaties zijn van het focussen in slecht licht: focus is snel (accuraat heb ik niet gecontroleerd). Het focussen is stil, wat te merken is tijdens filmen. De zoomring gaat redelijk soepel en geruisloos, dus tijdens filmen zoomen en focussen vind ik acceptabel en ten opzichte van de 650D een verademing.

Ik ga vanavond meer aan de slag, de accu is nu aan het opladen. Helaas maar 0,5A bij 5V (USB), weet iemand of er meer stroom ingepompt kan/mag worden? Er ligt hier nog een ipad lader (USB) met 2,4A op 5V (toch een reden voor me om fan te worden van Apple).

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 27-02-2013 17:20 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-06 11:46
Waarom zou je in godsnaam AF gebruiken tijdens het filmen in de eerste plaats..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zolang je niet meer dan 5V op de accu aansluit om op te laden, bepaalt de accu zelf met hoeveel stroom er geladen kan worden, lijkt mij. Volgens mij kan het dus geen kwaad om een iPad-lader te gebruiken. Maar het zou met niet verbazen dat er niet meer dan 0,5A loopt. Maar dat zal idd niet echt opschieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Universal Creations schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:42:
Zolang je niet meer dan 5V op de accu aansluit om op te laden, bepaalt de accu zelf met hoeveel stroom er geladen kan worden, lijkt mij. Volgens mij kan het dus geen kwaad om een iPad-lader te gebruiken. Maar het zou met niet verbazen dat er niet meer dan 0,5A loopt. Maar dat zal idd niet echt opschieten...
De originele lader voor losse accu's laadt ook sneller op. Mijn HTC 1A lader laadt mijn Nex accu's ook sneller op, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nas T schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:18:
Ik heb naast de pannekoek ook een Sony 18-200mm genomen.
Welke 18-200 heb je eigenlijk? De oude versie, de LE of de Powerzoom. De eerste versie is de enige met active stabilisatie (nog beter voor filmen dus...)

oeps dat kon in een bericht..excuses modjes..

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 27-02-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
keejoz schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:23:
Waarom zou je in godsnaam AF gebruiken tijdens het filmen in de eerste plaats..?
Omdat je kunt zoomen tijdens filmen? Omdat het onderwerp van afstand verandert ten opzichte van de lens en je dat scherp wilt kunnen blijven houden? Omdat het ook kon op mijn 7 jaar oude non-spiegelreflex? Omdat het kan? Omdat je €700 neerlegt voor een fotocamera met videofunctie en een goedkope videocamera dat ook kan?
Dat zijn voor mij allemaal redenen. Evenals het kantelbare scherm op de 650D: het zit er op, je kunt het gebruiken, maar gebruik je contrast-AF dan loopt de prestatie sterk achteruit. Waarom dan een kantelbaar scherm monteren als het praktisch nut zo beperkt is? Dat is net zo iets als een Fiat Panda met 7 versnellingen: praktisch is het niet, maar het zit er wel op 8)7
ToFast schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:50:
[...]

Welke 18-200 heb je eigenlijk? De oude versie, de LE of de Powerzoom. De eerste versie is de enige met active stabilisatie (nog beter voor filmen dus...)
Ik denk de oude, powerzoom zeker niet. Model is SEL18200 (niet SEL18200LE). De powerzoom ziet er ook leuk uit, handig voor tijdens filmen, maar ik hou het op een stabiele hand denk ik (al is dat niet makkelijk). Wat ik hoor over de LE is dat de non-LE beter is qua focus (hij focust tijdens filmen over het hele bereik prima), klopt dit?
Volgens mij is de lens gestabiliseerd aangezien ik dit terugzie ("drijvend" beeld) bij het inzoomen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nas T schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:52:
[...]

Omdat je kunt zoomen tijdens filmen? Omdat het onderwerp van afstand verandert ten opzichte van de lens en je dat scherp wilt kunnen blijven houden? Omdat het ook kon op mijn 7 jaar oude non-spiegelreflex? Omdat het kan? Omdat je €700 neerlegt voor een fotocamera met videofunctie en een goedkope videocamera dat ook kan?
Dat zijn voor mij allemaal redenen. Evenals het kantelbare scherm op de 650D: het zit er op, je kunt het gebruiken, maar gebruik je contrast-AF dan loopt de prestatie sterk achteruit. Waarom dan een kantelbaar scherm monteren als het praktisch nut zo beperkt is? Dat is net zo iets als een Fiat Panda met 7 versnellingen: praktisch is het niet, maar het zit er wel op 8)7

[...]

Ik denk de oude, powerzoom zeker niet. Model is SEL18200 (niet SEL18200LE). De powerzoom ziet er ook leuk uit, handig voor tijdens filmen, maar ik hou het op een stabiele hand denk ik (al is dat niet makkelijk). Wat ik hoor over de LE is dat de non-LE beter is qua focus (hij focust tijdens filmen over het hele bereik prima), klopt dit?
Volgens mij is de lens gestabiliseerd aangezien ik dit terugzie ("drijvend" beeld) bij het inzoomen.
De LE en P(owerzoom) hebben beide wel OSS. Uitermate handig voor foto's, zeker op dat bereik. Ook helpt het wel bij video, maar de oude 18-200 lens die jij dus ook hebt, heeft ook active (OSS) steady shot. Dat is nog beter. Die lens werd in principe ook alleen bij/voor de NEX videocamera's verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ToFast schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:01:
[...]
De LE en P(owerzoom) hebben beide wel OSS. Uitermate handig voor foto's, zeker op dat bereik. Ook helpt het wel bij video, maar de oude 18-200 lens die jij dus ook hebt, heeft ook active (OSS) steady shot. Dat is nog beter. Die lens werd in principe ook alleen bij/voor de NEX videocamera's verkocht.
Mooi om te horen :D, dank je voor de info. Op mijn oude camera zat ook optische stabilisatie, ik kon daarbij de stabilisatie continu laten lopen (dat gebruik je bij video of als je de camera als verrekijker wilde gebruiken) en een stand dat de optische stabilisatie werkte op het moment dat je foto maakt (die was sterker, maar niet geschikt voor filmen).

Is zoiets hier ook het geval? Dus wel continu optische stabilisatie, maar dan minder sterk dan de lenzen waarbij stabilisatie alleen plaatsvindt tijdens het maken van de foto?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nas T schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:41:
[...]

Mooi om te horen :D, dank je voor de info. Op mijn oude camera zat ook optische stabilisatie, ik kon daarbij de stabilisatie continu laten lopen (dat gebruik je bij video of als je de camera als verrekijker wilde gebruiken) en een stand dat de optische stabilisatie werkte op het moment dat je foto maakt (die was sterker, maar niet geschikt voor filmen).

Is zoiets hier ook het geval? Dus wel continu optische stabilisatie, maar dan minder sterk dan de lenzen waarbij stabilisatie alleen plaatsvindt tijdens het maken van de foto?
Ik weet het niet precies, OSS kan je alleen in-en uitschakelen. Je merkt het zeer zeker met foto's maken, maar ook net zo veel tijdens filmen (gewoon met de 'normale OSS' van de sel1855 en sel50f18 bijvoorbeeld). (Extra) actieve stabilisatie zal ook wel onder OSS vallen, misschien kan je er eens op zoeken en dat is speciaal voor video bedoelt.

Voor de sel50f18:
"Get a quality lens with fixed 50mm mid-range telephoto focal length and f/1.8 aperture. Take advantage of the built-in Optical SteadyShot image stabilization system which provides around a 4-stop shutter speed advantage, making it significantly easier to achieve crisp, blur-free images and video."

Maar de 18-200 heeft dus (ook) active steadyshot...

En dit lees ik met een korte zoekactie (overigens stond deze info wel bij andere sony modellen):
"When using the STANDARD setting, camera shake is compensated by a lens sliding horizontally and vertically. This setting is recommended when shooting in stable recording conditions. The ACTIVE setting compensates for camera shake the same way as above, but also compensates by rotation using the BIONZ™ image processing engine. This setting is recommended when it may be difficult to hold the camera still while shooting."

Hier nog wat mensen, die er over discuseren:
http://forums.dpreview.com/forums/post/39542898

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 27-02-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik ben tevreden met de NEX 6. De camera plus Sony 16mm pancake en Sony 18-200 doen hun werk naar behoren. AF is snel genoeg en stil. De noodzaak voor een externe microfoon is er dus niet. Filmen gaat prima, overgangen naar donker/licht worden prima opgepakt, plus scherpstellen. Het kan beter, maar ik vind het goed genoeg werken.

Ik kan in de toekomst met bijvoorbeeld de LA-EA2 of andere adapter nog uitbreiden. bij de LA-EA2 wordt continue fasedetectie toegevoegd, plus stabilisatie blijft mogelijk. Dan zou ik bijvoorbeeld een wide prime kunnen nemen.

vrede in rust

• PowerUp
Bedenk wel dat bijna geen enkele lens die je met de LA-EA2 kan gebruiken stabilisatie heeft, omdat daar de stabilisatie in de body zit.

• Nas T
PowerUp schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 06:33:
Bedenk wel dat bijna geen enkele lens die je met de LA-EA2 kan gebruiken stabilisatie heeft, omdat daar de stabilisatie in de body zit.
Ik zie het. De 150-500 zou dan een optie moeten zijn, maar ik maak op die afstand bijna geen foto's. Maar goed, misschien begint het te kriebelen nu de mogelijkheid er is....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-06 22:36
Nas T schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:40:
Ik wil niet (te veel) inleveren op kwaliteit als ik gebruik maak van het schermpje, anders heeft het kantelbaar scherm geen/erg weinig nut. Ik kan inderdaad nog een STM aangedreven lens gebruiken, kijken of dat scheelt qua focussnelheid en vooral stilte. Als er maar een licht geluid overblijft tijdens focussen vind ik het ok, aangezien ik dan met een externe mic alle interne geluiden gedempt kan krijgen.
Waarom geen A57, A65 of A77. Dan heb je met of zonder scherpmje, bij film of foto´s altijd het zelfde snelle AF systeem.

Sony´s 16-50 f/2.8 of een andere stille lens + een SLT body is volgens mij voor jou wensen wwn heel mooie combi. Kan er eventueel later een tele bij.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
martijn_tje schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 18:32:
[...]

Waarom geen A57, A65 of A77. Dan heb je met of zonder scherpmje, bij film of foto´s altijd het zelfde snelle AF systeem.

Sony´s 16-50 f/2.8 of een andere stille lens + een SLT body is volgens mij voor jou wensen wwn heel mooie combi. Kan er eventueel later een tele bij.
Ik zal er nog eens kritisch naar kijken, maar ik ben eigenlijk best tevreden met de NEX 6.
De AF kan sneller, maar hij is voor mijn perceptie snel genoeg. Zou ik sneller willen, dan kan ik altijd de E-mount adapter gebruiken (met halfdoorlatende spiegel). Het grote voordeel nu is dat ik het toestel met pancake mee kan nemen in mijn jas. Ik zou bijvoorbeeld vaker op een verjaardag/feestje foto's maken zonder met een "joekel" op pad te moeten. Ik zou me toch bezwaard voelen om dan een forse spiegelreflex mee te nemen.
Daarbij: de 18-200 lens heeft voor het meeste gebruik alles in zich: het bereik, optische stabilisatie en een stille continue autofocus.
Enige nadeel: de prijs. Ik ben al met al zo'n €1500 kwijt voor body plus 2 lenzen en dat vind ik niet weinig...

vrede in rust

Pagina: 1