Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• SmartThinker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-01-2022
Ik ben voor een klant recent met blackberries bezig. Natuurlijk eerst een hoop frustratie omdat je net als met de apple wereld eerst in een keurslijf gedrukt moet worden. Een vrije geest, red het echt niet in de apple of bb wereld, maar money rules the world, dus we deden een poging.

Ik heb een blackberry 8250 in handen gekregen, daar met de prepaid vodafone een blox op genomen en ben gaan testen.

Onduidelijkheden die moeilijk terug te vinden zijn op internet:
-Blox is een dienst die zo genoemt wordt door vodafone om de bb dienst(Blackberry Internet Service:BIS) te koppelen aan je bb. Elke provider hanteert een andere naam voor deze dienst.
Als je de dienst aanzet bij de meeste providers is dit gekoppeld aan een databundel, dus het is eigenlijk databundel+. Zo snel ik de blox had aangezet kon ik voor 200MB (aanbieding) verbruiken aan surfen en bv whatsapp. Vreemd hieris is wel dat het even duurde voor ik doorhad dat het interne chat systeem van bb (ping) over de BIS loopt en dus wordt versleuteld, en dat whatsapp gewoon over de lijn wordt gegooit.

SITE ROAD(2e was dat nergens duidelijk was dat whatsapp inhaakt op je contact personen, en net bekend is geworden dat whatsapp je contactpersonen over copieerd naar hun server.(voor zo ver privacy).)

Ik heb een Blackberry Enterprise Server (BES) opgezet en probeerde die aan mijn bb te koppelen.
Nu blijkt dat je met een prepaid makkelijk een koppeling met de BIS kan regelen, maar dat een BES onmogelijk is, hiervoor heb je een abbo nodig.
Ik heb alle providers afgebeld, en er is geen uitzondering. Wel kwam ik er achter dat bijvoorbeeld HollandsNieuwe geen blackberry ondersteuning heeft.

We hebben op allerlei manieren geprobeert om BIS heen te komen, maar omdat de BES verbinding maakt via de BIS en de providers de BIS voor prepaid limiteren is hier geen workaround voor. De beperking zit niet bij blackberry maar is een keuze van de telcom providers. In andere landen is het namelijk wel mogelijk, Het zal wel met geld te maken hebben.

Uiteindelijk 2 abbos genomen en meteen hadden we een perfecte koppeling met de BES.

Fase 2 is om SMIME aan het bb profiel te hangen zodat al het verkeer wordt versleuteld.
Fase 3 is om binnen de SMIME de PGP uit te rollen zodat BIS en BES ook geen grip meer hebben op de data in het emailtje.

(CERTIFICATES:)Het is voor ons vooral de uitdaging om dit in een "Web of Trust" manier te doen in plaats van een PKI.

Graag opbouwende critiek van mensen die met blackberry (NOT 10) werken (als kan in combi met BES) en hun ervaringen willen delen.

Graag geen contactgevens. Hiervoor is de DM (direct message)

[ Voor 1% gewijzigd door 13art op 24-02-2013 14:06 ]

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-11 19:31
Maar wat is je vraag nou precies? Het lijkt erop alsof je tegen problemen bent aangelopen die je zelf al hebt opgelost.

Dat WhatsApp zo lek als een mandje is, was al langer duidelijk. Dat is niet alleen op BlackBerry zo, maar op ieder OS waar WhatsApp op draait. De services van BlackBerry (Messenger, Mail etc.) zijn daarentegen de veiligste manieren van communiceren.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
(2e was dat nergens duidelijk was dat whatsapp inhaakt op je contact personen,
Wat een onzin dat dat niet duidelijk was. Dat is het hele f*cking concept van Whatsapp.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer