Server/HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Hi tweakers,

Ik heb hier al enige tijd een Dell Optiplex 745 SFF (=een kleintje) liggen als thuisservertje. Met de komst van een nieuwe tv en de behoefte aan meer dan een terabyte opslagruimte is het tijd voor een nieuw systeem.
Het moet dus een thuisservertje worden met daarbij HTPC functionaliteit en wat internet etc, ik wil Windows Server 2012 gaan draaien (gratis licentie via Dreamspark), met als mediacenter XBMC met PVR-functionaliteit, Sickbeard voor de shows en eventueel Couchpotato in combinatie met torrent. Het zou daarnaast leuk zijn als ik bij tijd en wijlen ook eens bijvoorbeeld een Minecraft-servertje zou kunnen draaien voor besloten publiek, maar dat is zeker geen vereiste. Het geheel moet ook lekker stil worden

Dit alles moet passen binnen een vrij bescheiden budget, ik heb geen bedrag gekregen, maar gewoon zo veel mogelijk bang for buck. Daarnaast heb ik al een aantal spullen liggen:
  • Seagate 3TB 7200rpm (en een van 1TB die ik er ook wel bij kan schuiven in JBOD)
  • Een voeding van 350w, komt uit een Medion, iets korter dan standaard ATX voedingen
  • Een extra PCI gigabit kaart om IPTV de kunnen kijken en opnemen
  • Een Logitech K400 toetsenbord+touchpad combo
  • De licentie voor Windows Server 2012
  • Een slimdrive blu-ray speler uit een laptop
  • Een passieve HD5450,
Wat er dan nog in moet:

CPU
Ik ben persoonlijk pro-Intel, ik twijfel een beetje tussen de Pentium G2020 en de Celeron 1610. De Celeron heeft geen IGP, dus dat betekent dat ik mijn HD5450 erbij zal moeten prikken voor het beeld, waar de Pentium iets betere prestaties levert en daarbij ook over een IGP beschikt

(CPU-cooler)
Ik weet niet hoe het zit met de hoeveelheid herrie de meegeleverde Intel-coolers maken, dus wellicht valt het aan te bevelen om er een aftermarket cooler op te zetten, Scythe heeft dacht ik wel een paar mooie?

Moederbord
Volgens mij is de ASRock B75 Pro3-M een goede keus bij Intel processors

Geheugen
In eerste instantie zou ik toe moeten kunnen met één reepje van 4gb denk ik, welk merk dat moet zijn zou ik niet weten

Behuizing
Ik hou me volledig aanbevolen wat dit betreft, hij moet alleen niet opzichtig zijn en een µATX formaat heeft de voorkeur in combinatie met een µATX bord

Ben benieuwd wat jullie er over denken!

[ Voor 32% gewijzigd door NinjaTuna op 24-02-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Server 2012 als OS voor je HTPC lijkt me verre van ideaal. Bouw je huidige machine om tot HTPC met bijvoorbeeld OpenElec, en bouw er een servertje voor storage en services als couchpotato, mysql, sickbeard etc naast. Koop je een nieuwe HTPC-case, en daar prop je de hardware van je huidige systeem in, en in de huidige case bouw je wat nieuws op. Kan dan ook relatief goedkoop.
Een eventuele 2e client voor bijvoorbeeld de slaapkamer kan dan naar dezelfde source connecten, en met bijvoorbeeld een raspberry pi wordt dat een spotgoedkope oplossing. Met Frodo kan je direct ook de PVR-functionaliteit gebruiken, en dus opnames overal in huis weer terug kunnen kijken.

Of Server 2012 een handige keuze is voor je server te laten lopen is een andere vraag... Ik zou zelf, als het uitsluitend om de beschreven taken gaat, eerder naar Linux gaan kijken, maar als je nog specifieke andere wensen hebt kan dat server 2012 mogelijk wel weer rechtvaardigen. Je zou ook een ESX-hostje ervan kunnen maken en dus zowel Linux als server 2012 kunnen gaan draaien. Oftwel, je krijgt door de HTPC en de server te scheiden van elkaar legio meer mogelijkheden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Wat is er dan mis met server 2012? Ik gebruik het in mijn appartement ook als server en htpc, daar heb ik destijds niet voor gekozen, maar mijn huisgenoot, maar ik zie eigenlijk geen beperkingen.

Het probleem is daarnaast dat de huidige case niet bruikbaar is, noch het moederbord, omdat Dell hem naar eigen ontwerp heeft gebouwd. Er past dus ook maar een harde schijf in. Ik heb er destijds nog wel een Q6600 en wat RAM (dat is nu 4gb DDR2) ingeprikt, maar dat is toch wel overkill en vanuit zuinigheidsoverwegingen ook niet aan te raden.

Het idee om server te scheiden van htpc en dan als htpc een raspberry pi te nemen spreekt mij ook niet zo aan, aangezien ik niet echt onder de indruk ben van de prestaties van het apparaat in XBMC (en dan bedoel ik vooral de UI).

Edit: afbeeldinkje van de optiplex:
Afbeeldingslocatie: https://farutek.securewebsites.com/catalog/images/OPTI-745SFF_tab2.jpg
Bij mij zijn de uitbreidingssloten ook bezet, lekker vol dus!

[ Voor 14% gewijzigd door NinjaTuna op 24-02-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Of je een server en HTPC strikt gescheiden wilt hebben is natuurlijk een keuze die je persoonlijk maakt. Voor beide opties zijn meerdere voor- en nadelen te bedenken. Je voorkeur voor Intel bij een server valt zeker wat voor te zeggen, zeker de ivy bridge CPU's zijn zeer zuinig. Alleen voor een HTPC is een AMD oplossing weer geschikter door de betere GPU en betere verwerking van video (zelf krijg ik iets vaker dan me lief is dxva artifacts met mijn Intel IGP, hoewel je die onder linux natuurlijk nooit gaat krijgen ;)).

Wanneer je voor de Intel setup gaat zou ik toch zeker een pentium pakken met IGP. Het bijplaatsen van een discrete videokaart is beter voor de performance, maar toch wel zonde voor het verbruik. Een IGP is natuurlijk vele malen zuiniger.

Qua CPU koeler is het lastig een advies te geven aangezien het lastig in te schatten is wat nou precies stilte is. Ben je erg kritisch op geluidsproductie, dan is het aanschaffen van een aftermarket CPU koeler de 1e stap naar een stiller systeem. Een scythe (big) shuriken is dan een goede optie. Samen met een stille voeding (is de voeding die je hebt een beetje stil en van goede kwaliteit?) en 1 stille casefan heb je gewoon een fluisterstil systeem (als je je HDD's tenminste een beetje trillingsvrij inbouwt (rubber!)).

Qua behuizing is het ook lastig advies te geven aangezien dit nogal smaakgebonden is. Aanvullende info is ook wel handig om te hebben, zoals bijv: hoeveel HDD's wil je gaan plaatsen? Maximale hoogte/breedte? Kleur? enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
NinjaTuna schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:36:
Wat is er dan mis met server 2012? Ik gebruik het in mijn appartement ook als server en htpc, daar heb ik destijds niet voor gekozen, maar mijn huisgenoot, maar ik zie eigenlijk geen beperkingen.
Server 2012 is, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld voor server-taken. De beperkingen voor desktop-gebruik zijn aanzienlijk. Al zou het alleen al de boot-tijd zijn die je de das om zou doen... Daarnaast is de GUI niet echt geschikt ervoor, en starten er enorm veel meer processen mee dan dat je zou willen, die je dan allemaal stuk voor stuk zou moeten gaan disablen. Het is geen onmogelijkheid, maar het is zo'n beetje hét meest onpraktische OS voor een HTPC dat je kan bedenken. Alleen een OS met uitsluitend CLI is zo mogelijk nog minder geschikt ervoor.
Het probleem is daarnaast dat de huidige case niet bruikbaar is, noch het moederbord, omdat Dell hem naar eigen ontwerp heeft gebouwd. Er past dus ook maar een harde schijf in. Ik heb er destijds nog wel een Q6600 en wat RAM (dat is nu 4gb DDR2) ingeprikt, maar dat is toch wel overkill en vanuit zuinigheidsoverwegingen ook niet aan te raden.
Dat is inderdaad een aanzienlijke beperking, maar zou for the time being wel even een oplossing kunnen bieden, waarna je later een upgrade kan overwegen. Wat betreft energie-verbruik klopt het inderdaad dat het verre van zuinig is (alhoewel het ook weer niet de wereld hoeft te kosten mits goed geconfigureerd).
Het idee om server te scheiden van htpc en dan als htpc een raspberry pi te nemen spreekt mij ook niet zo aan, aangezien ik niet echt onder de indruk ben van de prestaties van het apparaat in XBMC (en dan bedoel ik vooral de UI).
De optie van de Raspberry Pi is voor erbij... Niet als in de plaats van een HTPC. Een Pi is zeker geen vervanging, maar eerder een uitbreiding voor een additionele TV (zoals in de slaapkamer, of op een studeerkamer oid waar je geen kapitaal aan wilt uitgeven voor een HTPC). Voor in de woonkamer is een HTPC toch het meest prettig in gebruik, en is een Pi imho niet echt een optie.
Edit: afbeeldinkje van de optiplex:
[afbeelding]
Bij mij zijn de uitbreidingssloten ook bezet, lekker vol dus!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
jaapsander schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:14:
Of je een server en HTPC strikt gescheiden wilt hebben is natuurlijk een keuze die je persoonlijk maakt. Voor beide opties zijn meerdere voor- en nadelen te bedenken. Je voorkeur voor Intel bij een server valt zeker wat voor te zeggen, zeker de ivy bridge CPU's zijn zeer zuinig. Alleen voor een HTPC is een AMD oplossing weer geschikter door de betere GPU en betere verwerking van video (zelf krijg ik iets vaker dan me lief is dxva artifacts met mijn Intel IGP, hoewel je die onder linux natuurlijk nooit gaat krijgen ;)).

Wanneer je voor de Intel setup gaat zou ik toch zeker een pentium pakken met IGP. Het bijplaatsen van een discrete videokaart is beter voor de performance, maar toch wel zonde voor het verbruik. Een IGP is natuurlijk vele malen zuiniger.
Ik heb al een kaartje liggen, dus ik denk dat ik die maar gewoon gebruik, ook als er gekozen wordt voor een nieuwe Intel set-up, Dat scheelt toch weer twee tientjes.
Qua CPU koeler is het lastig een advies te geven aangezien het lastig in te schatten is wat nou precies stilte is. Ben je erg kritisch op geluidsproductie, dan is het aanschaffen van een aftermarket CPU koeler de 1e stap naar een stiller systeem. Een scythe (big) shuriken is dan een goede optie. Samen met een stille voeding (is de voeding die je hebt een beetje stil en van goede kwaliteit?) en 1 stille casefan heb je gewoon een fluisterstil systeem (als je je HDD's tenminste een beetje trillingsvrij inbouwt (rubber!)).
Een aftermarket cooler lijkt me inderdaad een goed idee, ik dacht inderdaad aan een Shuriken. Ik vraag me alleen af of een Big Shuriken overal netjes bij past, of dat het vanuit compatibiliteitsoverwegingen beter is om gewoon voor het "kleintje" te gaan.
Qua behuizing is het ook lastig advies te geven aangezien dit nogal smaakgebonden is. Aanvullende info is ook wel handig om te hebben, zoals bijv: hoeveel HDD's wil je gaan plaatsen? Maximale hoogte/breedte? Kleur? enz enz
Hij komt zoveel mogelijk uit zicht dus het maakt niet heel veel uit hoe het er uit ziet en we zijn geen file-hoarders dus er hoeven niet al te veel schijven in te passen. Vanuit dit oogpunt lijkt me een Fractal Design Core 1000 een leuk ding, kost niet veel en ziet er toch best leuk uit.
kroegtijger schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:37:
[...]

Server 2012 is, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld voor server-taken. De beperkingen voor desktop-gebruik zijn aanzienlijk. Al zou het alleen al de boot-tijd zijn die je de das om zou doen... Daarnaast is de GUI niet echt geschikt ervoor, en starten er enorm veel meer processen mee dan dat je zou willen, die je dan allemaal stuk voor stuk zou moeten gaan disablen. Het is geen onmogelijkheid, maar het is zo'n beetje hét meest onpraktische OS voor een HTPC dat je kan bedenken. Alleen een OS met uitsluitend CLI is zo mogelijk nog minder geschikt ervoor.
Ok, duidelijk, Windows 7 op een geschikt manier geconfigureerd is dus beter volgens jou?
[...]

Dat is inderdaad een aanzienlijke beperking, maar zou for the time being wel even een oplossing kunnen bieden, waarna je later een upgrade kan overwegen. Wat betreft energie-verbruik klopt het inderdaad dat het verre van zuinig is (alhoewel het ook weer niet de wereld hoeft te kosten mits goed geconfigureerd).
Ik zat er inderdaad aan te denken om zoveel mogelijk van de hardware die ik nu heb over te bouwen in een nieuwe behuizing, dat is een stuk goedkoper en zou op zich prima aan de eisen voldoen.
[...]

De optie van de Raspberry Pi is voor erbij... Niet als in de plaats van een HTPC. Een Pi is zeker geen vervanging, maar eerder een uitbreiding voor een additionele TV (zoals in de slaapkamer, of op een studeerkamer oid waar je geen kapitaal aan wilt uitgeven voor een HTPC). Voor in de woonkamer is een HTPC toch het meest prettig in gebruik, en is een Pi imho niet echt een optie.

[...]
Eensch
Pagina: 1