Juiste vervangende videokaart voor licht game-systeem

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn huidige 'game' systeem (als het daarvoor mag doorgaan) heeft een donor videokaart die ik gekregen heb omdat hij artifacts begon te vertonen. Na een poetsbeurt, reseaten van de heatsink en nieuwe koelpasta gaat hij alweer een paar maandjes mee, maar zo af en toe zie ik toch een splinter voorbij vliegen op mijn scherm.

Ik ben dus aan het voor-orienteren op o.a. marktplaats en koopjeshoeken voor een vervangende kaart voor zo min mogelijk geld, want dat was ook de insteek van dit systeem: goedkoop en energiezuinig gamen. Het huidige systeem, debet aan vooral de keuze van de CPU, trekt onder maximale belasting ongeveer ~90Watt, gemeten aan de stekker.

Er zit in:

AMD X2 245e Dualcore CPU (op 3,9Ghz geklokt)
MSI 880GMA-e45 moederbord
8GB geheugen (Kingston HyperX)
Seagate Hybrid XT 500GB harde schijf voor OS en Games (2.5")
Toshiba 1TB 5400rpm als opslagschijf (2.5")
Be Quiet 350w voeding

De huidige videokaart is een Nvidia n9600GT met even uit mijn hoofd 512MB.
Alhoewel benchmarks syntetisch zijn en niet altijd representatief, gebruik ik nu even passmark om een globaal overzicht te krijgen van de 'ranking' van de kaarten die ik kan vinden voor een redelijk bedrag.

Ik scoor op deze kaart:

http://www.videocardbench...p.php?gpu=GeForce+9600+GT

759 punten.

Zoals ik echter in o.a. dit forum lees:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=32531599

moet ik niet te zwaar willen gaan zitten, omdat mijn CPU dit anders toch niet kan bolwerken en het ding dus voor jan met de korte achternaam staat te ploegen. Bovendien heb ik niet direct plannen om zwaardere games te gaan spelen (huidige games zijn vooral WoW en BFBC2 + wat oude meuk).

Aan de andere kant moet ik niet voor € 35,- iets inferieurs kopen als ik voor € 50,- een 2x zo snelle kaart kan krijgen... :).

Dat gezegd hebbende, heb ik o.a. gevonden:

Radeon HD4830 voor € 35,- (996 punten)
Radeon HD5830 voor € 50,- (2031 punten)
Nvidia GTX 460 voor nog onbekende prijs (2631 punten)

Uiteraard lijkt de middelste keuze een hele goede deal, een bijna verdriedubbeling van de score van mijn huidige kaart, maar is het 'too much' ? Kan ik beter die van 35 euries pakken?

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-02 21:04
Ik zou zeker wat geld bijsteken en dan een gtx460 of hd5830 pakken die hebben namelijk direct X 11 support in plaats van 10. http://benchmarkreviews.c..._Benchmark-GTX460-768.jpg ze zijn in battlefield bad company dus sterk genoeg. Echter lijkt me jouw cpu een bottleneck en vraag ik me af of je voeding sterk genoeg. Dat laatste zal opzich wel kunnen maar het wordt wel krap

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
marineII7 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 11:10:
Ik zou zeker wat geld bijsteken en dan een gtx460 of hd5830 pakken die hebben namelijk direct X 11 support in plaats van 10. http://benchmarkreviews.c..._Benchmark-GTX460-768.jpg ze zijn in battlefield bad company dus sterk genoeg. Echter lijkt me jouw cpu een bottleneck en vraag ik me af of je voeding sterk genoeg. Dat laatste zal opzich wel kunnen maar het wordt wel krap
Het hele systeem trekt nu nog minder dan de helft van de capaciteit van mijn voeding, ik heb dus zeker nog speelruimte voor een zwaardere kaart, de huidige kaart is ook gewoon een normaal model immers?

De processor heeft 45watt TDP, het enige wat ik verder heb zijn twee 2.5" notebook schijfjes, 8gb geheugen en het moederbord zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-02-2013 12:18 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het is uiteindelijk een 550 Ti geworden, via Tweakers V&A overgenomen. Twee keer de performance van de oude kaart, voor een heel zacht prijsje :).