RAID0 of RAID1 voor desktop

Pagina: 1
Acties:

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-01 22:14
Hey Tweakers,

Graag jullie expert-mening over het volgende:

Ik heb sinds kort een NAS met 15 TB (in RAID5, dus effectief 12TB). Op mijn desktop staat mijn OS geinstalleerd op een SSD, daarnaast gebruik ik (tot nu toe) een 2TB drive voor programma's en games. Nu ik mijn NAS heb heb ik echter nog een 2TB drive over.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik die het beste benutten? Verschillende opties zijn volgens mij:
1. Twee losse schijven van ieder 2TB, samen 4 GB (met backup op NAS);
2. 2x 2TB in RAID0, lekker snel en ook 4 GB (met backup op NAS);
3. 2x 2TB in RAID1, veilig, maar geen/nauwelijks performance winst (zonder backup op NAS);
4. ...

Voor alle opties is wel iets te zeggen volgens mij. But what say you? Is de performance-winst (met name voor games) van de RAID0 het waard? :?

Grt,
Joost

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

RAID1 != backup, alleen voor het geval dat een harde schijf uitvalt.

🠕 This side up

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-01 19:23
Raid1 is geen alternatief voor een backup, dus dat zou mijn eerste afvaller zijn.
Raid0 gaat je weinig tot niks opleveren als je OS op een ssd staat, maar je loopt wel een verhoogd risico dat je gegevens *echt* weg zijn
Dus dan blijft optie 1 over.

• jvdburgt1980
Chris03 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 23:20:
Raid1 is geen alternatief voor een backup, dus dat zou mijn eerste afvaller zijn.
Raid0 gaat je weinig tot niks opleveren als je OS op een ssd staat, maar je loopt wel een verhoogd risico dat je gegevens *echt* weg zijn
Dus dan blijft optie 1 over.
Waarom is RAID1 geen alternatief voor een backup? Het is toch een mirror, dus als één disk uitvalt heb je die andere toch nog? En als ik je goed begrijp levert een RAID0 in de praktijk dus geen significante performancewinst voor games e.d.?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RAID is nooit backup. Het beschermt je niet tegen user fuckups of virussen oid. RAID is alleen nuttig om continuiteit te waarborgen.

Voor games is disk snelheid meestal minder van belang dus echt heel erg veel performance winst ga je er niet uithalen met RAID0.

https://discord.com/invite/tweakers

• jvdburgt1980
redfoxert schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 23:32:
RAID is nooit backup. Het beschermt je niet tegen user fuckups of virussen oid. RAID is alleen nuttig om continuiteit te waarborgen.
... oh ja ... 8)7

Maar die 2TB extra in mijn desktop gaan ook niet veel toevoegen nu ik die NAS heb.... misschien dan toch maar RAID1 en backup op NAS... Beetje overdreven misschien maar goed, anders moet ik (potentieel) 4 TB backuppen, en das ook weer zonde van mijn NAS-ruimte...

Pfff, lastig zo'n luxe-probleem...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En hoe maak je backups van je NAS dan?

https://discord.com/invite/tweakers

• jvdburgt1980
redfoxert schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 23:47:
En hoe maak je backups van je NAS dan?
Data op de NAS is niet zo belangrijk, wordt gewoon een mediatank (met name films en series) en daarvoor is het internet mijn backup :*)

Enige echt belangrijke data straks is mijn SSD met 120 GB (met backup op 1,5TB externe HDD en NAS), en mijn fotoverzameling (tig GB en groeit hard) op (waarschijnlijk dan) RAID1 schijfcombo (en backup op 1,5TB externe HDD en NAS).

Iets minder belangrijk zijn mijn games e.d. op de (waarschijnlijk) RAID1 combi, maar daar zal ik denk ik ook nog een backupje van op mijn NAS zetten. Eigenlijk is deze data ook niet onvervangbaar aangezien ik Steam gebruik, en de rest van de software op deze partitie ook kan herinstalleren.

Van wat ik nu zo hoor is voor die 2x 2TB schijven RAID1 volgens mij nog de meest nuttige optie, al geef ik em graag voor een betere.

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-01 19:23
Ik heb zelf ook Raid1 op mijn desktop met een backup naar mijn NAS (ook Raid1). En ja, dezelfde gegevens staan nu op 4 schijven. Voor mij is de belangrijkste reden dat ik altijd door kan werken als een schijf ploft. Ik werk op mijn pc en ieder uur dat ik niet door kan werken kost veel geld.

In jouw geval is raid1 op je desktop zo te horen niet bepaald belangrijk. Je kunt die schijf natuurlijk ook verkopen of in de pc van iemand anders steken die hem goed kan gebruiken. Scheelt je in ieder geval in de opstarttijd van je pc, want het opstarten van een Raid-array kost je toch weer een paar seconden extra. Maar goed, misschien denk ik nu wel erg ver "out of the box". :9

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je de meest betrouwbare manier van backup wilt zou ik die 2TB harddisk in een externe behuizing steken en daarop de belangrijkste data bakuppen. Wel natuurlijk die externe harddisk niet aan je pc laten hangen maar puur alleen als je gaat backuppen.

Vergeet niet dat in een RAID setup de harddisks evenzogoed continu in een systeem hangen en gaat er iets mis ben je alles kwijt. In geval van een externe harddisk die niet aan het systeem hangt hoef je verder geen angst voor te hebben qua data verlies.

UIteraard kan natuurlijk een externe harddisk ook kapot gaan maar het risico is gewoon dan vele malen lager net ook t.o.v. een NAS. Een NAS word ook gebruikt voor films te streamen en dergelijke dus die harddisks zijn ook vrij continu actief met weer een grotere kans op defecten/slijtage.
Pagina: 1