Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Een verzoekje voor de video / multimediamensen.

De situatie:

ik maak elk weekend zowat foto's van enkele voetbalwedstrijden en probeer ook een soort sfeerreportages te maken. Bij een "goede" wedstrijd levert me dat give or take een 30 / 35 gig aan data op (foto''s, video en audio).

(en indien ik 2 wedstrijden heb in een weekend wat nogal eens voorkomt dus een slordige 60 tot 70 gig ;)).

Het probleem waar ik tegenaan loop is: gezien de beperkte houdbaarheidsduur van het materiaal, moet het snel verwerkt worden, dus ik het wordt met 2 man verwerkt. Ik doe meestal de foto''s zo snel mogelijk, mijn broertje werpt zich op de audio, uiteindelijk duw ik alles samen et voila zou men zeggen. Echter: het is totaal inefficient werken vanwege te veel files, te veel audio, enz. Het overzicht is een beetje weg.

Nu heb ik wat zitten googlen of er een soort van "mainprojectmanagement"-software is, waarin ik een soort archief kan maken, van waaruit ik de individuele applicaties opstart die ik nodig heb voor een bepaalde handeling. Ik kwam uit op zaken als OnLocation van Adobe en Prelude om er een paar te noemen. Echter heb ik geen flauw idee of dit aansluit op wat ik wil (Adobe vind ik geen geweldige uitleg geven altijd op hun productpage ;) ).

Hoe pakken andere mensen dit praktisch aan ?

(atm wordt er gewerkt in: lightroom, af en toe beetje photoshop, premiere, after effects en audacity).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb niet een heel goed beeld van wat je probleem precies is. Workflows kunnen nogal verschillend zijn.

Hoe worden de bestanden opgeslagen en gedeeld tussen jij en je broer? Hoe zit je workflow nu in elkaar? Hoe organsieer je de bestanden en maak je je selectie?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
files worden gesaved op een netwerkshare. Foto's is een eerste selectie (technisch selecteren dus op belichting / bewogen of niet of gewoon mislukt) via photomechanic, daarna krijgen ze een oppoetsbeurt in lightroom.

Audio wordt in audacity gedaan, maar is momenteel een export naar 1 file (nog, ik wil gaan naar samples die in de video op de goede plaats worden gemonteerd, dat het meer 1 geheel vormt).

video wordt eerst in premiere in scenes opgedeeld die ik los export (vrij omslachtig werk en tijdrovend, dus ik doe iets niet goed hierin), daarna in after effects geladen voor hier en daar wat zaken te doen (intro en outro die ik via after effects heb gemaakt en steeds aangepast moet worden), dan weer terug naar premiere om audio eronder te zetten, alle video op 1 tijdslijn te kwakken en het ding een final export te geven.

Samengevat: niet bijster efficient. Ik ben eigenlijk op zoek denk ik naar een pakket waarmee ik een digitale timeline kan maken (bv. wat foto's op een tijdslijn slepen, stukken uit een video ook naar tijdslijn slepen, enz.) (en bestanden die ik gebruik kan taggen, voor verdere verwerking in andere programma's.

hoop dat het zo wat duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Om te beginnen kan je de scenes gewoon in Premiere omzetten naar een link naar 'n After Effects-compositie, in AE je bewerkingen in doen (die door die link rechtstreeks in Premiere te zien zijn) en uiteindelijk vanuit Premiere exporteren. Dan hoef je maar 1x te renderen, scheelt ontzettend veel tijd.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 15:10
is het niet een idee om te kijken of je je video's/foto's kan beperken ? ipv 60-70GB aan data dat terugbrengen naar 15GB per match ?

ook is het inplannen van wat je voor ogen wilt hebben ook een goed idee ''waar wil ik shots van wat ga ik editen hoe wil ik het''

je kan wel honderden uren (bij wijze van) aan materiaal schieten.. maar als jij vervolgens uit die honderd uren film een 2 minuut durende clip gaat maken.... ain't gonna work.

ook in het gopro topic zie ik mensen klagen dat de gopro maar 30 minuten op 1 accu doet.. en dat ze dan wel 8 accu's mee moeten nemen.. vergeet niet dat je uiteindelijk ook nog in de edit stoel gaat zitten en dan jou probleem gaat meemaken.. overload aan materiaal en de helft gebruik je vaak niet..

* AjDuLion heeft dan ook de grootste haat aan de burst mode op camera's.. leuk dat je 14 foto's per seconden kan maken maar ik kan met 1 foto ook prima halen wat ik wil..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@ajdulion: de hoeveelheid materiaal kan ik helaas weinig aan doen. Ik kan weinig inplannen (de reactie van fans is afhankelijk van wat er gebeurt in de wedstrijd, daar heb ik helaas weinig invloed op ;) ).

ik zit langs de lijn voor de wedstrijd zelf, dus de recorder voor audio die loopt gewoon vanaf minuut 1 (dat is nog relatief weinig knipwerk ook, beetje letten op de pieken en gaat vrij rap dan). Idem voor de gopro, dat is ophangen waar het mogelijk interessant is en draaien laten. Naderhand dan snel stukjes eruit halen.

Ik ben ondertussen wel iets verder met een wat betere indeling. Werk nu met die virtual links vanuit premiere naar AE, wat al een berg aan layers scheelt en wat meer overzicht oplevert. In de library nu folders ingedeeld op basis van momenten (dus opkomst, goal, eindewedstrijd, enz.).

Enige wat nog een uitdaging vormt is om de audioverwerking netjes te integreren. Adobe audition blijkt nog geen vriendje te willen zijn :D

In ieder geval nu een collectie onzinnige renders eruit gekregen en meer dan de helft van mijn verwerkingstijd eraf getikt, dus er valt langzaam mee te leven.

Dank aan iedereen in ieder geval om mee te denken erover

Pagina: 1