Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen dagen een vreemde situatie gehad:

Omdat we 3 dagen weg gingen heb ik de mechanische ventilatie offline gehaald. Niet alleen om erg zuinig te zijn maar vooral ook om te kijken wat de standaard spullen in huis nou eigenlijk verstoken. Ik had ook de koelkast op standje 2 gezet in plaats van standje 3.

Bij thuiskomst blijkt dat de CV in storing stond. Het was erg koud bij thuiskomst terwijl de thermostaat bij vertrek nog op 16 graden stond.

Ik heb de handleiding er bij gepakt en het kwam er in het kort op neer dat ik het toestel met de reset toets moest resetten. Dit heb ik gedaan. Kort daarna zat het warm water weer op het peil waar het hoorde te zijn en kon er een warme douche genomen worden.

Omdat ik hier het elektriciteitsverbruik in de peiling houdt met een YouLess was ik nieuwsgierig wat er in de dagen was verstookt terwijl wij weg waren. De grafieken, Mede mogelijk gemaakt door -LA- lieten mij zien dat de CV al vanaf de eerste avond afwezigheid in storing stond.

Het punt waar ik nu mee zit is dat het verschil tussen het verbruik vóór de reset en het verbruik na de reset erg verschilt. Vóór de reset was ons standby verbruik rond de 54W. Na de reset was dit ineens rond de 100/108W.

Het geschetste verbruik is enkel voor het modem, NAS, YouLess, mechanische ventilatie en CV. Omdat de eerste 3 apparaten niet gewijzigd zijn voor en na de reset geef ik dus mijn CV de schuld van dit extra verbruik.

Ter illustratie:
Dag 1:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/645076/dag1.png

Dag 2:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/645076/dag2.png

Dag 3:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/645076/dag3.png

Wat mij opvalt is dat het verbruik héél langzaam naar beneden gaat, 108W, 102W... ik kan alleen niet zien wat de CV nu doet, ik kan/mag/wil de vrouw niet in het donker zetten. De CV is een Nefit HRC24, welke nog in onderhoud gegeven moet worden i.v.m. aankoop woning 4 maand geleden.

Iemand een idee of dit een instelling is? Of de CV aan het "leren" is? Of er mogelijk ernstigere defecten achterweg kunnen komen? Tips voor goede instellingen van dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:31
Is dat niet gewoon je CV pomp? Deze stond mogelijk uit tijdens de storing en is nu weer aan het pompen. Een beetje pomp is zo enkel 10 tallen watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 19:41:
Vóór de reset was ons standby verbruik rond de 54W. Na de reset was dit ineens rond de 100/108W.
Dan zou dit betekenen dat we de afgelopen maanden warm water en warme radiatoren gehad hebben zonder CV-pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Ik ben dit probleem eerder op dit forum tegen gekomen. Dat zat toen in de ventilator die bleef draaien. Kun je dat eens controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
@sypie: Als een Nefit ketel in storing staat, is het normaal dat de pomp continu draait. Na de reset zou dat voorbij moeten zijn. Staat er nog steeds een storingscode op het display? Staat de pomp soms ingesteld op continu bedrijf (nadraaitijd 24 uur)?

Je kunt natuurlijk de CV even uitzetten en kijken wat dat voor invloed heeft op het standby verbruik.

Als die 'HRC24' een Smartline is, zou ik niet te lang wachten met inspectie en onderhoud, zeker als je de geschiedenis van het toestel niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@blissard: ik heb de ketel niet meer of minder lawaai horen maken na de reset. Ik wil nog kijken of het zinvol is om de mantel even van de ketel te halen.

@Cruise Control: de storingscode is weg. Die was eigenlijk meteen na de reset al van het display verdwenen. De nadraaitijd moet ik controleren in de instellingen. Uit de eerste afbeelding kan ik wel halen dat de CV 3 á 4 keer per uur even draait, de grote pieken zijn van de koelkast.

Ik heb op de ketel, en in het boekje, niets gelezen of gezien over 'Smartline', mijn vermoeden is dat het dit dan ook niet is.

Vannacht is het continue verbruik van 72W naar 66W gegaan, er zit dus een daling in. Kennelijk heeft de CV een leertijd o.i.d.

Onderhoudcontract zal ik vandaag naar kijken, heeft wel prioriteit met deze kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zit ik net weer in de YouLess te kijken is het continuverbruik weer 54W. Kennelijk heeft de CV een periode waarin die de boel aan het aanleren is naar de vraag van warm water.

Uiteindelijk heeft het probleem zichzelf opgelost. Nu eens kijken of en hoe de CV zuiniger gemaakt kan worden, daarvoor kijk ik in het topic over CV-tweaking. Maar niet voordat er iemand is geweest voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Vergeet niet om je getweakte instellingen dan even op te schrijven / bij te houden ergens. Zou jammer zijn als er weer een keer een monteur langs komt, en dat hij zo hop je CV-ketel reset, ja hoor meneer hij doet het weer tot ziens! En dat je vervolgens weer veel werk hebt aan het zoeken van de juiste instellingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Goede tip, neem ik mee. Bedankt d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 26-02-2013 07:06 ]

Pagina: 1