Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 22:43
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een tablet ter ondersteuning bij mijn studie.

Wat wil ik er mee kunnen?
Ik ben van plan om er veel studiemateriaal op te zetten, zodat ik die in de trein (en wellicht in de bus?) kan lezen. Denk hierbij aan PDF'jes en Word bestanden. Daarnaast zou ik de tablet graag willen gebruiken in zowel hoorcolleges als werkcolleges. Tijdens de hoorcolleges kan ik hem goed gebruiken om aantekeningen te maken en tijdens de werkcolleges zou ik hem willen gebruiken als extra informatiebron (Powerpoint, Excel, Word, PDF), en uiteraard om snel bij de eerder gemaakte aantekeningen te kunnen.

Formaat?
In de eerste instantie had ik de Nexus 7 of iPad Mini in gedachte, maar nadat ik bij de Mediamarkt een aantal tablets geprobeerd had begon ik te twijfelen of dit wel het beste formaat is. De Nexus was naar mijn idee toch wat te klein en hoewel de iPad Mini niet veel groter is heeft die iPad wel een andere verhouding, wat de ervaring ten goede komt.
Ook heb ik een aantal 10" tablets geprobeerd. Hierbij ben ik bang dat deze weer nét iets te groot zijn. :X
Heeft iemand ervaring met tablets voor hun opleiding? Welk formaat heeft je voorkeur?

OS?
Het liefst een Android tablet, Windows zie ik tot nu toe niet zitten omdat het aanbod daarbij relatief mager is. De iPad Mini overweeg ik nog wel, vanwege het formaat, maar een 'full-size' iPad niet omdat ik vind dat er genoeg Android alternatieven zijn, en Android heeft mijn voorkeur.

Belangrijk:
Scherm moet goed zijn (fijn om te lezen, helder).
Accuduur moet voldoende zijn voor een 'hele schooldag'.
Word/Powerpoint/PDF moet goed werken
WiFi
16GB opslagruimte, meer is niet nodig denk ik.

Onbelangrijk:
Camera
Games
Films
Muziek
3G

Kanshebbers:
pricewatch: Lenovo IdeaTab A2109 (MARA2MH) Zilver
pricewatch: Sony Xperia Tablet S WiFi 16GB Zilver
pricewatch: Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart
pricewatch: Google Nexus 7 16GB Zwart
Samsung?

Waarom geen e-reader?
Te beperkte functionaliteit, ik wil er toch meer mee kunnen als dat uitkomt. Even snel iets checken als ik op de bank zit bijvoorbeeld.

Budget?
In principe 300 euro, maar kan oplopen tot 400-425 gaan als dat het waard is.

Mocht ik informatie vergeten zijn, hoor ik dat graag. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Bij voorbaat dank. ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als Word en Powerpoint belangrijk is zou ik een Windows 8 tablet zeker overwegen.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:43
Ipad kan ik aanraden, gebruik er zelf ook 1 voor mijn studie; betere gebruikservaring dan android, en ook fijn voor studie. Gegarandeerd accesoires, bijv. Een toestenbord, als hoes of los.
Zou wel voor de ipad 2 gaan en niet de mini, die toch nog iets te klein is denk ik. En een ipad isvelen malen lichter dan een laptop, en de batterijduur is flink langer.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:13
Ik heb hier een Samsung Galaxy Tab 10.1, bevalt prima qua batterij, en bluethooth toetsenbordje met hoes voor 15 euro op de markt erbij werkt ook goed.
Echter, ik zou eerst verifieren dat de apps er zijn voor wat je er mee wil, de iPads hebben een voorsprong op Android tablets omdat die veel ingezet zijn in het onderwijs maar dat gaat komend jaar veranderen, ook de uitgevers van lesboeken zetten nu in op Android.

• uNoTopia
PilatuS schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:50:
Als Word en Powerpoint belangrijk is zou ik een Windows 8 tablet zeker overwegen.
Als ik in de pricewatch kijk zie ik geen Win8 tablets die in mijn budgetrange liggen. Goedkoopste is pricewatch: Acer Iconia Tab W510 64GB Wit met een prijskaartje van 446 euro.

Is het niet zo dat je met Polaris Office praktisch dezelfde functionaliteit hebt als met de 'echte' Office die je bij Win8 tablets zou krijgen?
dutchgio schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 21:41:
Ipad kan ik aanraden, gebruik er zelf ook 1 voor mijn studie; betere gebruikservaring dan android, en ook fijn voor studie. Gegarandeerd accesoires, bijv. Een toestenbord, als hoes of los.
Zou wel voor de ipad 2 gaan en niet de mini, die toch nog iets te klein is denk ik. En een ipad isvelen malen lichter dan een laptop, en de batterijduur is flink langer.
Dank voor je input. Ik hoor jullie beiden over een toetsenbord, hoeveel kost zo'n ding gemiddeld voor een iPad? Is Apple randapparatuur niet aanzienlijk prijziger of kan ik ook een goedkoop toetsenbord gebruiken?
swhnld schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 22:13:
Ik heb hier een Samsung Galaxy Tab 10.1, bevalt prima qua batterij, en bluethooth toetsenbordje met hoes voor 15 euro op de markt erbij werkt ook goed.
Echter, ik zou eerst verifieren dat de apps er zijn voor wat je er mee wil, de iPads hebben een voorsprong op Android tablets omdat die veel ingezet zijn in het onderwijs maar dat gaat komend jaar veranderen, ook de uitgevers van lesboeken zetten nu in op Android.
Het gaat vooral om het volgende:
Blackboard Learn
Een soort office (Polaris Office op Android lijkt me wel geschikt, iemand ervaring hier mee?)
PDF reader
Ik heb geen ervaring met digitale lesboeken, dit is ook geen vereiste. Ik denk dat het in mijn geval niet zoveel uitmaakt, qua apps, of het een Android of Apple wordt. Bovenstaande is voor beiden beschikbaar. (Huh, geen BlackBoard voor Windows8?)

Thanks voor de reacties. :)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:13
Misschien is het een idee om een 2de hands tablet aan te schaffen? iPads staan vanaf 150 Euro op marktplaats. Ik heb hier ook een iPad 1 naast mijn Samsung, en die doet het nog goed. Bevalt het kun je altijd nog een duurder apparaat nieuw kopen. idem overigens voor de Samsung Galaxy Tab's. Echter die beginnen pas bij een 180 Euro dat ik zie.
Wat schermverhouding betreft, voor lekker lezen zoek je een formaat in dezelfde verhouding als papier omdat daar de opmaak op gebaseerd is van je documenten. Dan is een 4:3 verhouding prettiger imho. dan 16:9.

• uNoTopia
Ik ben uiteindelijk voor een Yarvik Xenta 10" gegaan, vanwege de prijs (199 euro). Ik heb hem vrijdag besteld via Bol.com en zaterdag kreeg ik hem binnen. Ik heb nu al spijt van mijn aankoop want hij doet sinds gisteravond helemaal niks meer.
Pagina: 1