Thuis server

Pagina: 1
Acties:

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08-2025
Allen, ik zag al verschillende settings en configuraties de revue passeren maar graag had ik eventjes jullie hulp gewild.

Ik ben van plan heel binnenkort een thuis server te gaan samen stellen. Momenteel heb ik de volledige configuratie draaien op een Mac Mini mid 2010. Aan die mac mini hangen een paar netwerkschijven voor de opslag.

Waar dient de server voor
- Op de eerste plaats Minecraft
- Plexmedia server
- MAMP (Of een ander programma voor SQL Databases, heb ik nodig voor minecraft server)
- Sickbeard
- CoachPotato
- Bittorent client

Wat mag het systeem gaan kosten
- Tussen de 1000 & 1500 Euro.
- Graag had ik oerdegelijke materialen gebruikt, zo goed mogelijk dus.
- De server moet toch een jaar of 5 mee gaan zonder dat er onderdelen moeten vervangen worden wegens een extreme bottleneck.

Extra componenten
- Geen, alles mag brandnew aangekocht worden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Veel RAM (Dit voor minecraft, hoe meer RAM hoe beter) Ik dacht aan 16 Gig?
- Sterke CPU (Dit ook voor minecraft, graag serieuse rekenkracht)
- Waarschijnlijk een SSD schijf (Grote? Dunno? Zo groot mogelijk denk ik?) voor het OS (Ik dacht aan Ubuntu server).
- 3 of 6 Terra (naar gelang de extra prijs voor 2 schijven), wel moet de opstelling zodanig zijn dat ik gewoon de server moet uit schakelen en in staat zijn om een extra schijf bij te hangen die dan automatisch in het geheel opgenomen wordt. De 3 Terra moet dan automatisch 6 Terra worden bij wijze van spreken. Ik hoef geen backup van de schijven. Ik zou naar de toekomst toe toch graag een schijf of 6 willen plaatsen. Maar dit zal dus niet onmiddellijk gebeuren.
- 2 netwerk kaarten. 1 die voor het interne verkeer wordt gebruikt en 1 die het externe verkeer zou behandelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen, verbruik maakt niet uit maar moet ook de pan niet uitswingen, geluid is niet van toepassing, de server staat in een afgesloten ruimte.

Ik heb redelijk wat ervaring met software en dergelijke maar hardware is voor mij nog allemaal nieuw, ik steek echter de server samen met iemand die daar wel kennis van geeft. Maar graag had ik jullie mening gehad over een ideale server. Ik durf namelijk niets te bestellen daar ik gewoon niet weet wat wel en niet samen past voor de gewenste benodigdheden.

Hopelijk ben ik niets vergeten van info, indien wel, don't shoot me please ;)
Alvast bedankt voor enige hulp!

Verwijderd

Wat heb je zelf al gevonden? Mogelijk kan je bij Dell of HP een prima apparaat meenemen voor dat geld. Maar onthoud dat servers enkele honderden euro's duurder zijn dan PC's en dus je niet altijd veel waar voor je geld krijgt en je dus mogelijk je wensen moet aanpassen aan het aanbod. Extra schijven kan je zelf toevoegen natuurlijk dit is geen ingewikkelde handeling.

Dit is een snel 2e hands apparaat:
V&A aangeboden: IBM System x3650 (2x Xeon X5450 @ 3.0GHz, 16GB, 3x 73GB SAS RAID5/6 met BBU)

Ter vergelijking heb ik een server met 2x5420 (8core) en die is sneller als mijn desktop met i7 950 processor.

Nieuw prijs ga je echt schrikken met jouw wensen.:

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-t310/fs

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Ik weet niet of je wat aan hogere kloksneheden hebt. Als je server hier nuttig gebruik van gaat maken is overklokken een leuke optie.

Ik heb geen idee hoeveel CPU rekenkracht je nodig zult hebben.
Maken de taken gebruik van hypertreading? dan is een Xeon of i7 misschien een goede optie.
2 CPU's is zoals hier boven vermeld erg duur. Ik vraag me echter af of dit nodig zal zijn...

Een relatief goedkope optie is een Xeon CPU op socket 1155, weet niet of dit genoeg zal zijn...
Deze CPU heeft overigens hypertreading.
Ram is 32GB, en 2x3TB HDD wat 6TB maakt.

Als GPU heb ik een 7870XT wegens de prijs/prestatie, bij games. Nvidia heeft CUDA-cores, misschien dat die van pas komen?
Ook zijn er workstation videokaarten, ik denk dat die in dit geval niet echt van toepassing zullen zijn.

een 7870XT is misschien wel al wat overkill, deze kan je uiteraard aanpassen naar wens, heb mijn XEON PC lijstje een klein beetje aangepast. Kijk maar of zoiets genoeg voor je zal zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,50€ 201,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,80€ 56,80
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 207,80€ 207,80
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 109,51€ 219,02
1Fractal Design Define Mini€ 78,60€ 78,60
2Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 72,68€ 145,36
1XFX Pro 550W€ 52,30€ 52,30
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.127,28

een AMD octo-core, zou in dit geval ook een optie kunnen zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door mirno op 23-02-2013 17:45 ]

我的名字是Mirno

• Amarog
Minecraft server is single core. Ik lees overal dat ik beter een snelle CPU zoek daarvoor. Echter ben ik een leek op dit gebied en weet ik niet of een dual core (of beter) dan het multitasken vlotter laat werken. Bijvoorbeeld Minecraft server draaien en tegelijk bepaalde file's unrarren.

Verder lijkt een zware video kaart mij niet nodig? Ik ga niet gamen op de server, ik zou hem zelf headless gaan gebruiken. Het enigste wat de server moet doen is het downloaden in SB & CP afhandelen via een bittorent client en dan de plex media server runnen. En het belangrijkste is het draaien van de minecraft server. (voorlopig werkt dit volledig systeem redelijk vlot op een intel I5 met 2Gig ram)

Ik las ook dat het eigenlijk wordt afgeraden een SSD te gebruiken voor minecraft daar die steeds korte saves uitvoert (kleine bestanden dus), waardoor de SSD rap zou gaan 'verslijten".

32 Gig RAM lijkt mij ook wat overkill? Neen? tenzij dit natuurlijk zwaar bijdraagd aan het multitasken. Zoals ik eerder al zei, bijvoorbeeld het runnen van de minecraft server & het unrarren van file's.

Alvast bedankt voor de reacties!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:36:
Wat heb je zelf al gevonden? Mogelijk kan je bij Dell of HP een prima apparaat meenemen voor dat geld. Maar onthoud dat servers enkele honderden euro's duurder zijn dan PC's en dus je niet altijd veel waar voor je geld krijgt en je dus mogelijk je wensen moet aanpassen aan het aanbod. Extra schijven kan je zelf toevoegen natuurlijk dit is geen ingewikkelde handeling.

Dit is een snel 2e hands apparaat:
V&A aangeboden: IBM System x3650 (2x Xeon X5450 @ 3.0GHz, 16GB, 3x 73GB SAS RAID5/6 met BBU)

Ter vergelijking heb ik een server met 2x5420 (8core) en die is sneller als mijn desktop met i7 950 processor.

Nieuw prijs ga je echt schrikken met jouw wensen.:

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-t310/fs
Wie heeft het dan ook over een enterprise-level server? :?
mirno schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:44:
Als GPU heb ik een 7870XT wegens de prijs/prestatie, bij games. Nvidia heeft CUDA-cores, misschien dat die van pas komen?
Ook zijn er workstation videokaarten, ik denk dat die in dit geval niet echt van toepassing zullen zijn.
Vanwaar in hemelsnaam een GPU in een server?
Amarog schreef op zondag 24 februari 2013 @ 00:52:
Ik las ook dat het eigenlijk wordt afgeraden een SSD te gebruiken voor minecraft daar die steeds korte saves uitvoert (kleine bestanden dus), waardoor de SSD rap zou gaan 'verslijten".
Aanstellerij is dat ;)
Eigenlijk hetzelfde verhaal als met het overvolten van een CPU. Ja, de levensduur gaat achteruit, maar in de praktijk betekent dit dat je CPU of SSD ipv 40 jaar, maar 20 jaar meegaat (of zo)

Daar zou ik me niet druk om maken, lekker genieten van de performance ;)

@TS: Ik denk trouwens dat je budget voor een simpel homeservertje met jouw eisen flink te hoog is. Het is gewoon voor jouw eisen onnodig om er zoveel geld in te steken imho.

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 24-02-2013 01:10 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Een videokaart is natuurlijk dikke onzin in een server. Een 256GB SSD ook, 32GB is al zat voor Ubuntu. Minecraft kun je ongetwijfeld zo configureren dat het naar de HDD schrijft ipv de SSD.
Voor je harde schijven misschien beter 3x2GB of 4x2GB nemen zodat je RAID5 kunt draaien.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 08:32
reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

En dan met ESXi meerdere virtuele ubuntu machines draaien.
Dat maakt beheer een heel stuk eenvoudiger.

Genoeg redenen te bedenken om je game server en je file/download server niet op dezelfde installatie te hebben draaien.
Zo kan je de minecraft server rebooten mocht dat nodig zijn, zonder dat je film stopt omdat plex mediaserver ook uit gaat.
En met name zodat je eventuele andere beheerders van je gameserver, makkelijk volledige toegang kan geven. Zonder dat ze bij je persoonlijke bestanden kunnen.

Resource beheer wordt zo ook een stuk makkelijker. Je wilt immers niet dat iedereen op je server een ping van 500 krijgt je een torrent aan zet. Of dat je geen TV meer kan kijken als het erg druk is in minecraft.

TheS4ndm4n#1919

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Goed idee uiteraard, maar vereist wel specifieke hardware.

ESXi lust ten eerste geen RAID. Dat zul je dus als software RAID (of ZFS) moeten implementeren binnen een VM.

Daarvoor zul je een HBA moeten kopen die je in z'n geheel doorgeeft aan een VM. Een gegarandeerd werkende oplossing is bijvoorbeeld een IBM M1015.

Je zult dus dan ook een systeem moeten kopen met VT-d of AMD-Vi support.

[ Voor 70% gewijzigd door Compizfox op 24-02-2013 02:00 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Compizfox schreef op zondag 24 februari 2013 @ 01:01:

Vanwaar in hemelsnaam een GPU in een server?
Een Xeon heeft geen IGP, dus er moet wel een aparte GPU in, bij mijn systeem. Er moet toch wat in, ik heb dan voor een sterke grafische kaart gekozen, omdat de TS eventueel hierop minecraft gaat doen, waar de server ook voor is, Mincraft. En misschien wel andere games. Al wilt de TS echt grafisch licht iets doen, doet hij er een lichtere kaart in. Als de TS echt geen games wilt doen, neem hij een i7 met IGP.

[ Voor 18% gewijzigd door mirno op 24-02-2013 03:25 ]

我的名字是Mirno

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
mirno schreef op zondag 24 februari 2013 @ 03:23:
[...]
Er moet toch wat in, ik heb dan voor een sterke grafische kaart gekozen, omdat de TS eventueel hierop minecraft gaat doen, waar de server ook voor is, Mincraft.
Volgens mij wil de ts minecraft server draaien. dat gaat/kan gewoon headless.

Je zou trouwens ook je minecraft map op een ramdisk kunnen zetten. Ik heb een tijdje een tekkit server gehad met wat vrienden. Daar hebben we uiteindelijk een ramdisk aangemaakt met de uitgepakte map erop. De map niet echt groot qua geheugen, maar via ramdisk kan hij razendsnel worden opgevraagd.

Wel regelmatig laten updaten naar disk natuurlijk

• Amarog
reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

En dan met ESXi meerdere virtuele ubuntu machines draaien.
Dat maakt beheer een heel stuk eenvoudiger.

Genoeg redenen te bedenken om je game server en je file/download server niet op dezelfde installatie te hebben draaien.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Het idee om "2 servers" virtueel op 1 server te draaien lijkt me wel interresant. Echter heb ik nog nooit van ESXi gehoord, maar ik denk met een paar mooie tutorials die google me ongetwijfeld zal bieden dat ik er wel wijs uit geraak, op dat gebied leer ik wel snel.

De link naar de BBG van Januari voor de thuis server is heel interresant. Ik heb die dus even gebruikt. Ik kom dan aan volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 154,95€ 154,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,80€ 56,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 107,81€ 107,81
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 40,90€ 40,90
2Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 71,95€ 143,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,99€ 59,99
1Samsung 830 series 256GB€ 177,60€ 177,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741,95

- Nu had ik daar nog graag een extra snelle netwerk kaart in gewild (Geen draadloos gedoe, dat is nergens voor nodig) om m'n thuis netwerk's verkeer te scheiden van het online verkeer. (is dit verstandig?)

- Kan ik de CPU nog beter maken om nog meer rekenkracht aan de server toe te wijzen. Let's say an I7 ofzo?

Ik heb ook gebruik gemaakt van de Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB. Daar ze zeggen dat de lees en schrijfsnelheid toch aanzienlijk beter is.

- Kan ik met deze opstelling gemakkelijk schijven toevoegen en de 3TB uitbreiden naar 6TB? Ik las in 1 van de vele thuis server topics dat linux (in mijn geval zou dat ubuntu server zijn) dat software matig doet? Dus als ik zie dat na een tijdje de 3TB vol zit er gewoon eentje onder hangen en linux zorgt dat dit 1 schijf wordt van 6 TB?

- Zijn er nog dingen waar ik zeker moet aan denken als ik begin met de server in elkaar te steken? Dingen die ik moet nog extra bijkopen? Ik zeg maar iets, kabeltjes, koelingen voor processor, ...

Again, bedankt voor de vele interresante reacties!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mirno schreef op zondag 24 februari 2013 @ 03:23:
[...]
Een Xeon heeft geen IGP, dus er moet wel een aparte GPU in, bij mijn systeem. Er moet toch wat in,
Hoezo? Er hoeft helemaal niet "wat in" :P
Het is een server. Je hebt eigenlijk alleen maar een GPU nodig om het OS te installeren, daarna hang je er niet eens een scherm aan.
Een zwakke GPU is qua stroomverbruik dus ideaal.
ik heb dan voor een sterke grafische kaart gekozen, omdat de TS eventueel hierop minecraft gaat doen, waar de server ook voor is, Mincraft. En misschien wel andere games. Al wilt de TS echt grafisch licht iets doen, doet hij er een lichtere kaart in. Als de TS echt geen games wilt doen, neem hij een i7 met IGP.
Het is een server. Hij gaat een minecraft-server draaien, hij gaat er niet op gamen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Oow, vandaar.
Dan is de i7 wel een goede keuze denk ik.
Ook als virtuele machines gaat draaien.
Echter ondersteunde Xeon wel wat betere virtuele mogelijkheden, al weet ik niet precies hoe dit zit.
Compizfox schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:41:
[...]
Het is een server. Je hebt eigenlijk alleen maar een GPU nodig om het OS te installeren, daarna hang je er niet eens een scherm aan.

[...]

Het is een server. Hij gaat een minecraft-server draaien, hij gaat er niet op gamen.

我的名字是Mirno

• RocketKoen
Compizfox schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:41:
[...]

[...]

Er zit op vrijwel elk moederbord wel een grafische chip. meer dan genoeg om het OS mee te installeren.
De rest van de tijd zal er niet eens een monitor aan zo'n server zitten.
Scheelt een paar tientjes aanschafkosten, en ongeveer de helft van je stroomverbruik.

Wat de HDD betreft: Heeft een minecraft server zoveel opslag nodig dan? of is dat puur voor je NAS?
Voor een NAS kun je namelijk beter een langzame HDD pakken (WD green of red). Je bottleneck blijft toch je internet snelheid. De gameserver kun je dan mooi op een SSD kwijt als die niet teveel opslag nodig heeft.
Dan kan je 3TB schijf ook mooi in sleep mode als je geen download of stream hebt draaien. scheelt energie en een hoop lawaai.

Wat RAID en schijven toevoegen betreft heb ik geen ervaring, mijn servertje draait nog op 1 schijf.

TheS4ndm4n#1919

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RocketKoen schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:10:
[...]

Er zit op vrijwel elk moederbord wel een grafische chip. meer dan genoeg om het OS mee te installeren.
De rest van de tijd zal er niet eens een monitor aan zo'n server zitten.
Scheelt een paar tientjes aanschafkosten, en ongeveer de helft van je stroomverbruik.
Klopt :)

Ik heb zelf een homeservert op basis van AMD Bulldozer, en het is een beetje jammer dat daar dan weer geen IGP in zit. Nu heb ik er het goedkoopste PCI-e kaartje in hangen wat ik kon vinden. Maar toch jammer van het extra stroomverbruik.

• RocketKoen
Compizfox schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:18:
[...]
Klopt :)

Ik heb zelf een homeservert op basis van AMD Bulldozer, en het is een beetje jammer dat daar dan weer geen IGP in zit. Nu heb ik er het goedkoopste PCI-e kaartje in hangen wat ik kon vinden. Maar toch jammer van het extra stroomverbruik.
Je kan in zo'n geval natuurlijk even een kaartje van een andere pc lenen.
ESXi installeren duurt 5 minuten. Daarna doe je alles remote.

TheS4ndm4n#1919

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Veel moederborden willen niet booten zonder dat er een GPU aanwezig is. Heb het nog niet geprobeerd tho.

• Amarog
Wat de HDD betreft: Heeft een minecraft server zoveel opslag nodig dan? of is dat puur voor je NAS?
Het zou puur voor de NAS zijn. Al las ik wel dat grotere minecraft servers toch al rap 1TB aan plaats gaan inpakken. Nuja, zo groot zal m'n server niet worden.

Moet ik dan een RAID controller hardware matig bijsteken of doet ubuntu dat nu software matig? Iemand enig idee? Alhoewel... Als ik met ESXi ga werken dan zal dat hardware matig moeten veronderstel ik? Aangezien ubuntu dan als VM zal draaien?

Dat laatste onderdeel is me nog niet echt duidelijk.

• RocketKoen
Amarog schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:11:
[...]

Het zou puur voor de NAS zijn. Al las ik wel dat grotere minecraft servers toch al rap 1TB aan plaats gaan inpakken. Nuja, zo groot zal m'n server niet worden.

Moet ik dan een RAID controller hardware matig bijsteken of doet ubuntu dat nu software matig? Iemand enig idee? Alhoewel... Als ik met ESXi ga werken dan zal dat hardware matig moeten veronderstel ik? Aangezien ubuntu dan als VM zal draaien?

Dat laatste onderdeel is me nog niet echt duidelijk.
Voor een film en muziek NAS zie ik het nut niet echt van RAID draaien.
Mirroring ga je waarschijnlijk niet doen. Want zo belangrijk zijn je files niet.
En Striping raid levert vooral snelheid op. Wat compleet nutteloos is in een mediaserver.

Voor het makkelijk beheren van schijven in VMware kun je denk ik het beste ZFS gebruiken. Al heb ik hier zelf nog geen ervaring mee.

TheS4ndm4n#1919

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ESXi werkt niet met RAID.

Dat zul je dus softwarematig in een VM moeten doen (het mooiste is ZFS ;))

• Amarog
Ok, na nog wat lang rondsurfen hier op de site heb ik volgende setting:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,90€ 197,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 129,74€ 129,74
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
2Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 71,95€ 143,90
1XFX Pro 550W€ 53,30€ 53,30
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,99€ 199,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,63

Nu vroeg ik me af, ik zou graag 2 ethernet poorten hebben 1 die lokaal alles behandeld en 1 die dan de online verbinding behandeld. Steek ik dan gewoon een extra ethernet kaartje in of ga ik dan mss beter voor een moederbord met 2 ehternet poorten? Of zoek ik beter een moederbord zonder ethernet poort en steek ik een kaartje met 2 poorten in?

Verder, zijn 2 SSD schijven aan te raden als je 2 VM's gaat draaien via ESXi ? 1 SSD Per VM?

Past alles mooi samen volgens jullie?

Bedankt voor alle vlotte hulp die ik kreeg!
Pagina: 1