Toon posts:

[Versterker] Meerkanaals versterker voor meerdere ruimtes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet naar welk type versterker ik op zoek ben/hoe ik moet beginnen met zoeken.

In mijn living heb ik luidspreker kabels laten samenkomen voor 8 speakers.
Deze zorgen voor het geluid van 6 speakers in de living zelf en 2 elk in een andere kamer.

Hieraan zou een versterker komen te hangen die op zijn beurt aangestuurd wordt door aparte aparaten (bvb CD-speler, laptop,..) d.m.v. RCA kabels. De speakers zelf heb ik nog niet gekocht, maar ik gok op zo'n 50W max (misschien te veel?) ophangbare full range speakers. Een subwoofer lijkt me niet handig aangezien het geluid in 3 verschillende kamers te horen zal zijn.

Het lijkt me het makkelijkst om elk kanaal qua volume apart te kunnen regelen, waarna een main-volumeknop het geheel aanstuurt. Het geluid hoeft niet van meerdere bronnen (CD / mp3) tegelijk te komen, dus 1 input die alles aanstuurt is OK. Het zou wel handig zijn indien je van input zou kunnen wisselen met een druk op een knop.

Aangezien ik niet veel ervaring heb met HiFi, zou ik willen weten naar WAT ik precies op zoek ben?
De versterker zou meerdere jaren moeten meegaan, dus hij mag wel wat kosten, maar ik ben helemaal niet op zoek naar audiofiele spullen. Mijn zoekacties brachten me steeds naar professionele apparaten voor 19" rekken...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-01 20:41
Ik heb zelf de Marantz NR1603, top product en volgepakt met mogelijkheden voor een bescheiden prijsje. Ook multi-room instelbaar eventueel. Die 50W is ook geen probleem voor deze versterker.

Verwijderd

Topicstarter
McBrag schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:05:
Ik heb zelf de Marantz NR1603, top product en volgepakt met mogelijkheden voor een bescheiden prijsje. Ook multi-room instelbaar eventueel. Die 50W is ook geen probleem voor deze versterker.
Ik zoek eerder een HiFi systeem apart van de televisie. 7.1 en Dolby zijn niet echt handig omdat de speakers hier totaal niet naar geplaatst zijn. De bedoeling is eerder om er een stereo/mono installatie aan te hangen om binnenshuis radio enz te luisteren, maar af en toe HDMI voor een laptop of mobiele TV kan natuurlijk geen kwaad. Ik ben nu de producten van Marantz aan het overlopen. Die NR1603 lijkt me allesinds een goede keuze voor een uitgebreide TV/bioscoopruimte! Voor de living lijkt het me eerder wat overkill ;)

edit
------
Is deze receiver in te stellen zonder subwoofer? Zoja, koop ik hem misschien wel.
Zo veel functies :o

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2013 18:13 ]

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Hangt er ook van af wat je wilt denk ik. Ik heb in de meeste kamers van mn nieuwe huis een Squeezebox speler, in de woonkamer uiteraard aan een volwaardige versterker. In de keuken en badkamer is de akoustiek en luisterpositie toch al belabberd, dus daar heb ik gewoon kleine T-ampjes van Dayton. Die vallen me echt helemaal niet tegen, in combinatie met een beetje gevoelige speaker komt daar echt wel een prima geluid uit.

En dus ook per ruimte in volume te regelen.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:24:
[...]
Ik zoek eerder een HiFi systeem apart van de televisie. 7.1 en Dolby zijn niet echt handig omdat de speakers hier totaal niet naar geplaatst zijn. De bedoeling is eerder om er een stereo/mono installatie aan te hangen om binnenshuis radio enz te luisteren...
Op zo'n moment kom je toch al snel uit op zo'n professioneel apparaat. Deze kunnen meerdere speakers los aansturen als mono, of per paren van twee voor stereo. Ik weet zo niet of je een ander alternatief hebt. Consumentenversterkers sturen doorgaans maximaal 4 speakers aan (de 5.1 en 7.1 varianten daar gelaten, maar dat is niet handig in jou situatie). Je zou eventueel een verdeelkastje kunnen overwegen voor het aansluiten van de speakers. Anders kom je misschien toch wel uit op zo'n PA-systeem. (Mocht je naar dit soort apparaten gaan kijken: let dan op dat je geen apparaat kiest dat werkt op een zgn. 100V-systeem)

Edit:
Zo'n soort schakelkastje:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/350730/

[ Voor 3% gewijzigd door Daam op 23-02-2013 19:35 ]

Verwijderd

Ik zocht ook een multiroom oplossing en ben uiteindelijk voor Sonos gegaan.
Vooral het gebruiksgemak en goede geluidskwaliteit gaf de doorslag en het bevalt enorm goed. Internet radio is ook een mooie bonus.

Kijk eens naar een Sonos Connect of eventueel de Connect Amp. Die laatste heeft al ingebouwde versterking
Je kunt naar eigen keuze gaan om alles te bedraden met Sonos of voor de ingebouwde draadloze oplossing gaan. Hier is beneden alles bedraad en boven draadloos. Dat draadloos gaat zonder stotteren.

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt me de beste oplossing. Ze is zelfs goedkoop!
Zo kan ik het bij een simpelere stereo versterker houden (en alle surround licenties vermijden) zodat het makkelijk blijft om in te stellen. Hiermee zal ik het volume niet per ruimte kunnen aansturen, maar als ik een versterker zoek die het volume voor de 2 extra speakers kan regelen, vormt dit geen probleem. Het bakje dat je me hebt doorgestuurd zal waarschijnlijk niet voldoen aan het gewenste vermogen. Daar kan ik wel zelf naar verder zoeken.

Ik geloof dat dit topic gesloten mag worden.

Bedankt voor alle hulp.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 22:37 ]

Pagina: 1